2.053 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
17 Svar
Grosser Schweizer SEnnenhund Grosser Schweizer SEnnenhund
Søger nogle der har godt kendskab til Grosseren og kan besvare følgende spørgsmål?
I hvor høj grad forekommer kønsaggression hos racen?
Hvor meget aktivitet/motion kræver de?
Hvor lærenemme/lærevillige er de?
Har været inde på specialklubbens hjemmeside, men synes der mangler dybdegående information.
Overvejer at skifte race, når muligheden for næste hund dukker op, så er i gang med indledende undersøgelser.
Næste skridt er besøg af opdrættere.
0 synes godt om
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.387
Også en race jeg overvejer
aug 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 986
Bertha er skøn, men ønsker savner en hund med bare lidt mere tempo på og ønsker knap så meget savl op ad vægge, møbler og loft
Har også en smule kig på den irske ulvehund, men den er heller ikke særlig aktiv.
aug 2004
Håber dog stadig på guldkorn herinde
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.194
Som unghunde kan de være noget af en mundfuld, de er store stærke hunde, og de kan virkelig være teenagere, lukke ørene og glemme alt det der indtil da er blevet puttet ind i hovedet af opdragelse. De har givet mere end en sennenejer grå hår i hovedet!
Mange tror fejlagtigt, at de store sennenhundene er nemme, rolige og dovne hunde - det er en ældre en af slagsen måske også, men ikke en ung/yngre hund. De skal have beskæftigelse, motion og opdragelse ligesom enhver anden stor hund.
Der skal tages hensyn til led/knogler m.v. i opvæksten, de er længe om at vokse færdige, og der skal selvfølgelig et ordentlig foder til både i kvalitet og mængde for at klare denne store tilvækst, de har. Det er iøvrigt ikke tilrådeligt at lade dem rende for meget op og ned af trapper i ung alder.
Egetkønsaggressiv - bernerhanner kan have tendens til det, jeg ved ikke om det samme gælder grosseren, men har dog hørt om det i enkelte tilfælde.
Generelt har de grossere jeg har mødt været stærke hunde både fysisk og mentalt, det skal man lige være opmærksom på om man er "mand" for at klare. Men der står du jo ikke helt uforberedt!
Inde på Grosserguiden er der et link til åbne grosserhjem, der kan du stifte bekendskab med racen.
Måske du har hørt om bernerens dårlige rygte omkring helbred, glæd dig så over, at grosseren til gengæld er ret sund, den er heldigvis ikke skamavlet i DK.
Men når alt kommer til alt, så er sennenhundene helt vidunderlige, stærke, stolte, smukke familiehunde. Bedre hunde findes ikke......
aug 2004
Jeg har haft Amerikanske Bulldogs, som er noget af en skarp race og kender alt til lømmelalder. Det frygter jeg ikke. Og godt det ikke er en sofakartoffel
Ja, jeg har hørt både om Epilepsi, HD, AD og OCD, men har læst deres avlsstrategi igennem og problemet ser ikke voldsomt ud.. Det eneste bemærkelsesværdigt er faktisk forekomsten af AD i forhold til HD.
mar 2008
Vi går, løber, cykler, rider med vores bernere og det samme ser jeg med grossere. Kørsel for vogn er de jo mere eller mindre avlet til, det er en ret sjov sport at dyrke med dem.
Epilepsi m.v. har jeg også set enkelte eksempler på, men når man sammenligner grosseren med de fleste andre store hunderacer, så har den altså en pæn levealder og et ret godt helbred. Ville ønske det samme gjaldt for mine elskede bernere.
Jeg tror, at dit kendskab til store hunderacer qua de hunderacer, du har haft, vil give dig et fint grundlag for at få succes med en grosser.
Så mon ikke det bare er at sige velkommen i gruppen af sennenhundebegejstrerede.....
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.201
aug 2004
Laika:de mest raske hunde ; det må du uddybe:-)
apr 2006
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 16 Svar: 113
Håber I har det godt:o)
Vi har også haft kig på en Grosser, synes også det er en spændende hund. Jeg har dog gennem arb oplevet et par stykker, der har været lidt for skarpe, og jeg har derfor været i tvivl om den vil passe ind i en børnefamilie, ville blot lige nævne det, hvis I påtænker at forøge familien på et tidspunkt :o) men ved ikke om jeg bare har været uheldig at møde sådan nogle eksempler, mon ikke det er et spørgsmål om at vælge opdrætter med omhu som prioriterer god mentalitet højt, men ved jo du har høje krav, så er ikke i tvivl om at du nok skal finde en god opdrætter, hvis I beslutter jer for den race :o) vi tales ved.
Mange hilsner Maja
apr 2006
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 16 Svar: 113
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.201
aug 2004
Maja: Jeg tror at nøje udvælgelse af opdrætter og forældre gør en forskel, men det er klart noget jeg vil lægge mærke til. Altså om det er et generelt fænomen, selvom jeg tvivler på det
Håber i øvrigt også, at i har det godt.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.495
Hun beskrev dem som lidt 'tykpandede' og ikke jorden mest intelligente race
mar 2008
Det er jo det der en så dejlig en udfordring for os sennenhundeejere, men for pokker hvor jeg måtte kæmpe i starten, vant til pleasende schæfere som jeg var. Kulturchok der ville noget.......
aug 2004
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 1
Mvh
www.monkeybananas.dk
aug 2004
Det hele gik lidt i stå. Jeg fik en søn, blev færdiguddannet og kom i job, og vi har først lige fået styr på basen i vores nye hus.
Selvom jeg stadig synes at grosseren er lækker, så ervi begyndt at hælde mere til den irske ulvehund igen ?? Men tak for input.
Vi skal lige have besøgt nogle opdrættere her i vinter og med lidt held, har vi en hvalp inden for et års tid ??
Grosser Schweizer SEnnenhund