2.174 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Analkirteloperation og risici?? Analkirteloperation og risici??

Hej alle
En af mine trimmekunder, har været behandlet for analkirtelinfektion. Dyrlægen har så naturligt anbefalet operation med fjernelse af kirtlen. Denne operation var bestilt men blev aflyst i sidste time. Begrundelsen var at ejer havde kendskab til en hund, der efter operations var blevet "utæt" og ikke kunne holde på afføringen. Dette er jo ikke holdbart i længden og denne hund blev aflivet. Det var en ung hund. Min trimmekundehund er 6 år og de er jo bange for at lignende historie skal ske for dem.
Her er så at jeg gerne vil have så mange erfaringer som muligt på banen. Det lovede jeg ejer:-)
Hvad er jeres erfaring med ovenstående operation, har I oplevet noget lignende??
Jeg aner intet til indgrebet og jeg forestiller mig at man tager begge kirtler på én gang eller???
Jeg ser rigtig meget frem til jeres svar, så ejer bedre kan bestemme sig. Det er jo heller ikke holdbart med gentagne infektioner, for hunden i længden og det er de heldigvis helt indforstået med:-)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Analkirteloperation og risici??
  • #2   12. nov 2013 Tak Nicole!
    Jeg har som sagt ingen erfaring men har samtidig heller aldrig hørt at der skulle være nogle risici. Det er derfor jeg spørger herinde. Det er jo synd for hunden, hvilket de er helt med på, men hvis jeg fik sådan en historie, ville jeg måske også tænke mig om 2 gange;-)

• #3   12. nov 2013 Tjalfe har også fået fjernet anal kirtler, vi har intet mærket til det siden. Alt er helt normalt. Det er nu ved at være et par år siden smiley

• #4   12. nov 2013 Kan godt forstå din kundes bekymring....

Jeg var selv NOGET så nervøs da min skulle ha' gjort det, fordi man har hørt så mage skræk historier... Spurgte til det herinde og hørte naturligvis min dyrlæge ad...

Han sagde de aldrig havde lavet en sådan operation der var gået galt... Men det er noget pille arbejde fordi jo er så tæt på ringmusklen.. Men hvis man ved hvad man laver sagde han, så går det IKKE galt smiley

Og jeg kan jo så kun sige det var det BEDSTE jeg gjorde for min Caspar, han havde også gentagende infektioner med dem og døjede i det hele taget med at tømme det skidt smiley Havde jeg vidst det var gået så let havde jeg gjort det noget før.... Var virkelig positiv over hvor let det forløb smiley

Her er et lille album hor du kan se hvor fint og hurtigt det heler op og hvor udramatisk det faktisk ser ud, troede det ville se meget værre ud...
    http://www.hundegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hund/67104-fjernelse_af_analkirtleroperationssaar

KUN gode erfaringer herfra ihvertfald... Har så også en rigtig dygtig dyrlæge,hvis jeg selv skal sige det smiley

• #6   13. nov 2013 Tusinde tak alle sammen!!
    Pia jeg og kunden er da ikke et øjeblik uenig i dit synspunkt. Det interessante var bare at høre om det var en "normal" følge af operationen eller det var et forbandet uheld eller en dårlig dyrlæge og at risikoen for beskadigelse af ringmusklen, er yderst sjældent forekommende:-)

• #7   13. nov 2013 Man kan da godt gøre noget ved en ringmuskel det er ødelagt... Kan man ikke?

• #8   14. nov 2013 Louise,
    Jeg tror det primære problem med når sådan noget sker er en dårlig/ikke grundig dyrlæge...
    Men vi skal jo også huske på at hvor der arbejder mennesker, sker der jo desværre også fejl, så selv den bedste dyrlæge kan jo komme til at lave en fejl... Det må bare ikke ske, men det sker jo...
    Men jeg vil sige, efter at ha snakket med min dyrlæge om det var jeg MEGET mere rolig... De laver jo den operation hver uge, fordi mange hunde døjer med de analkirtler....
    Så i det her tilfælde med din kunde er jeg sikker på det er det rigtige og bedste for lille hunden at gøre smiley

• #11   14. nov 2013 Stine nogle hundes analkirtler bliver bare ikke stimuleret godt nok ved afføring. Derfor bliver de fyldte og måske betændte.
    Om det er grunden med denne hund, ved jeg ikke. Jeg trimmer også en tæve af samme race - ej familie - og hun har også haft problemet. Pudsigt nok i forbindelse med a kunden har trukket trimningen lidt, så der er gået længere tid. Jeg har en teori der går på at når hunden blive så langhåret bagi og ejerne ikke får fjernet afføringsrester (som sidder i de normalt helt kortklippede hår omkring anus), så vandrer der bakterier ind i analkirtlerne. Måske er jeg helt gal på den og det har været tilfældigheder, men det har passet med begge hunde at det har været lige op til hvor de skulle trimmes, altså de 3 mdr siden sidst.

• #13   15. nov 2013 Stine jeg skriver ikke at bare fordi de er langhårede får de problemer. Jeg mener at det kan være årsagen hos disse 2. Vores er meget langhårede, men jeg ved også hvor vigtigt det er at holde dem rene. Jeg har haft langhårede hunde siden 92 og opdrættet de sidste 10 år, og vi har heldigvis aldrig oplevet det.
    Analkirtlerne har jo den opgave at få lidt kirtelsaft med ud ved afføring. Det er det som er hundens "underskrift" og som andre hunde kan læse. Hvis en hun fx bliver angst, så kan den finde på at udskille hele skidtet og du vil ikke være i tvivl mht lugten;-)
    Uden at være uddannet til det, så vil jeg vove den påstand at vi mennesker ikke har anankirtler på samme måde - men hæng mig ikke op på det;-)

• #16   18. nov 2013 Pia vi har både BARF'et og fodret tørt og vi har ikke haft mærket forskel. Men der er jo forskel på hunde. Ham der tales om, foderet faktisk råt!
    Mener du at bakterierne vandrer op fra afføringen, fordi kirtlerne er for fyldte? Det jeg mener med pelslængder er, at desværre er ikke alle ejere lige dygtige til at holde deres hunde rene bagi. Når hårene så bliver for lange omkring anus, kommer der ofte til at sidde "knaster" af gammel afføring. Det er dét jeg mener kan give problemer med at bakterierne vandrer op. Ikke selve pelslængden:-)

• #18   18. nov 2013 Årh jow. Jeg er ikke pjattet med det. Jeg synes nemlig at der skal så stort et tryk på at jeg er bange for at skade. Det kan godt være at jeg skulle foreslå dem flere ben. De har to Westier og de er jo temmelig sensible, men lammeribben kan de fleste tåle og de er gode at begynde med:-)

Kommentér på:
Analkirteloperation og risici??

Annonce