{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.512 visninger | Oprettet:

Ncl
Ncl
Tilmeldt:
11. feb 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 58

At timeoute sin hund... {{forumTopicSubject}}

Igen må jeg spørge jer kloge hoveder herinde.
Min mopsepige bliver 1 år på søndag, og hun bider stadig i mine fingre/hænder - troede kun det hørte hvalpeperioden til..
Hun er helt vild nogle gange, og overfalder mig nærmest. Meget ubehageligt! Der sker ofte når vi sidder i sofaen, jeg kan se det på hende når hun går til angreb..
Jeg har prøvet at ignorere - det gør ondt, for hun tror mine knogler er et kødben. Eller sådan føles det hvertfald.
Jeg har prøvet med nej - det kan hun godt forstå normalt, men ikke i denne situation!
Jeg har prøvet at proppe en bamse eller bidelegetøj i munden på hende i stedet - det gider hun bestemt ikke.

Så har vi prøvet at timeoute hende - simpelthen sætte hende ud i den anden stue og lukke døren. Det er det eneste der hjælper!
Men kan det virkelig være rigtigt at det er det, der skal til?

Jeg synes hun bliver stimuleret som hun skal. Gåture, Kong, godbidder i viskestykker, en tyggepind hun kan hygge sig med, og gemme alle vegne smiley Hun får sin mad i foderbold både morgen og aften.

Har I nogle gode råd?

Jeg uddyber gerne, hvis I har spørgsmål smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At timeoute sin hund...
  • #1   13. nov 2013 Jeg tror personligt ikke på time out i hundeopdragelse. Derimod tror jegpå at du skal forlade rummet og vende hurtigt tilbage,når hunden er rolig

  • #3   13. nov 2013 Det kan jeg godt se det fornuftige i, men synes bare ikke hun skal have lov til at sætte dagsordenen herhjemme. Altså, jeg vil ikke smides ud af stuen, fordi hun ikke gør hvad der bliver sagt. Det lyder måske lidt hårdt. Men jeg nok fra start været alt for blød og føjet hende lidt for meget - det bøder jeg så nok for nu smiley

  • #4   13. nov 2013 jeg fik det her råd af dyrlægen, da min hund var helt lille og også bed meget - og hårdt med sine spidse hvalpetænder:
    Når din hund bider, så udstød et højt hyl/piven (som dens mor/søskende også ville gøre) og vend ryggen til ham et kort øjeblik/ignorer ham. Han lærte forbløffende hurtigt, hvornår han blev for bidevild, og selvom han stadig gerne vil "legebide" en gang imellem, har han lært kun at markere, hvilket også er en god ting at have lært i forhold til leg med andre hunde.
    Håber det her kan hjælpe


  • #5   13. nov 2013 Når hunden gør noget du ikke vil have så skal den ikke få noget ud af det;) dvs hvis du kan gennemføre at ignorere så vil det virke, du skal huske at give hunden. Et alternativ, dvs sørg for at der er gnaveben m.m giv hunden et ben i munden når den er sød og rolig, ikke når den flipper ud og bider! Du skal passe på ikke at belønne det du ikke vil have.
    Timeoute som at lukke hunden væk, den tror jeg ikke på, hvis det skulle virke ville det kræve at hunden kunne tænke abstrakt dvs den skal kunne tænke, jeg bider så bliver jeg lukket væk, altså må jeg hellere holde op med at bide;) det tror jeg ikke hunde kan.


  • #6   13. nov 2013 Køter - jeg prøver tit ar vende mig væk fra hende, men hun skal nok finde ud af hvor jeg gemmer mine fingre - hun er ustoppelig!
    Heidi - det er også prøvet smiley Hun kunne ikke være mere ligeglad med hvilke lyde jeg siger..


