{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pris på hvalpe
  • #2   3. jun 2013 Hvorfor?

  • #3   3. jun 2013 Det synes jeg ikke, man ser så tit mere, men ellers har det vel noget med udbud/efterspørgsel at gøre?
    Jeg ville ikke gøre det, men ligefrem at kalde opdrætteren for useriøs? Er det ikke liige at stramme den lidt.. Der er i mine øjne mange andre og mere væsentlige ting, der afgør en opdrætters "seriøsitet"..


  • #4   3. jun 2013 Mange gør det fordi de mener at en tæve kan få hvalpe og dermed "tjene sig selv ind igen".
    Det kan en han jo i teorien også, men mange gange må en han ikke være far til mere end et vist antal hvalpe - alt efter hvor stor racen er - altså hvor mange der findes af denne.

    Der burde ikke være forskel på priserne på tæver og hanner. Er hunden sund, rask og evt. show hund, så burde prisen være den samme.


  • #5   3. jun 2013 det har jeg aldrig brugt samme pris for tæver og hanner


  • #6   3. jun 2013 Jeg syntes man ser rigtig mange steder, at tæverne koster mere end hannerne - især indenfor racen pomeranian. Så koster hannen tit 8000 kr - også tæven 10.000 kr (bare nogen beløb, som eksempel).

  • #7   3. jun 2013 Som "En grå schæfer er en rå schæfer!" skriver, så er der nogen steder det er omvendt.

    Så vidt jeg ved, så er grunden til at hanner er dyrere fordi, at de kan bruges som tjenestehunde m.v., hvor tæver ofte er udelukket.
    Men om det er rigtigt, ved jeg ikke.


  • #9   3. jun 2013 Altså for omkring 10 år siden var AB-hannerne sædvanligvis lit dyrere end tæverne... Det var fordi folk ellers helst kun ville have hanhunde....

  • #10   3. jun 2013 Her koster tæver og hanner det samme - men bliver det svært at komme af med et af kønnene, ja så kunne jeg godt finde på at lave prisforskel - det ser jeg intet forkert i.

  • #11   3. jun 2013 Stine G hvis det er ved en DKK opdrætter kan det være fordi vores hanner må kun være far til et vist antal hvalpe i dens levetid fordi racen er forholdsvis lille i antal herhjemme under DKK så det har noget med indavl at gøre.

    Jeg vil sige at ved de seriøse opdrættere så er der ikke forskel på priserne på hanner og tæver. Hvis du finder et sted hvor der er forskel, så ville jeg ikke købe der!


  • #13   3. jun 2013 Sjov måde at definere en seriøs opdrætter på...

    Jeg vil stadig anse Kennelmor (og andre opdrættere i øvrigt) som en god opdrætter, selvom hun en dag skulle lave prisforskel på sine hvalpe....


  • #14   3. jun 2013 nej her er prisen den samme ,bliver hvalpene ældre og er begyndt til træning og har været med på udstilling som de to jeg har til at gå ja så stiger de i prisen ,for der jo lagt mere arbejde i dem , sættern kun prisen ned hvis der er fejl på dem

  • #16   3. jun 2013 Nu er det jo heldigt at vi selv bestemmer hvad vi anser som useriøst;) helt ærligt prisen bør efter min mening afspejle hvalpene kvalitet og for mig er det useriøst at det ene køns kvalitet er bedre end det andet køns.
    At nedsætte prisen pga "fejl" finder jeg seriøst, men kønnet bør hos mig ikke være en fejl;)


  • #17   3. jun 2013 Ja nedsalg pga fejl synes jeg også er ok.

    Når jeg skriver seriøs opdrætter mener jeg kun indenfor min egen race. Til dem jeg kender til, så mener jeg ikke de bør have forskel på tæver og hanner i pris!

