2.053 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Grosser Schweizer SEnnenhund Grosser Schweizer SEnnenhund

Søger nogle der har godt kendskab til Grosseren og kan besvare følgende spørgsmål?

I hvor høj grad forekommer kønsaggression hos racen?

Hvor meget aktivitet/motion kræver de?

Hvor lærenemme/lærevillige er de?

Har været inde på specialklubbens hjemmeside, men synes der mangler dybdegående information.

Overvejer at skifte race, når muligheden for næste hund dukker op, så er i gang med indledende undersøgelser.
Næste skridt er besøg af opdrættere.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Justering af TV der er hængt op for lavt 400 kr.
  • Hovede Rengørring og folde tøj 350 kr.
  • Utæt wc x 2 1.400 kr.
  • Ophængning af gardiner og persienner 1.800 kr.
  • Elektriker 400 kr.
  • Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Grosser Schweizer SEnnenhund
  • #1   13. jun 2013 Skriv til hende der har grosserguiden.dk - hun er vikelig flink til at svare smiley

Også en race jeg overvejer smiley

• #2   13. jun 2013 Er blevet lidt hooked på racen, må jeg sige..

Bertha er skøn, men ønsker savner en hund med bare lidt mere tempo på og ønsker knap så meget savl op ad vægge, møbler og loft smiley

Har også en smule kig på den irske ulvehund, men den er heller ikke særlig aktiv.

• #3   13. jun 2013 Har lige "liket" hendes hjemmeside, og så må jeg jo nok heller skrive til hende...

Håber dog stadig på guldkorn herinde smiley

• #4   13. jun 2013 En grosser er som berneren en selvstændig hund, de er egentlig lærenemme nok, men ser som regel ikke det helt store formål med gentagne træningsøvelser. Dvs. der skal motivation til, og den skal fandme være god, griner....

Som unghunde kan de være noget af en mundfuld, de er store stærke hunde, og de kan virkelig være teenagere, lukke ørene og glemme alt det der indtil da er blevet puttet ind i hovedet af opdragelse. De har givet mere end en sennenejer grå hår i hovedet! smiley

Mange tror fejlagtigt, at de store sennenhundene er nemme, rolige og dovne hunde - det er en ældre en af slagsen måske også, men ikke en ung/yngre hund. De skal have beskæftigelse, motion og opdragelse ligesom enhver anden stor hund.

Der skal tages hensyn til led/knogler m.v. i opvæksten, de er længe om at vokse færdige, og der skal selvfølgelig et ordentlig foder til både i kvalitet og mængde for at klare denne store tilvækst, de har. Det er iøvrigt ikke tilrådeligt at lade dem rende for meget op og ned af trapper i ung alder.

Egetkønsaggressiv - bernerhanner kan have tendens til det, jeg ved ikke om det samme gælder grosseren, men har dog hørt om det i enkelte tilfælde.

Generelt har de grossere jeg har mødt været stærke hunde både fysisk og mentalt, det skal man lige være opmærksom på om man er "mand" for at klare. Men der står du jo ikke helt uforberedt!

Inde på Grosserguiden er der et link til åbne grosserhjem, der kan du stifte bekendskab med racen.

Måske du har hørt om bernerens dårlige rygte omkring helbred, glæd dig så over, at grosseren til gengæld er ret sund, den er heldigvis ikke skamavlet i DK.

Men når alt kommer til alt, så er sennenhundene helt vidunderlige, stærke, stolte, smukke familiehunde. Bedre hunde findes ikke...... smiley

• #5   13. jun 2013 Tak for en god beskrivelse. Det lyder som en skøn hund, og jeg GLÆDER mig til at møde en masse af slagsen.

Jeg har haft Amerikanske Bulldogs, som er noget af en skarp race og kender alt til lømmelalder. Det frygter jeg ikke. Og godt det ikke er en sofakartoffel smiley

Ja, jeg har hørt både om Epilepsi, HD, AD og OCD, men har læst deres avlsstrategi igennem og problemet ser ikke voldsomt ud.. Det eneste bemærkelsesværdigt er faktisk forekomsten af AD i forhold til HD.

• #6   13. jun 2013 Det ER en sofakartoffel, smiley men også så meget mere. De er virkelig hyggehunde, vil gerne være tæt omkring deres mennesker, men de elsker også motion i et fornuftigt tempo.
    Vi går, løber, cykler, rider med vores bernere og det samme ser jeg med grossere. Kørsel for vogn er de jo mere eller mindre avlet til, det er en ret sjov sport at dyrke med dem.
    Epilepsi m.v. har jeg også set enkelte eksempler på, men når man sammenligner grosseren med de fleste andre store hunderacer, så har den altså en pæn levealder og et ret godt helbred. Ville ønske det samme gjaldt for mine elskede bernere.
    Jeg tror, at dit kendskab til store hunderacer qua de hunderacer, du har haft, vil give dig et fint grundlag for at få succes med en grosser.
    Så mon ikke det bare er at sige velkommen i gruppen af sennenhundebegejstrerede..... smiley

• #7   13. jun 2013 irsk ulve hunde er ikke de mest raske hunde kender en der har haft nogle stykker af dem

• #9   13. jun 2013 MB:nej, den kender jeg overhovedet ikke..

