Newfoundlænder, avlers krav, lejlighed? {{forumTopicSubject}}
Hej Hundegalleri
Beklager, det er lidt langt, men så får i den fulde mening med
Min kæreste og jeg skal til januar flytte til København, hvor jeg har afsluttet min socialrådgiveruddannelse og skal derfor ud og arbejde. Min kæreste skal begynde på officeruddannelsen. Vi skal have kat, slange og hest med derover(Dog kun have katten og slange i lejligheden;)) Men hesten kommer til at stå et sted hvor der er skov og vi er begge naturmennesker, hele året rundt og låner ofte min mors hund for at træne, lege, tage til strand eller i hundeskov. Vi er begge vokset op med hund og har begge været inddraget i træningen af disse. Derudover har jeg har egen kat, kanin og hest gennem min barndom. Hesten fik jeg da jeg var 14 og den var kun 6 måneder, så har selv lagt alt arbejdet i den. Så jeg ved hvad det kræver at få "en baby" og det er vigtigt at suge al den viden til sig man kan, for derigennem kommer det bedste resultat.
Nu er sagen så vi gerne vil have hund når vi kommer til København, hvis tiden er dertil(Gider ikke have hund, hvis jeg ikke kan dyrke det). Vi er meeeeget inde på en newfoundlænder da den er vanvittig tiltalende, har det temperament som passer os(min mor har tidligere haft en blanding) og så er det jo bare en baaaamse! Dog høre vi sommetider at avler(ikke kun folk der avler newfoundlænder, men sådan mere generelt at avler helst ikke sælger til unge og heller ikke til folk i lejlighed). Så det jeg spørger efter er om det er fuldstændig urealistisk at drømme om en newfoundlænder? Vi har fået tildelt en lejlighed af forsvaret på lige knap 70 kvm, hvor der er kort til parker. Derudover er min kæreste jo altid med ude ved hesten, hvor skoven er, så der er god mulighed. Derudover vil jeg gerne vandtræne med den. Jeg er opereret i begge knæ og skal derfor ikke have en hund der skal ud og løbe og alt muligt. Vandtræning ville være noget jeg kan følge med til
Del jeres erfaringer, ideer osv. Vil understrege jeg ville ALDRIG få en hund, hvis jeg ikke kan tilbyde den det overstående! Håber på nogle venlige og lærerige svar. På forhånd tak
okt 2011
Følger: 9 Følgere: 35 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 2.071
Det handler ikke så meget om pladsen, for bliver hunden aktiveret nok er det ikke noget problem, da hjemmet bare skal være til at slappe af i. Om det er realistisk at finde en opdrætter? Det ved jeg ikke, jeg kender ikke så forfærdelig meget til racen...
Men jeg kan sige, at mig og min kæreste fik Nelly (schæferhund) da vi var henholdsvis 17 og 19, vi bor også i en meget lille lejlighed.. Tilgengæld helt nede i plan, og med egen have:) så det kan sagtens lade sig gøre.. Men det kommer meget an på, hvordan i også klinger med opdrætter. Og at man kan vise, at man er moden nok som ung, og kan give hunden det optimale.. Hvis du forstår mig ret:)
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 20 Svar: 318
Min basse vejer 60kg. og han bor i 74kvm. lejlighed. Intet problem så længe han kommer ud og bliver aktiveret. Men vi bor i stueplan, så der er igen trapper her.
Jeg ved at vi ikke ville udelukke køber på det grundlag, hvis hvalpen fik alt det en hund skal have af aktivering, stimulerinng osv. Men vi vil ikke anbefale trapper til en hund der kan være disponeret for HD/AD.
aug 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 977
overfodring og overdreven motion er de største syndere hvad angår ad-hd, udover den arvelige frekvens..
En hund skal altså kunne tåle at gå på trapper..
Men du kan sagtens møde opdrættere der kun sælger til folk, der ikke lader deres hunde gå på trapper..
nov 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 16
Vi har desværre ikke set lejligheden, da vi kommer helt fra nordjylland, så der var lidt langt derover for at se en lejlighed. Men den ligger på første sal, men første sal kan jo være alt fra 10 til 30 trappetrin. Jeg vil bestemt ikke vælge at få en stor hund, hvis trapperne skal blive en last for den. Det skal siges at vi "kun" skal være der i 2½ år og inden vi er faldet på plads, jeg har fået job osv. er der jo gået en del tid, så det bliver ikke "længe" hunden kommer til at bo i lejligheden, det bliver max 2 år. Derefter er planen at vende tilbage til mørke jylland og bo på landet.
Jeg er desværre indstillet sådan at kan jeg ikke få en stor hund, så vil jeg ingen hund have. Jeg er ikke til små hunde(no hate), men jeg er vokset op med store hunde. Siger ikke, at jeg ikke kan elske en lille hund, men ja, sådan er vi jo forskellige. Er der andre racer i vil anbefale? Men er omgivelserne ikke til det, så venter jeg med at få hund til vi får hus. Vi har ikke travlt, det skal trods alt fungere for hund og ejer
nov 2009
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.401
På ingen måde ment negativt, bare en tanke
nov 2009
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.401
Men ud fra det du skriver, virker det også som om du sørger for dine dyr
nov 2009
nov 2009
nov 2009
Naturligvis ville jeg ikke vælge at få en hund, hvis den skal traske op og ned af trappen, langt. Men tror altså også vi skal passe på ikke at pakke vores dyr ind i forhold til alverdens ting, så det ender med vi har en hund der intet må. Et godt eksempel, dog fra hesten verden, er at mange folk pakker hestenes ben ind når de skal på fold. Hestene kan være generet af det, have svært ved at løbe frit rundt. Det kan altså også svække senerne at pakke ind, da der konstant er noget der støtter og så bliver musklerne ikke stærke nok til at styrke,. Ofte får de heste faktisk let skader under ridning. Er det ikke en smule tankevækkende, at i et forsøg på at passe på sin hest, så svækker man den? Så tror vi skal passe på ikke at frarøve den og være fanatiske. Dermed ikke sagt at jeg har respekt for videnskab og at jeg altid vil have sådan en viden i baghovedet
nov 2009
Men Krumme, nu lyder det til du har en del styr på det med avl og sygdomme. Hvilken race ville du anbefale, udfra hvad du kan se vi kan tilbyde?
nov 2009
nov 2009
nov 2009
nov 2009
Newfoundlænder, avlers krav, lejlighed?