    Hvad andre racer gør vil jeg ikke blande mig i. Selvfølgelig kan en opdrætter godt være seriøs og have forskel på priserne, jeg fik nok udtrykt mig lidt forkert der og fik ikke pointeret det var indenfor MIN race jeg mente smiley

    Jo ældre en hund bliver jo mere kan den stige i pris. Når hunden når junioralderen kan man jo se hvad den bliver til - så at sige. Så er der mange der mener den bør være billigere fordi den er blevet ældre, men nej på det tidspunkt er hvalpetiden ovre og man kan se både tænder, type, sundhed m.v. og så stiger prisen.


  • #18   3. jun 2013 Kan huske jeg gav mere for Silje da jeg købte hende, fordi hun var hunhund. Hendes opdrætter havde sat prisen på tæverne højere op end på hannerne. Forstår ikke hvorfor forskellen skal være der, men jeg forbinder det ikke med en useriøs opdrætter.

  • #19   3. jun 2013 I nogle racer går hannerne bare ikke nær så godt som tæverne.. Min egen f.eks.
    Hvorfor.. Fordi de hvide yndige crepelokker bare signalerer "hunhund".. Fordi det er en race som ofte tiltaler førstegangshundekøbere, og de har lært og hørt man bør købe tæve. Fordi man i en lille race har et stor salg til andre opdrættere internt - og disse som oftest ønsker sig tæver. Fordi hanhundepelsen er svære at holde, og det er en pelsplejekrævende race.
    Det er faktisk få som efterspørg hanner i min race - det er primært hvis man ønsker at udstille meget. Så har hannerne lidt mere pondus og showmind end tæverne ofte..

    I min race har jeg endnu ikke set differensierede priser på køn fra ordentlige opdrættere..
    Kun fra hvalpefabrikker, som slår på tæver er en sjældenhed i racen.. Suk..


  • #20   3. jun 2013 Det handler om udbud og efterspørgsel. Der er flere hvalpekøbere, der søger tæver, og der bliver født flere hanner end tæver, så derfor prisforskellen.
    Angående DKK´s regler om hvor mange hvalpe en han må blive far til. Han må blive far til alle de hvalpe han kan lave, hvis bare indavlscoficienten er 0.


  • #23   3. jun 2013 Det giver jo sig selv alligevel i sidste ende! For nogle år siden måtte vores hanner kun være far til 6-7 hvalpe i deres levetid. Nu er der kommet en del importer til landet så det antal er steget.
    Selvom en han må være far til 100 hvalpe, hjælper det altså ikke når racen er så lille i DKK at det ikke kan lade sig gøre da der ikke findes nok tæver til ham!

    Vi har så lille en race i DKK at vi skal passe på netop med indavl!


  • #24   3. jun 2013 Pomtoy> Ikke korrekt. Selv i antalsmæssige små racer modtager hanner som laver mere end 25% af en års hvalpe et brev om at avlen på hannen bør overvejes nøje.
    Og er der grund til det - f.eks. hvis der bruges stærk linieavl eller hvis han oversiger faderskab på de 5 % af en generation, så kan han få avlsforbud..

    Men selvfølgelig skal små racer have lidt løsere snor. Med 8 hvalpe årligt i en race - så kan i selv regne ud hvor mange kuld en han kan lave hvis man krakilsk gav avlsforbud efter faderskab til 25%... Det var det ene kuld...


  • #26   4. jun 2013 Hvis en han er far til hvalpe, hvor indavlscofficienten er 0, vil der aldrig være risiko for indavl, selv i en antalsmæssig lille race. Denne han vil jo ikke kunne bruges i de næste generationer på grund af grænsen med 6.25%.
    Matadoravl kan man snakke om, men indavl - nej! Løsningen er at der bruges en helt ubeslægtet han i de næste generatioenr, så er problemet løst.
    For nogle år siden blev det indført med den ubegrænsede brug af hanner når cofficienten var 0, for at redde mange racer, hvor der ikke var den store genpol.
    Iøvrigt er alt hvad DKK har af regler jo anbefalinger og ikke regler, så hvad nytte er det til????????????


Kommentér på:
Pris på hvalpe

Annonce