{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.080 visninger | Oprettet:

Patella Lux! ÆV! {{forumTopicSubject}}

Ja, så tog jeg jo pænt til dyrlægen idag, fordi Nanna i den sidste uge var begyndt at trække sit ene ben op under sig i sådan nogle badut spring.

Dyrelægen undersøger hende, og siger så, at hun har løse knæskaller (patella lux) i 1. grad på humpebenet (det højre) og i 2. grad på det venstre.

Det undrer både mig og dyrlægen, at hun ikke viser videre tegn på det dårligste af benene, men nu er hun skrevet op til røngtenundersøgelse i næste uge, så vi kan være sikre på, at der ikke også er noget i ryggen der går ind og roder med hendes ben.

Jeg aner helt ærligt ikke hvad jeg skal foretage mig nu smiley

Jeg har heldigvis en forsikring, som dækker.

Jeg fik i mit chok kun spurgt ind til et overslag ift. den røngtenundersøgelse. Så hvad koster den slags operationer? Kunne se på andre forumemner, at det i 2008 kostede 7000 kr i København. Jeg bruger pt. Ølby dyrehospital, hvor de virker vældig flinke. Hvad kan jeg forvente i fremtiden? Vil hun opnå en normal levetid, og et liv uden irritationer fra hendes knæ?

Er der andre der har fået deres hunde opereret for patella her i 2013? Kom de sig.

Lige nu er jeg bare ret nede. Jeg har allerede ofret en masse penge på hende, fordi hun bl.a. har allergi, og blev opereret for dermoid på øjet som helt lille.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Patella Lux! ÆV!
  • #1   4. jul 2013 Alpha er blevet opereret to gange for patella - må indrømme at jeg ikke husker om det var begge gange på samme ben eller på hver sit, eller hvornår - for under første operation boede hun hos opdrætter og anden gang hos min mor.

    Hun er dog kommet sig og gik til svømning bagefter, som genoptræning.
    Hun har efterfølgende gået både agility (det tør jeg dog ikke mere pga hendes alder og gamle patella skader), lydighed og rally uden problemer.

    Jeg håber det gav en smule ro i sjælen smiley


  • #2   4. jul 2013 Det gør det helt sikkert. Har læst andre emner, hvor folk mente at hunde med patella ville være bedst tjent med en aflivning. Og det ville jeg have det rigtig svært med, fordi hun jo fungerer normalt, foruden sit humperi.


  • #3   4. jul 2013 Alpha fungerer helt normalt nu - men jeg er dog lidt obs på at hun ikke bliver overbelastet, jeg har ikke lyst til at være med til at det evt blusser op igen.
    Hun snyder mig nogle gange og får mit hjerte til at springe et par slag over. Hvis vi kaster bold (det sker ikke så tit pga hun stresser over det), så spurter hun afsted efter den og når hun så løber tilbage så løber hun på de to forreste ben og hopper på bagbenene så det ser ud som om hun halter. Men hvis hun bare "traver" så er der ingenting, så jeg står tit som en tumpe og stirrer mig blind på det. Om hun altid har gjort sådan, eller om det er vane fra før hun blev opereret og måtte kompensere, det aner jeg ikke.
    Men det er det ENESTE der er af tegn på hendes patella.
    Der er ikke noget hun ikke kan. Hun svømmer, løber, hopper, springer og går lange ture.

    Men kom det til endnu en operation med en besked om at hun resten af sit liv skulle holdes i ro, så ville det nok også se anderledes ud smiley


  • #4   4. jul 2013 Æv for dig! Krydser fingre for at alt nok skal gå i orden smiley

    Men for en god orden skyld, så tjek lige op med dit forsikringsselskab vedr. om de dækker. De fleste dækker ikke patella ved de små hunde, da de er mere disponible for det.
    (Hvis du selvfølgelig ikke allerede har gjort det ;-))

    God bedring med hende.


  • #5   4. jul 2013 Min kusines Chi er blevet opereret her i marts mener jeg det var - det gik ganske glimrende og hunden har det godt idag smiley

  • #6   4. jul 2013 Tanja: Tak for rådet, men ringede straks til den lokale Agria filial og snakkede med en ekspert i skader i selskabet, og hun sagde ordret at den dækkede, fordi hunden ikke tidligere havde vist tegn på patella og fordi hun var forsikret siden 2 måneders alderen uden afbrydelser på forsikringen smiley - Heldigvis!

    Lyder godt at hundende får det godt igen efter oprerationen!
    Det beroliger mig meget ift hendes fremtidsudsigter.


  • #7   4. jul 2013 Gilbert er også blevet opereret for patella, godt nok ikke i 2013:)
    Men han har det helt fint i dag, og har ingen mén overhovedet! Der er kun det grimme ar tilbage, som minde om operationen;)


  • #8   4. jul 2013 Hvad gav i evt for jeres operationer, hvis man må spørge?

  • #9   4. jul 2013 mener vi kom op på ca 15.000 med røngten, operation, medicin og efter tjek..

  • #10   4. jul 2013 Vi havde heldigvis også forsikring!

  • #11   4. jul 2013 Super smiley


  • #12   4. jul 2013 Min har grad 1 og 2 (2 og 3 der der var 4 grader), og operation har aldrig været på tale.
    Han har ingen smerter og hiver meget sjældent (det er vel ved at være halvandet år siden sidst) benet op. Det kommer i perioder og var meget værre, da han var yngre.
    Jeg ville se tiden an. Ofte så gør det ikke ondt på dem, det er bare irriterende.
    Jeg forebygger slidgigt med Hills J/D og ingen trapper, høje spring osv, men ellers lever han et ganske fint hundeliv uden begrænsninger.


Kommentér på:
Patella Lux! ÆV!

Annonce