{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.251 visninger | Oprettet:

Kræsen hund - forkert foder? {{forumTopicSubject}}

I kan læse nogle af mine andre emner, for at få lidt mere information om problemerne med vores hund.

Border Collie, ca 1½ år


Det eneste han vil spise er "SPECIFIC Struvite Management"

Men han har jo ikke problemerne som foderet hjælper i mod, og han skal jo hverken drikke eller tisse mere, end han plejer. Eller bruge de stoffer det indeholder.
Så gør det nogle skade at fodre med det?

- Jeg behøver ikke forslag til andre slags foder da vi har omkring 15 sække her hjemme udover alle de foderprøver det er prøvet - samt sultet ham, råfodring osv osv - Vi er nået frem til at hunden bare ER kræsen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kræsen hund - forkert foder?
  • #2   10. jul 2013 Hvad er det der for dig til at mene hunden er kræsen?
    Er det fordi den ikke spiser op, kun spiser en gang i døgnet, eller?


  • #3   10. jul 2013 Nej den spiser overhovedet ikke.



  • #4   10. jul 2013 Oki, hvor længe lader du foderet stå, og hvor mange gange fodre du om dagen.
    Hvor lang tid går der imellem at den spiser, er det hver anden dag, eller?


  • #5   10. jul 2013 Det har været et problem siden efteråret og orker næsten ikke at forklare tingene igen - det meste af det står mine andre emner også.

    ALT er prøvet.

    Fjerne det efter maden er tilbudt, lade det stå nogle timer, flere dage osv osv

    vi fodre ikke flere gang om dagen da den somsagt intet spiser - men normalt var det 2 gange på en dag ( dog har den aldrig spist op på en gang ) - vi har også prøvet små potioner fler gange om dagen.

    Der kan gå 2-3 dage før den tager en mundfuld.

    Men det lader vi ikke gå længere da den taber sig i løbet af få dage, den er undervægtig nu pga det, og nemt at se når den er en slank hund i forvejen.

    Det eneste den helt 100 vil æde er en leverpostej mad, den kan også lidt kød men den kan ikke nøjes med det da den får utrolig hård mave af det - den spiser ikke ben, den graver alle ned og røre dem ikke igen.



  • #6   10. jul 2013 Har i evt. fået tjekket dens tænder ?

  • #7   10. jul 2013 Alt er tjekket, mave, tænder, blodprøver osv osv.

  • #11   10. jul 2013 Stine - tror måske du har skrevet på mine tråde før..

    men igen , han kan ikke lide foderet, så det bliver heller ikke spis hvis det kastes ud, puttet i bolde osv osv.. smiley


  • #13   10. jul 2013 Min hund er også meget småt spisende.

    Jeg blander lidt i hans tørkost.. Lidt torskerogn, kogt æg, tun, leverpostej eller lignende..
    Bare en tsk eller to.
    Det hjælper gevaldigt.
    Jeg tror nogle gange at han bare lige skal mindes om at han er sulten


  • #14   10. jul 2013 Jeg ville da bare fodre med det hunden kan lide, tror bestemt ikke det kan skade, hvad siger din dyrlæge?

  • #15   10. jul 2013 Ib - det har vi også prøvet mange gange, han slikker det bare af pillerne?


    Bodil - det er fordi han har været opereret 2 gange sidste år og der gik det super med at spise til vores store overraskelse selvom han havde ondt der.

    Men efter han skiftede fra hvalpefoder ( pga oprerationerne måtte han ikke få alt det kalk osv der er i hvalpefoderet ) til voksen foder har han været småtspisende og siden vinter har han ikke rigtigt spist i nogle rytmer - og så er det gået ned ad bakke siden.
    Når vi kommer med nyt foder - hvis han vil have det - så spiser han løs er par dage og så går han langsomt fra det igen og spiser til sidst intet igen.


  • #16   10. jul 2013 Batdog - det er skrevet lidt over dig.

    Men somsagt, hvis han ikke kan lide foderet spiser han det ikke - uanset hvordan og hvor meget man kører ham op smiley


  • #17   10. jul 2013 er det ikke bare at vente til han spiser. om det så tager 3 uger så vil jeg vente. her hjemme gik den ikke har prøvet en hund der ikke ville spise og der var ingen kære mor fik tilbudt maden 3 gange om dag det stod i 5 minutter og så blev det smidt ud.

    tro du ikke bare han er mæt er han meget tynd eller er han fin


  • #18   10. jul 2013 Tanja, hvis der går så lang tid bliver han syg - han taber sig hurtigt, og da han er en slank hund er f.eks. 2 kg meget, så kan man se ribbene. Han er undervægtig nu.

    vi har prøvet at vente mange dage før og der sker intet udover han taber sig - han drikker rigtig fint.