  • #7   13. nov 2013 Bodil, vi er meget obs på at hunde kun gør hvad der kan betale sig for dem. Hvad vil du sige jeg skal gøre for at distrahere hende, så det ikke virker som en belønning? Jeg synes det er svært. Tror desværre hun er blevet lidt for forkælet fra lille af..
    Nej, egentlig synes jeg heller ikke timeout er optimalt, men hun er rolig når vi lukker hende ind igen. Det virker som om hun stresser lidt når det kun er hende og jeg herhjemme. Som om at hun er vant til der sker alt muligt.. Hun er meget rolig og velopdragen når min kæreste kommer hjem..


  • #9   13. nov 2013 Har så ikke prøvet at holde hænderne oppe i luften - det må prøves smiley

  • #10   13. nov 2013 Vend ryggen til, afled før hunden vil bide, dvs når du sætter dig i sofaen så giv hunden et ben først, så forhindre du bøvlet;) at flagre med hænderne i luften vil ikke hjælpe;) hunden ser det som en leg at bide i dig, du skal finde en anden leg og sætte hunden igang med det før den begynder at bide;)

  • #11   13. nov 2013 Jeg har brugt timeout til Loco da han syntes det var sjovt at bide i en... Jeg gider absolut ik forsøge at ignorere at kræet bruger mig som tyggeben!!! Det gør jo satans ondt...

    Jeg siger intet til hvalpen - tager den blot væk... Og når den er i ro for den lov at komme ind igen..

    Det har virket rigtig fint på Loco (og Asti)... Men hunde er forskellige, og kræver derfor forskellige metoder... Derudover er vi som mennesker også forskellige, så metoden skal også passe til os smiley


  • #13   13. nov 2013 En metode som den Bodil beskriver, ville hos en hvalp som Loco resultere i at han bliver belønnet for den dårlige adfærd - han regner lynhurtigt ud at han får et ben/bliver leget med idet han overvejer at bide... smiley

    Da han var ca 9 uger forsøgte jeg mig for første gang med ja/nej træning af ham.. Han fangede det hurtigere end jeg troede muligt hos en bull terrier... Så jeg brugte selvfølgelig nej-kommando når han gjorde uønskede ting, med det resultat at han påbegyndte unoder for selv at stoppe og kigge over på mig for at få sin godbid smiley


  • #14   13. nov 2013 Michélle, nej jeg synes sgu heller ikke det kan være rigtigt! Og ja, det gør jo skideondt, har tit blå mærker på hænderne efter det!
    Jeg tror også Vera er ret klog. Hun ved godt hvad hun skal gøre før der sker noget fedt for hende. Udspekuleret er hun smiley

    Bodil, vi har altid hendes klov med i sofaen, men den er ikke spændende nok smiley


  • #16   13. nov 2013 med å have hendene oppe har / bruger jeg på min vennindes hund , da hun bliver helt vild og hopper op af mig og kan finde på at nappe . så når jeg ser hun er på vej til at hoppe opp af mig så kigger jeg lige ud ( ikke på hunden ) og hendene i været og går videre , gjorde det et par ganger og hun fårstår det meget godt..

    kan ikke give råd på noget andet da jeg selv ikke har haft erfaring med det... og jeg tror ikke på timeout , men kan selfølgelig ikke sige noget om det da jeg ikke har haft det problem tidligere


  • #20   13. nov 2013 Maiken, ja det et desværre også det eneste der virker - men kan se vi skal korte tiden ned på timeouten smiley
    Jeg kan godt blive lidt bange for om hun er under- eller overstimuleret nogle gange, men har ingen ide om hvordan jeg tjekker det. Hun er jo også unghund, og der skal gerne ske noget, men måske er jeg helt gal på den..

