941 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Hjælp - spor, indkald og leg med død fugl Hjælp - spor, indkald og leg med død fugl

Hej HG
Har brug for lidt hjælp.
Jeg bor lige ved siden af en dejlig skov, hvor man gerne må gå løs med sin hund. Når vi er i skoven går min cavalier Freya på snart 2 år meget med næsen i jorden. For et par måneder siden fik hun færten af noget utrolig spændende og løb ud fra vores synsfelt, uden at reagerer på sit indkald. Hun kom tilbage efter 2-3 minutter, men har IKKE fået lov at gå uden snor siden hen.

Vil meget gerne have at hun kan gå frit, især fordi vi bor i lejlighed med et meget lille frimærke til have, så hun har ingen steder at løbe rundt i hverdagen.
Er derfor startet forfra med at indkald (i snor), men synes ikke det går særlig godt.

Min kæreste er nu begyndt at løbe med hende i skoven i lang snor, hvor hun får lov at bestemme og følge diverse tilfældige spor. Jeg kan ikke finde ud af om det er en god ide, da vi efterfølgende har en dejlig fysisk og mental træt hund eller om det spolerer hendes træning fuldstændig. Jeg går til Rally og dogdancing med hende, hvor hun skal have fokus på mig.

Min kæreste synes det er "synd" for Freya at hun ikke får noget ud af de spor hun følger i skoven (dvs. aldrig finder noget). Han har derfor "bestilt" en død fugl hos en af sine venner som skulle på jagt i går og vil tage i skoven til eftermiddag med Freya og lege med den døde fugl. Tror han vil lave spor med fuglen, hvorefter hun får lov at finde fuglen.
Jeg synes det lyder som en rigtig dårlig ide men mangler gode argumenter, så HG hver sød at hjælpe mig. Eller endnu bedre, fortæl mig, hvis det er mig der er pjattet.

Det skal lige siges at min kæreste er ved at tage jagttegn og vil meget gerne bruge Freya til jagt, hvis hun kan finde ud af det. Tænker bare det er vigtigt at hun lærer tingene i rigtig rækkefølge og er bange for hun bliver forvirret.

Er det ok at lade hende gå de spor HUN VIL eller skal man lærer hende og ignorerer dem? Og hvad med den døde fugl?

Undskyld det blev så langt. Håber i vil læse og svare alligevel.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skift af elpære 250 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.250 kr.
  • Cleaning 205 kr.
  • Dækskifte på el-løbehjul 670 kr.
  • Samling af ikea kommode 700 kr.
  • fjerne ukrudt 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp - spor, indkald og leg med død fugl
  • #1   8. okt 2013 Han skal helt sikkert ikke lære hende at gå de spor hun vil for det kan ende med at den dag hun bliver "sat" på et rigtig spor - så tager hun bare det første der krydser og følger det i stedet for
    Spor er en super fin ting - men det skal være spor i har lagt og ikke noget hun selv finder hvis I vil bruge det i videre sammenhæng
    Gå ud og læg noget skovspor til hende eller på en mark med en masse godbidder og lær hende det eller meldt jer til noget sweissspor (blodspor) så I ved hvad i laver smiley

• #2   8. okt 2013 Karin- tak for svar Havde ikke lige overvejet det med at krydse til et nyt spor, men det en rigtig god pointe.
    Sidste efterår gik vi på et aktivitetshold hvor vi b.la. lavede spor med godbidder og spor med gammelt tunvand med godbidder i enden. Det var hun rigtig dygtig til og synes var smadder sjovt. Har desværre ikke tid til at go til sportræning med hende når jeg i forvejen har det andet træning.
    Er det en dårlig ide at lave et spor med en død fugl, som min kæreste vil?
    Kan det at vi lader hende følge tilfældige spor gøre indlæring af indkald mere besværligt?

• #3   8. okt 2013 Dejligt at høre at din kæreste gerne vil bruge hende som jagthund. Kan du ovetale ham til at tage hende med til noget jagttræning (apportering mm). En spaniel er jo en jagthund.
    Jeg tror ikke at der sker noget ved at han leger fugleslæb med hende. Det er jo kun for at de begge har det sjovt.
    Jeg ville aldrig lade hende gå de spor hun selv finder i skoven og det er en rigtig god ide at starte indkaldstræningen forfra i en lang line så hun ikke får succes med at løbe væk fra dig, når du kalder.

• #4   8. okt 2013 Pia J - tak for svar. Nu skal han lige selv have sit jagttegn. Findes der decideret jagttræning med hunde? for så skal jeg helt sikkert forslå det til kæresten smiley
    Jeg ved nemlig ingenting om jagt og kommer nok heller ikke til det. Lever i min egen "fantasiverden" hvor bøffer, pølser og andet kød som jeg elsker bliver plukket på kødtræer, for man slår jo ikke dyr ihjel smiley

Mange tror desværre at cavalier kun er sofakartofler, men de er jo en spaniel og blev før i tiden brugt til jagt. De elsker at arbejde, Freya gør i hvert fald, så tror hun ville nyde at komme med på jagt (hvis hun lærer det ordentlig fra starten).

Min største bekymring er at spor, jagttræning m.m vil ødelægge hendes anden træning som jeg går meget op i.

Men det er godt at høre at fugleslæb (kendte ikke lige navnet) ikke vil skade som jeg troede. Og så må vi helt sikkert stoppe med at hun selv får lov at vælge at følge spor i skoven.

Er startet helt forfra med indkald i snor. Bruger en flex-linje, men overvejer at købe en hel lang snor.

• #5   8. okt 2013 Du kan vel altid lave et slæbespor - det vil sige at du binder en snor i fuglen og så slæber den hen af jorden og lægger den til sidst - så belønningen er at finde den - dog må den jo ikke lege eller bide i den !
    Som jagt hund skal jo behandle vildt med blød mund smiley
    Prøv at søge på dansk retriever klub og se under de forskellige kredse om træning
    og nej - det vil ikke ødelægge din træning at din kæreste træner noget andet - det kan de sagtens skelne imellem
    jeg går både til jagt træning med min hund og DCH-lydighed og lidt Rally - og det går fint smiley

• #6   8. okt 2013 Godt at hører den sagtens kan gøre begge dele.
    Det bare mig som er en bekymret førstegangs hundeejer smiley

Vil fortælle det til kæresten smiley

• #7   8. okt 2013 En anden løsning, er jo, at kæresten får sin egen jagthund smiley

• #8   8. okt 2013 Bumble bee - Jeg har altid ønsket at have 2 hunde, men kæresten mener kun at man skal have en af gangen smiley Har dog ikke opgivet helt endnu smiley

Men det lyder jo som om at jeg ikke har noget at bekymrer mig om ang. jagt og rally træning samtidig, så håber da helt sikkert at han vil gå til jagttræning med Freya (tror ikke kæresten har overvejet det med at træning er nødvendigt).

Så skal vi bare have styr på det indkald igen (og denne gang ordenligt) og droppe tilfældige spor.

Tak for alle svarerne, de hjalp rigtig meget smiley

Kommentér på:
Hjælp - spor, indkald og leg med død fugl

Annonce