Laika:de mest raske hunde ; det må du uddybe:-)

• #10   13. jun 2013 Hej Maria
    Håber I har det godt:o)
    Vi har også haft kig på en Grosser, synes også det er en spændende hund. Jeg har dog gennem arb oplevet et par stykker, der har været lidt for skarpe, og jeg har derfor været i tvivl om den vil passe ind i en børnefamilie, ville blot lige nævne det, hvis I påtænker at forøge familien på et tidspunkt :o) men ved ikke om jeg bare har været uheldig at møde sådan nogle eksempler, mon ikke det er et spørgsmål om at vælge opdrætter med omhu som prioriterer god mentalitet højt, men ved jo du har høje krav, så er ikke i tvivl om at du nok skal finde en god opdrætter, hvis I beslutter jer for den race :o) vi tales ved.
    Mange hilsner Maja

• #11   13. jun 2013 Den skotske hjortehund er for øvrigt også en spændende hund, ligner den Irske i slank udgave :o) har en kollega der skal have sådan en hvalp, og synes den lyder rigtig fin, men har aldrig mød sådan en 'live'.

• #12   14. jun 2013 de har meget med deres hjerte også andre sydom ,skal lige høre min bekend om det hele ,så sender jeg det PB til dig

• #13   14. jun 2013 Nu har jeg læst lidt om den Skotske Hjortehund, og den ser da også interessant ud..

Maja: Jeg tror at nøje udvælgelse af opdrætter og forældre gør en forskel, men det er klart noget jeg vil lægge mærke til. Altså om det er et generelt fænomen, selvom jeg tvivler på det smiley
    Håber i øvrigt også, at i har det godt.

• #14   14. jun 2013 Jeg har ikke den helt store erfaring med grosseren, men engang for '100 år siden' trænede jeg lydighed sammen med en der havde nogle stykker af racen.
    Hun beskrev dem som lidt 'tykpandede' og ikke jorden mest intelligente race smiley og så havde hannerne altså en tendens til at være lidt skarpe overfor andre hanner (men det kan jo være at avlen har bevæget sig lidt i en anden retning nu).

• #15   14. jun 2013 Mette M.... Jeg vil hverken kalde dem tykpandede eller uintelligente, faktisk tværtimod. Det mange misforstår er at de ikke er pleasende og træningsvillige på den måde f.eks. en schæfer eller retriever er. De skal se et formål med det de skal lave, kan de det, så lærer de hurtigt og gerne.
    Det er jo det der en så dejlig en udfordring for os sennenhundeejere, men for pokker hvor jeg måtte kæmpe i starten, vant til pleasende schæfere som jeg var. Kulturchok der ville noget.......

• #16   14. jun 2013 Så er det godt, jeg ikke er vant til pleasende hunde smiley Det er egentlig det samme med Mastiffen. De er ikke dumme. De gider bare ikke, hvis ikke de får noget ud af det.

• #17   25. dec 2016 Ved godt, at det nu er 3 år senere, men ud af ren nysgerrighed. Fik du nogensinde en grosser? Vi har ikke hvalpe, men har haft grosser siden 1998 og besvarer gerne alle dine spørgsmål, så godt vi kan. Vil dog sige, at berner ejeren i denne tråd, rammer sømmet rimelig godt angående grossere. Lige en ting ang aggressivitet overfor andre hanhunde. Det skulle de helst ikke være og det er bestemt ikke ønskeligt, at ser avles på sådanne hunde.....når det er sagt, så kan hanhundene godt have lidt af det i "lømmelalderen", hvilket for så stor en hund er ca fra 9 mdrs alderen og så op til ca 2-3 års alderen??
    Mvh

www.monkeybananas.dk

profilbillede
  • #18   25. dec 2016 Ja det er noget tid siden, jeg lavede indlægget ??
    Det hele gik lidt i stå. Jeg fik en søn, blev færdiguddannet og kom i job, og vi har først lige fået styr på basen i vores nye hus.

Selvom jeg stadig synes at grosseren er lækker, så ervi begyndt at hælde mere til den irske ulvehund igen ?? Men tak for input.
    Vi skal lige have besøgt nogle opdrættere her i vinter og med lidt held, har vi en hvalp inden for et års tid ??

Kommentér på:
Grosser Schweizer SEnnenhund

Annonce