Kæde halsbånd, hvor? Kæde halsbånd, hvor?
Hej HG.
Jeg leder efter et halsbånd til min dober, det skal ligne det som hector her har (det tynde gulbelagte)
http://troydelnasi.weebly.com/the-middle-stage-of-hector.html
Det lyder så hårdt at sige kvælerbånd, men det skal det altså være.
Hvor kan man få et lignende? Farm land i Horsens har dem ikke så tynde.
Skal gerne være i nærheden af Silkeborg/Århus/Horsens.
Venlig Hilsen
Henrik Rasmussen
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.538
Og så husk kun at bruge det på en hund der IKKE trækker
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.827
http://www.hooked4pets.dk/shop/udstillings-kaeder-deluxe-3000p.html
jun 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 13
Marietta: Mange tak.
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.751
Prøv evt. at google udtillingskæde
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.751
aug 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 3 Svar: 45
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.848
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.513
Der er meget stærke følelser omkring kædehalsbånd fordi nogen har italesat det som dyremishandling. Jeg har oplevet folk der mener jeg er meget hård ved min hund når jeg giver min dobertøs kæden på sammen med bøttcherselen når hun skal gå spor. Det sidder ikke engang i 'i kvæl' på hende og hendes sele er nu engang lavet til at sættes fast i en kæde med to karabinhager. Jeg har også fornyligt fået en spydig kommentar fordi min hanhund pt har kædehalsbånd på i kvæl på gåturene. Det har han af den simple grund at det er det eneste halsbånd han ikke kan trække sig ud af. Og han går altså totalt i panik (panik som i ikke kontaktbar og forsøger at løbe ad h.... til), hvis der lyder et skud i det fjerne og pt er der bukkejagt. Jeg ville aldrig tilgive mig selv hvis han fik trukket sig ud af halsbåndet, panikkede afsted og kom ud på motorvejen, der løber gennem skoven vi går i. Men altså jeg er dyreplager fordi mine to hunde trænet med positive metoder og shaping engang imellem har et kædehalsbånd på
Har forsøgt at træne med lydcd med skud, men han kan altså åbenbart sagtens hører forskel på 'the real deal' og så CD'en, der ikke har rørt ham en hattefis på meget højt lydniveau. Så han har kæde på i når det er jagtsæson.
aug 2012
Desuden står der i DKK's (kan ikke huske om det er det sidste eller næst sidste blad) at det er skadeligt for hundens men træk og ryk i halsbånd og kæde. Går ud fra de har undersøgt tingene når de skriver det.
Men folk må jo selvom hvad de vælger at bruge, også kan man så tænke over om det er for deres eget bedste eller hundens. Personligt vælger jeg at tage et bælte om livet, give hunden en gåsele på, også kan den bare trække lige så tosset som den vil også læner jeg mig tilbage og nyder turen
aug 2012
Hundeselen har den umiddelbare fordel at langt færre hunde udsættes for ryk og bratte stop koncentreret direkte omkring nakkehvirvlerne, hvilket er under mistanke for at medføre nakke- og rygproblemer hos rigtig mange hunde. I følge en undersøgelse ('Rygproblemer hos hunde') af Anders Hallgren, havde 91% af de hunde, der havde skader i nakkehvirvlerne trukket meget i snoren, eller også havde de været udsat for hårde ryk i linen.
Mon ikke der er noget om det alligevel.....
aug 2012
http://1stsat.cynod.com/CollarsandEyeIssues.pdf
aug 2012
Ved at bruge sele mindsker man risikoen for, at hunden får nakkeskader. En sele er mere skånsom, da trykket fordeles over bringen og skuldre - ikke kun halsen/nakken. Et træk i linen vil derfor være mere skånsomt for hunden.
Har hunden tendens til at trække meget, kan halsbåndet sågar forstærke denne adfærd.