  • #20   11. jul 2013 hmmm hvis han ikke spiser efter flere dag og går hen og bliver syg så er der jo noget galt med hunde. prøv en ny dyrlæge eller flere. hvad vejer han, han ser ud til at være den langbenet type så de skal ikke veje så meget selv om de er høje..

  • #21   11. jul 2013 Palle uden fjer - det får han også lov til nu smiley

    Han vejer normalt 24½ kg når han er i den stand han skal være.

    Vi har været ved 3 forskellige dyrlæger.

    Han bliver jo ikke syg syg, men han bliver jo sløj når han ikke får noget at spise i flere dage.


  • #22   11. jul 2013 ok så ville jeg nu prøve at se hvad der sker. hvor meget foder spiser han i løbet af en dag mange border spiser ikke det store. hvad sker der når han har været ude og løbe og lave noget arbejde.

    lidt om min border han er 57.5 cm vejre 20,15 kg spiser 100 g om dagen på almindelige dag hvor han kun kommer ud at gå tur 3-4 gange om dagen af ca 30 minutter af gangen han løber frit. på en dag hvor han har været ude at arbejde på får spiser han 350 g om dagen han skal have ca 250 g om dagen det står på sækken. efter en gang agility træning kan han max spise 150g om dagen.

    nåå ja og er naboens tæve i løbetid spiser han max 100g på 3 uger.

    så jeg ville måske prøve at bruge ham rigtig meget evt på får og se så om han ikke er blevet meget sulten og bland det han vil spise med noget andet.


  • #24   11. jul 2013 24 kg til en border collie ?
    det må være en kæmpe en af slagsen.. det er mere end min 2 år gamle collie han vejer ( han spiser heller ikke så voldsomt meget, men er ikke sygeligt tynd )


  • #25   11. jul 2013 Tanja - Han må ikke løbe som en tosse og arbejde da han har været skadet, går lige en måned endnu. - og det skal lige siges at før det, spiste han det samme, så han er ikke ændret selvom han får anderledes stimulering.
    Jamen det er ikke til at holde øje med hvad han spiser når han den ene dag spiser nogle mundfulde, andre dage ryger der intet ned ( og det er uanset hvad han får at motion/stimulering i løbet af dagen ).
    Uanset hvordan han blev brugt ( også før skaden ) spiste han ikke mere - det er det vi syntes er underligt. Det er somom han bare spiser når han har lyst og når vi skifter til noget nyt han kan lide er det et hit i 10-14 dage og så bliver han tynd i gen fordi han ikke spiser.

    Palle uden fjer - den bliver sløj (logisk nok ) hvis den ikke spiser i rigtig mange dage, så mister den jo energien når den ikke får noget indenbords.

    Ib - Han er en kæmpe en af slagsen smiley
    Han vejer omkring 22 nu og ribbene er meget tydelige hele vejen hen.
    En border skal være slang, men ikke så hoftebenene stikker ud selvom der er godt med pels og at alle ribben kan tælles når du står og kigger.


  • #26   11. jul 2013 Altså jeg har en Aussie på 24 kg, hvor de 2 kg ihvertfald er muskler! (Han bruges til agility) hans ribben kan du også mærke hvis du trykker let på hans brystkasse, og se hans talje når han står oprejst, selvom han har meget pels.

    Har aldrig hørt om en border der vejer 22 eller 24 kg.

    Dem jeg træner med der har bordercollies (med tavler, og uden tavler) vejer alt imellem 15 og 18 kg.


  • #27   11. jul 2013 Det er ikke når man mærker på ham - det kan ses på ham når man kigger.

    Du finder mange bordere herinde hvis du søger som vejer 22-23 kg smiley

    Nu er en af dyrlægerne tæt med en opdrætter, og det er nu normalt for de store border collier.



  • #28   11. jul 2013 Ja og mange af de bordere her inde, er sgu hverken helt eller halvt bordere smiley så lige via HG tror jeg ikke på hvad der blir sagt smiley

  • #29   11. jul 2013 Når de vejer det og stamtavlen er skrevet ind, er det nok ikke helt usandt smiley

    Jeg og de fleste andre ved godt hvordan sådan en hund skal se ud i stand, han er en meget stor border og vejer de 24 kg normalt, og det kan vi jo ikke lave om på smiley


  • #30   11. jul 2013 Som sagt de bordere jeg kender vejer under 20 kg alle sammen.

