1.042 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

indhegning indhegning

Hej
Nu har jeg læst lidt med her og der om forskellige dilemmaer. Nu er det min tur til at søge gode råd...
Vi bor på et lille landbrug (ikke i drift, men vi har heste) og har to hunde. Vores have (ca 1 tdl) er indhegnet, delvis med fåre/hunde hegn og delvis med hestefold. På denne måde kan hundene gå frie på et rimeligt stykke og hygge sig og de udnytter dette.
Problemet er bare at den ene hund løber UNDER hestehegnet. Det er af gode grunde ikke muligt at have alm hegn op ved hestene og til marken, da vi skal kunne komme ind til foldene, markerne og stalde med maskiner (traktor osv), så der er nødt til at være lede vi kan åbne.
Er der nogle gode ideer til hvordan vi holder hende inde? Hun kommer gerne tilbage når vi kalder, men det er ikke smart at løbe rundt ude på landevejen smiley
Jeg er IKKE tilhænger af "lænkehund".

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af 2-3 meter skur 1.300 kr.
  • Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Fjernelse af gammel oliefyr/kedel 500 kr.
  • Flytte vandhane og tilrette afløbsrør 1.200 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Lugning af ukrudt i hæk 1.130 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  indhegning
  • #1   29. apr 2013 Du sætter almindeligt havehegn op under hegnstråden. Der hvor du skal kunne komme ind laver du en låge.Hvis det ikke er ret tit du skal ind og ud så kan du MÅSKE nøjes med at lave det sådan at havehegnet bare kan rulles til side. men det kommer an på om hunden vil mase sig under.

• #2   29. apr 2013 Måske du kunne sætte en tråd mere på, tættere ved jorden i den side der støder op til haven. Vi har selv haft have der var indhegnet sådan hvor jeg er vokset op. Vi havde bl.a både shetlænder og ged gående på folden, deraf den lave tråd. Og hunden fandt ret hurtigt ud af at det ikke var rart at løbe under hegnet da det jo gav en. Måske en lidt hård løsning, men hunden tager trods alt ikke mere skade af en rap end hesten eller geden gør.

• #3   29. apr 2013 Hvis den ene er en husky, som på dit foto, så giver det sig selv at hunden tager hegnet. Alle ved at en husky kun må gå løs på indhegnet område, da de jager.
    Op med noget ordentligt hegn for hundens og dyrenes skyld. I disse tider skal der ikke meget til før politiet snakker aflivning.

• #4   29. apr 2013 Vi har og så kun trådhegn på ud til marken det respekterer de til fulde og tror faktisk aldrig kiesa har fået strøm... ved ik med panter mwn min forrige tæve fik et par rap og vihar ik haft strøm i det i maaaange år ...måske i 4 år og irriterende hvis der skulld for så skal det gås efter før det kan virke da... så måske strøm på et par uger og ikke ynke hvis han får et rap så dør din hund ik på landevejen oh dey er vel en lile pris og udramatisk. Vi har vel også som børn fået strøm af et hegn smiley

• #5   29. apr 2013 Strøm holder ikke en husky inde i hvert fald. Deres instinkter for løb og jagt er intakte.

• #6   29. apr 2013 Det kommer jo an på hvad den er opdraget til.... ved vores mark er de ligeglafe der er ik noget og komme derud efter heller ik selvom bonden et par gange om året er der... men ned til naboen og ud til grusvejen skal der hegn for helt sikkert... der er steder hvit man har rig mulighed for at gøre det forskelligt

• #7   29. apr 2013 Nej det gør ikke. Nogle racer er instinktdrevne uanset hvad de trænes til. Det skal man vide når man vælger race.

• #8   30. apr 2013 Vores Labrador respekterer trådhegnet. Huskyen står og lurer og smutter så under. Hun hopper ikke over andre hegn selvom de er lave... Måske en ekstra tråd kan gøre det, det må vi prøve. Vi er nødt til at have leddene, da vi ofte skal igennem, jævnligt flere gange om dagen. Hun jager ikke som sådan, men løber ud og kigger efter hvad der sker smiley hun er aldrig langt væk, men det hjælper jo ikke når vejen er tæt på smiley

• #9   30. apr 2013 Hvor gammel er hun?

• #10   30. apr 2013 Kan i ikke så ikke hegne et stykke længere inde ind lige op af hestehegnet ? Jeg vil sige som Malene at der altså findes racer med så stærke instinkter at de vil være komplet ligeglade med et rap fra hegnet. Jeg har selv en race hvoraf nogle har nogle HEFTIGE jagtinstinkter. Her overdøver jagtinstinktet totalt fornuft, opdragelse, flokinstinkt og smerte, når det tænder. Jagtinstinktet ses først i fuldt flor når hunden næsten voksen dvs. ca 1 år (ved så ikke hvor gammel jeres husky er). Det eneste ansvarlige med den slags racer er at sørge for et sikkert hegn ellers bliver man ret hurtigt meget upopulær i nærområdet (der er ikke noget der kan pi... folk af som hunde, der render rundt på egen pote) og risikere at ende med en død hund - skudt af en gal jæger eller landmand eller kørt over. Min svigerfar har skudt sådan en; han tog den på fersk gerning mens den var igang med at slagte deres lam.

• #11   30. apr 2013 Præcis Mette Marie.
    En husky begynder først at jage sådan for alvor når dens flokmentalitet ændres til selvstændighed ved 1-års alderen.
    Vores har nedlagt en hest - og jeg skal love jer for at det IKKE er sjovt at stå som ejer i sådan et tilfælde. Føj for pokker. Så hegn op! Altid hegn op! Ikke hestehegn - rigtigt hegn. 50 cm i jorden og 180 i højden - nogle gange endda mere. Og så skal hunden bruges til noget, for at den ikke finder på at grave sig ud, klatre i hegnet eller lign. Det er en brugshund - ikke en gårdhund. Slædehunde skal arbejde.

• #12   30. apr 2013 Hun er 7 mdr., så jeg kan kun se frem til at det bliver værre... Vi vidste jo godt at en husky "jager" og vil stikke af... og jeg er da glad for at hun ikke hopper over det andet hegn (eller den høje hæk som naboen lige har klippet ned), men det undrer mig lidt at hun ikke får stød nok af hegnet - hun løber ikke tilbage under eltråden, men går så ud til hegnet i indkørslen for at komme ind igen smiley
    Hvad mener du Mette Marie med at hegne et stykke længere inde op af hestehegnet?
    Som jeg ser det er alternativet hegn om alle 3,5 hektar, altså udenom hestefolde, marker osv - og hvilket arbejde og økonomisk projekt er det lige...

• #13   30. apr 2013 Det skal nok komme, så hun også tager andre hegn.
    Huskier er ligeglade med at få stød på vej ud - for ud vil de. De er dog kloge nok til at vælge en anden vej ind.
    Jeg synes også du skal lave en anden indhegning til hundene, og så lade hund være hund, og hest være hest.

• #14   30. apr 2013 Nadja: Nu ved jeg jo ikke hvordan din grund ser ud smiley Men kunne man sætte et hegn parallelt med hestehegnet et antal meter fra det, så man stadig kan komme til med traktor o.l. I længden er det sjældent nogen supergod ide at have hunden rendende på hestefolden. Der vil komme tidspunkter hvor man gerne vil have de to arter adskilt af praktiske årsager.
    Når det er noget der tænder dem nok så er de ret ligeglade med det kort varige avs de får at stødet på vej ud, men på vej hjem er det spændende jo 'overstået' og så slår fornuften til igen og de går udenom det ubehagelige.

Kommentér på:
indhegning

Annonce