1.897 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
9 Svar

12. maj 2007 Følger: 93 Følgere: 93 Hunde: 2 Emner: 336 Svar: 4.269
Hunde med Calsiumoxalatsten(blære/urinvejssten) ? Hunde med Calsiumoxalatsten(blære/urinvejssten) ?
Hunde med Calsiumoxalatsten(blære/urinvejssten)?
Hvad fodre i med for at undgå gendannelse af disse forbandede sten?
Kom gerne med en MASSE råd og erfaringer, tager imod alt med kyshånd
0 synes godt om
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
maj 2007
Følger: 93 Følgere: 93 Hunde: 2 Emner: 336 Svar: 4.269
Og det er også Oxalatsten Lily har? Ikke struvitter vel?
Kan bare ikke forstå mange anbefaler Urianary (også det Micki er på nu) Hvad jeg kan læse mig frem til så gør det urinen mere sur fordi det hjælper til at opløse struvitsten. Men Oxalatsten bliver dannet i sur urin.. Det giver jo ingen mening
Blev så også anbefalet noget Hills U/D af min dyrlæge, men efter at have læst om foderet er det altså ikke lige det der står øverst på in liste at bruge
Jeg hælder vand i ham via foder og aktivering for at få en ordentlig vægtfylde i hans urin og skyllet blære og nyre godt igennem, da det førhen har været for koncentreret hans tis, han er en hund der af natur ikke drikker meget...
Åha synes det er lidt forvirrende det her. jeg har læst spalte op og spalte ned på div sider både engelske og danske og da også blevet klogere..
Men bliver bekymret over hans urin er så sur, når jeg ved det kan give grobund for de oxalat sten...
Skal til dyrlæge i næste uge til vacc og kontrol tjek af blæren. Må lige snakke med ham der også. Ville ønske der fandes en sikker opskrift at bruge på hjemmelavet foder, som man kunne lave til ham...
Men kom endelig med jeres erfaringer og tips..
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.373
Calciumoxalat-sten kan IKKE opløses, men skal bortopereres.
Desværre findes ofte både struvit- og Oxalat-sten samtidig.
Det er ammoniumurat og cystinsten, der kan opløses.
Det kræver både medicinsk behandling og en diæt, som gør urin basisk.
Royal Cacin UNINARY U/C (hunde) og RENAL (katte) er særligt velegnede til at forebygge nydannelse af disse sten.
Alfa og Omega er at få dyrene til at drikke tit og meget.
(Derfor der er tilsat salt i foderet for at fremme tørst).
maj 2007
Micki har fået opereret nogle sten væk tilbage i dec, men har nu igen fået nogle. Han er ikke generet af det lige nu, så i sammenråd med min dyrlæge vil vi lige se om vi kan få styr på hans foder inden de nye sten bliver fjernet...
Mickis sten var kun calcium Oxalat sten, det blev bekræftet ved analyse sidste gang (kan selvfølgelig ikke med sikkerhed sige hvad de sten han har nu er)
Det der undre mig ved Uninary S/O er at den gør urinen mere sur,hvilket ikke er godt i forhold til Oxalat-stenene, kan jeg læse mig frem til, der skal urinen gerne ligge på neutral- anelse basisk.
Vand har jeg nogenlunde fået styr på synes jeg. Ved at tilsætte i fodret, give halvt vådfoder, aktivering i vand og ved at tilsætte vådfoder inoget vand han så også drikker...
Men urinens ph-værdi kan jeg simpelthen ikke helt gejle, hmmmm... Jeg er selv igang med nogle forsøg, som jeg arbejder lidt på og har nogle ideer i tankerne, jeg har kunne læse mig frem til på nogle engelske sider, det vil jeg lige lufte formin dyrlæge...
Desuden er han ude og tisse flere gange om dagen så urinen ikke danner krystaller, plus det megen vand skyller godt igennem, både nyre og blære. Det er godt nok noget af et arbejde at få enderne til at nå sammen synes jeg, en pille ville være meget lettere at give, hvis det var muligt
Desuden har jeg kig på noget andet foder fra specific, jeg vil prøve.
Men aller helst så jeg selv at lave hans mad, har fundet nogle opskrifter, men tør ikke springe ud i det uden min dyrlæge giver grønt lys..
Men ja har en masse ting bag øret jeg kan hive frem synes jeg lige pt, men vil bare så gerne høre fra andre hvad de gør og har af erfaringer
jun 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 1.215
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.373
maj 2007
Vil jeg lige prøve.
Anne P,
Symptomerne på nyresten er noget nær de samme som blæresten, men mange gange opdages det ved Røntgen i forbindelse med andre ting. Men nyresten er vist ikke så udbredt hos hunde som fx ved os mennesker, de danner sig ofte i blæren og ikke i nyrene.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
maj 2007
Hunde med Calsiumoxalatsten(blære/urinvejssten) ?