630 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
3 Svar
HOD diagnose HOD diagnose
Er der nogen af jer der kender dette, eller har haft hunde med HOC
0 synes godt om
dec 2012
Følger: 9 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 13 Svar: 120
En sjælden knoglelidelse som primært ses hos gigantracer. Se link;
http://kaeledyr.lecovok.com/hypertrofisk-osteodystrofi-is-a-large-breed-growth-problem.html
dec 2012
Ja, desværre. Han blev lagt til at sove i torsdags, 2 dage før han var 6 mdr. gammel.
Dyrlægerne var flere om at konstatere det, da det som du skriver er sjældent. Den ene havde aldrig set det og den anden havde set det 2 gange før, men aldrig i så udtalt grad.
Det er forbundet med store smerter for hunden, og viste sig først som manglende appetit, sammen med stille luntende bevægelser, alt i alt en stille forsigtig hvalp jeg fik hjem, med mangel på muskulatur i hele kroppen, men udtalt på bagparten da jeg købte ham.
Jeg var overbevidst om, at der var noget galt og var ved dyrlægen, der siger hvalpe vokser forskelligt og i ryk, så indtil videre vil han ikke sige der er noget unormalt med ham, så jeg håndfodrer ham, for at lokke mad i ham, overbevist om, at opdrætter ikke har sørget ordentligt for hvalpene, og gør hvad jeg kan for ham.
Trods dyrlægens ord, er jeg stadig overbevist om at der er noget galt med knoglerne, og frygten går på dysplasi.
Vi ved jo alle at hvalpen skal have en vis alder for at kunne se noget på røntgen, så jeg fodrer ham, det bedste jeg kan, for at få lidt sul på kroppen af ham (han vejede kun 19,5 kg, og målte 50 cm. over skulderen da jeg hentede ham) hans ribben strittede jo næsten, han var meget tynd, så jeg valgte IKKE at gå til hvalpetræning med ham, da jeg ville have han skulle på toppen først.
Nu har jeg det bare sådan, at hvis jeg igen står med en hvalp der mangler appetit og ikke springer rundt og lejer, så skal den omgående fotograferes, så man kan få stoppet lidelsen, og med held have en rask hund alligevel.
Så er man til gigant racerne er det en god viden at have, hvis man får "en stille hund" så man kan redde den i tide.
Det er frygteligt at skulle aflive en hvalp, også selv om man er vidende om at den er så "deform" at den uagtet smertestillende og alt andet den skulle igennem, aldrig ville kunne få et liv uden smerter.
dec 2012
Han har først fået det at vide i dag på mail, så jeg ved ikke hvad han mener om det da jeg ikke har orket at tale om det (tudefjæs)
Og ja, jeg tør godt igen, men fremover køber jeg ingen giganter uden en kontrakt hvor dette nævnes i og jeg skal IKKE have de samme blodlinier igen, det er sikkert og vist.
Hans helsøster som kom til Sverige skal aflives på mandag, det er total nedtur.
Og ja, jeg vil OMG. reagere på det mindste og ikke acc. en dyrlæges bemærkning om det ene eller andet, men kræve hunden undersøgt og fotograferet omg. så man med held kan stoppe sygdommen og hunden have en chance for et liv uden smerter.
HOD diagnose