    Men jeg ville nok opsøge en anden dyrlæge. Eller lade hunden "sulte" en rask hund sulter ikke sig selv. Min DSG havde en periode da hun var 3 år, hvor hun ikke rigtig spiste i 14 dage, hun spiste med 3 dages mellemrum nogle mundfulde. Hun tabte sig også lidt, men altså hun var jo ikke ved at dø, hun blev tilbudt mad 2 gange dagligt, og spiste hun ikke tog jeg det fra hende.

    Jeg har fx. en ung hund på 9 mdr (border blanding) der kun spiser aftensmad. Ikke alle hunde er ens, og nogle er "bare" småtspisende.

    Og hvis du har prøvet forskellige ting med foderet, og forskellige slags foder, er det nok ikke de ting der er noget gal med.


  • #31   11. jul 2013 Somsagt spiser han næsten alt nyt foder de første 10-14 dage, derfor tror vi han er kræsen - og dyrlægerne.

    Og somsagt har han været ved 3 forskellige, og der er ikke andre her omkring.

    Han sulter sig ligefrem heller ikke, han spiser jo på et tidspunkt, men det er ikke nok., men hvis vi ikke propper andet i ham bliver han jo nærmest sygeligt tynd.


  • #32   11. jul 2013 "Eksteriør

    Da border collien betragtes som en arbejdshund, er der ingen udstillingskrav i forhold til at avle. Racestandarden er derfor ret bred i forhold til udseendet. Højden er omkring 53 cm for hanner og lidt mindre for tæver. Vægten er ca. 15 – 25 kg"


  • #33   11. jul 2013 Det vigtigste er jo ikke racestandarten, men hvordan hunden ser ud huld mæssigt smiley
    Det er frustrerende med en hund der ikke gider spise.. og tro mig jeg kender det godt.
    Jeg er glad for at min hund har så meget pels, for ribben, rygsøjle og hofteben er tydelige når man lægger en hånd på ham.
    Han er i den høje ende for racen og vejer 22 kg

    Havde du prøvet med barf ?
    Eller måske Ziwipeak


  • #34   11. jul 2013 • En Lækker Kælling • jeg er enig med dig. efter hvad jeg kan se på de få billeder der er af TS hund så er 24 eller 22 ikke noget problem min er også en stor border collie tro man kan se og mærke alle knogler på ham med vejer 20kg.

    stil mad frem hvis hunde ikke spiser så må han selv om det. og hold styr på hvad han spiser af godbider, kattemad og meneskemad vej det af. vej maden inden han får det og vej så når han har spids så ved du hvad han spiser det er meget let.

    en langbenet border som din kan nu ikke samling med udstillings border.

    hvis du ikke laver noget med din hund så er det jo klart den ikke spiser det store den har jo ikke brug for meget.

    jeg tro du går lidt for meget op i det og skifter foder hvis hund ikke lige spiser. hunde er ikke kræsen vi gør dem kræsen


  • #35   11. jul 2013 Det kunne være super rart hvis i læser hvad jeg skriver...


    Tanja - igen er hans madvaner UÆNDRET siden før han kom til skade - igen det har været sådan siden han skiftede fra hvalpefoder.

    Han laver en masse, både motion og mentalt - så han lider bestemt ingen nød - han må bare ikke spurte som en gal endnu - hvilket bestemt heller ikke er nødvendigt for ham.

    Beskrivelsen var sat ind så i kan se 24 kg ikke er unormalt og at i aldrig har hørt om det før bla bla smiley



  • #36   12. jul 2013 Jamen undskyld da...

  • #37   12. jul 2013 Du behøver skam ikke at undskylde, det er bare ret træls at køre i det samme igen igen smiley

  • #38   11. aug 2013 Vil lige fortælle at kræsendyret er totalt vild med essential stemina smiley
    Han har taget på og er super lækker at se på, samt han spiser normalt nu.


  • #39   28. nov 2013 det var da dejligt - er selv ved at have fået mig en kræsen hund, kunn evære jeg skulle prøve samme foder smiley

  • #40   28. nov 2013 Kan fortælle han stadig kører perfekt på det. det er simpelthen SÅ dejligt smiley
    Og han er blevet ultra lækker med muskler og i pelsen.


  • #41   28. nov 2013 Min hund er også bare kræsen - og synes ikke mad er særlig interessant..

    Jeg har prøvet Royal Canin, Arion, Eukanuba, Hills, Kingsmor, Taste of Wild m.fl., og det sidste nye er Essential Foods (Stamina)..