Eksempel: Ejeren går tur med sin hund, som trækker voldsomt. Ejeren rykker hunden i halsbåndet, da denne adfærd ofte er til stor irritation. Hundens krop registrer ubehag/smerte. Smertepåvirkningen får hunden til at udskille endogene endorfiner – kroppens egen morfin – så den ikke mærker smerten, hvorfor hunden så kan trække endnu mere, desuden vil hunden forsøge at komme væk fra ubehaget ved at trække.
Der er kommet mere fokus på nakkesmerter og muskelømhed hos hundene, og vores kiropraktor Theresa Schumann møder en del hunde, der kommer til behandling hos hende pga. halsbåndet. Ejeren oplever, at hunden pludselig reagerer mere aggressivt over for andre hunde, som de førhen har leget med, de vil ikke løftes og kan virke håndsky. Theresa Schumann vil derfor anbefale seler frem for halsbånd, da hun ser mindre skader ved disse hunde, der har store tendenser til at trække.
http://www.nyborgdyrehospital.dk/index.php?page=207
Tror bare ikke man kan komme udenom at selen er det bedste for hunden!
aug 2012
aug 2012
aug 2012
aug 2012
Jo hvis du trækker nok sidelæns kunne jeg ikke forestille mig at det var sundt for hunden, men altså hvad har det med sagen at gøre, håber da ikke der er nogle der trækker sådan i deres hund.
feb 2013
Nu kan man jo altså godt bruge kædehalsbånd uden at det er fordi man rykker og trækker i det ;-). Der kan jo være grunde til at det er mest praktisk som ikke har noget som helst med et trækken i snoren problem. Jeg ved godt at der er mange der tror at alt er OK fordi de giver hunden en sele på. Det jeg har fået at vide er at seler bare flytter det punkt hunden evt. får en myose længere ned på ryggen. For ja, der kan opstå myoser i musklerne og senere hen slidskader i skelettet, hvis en hund altid trækker i snoren. Og ja, så bliver vovser øm med alt hvad det indebærer.
Den eneste sele, der egentlig er god hvis man har opgivet sin hund at lade være med at trække, og mener at en sele må være det bedste, er en rigtig slædehundetræksele, der fordeler trækket meget bedre end diverse 'gåseler'.
Jeg holder stadig på at det bedste for hunden er at den IKKE trækker i snoren - medmindre den selvfølgelig er spændt for en vogn/slæde
... pssst jeg har godt læst DKK bladet og nej, de har ikke altid undersøgt tingene meget grundigt.
jan 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 384
jan 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 384
HeLT enig!!
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.582
Jeg har opgivet med selen. Jeg bruger til daglig alm. halsbånd og kæde når vi træner..
feb 2013
Linket til artiklen om tryk i øjet er faktisk det eneste, der for alvor kan retfærdiggører at man undlader at bruge kædehalsbånd i kvæl til hunde der trækker meget.
aug 2012
feb 2013
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 352 Svar: 14.479
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.582
aug 2012
aug 2012
Altså tager jeg et kvæler halsbånd på og giver mig til at trække, og prøver så at tage en linje om livet og trækker, jeg tror godt jeg ved hvad jeg vil foretrække uden at prøve det. Du giver ikke noget for 10 af hinanden uafhængige undersøgelser, der påpeger at det giver skader på hunden at trække i halsbånd, hmm så giver jeg nok ikke noget for at du har lavet dine egne undersøgelser derhjemme.
sep 2006
aug 2012
Nej det er nemlig ikke en undersøgelse fordi en person udtaler sig om noget, derfor laver man forsøg, der beviser eller modbeviser en hypotese. I dette tilfælde er der lavet forsøg hvor skader på hunde kan bevises til at skyldes træk i halsbånd.
aug 2012
sep 2006
Så istedet for at plædere for den "nemme" løsning; "Lad kræet trække dig rundt i en komfortabel sele, hvor den virkelig kan lægge kræfter i!" Så prøv at forstå, at de allerfleste af os faktisk har formået at træne hunde til at bevæge sig afslappet og kontrolleret ved siden af os, uden at pådrage sig skader, hverken her eller der. Og uanset om den om halsen har en sytråd eller et pighalsbånd.
aug 2012
aug 2012
aug 2012
sep 2006
aug 2012
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042