{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
772 visninger | Oprettet:

Genoptræning mentalt af border collie {{forumTopicSubject}}

Min border på 1½ år har været i gemmen alt for meget i hans korte liv med flere operationer hvor han efter det stortset intet måtte.
Han var den mest lydige hund inden alt dette.
Men efter vi har gået og "skældt ham ud" når han ikke måtte løbe, lege med katten, sig selv, osv osv - reagerer han ikke ordenligt mere.
Han har taget lidt skade mentalt ved at kigge skygger og bliver bange for høje lyde, skud, en bildør der smækkes hårdt, nogle tømrer der larmer osv osv. - her er han helt underlig - intet kan berolige ham her, han er helt i sin egen verden når han bliver bange og der er kun én vej og det er hjem - og tør ikke tænke på hvor han vil stikke af hvis vi gik frit med ham ( har vi ikke gjort siden sidste efterår ).
- gode råd til nytårsaften modtages også RIGTIG gerne.

Men han har ikke været sammen med andre hunde inæsten 1 år, andet end naboens - og han må stadig ikke rende totalt vildt med nogle.
Så at gå til træning med ham er udelukket nogle måneder endnu.
Så enten skal jeg have nogle gåde råd eller så skal jeg have en hjem til os.
Har overvejet at begynde på klikkertræning..

Han syntes vi er uinteressante - han elsker at lave tricks.
Hvis man går med ham i lang snor og man siger "her"/"kom" så er han ret ligeglad. Hans fokus er forsvundet en del efter vi har været så "onde" mod ham. Det hele havde været en del nemmere hvis det var en doven familie hund som ikke helt behøvede same stimulans og havde et meget laver aktivitets niveau.

Vi snakkede om han skulle aflives inden sidste operation, men dette blev sidste chance. Så hvis han bliver halt igen er det slut - for hans skyld. Selvom han står os i alt alt for mange penge og folk ryster på hovedet når de hører det. Vil man jo ham det bedste på den ene eller anden måde.
Han er ved at fungere igen nu, men vi mangler noget lydighedstræning ret meget.
Jeg har altid været god til at træne ham og han var også så glad. Nu er det kun tricks han brænder for - men kan kan alt.
Han er også god til at gå spor.
Men lydigheden er et problem fordi vi har været så meget "efter" ham.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genoptræning mentalt af border collie
  • #1   28. jul 2013 iiih kom nu med nogle svar smiley

  • #2   28. jul 2013 Æv det lyder som en rigtig trist situation.
    Jeg ville nok tage kontakt til en professionel adfærdsbehandler. Med mit overfladiske kendskab til Border Collien, så kan de have et lidt skrøbeligt sind, og man kan gøre mere skade end gavn.
    Jeg vil dog ikke mene at træning er udelukket. Du kan sagtens træne uden din hund skal løbe og lege med de andre (faktisk er det sådan de fleste steder) forklar situationen til den, der underviser. Så kan I evt stå lidt længere væk fra de andre i starten. Derudover skal I måske også tænke lidt i positiv forstækning og afledning, så I i stedet for at sige NEJ til ham, afleder ham, fra det han ikke må ved at tilbyde noget sjovere (godbidder legetøj ext)
    Så du har mere positiv tid sammen med ham end negativ (NEJ, Nej nej )


  • #3   28. jul 2013 Vi siger ikke nej til ham mere - han må nemlig godt det meste.

    Og de færreste gange var det i en negativ tone - vi har altid ville gøre det hele positiv for ham - det har altid været i et godt toneleje da vi har haft så ondt af ham - og han skal jo ikke "skældes" ud for noget han altid har måtte.

    Jeg har netop skrevet til en bekendt som er adfærds halløj uddannet smiley så venter spændt på om hun kan hjælpe.
    Tak for svar


  • #4   10. aug 2015 Går I til træning? Tænker i skal ud og have inspiration til jeres træning.

Kommentér på:
Genoptræning mentalt af border collie

Annonce