hund hund
Det er hundedyrt at få hund
Af Heidi Røndbjerg-Christensen, Berlingske Nyhedsbureau
Det kan koste op mod 100.000 at anskaffe sig en hund, viser en ny bankanalyse.
Hvis man overvejer at anskaffe sig en hund, og økonomien er stram, så kan det være en god idé at tænke sig om en ekstra gang.
En ny analyse fra Nordea viser, at det kan være hundedyrt at få et firbenet medlem af familien. En hund kan koste sin ejer op mod 100.000 kroner, fra man anskaffer den, til man må siger farvel til den igen, viser bankens beregninger.
Det kan dog også gøres billigere, hvis man undlader at købe en racehund, og hvis man undlader at fodre den med dyr mad fra dyrehandleren. Men de færreste slipper uden om de årlige udgifter til dyrlæge og forsikring. Dertil kommer udgifter til blandt andet hundetegn, legetøj og hundetræning.
Alt i alt kommer Nordea frem til, at det koster op mod 96.468 kroner at anskaffe sig en hund, der lever i 12 år. Hertil kommer eventuelle udgifter i forbindelse med, at menneskets bedste ven går lidt for hårdt til sit nye hjem. Og det kan blive ganske dyrt, hvis den firbenede gnaver i sofaen eller bider hul i de nye sko.
Ifølge Nordea bliver der købt flere kæledyr, når krisen kradser - derfor er det yderst relevant at regne på, hvad det på sigt vil koste at anskaffe sig en hund, fastslår banken.
den lå på jv .dk i går
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 4.350
Indkøb af raceren golden retriever med DKK-tavle = 8000,-
Kvalitetsfoder fra Taste Of The Wild + lovpligtig ansvarsforsikring, udvidet ansvar og sygeforsikring = 4800,-/år. Ganget med 12 år giver det en pris på 57600,-
Så ialt 65600,- for at have racehund på ordentligt foder i 12 år. Stadig et pænt stykke op til de hundrede tusind synes jeg
mar 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 566
Indkøb af hund, foder, dyrlægeregninger (både de "faste" og de akutte), udstyr, træningskontigent, godbidder m.m.
Dog vil jeg ikke rigtig bide på den med at en ikke-racehund nødvendigvis er billigere.
Til slut: og folk siger, at kærlighed ikke kan købes for penge?
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.489
Og så tror jeg altså ikke helt på den der med at det kan gøres billigere ved at fravælge racehunden og fodre med det billigste af det billige.
Alfa og omega er, at hunden er sund og rask. Det er ikke nødvendigvis noget, som bliver afspejlet i anskaffelsesprisen. En racehund kan sagtens blive 12 år og ikke have kostet mere end et årligt eftersyn ved dyrlægen - fuldstændigt ligesom en blanding. Og de 2-3-5000 kr mere for en racehund for at få det sind, egenskaber, størrelse etc. man ønsker sig i en hund - det er altså ikke det der vælter budgettet på de 12 år.
Med hensyn til foder - jeg tror ikke, man opnår noget sundhedsmæssigt boost ved at fodre med de dyreste mærker. Men de billigste mærker fra supermarkedet med 4 % animalske biprodukter der tror jeg altså, man hurtigt kan komme til at lægge penge ved dyrlægen i stedet for at have fodret hunden forkert. Der er hunde, der kan trives på det... Men... Ja... Tror godt det kan svare sig at give en smule mere. Hunde skal da have kød
Jeg regnede for sjov dagsprisen ud på et supermarkedsfoder fra Aldi. Det ville koste 2,8 kr. pr. dag at fodre en hund på 20 kg med det.
Man kan fodre med Bosch for 3,6 kr. Der er hovedingrediensen kød.
Og for ca. 5 kr. om dagen kan du fodre med Arion, der er hovedingrediensen også kød og så er der Omega 3 og 6 fedtsyrer i, der skulle være godt for pelsen. Det kan jeg ikke se, der er i Bosch.
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.200
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 159 Svar: 12.788
Så her passer regnestykket fra artiklen meget godt.
Skal man bygge hundegård, hegne have ind, erstatte møbler mv., så bliver prisen endnu højere.
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.416
Hvad er den store forskel på 3.000 kr og 9.000 kr i det regnestykke ?
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 1 Hunde: 5 Emner: 52 Svar: 313
aug 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 986
aug 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 986
Så det løber hurtigt op ja..
hund