1.235 visninger
|
Oprettet:
Hundeavl er gået for vidt {{forumTopicSubject}}
Fra dagens eb.dk
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article2114616.ece
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.736
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1277 Hunde: 3 Emner: 157 Svar: 3.347
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.394
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.024
Er det noget, som man rent faktisk har tænkt sig at tage stilling til blandt politikerne??
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 478
Jeg synes det er synd at avlsrestriktionerne på fx HD/ad er blevet til anbefalinger. Der sal nok være opdrættere, der synes de kan berettige avl på en champion med E-hofter.
Skamavl findes desværre inden for alle racer, økonomi vinder over etik og moral og dyrevelfærd for nogle opdrættere - synd og skam!!!
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.724
Og endnu værre er det, at FCI og kennel klubber støtter det.
Det er lige før jeg syntes, at noget avl på visse racer med tavle er værre end tankeløs tavle løst avl.
I det mindste sker det pga af uvidenhed, hvorimod nogle med vilje avler efter ekstremer, og enda med støtte fra kennel klubber.
Nogle racer har en racestandard, som direkte er med til at gøre dem til mere usunde racer.
Kennelklubber burde stille krav til alle racer, og især dem der døjer med skavanker. Man bør fokusere på sundheden frem for exteriør.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.024
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1277 Hunde: 3 Emner: 157 Svar: 3.347
Der er desværre en del udfordringer for de racer, som nok også bliver værre pga. popularitet.
jun 2011
Følger: 25 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 24 Svar: 488
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
Køber man en importeret hundehandler hvalp er man prisgivet...
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 478
Det forarger mig. Uanset hvor smuk og præmieret den måtte være, bidrager en hund med E hofter ikke til at fremme en race.
Jeg ville aldrig kunne anskaffe mig en race, hvor mange hunde lyder som astmapatienter, når de trækker vejret. Det ville gøre så ondt på mig. Og jeg fatter ikke at dommere placerer sådanne hunde, de burde diskes.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.724
Problemet er kennelklubber, som feks FCI, DKK mm, som ikke ønsker at man skal avle efter det bedste for racen. Klubber bør gå ind og se på de hunde der har skavanker, og se hvordan man kan forbedre dem, og så stille krav efter det, samt finde dommere til udstillinger, som ikke vægter exteriør over sundheden.
Man bør kigge på racestandarden ved flere hunde, og så se om den måske også skal ændres noget.
Jeg er ikke meget for udstilling, og det som det har gjort ved avlen, men hvis det endelig skulle være, så kunne jeg godt tænke mig, at man lavede en A og en B afdeling.
For at stilletil udstilling i A, så skal hunden være testet for diverse sygdomme, have gode HD/AD resultater, og for hyrde/brugs/jagt hunde, så burde de også som minimum have bestået et eller andet, der viser de stadig har de egenskaber de var tiltænkt.
Så kunne avlere begyunde at konkurrere om, at få flest hunde op i A klassen, frem for kun at konkurrere på exteriør.
Det ville så også være nemmere for ukyndige hvalpe købere, at finde en sund hvalp. Som det er nu, hvor mange køber en hvalp med stamtavle, og tror det er en garatin for en sund hund, så er der mange der bliver snydt.
Jeg går ind for tavle avl, men jeg går ikke ind for kennelklub avl, ihvertfald ikke som det er nu. Jeg håber der kommer en kennelklub, som vægter sundhed, egenskaber osv, langt over exteriøret. En hund skal naturligvis ligne den race, som den nu en gang er, men et lille udsving ville ikke gøre noget, hvis det forbedrer sundheden. Allerede som man ser det nu, så er der jo kæmpe forskel på exteriør på mange racer, hvis man kigger brugs linier og udstillings linier, så det burde ikke blive et problem.
jun 2011
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.198
jun 2011
Der trænger i den grad også til en holdningsændring blandt ejere og opdrættere af denne skønne race, mange syntes at det er helt normalt og ok at en hund hverken kan føde, parre, vaske sig selv, har hudproblemer og ikke kan trække vejret..så længe det er en bulldog, for sådan er de jo bare
Linker til en gr. på facebook hvor en hund vejrtrækning diskuteres:
https://www.facebook.com/groups/2382160210/
Hundeavl er gået for vidt