    DET VIRKER BARE for os Essential Foods - Kioko spiser det med største velbehag - han spiser stadig ikke altid op, men spiser dog (hvilket han helst ikke gjorde før)!! Han har taget et halvt kilo på efter vi skiftede, og er blevet meget nemmere at fodre. Jeg tror på, at det har været vigtigt for ham, at finde noget han kunne lide. Vi kæmper på at han skal tage i alt ét kg på - dvs. der er et halvt kilo endnu, så vi fortsætter lidt endnu med kampen - men det går stille og roligt den rigtige vej..

    Så mit råd er, bare bliv ved med at have mod på at prøve noget nyt - det virkede for mig og min KRÆSNE hund :o)..


  • #42   29. nov 2013 Han bliver 2 år om en måned og vejer præcis 25 kg nu. Man kan ane ribben som man skal og man kan ikke mærke fedt på ham. Men deri mod har han fået muskler fordi han er kommet i gang igen og han er blevet super lækker at se på.
    Vi vi havde ret med det er en ultra kræsen hund.

    Stine D - Det lyder rigtig dejligt ! Vi er så glade for at han spiser det. Han spiser stadig i mærkelige rytmer, men det må han selv om. Han spiser det han skal smiley


  • #43   29. nov 2013 25 kg hold da på for en border collie han må være kæmp hvor høj er han endelig. Kunne godt tænke mig at møde ham. Ikke så tit man se så stor en border collie.

  • #45   29. nov 2013 Jeg kører fast med 2-3 forskellige slags tørfoder, det virker fint, hundene når ikke at blive træt af foderet og jeg tror egentlig det er sundt med afveksling smiley

  • #46   29. nov 2013 De får på skift af sækkene hver dag;)

  • #47   29. nov 2013 Han er kæmpe stor, det får vi også af vide af bc avlerne når de ser ham smiley
    Jeg ved faktisk ikke hvor høj han er, sidst han blev målt mener jeg han var 60

    Jeg har ikke fundet andet foder han gider at æde så det er lidt svært at skifte med noget. Man han får både lidt leverposten og kød osv.:-)


  • #48   29. nov 2013 Ok så er han lidt høje en min Zweep han er 57 men ikke så stor som Zweeps bror han er kæmpe de ses her sammen det er Zweep den lille

    profilbillede
  • #49   29. nov 2013 Nu sprang jeg halvdelen af tråden over, for jeg kan se, den handler om rådgivning i forhold til det, at hunden er småtspisende og det kan jeg forstå, du er ude over.

    Gør det, der virker. Hunden tager ikke skade at der foder, den får, og hvis den gider at spise det, så lad den få det smiley


  • #50   29. nov 2013 supert at høre smiley

    pt veksler vi mellem kattemad, og dåsemad, og Sashas mad og leverpostej.

    men synes sq det er svært at gå fra en altædende labrador til en kræsen hund der sorterer i maden....

    jeg har svært ved at regne ud om det egentlig også har noget at gøre med at lige netop nu er django meget fixeret på Sasha (eller damer generelt) ja han prøver sågar at humpe katten men stoppes altid

    og Sasha er 100 gange mre interessant end foder, derfor spiser han også med en låge mellem dem

    håber virkelig det vender for træning er også blevet vanskeligere han spisr gerne pølser og frikadelle stykker men alt skalamges på så skifter jeg fx til ost så er han længe om at "tygge af munde" fordi det skal vende mange gange i hvert fald for de første 5-8 bidder før han bare siger haps og vi ligesom kan have lidt tempo på i klikkertræningen


  • #52   29. nov 2013 Stine H - Er satme så bange for at få nallerne i klemme hvis jeg begynder at blande med noget smiley så jeg venter lidt endnu, da jeg prøvede for 1 månedstid siden så spiste han ikke rigtigt foderet før efter nogle dage..
    Pt kører det godt med at han får lidt kød.

    han er vild med råt( dog kun få slags ), man han æder ikke ben da han ikke vil røre ved dem andet end med munden, eller graver dem ned. Men han kan ikke "leve" på det da hans mave ikke duer til det samt han kan lide for lidt forskelligt. Så pt fungerer det fint med en lille 3. del af hans mad er råt og resten foder.


  • #53   30. nov 2013 Tror det er vigtigst at prøve sig frem og finde ud af hvad der virker for ens egen hund.. For min hund har det virket at prøve mange forskellige slags foder, og vi er så endt med Essential Foods Stamina, hvor hunden heller ikke behøver spise så meget for at få sine behov dækket..

    Kioko har taget på, og det har været mit mål med at skifte foder, fordi han var for tynd! smiley


Kommentér på:
Kræsen hund - forkert foder?

Annonce