    De selvkontrolsøvleser er jeg da også nysgerrig på nu smiley


  • #21   13. nov 2013 Nicole, det er også prøvet - helt fra hun var lille. Ingen effekt smiley

  • #23   13. nov 2013 Et billede af terroristen i et roligt øjeblik smiley

    profilbillede
  • #24   13. nov 2013 Altså hun forstår det når vi øver med godbidder. Jeg ligger en og siger nej, og så tager hun den ikke. Har du tips til hvordan man ellers kan øve det? For nu jeg tænker over det, bruger vi ikke nej så meget. Vi bruger mere "ned" (når hun hopper op af os, eller ind i opvaskeren) og "der skal vi ikke ind" (når hun vil ind i andres indkørsler :D) og det forstår hun faktisk godt. Og så en høj AH-lyd. Meget irriterende lyd ifølge min kæreste.

  • #25   13. nov 2013 Her er det eneste der virker timeout!

    Har prøvet alt andet uden effekt, men når han bliver sendt ud i et andet rum på timeout og kommer ind kort tid efter, er han helt rolig og ligger sig som regel ned og sover smiley
    Desværre har han lært at åbne døre, selv dem der går indad - Dumme hund smiley

    Han er snart 6 mdr og er en total lømmel pt. smiley


  • #26   13. nov 2013 Og vi siger det ret bestemt vil jeg mene. Kort og med lidt dybere stemme.

  • #27   13. nov 2013 Godt at høre jeg ikke er den eneste der bruger timeout smiley Føler mig så ond hver gang. Haha, det er vores heldigvis for lille til smiley Hende her har været en lømmel siden vi fik hende, nærmest smiley Glæder mig til der kommer lidt ro på. Håber at 2. løbetid måske gør tricket lidt...

  • #28   13. nov 2013 Synes også hele dagen går med NEJ, STOP, FY, FØJ osv. Kun afbrudt af et "Dyyygtig" engang imellem ved ønsket adfærd smiley



  • #32   13. nov 2013 nej nej,du ska IKKE time out.

    En mops har en meget meget blød natur,og er virkelig ked af i lang tid,hvis den skældes ud.

    Mopsen kan godt i hvalpetiden,virke somom,den lider af d.h.d.(tror jeg nok det hedder),altså damp.

    Selv Verner,som i dag er meget rolig,brugte også mine fingre,ben,arme ect...til afreagerer på.

    Men som nogle af de gode råd her på h.g,skriver:

    igonerer,vend konsekvent ryggen til mopsen,også selvom du lige er bleven småbidt,og jeg ved det gør ondt

    Hyl,græd og vær virkelig ked af,det der lige skete,altså småbideriet

    ,kig på mopsen,og bare sig et eller andet,om hvor skuffet du er,det er tonefaldet her der er det afgørende.Og du kan virkelig,få gjort den skønne mopsehvalp,rigtig ked af det(for de er jo meget meget bløde),og næste gang,den vil prøve dig af,så kig,på den sig et eller andet "nonsens",med din bløde stemme,og vær så frygtelig ked af det,hvis den igen prøver dine grænser af

    .Prøv en "sørgmodig" mimik,altså,dybt skuffet over dig,blidt og sørgmodigt.Selvom du mest har lyst til at ruske "kræet",og væse: nu er det nok".

    Og INGEN time out.

    Det fatter en mops ikke en dyt af.De tror de er evigt dejlige,HVAD DE OGSÅ ER,og bliver bare mere opsat på at,gøre opmærksom på sig selv.

    Mopser er bløde,hengivne,trofaste,men har altså i hvalpe perioden,tendens til en lille a.h.d..

    Held og lykke med mopsehvalpen,som bliver en sjov,charmerende,klog og hengiven hund,UDEN der behøves de store irretsættelser.

    m.v.h.
    vibeke med den meget magelige mops

    neml ignorer,(selvom


  • #35   13. nov 2013 maiken

    nå ;;

    overhovedet ikke enig
    ,
    For mig lyder det somom:

    nå,ja det er bare en hund(hvalp),ud i buret eller bag gitteret,så kan den lære det,kan den.

    Herregud,det er bare en hvalp,der prøver kræfter af,nøjagtigt,som småbørn,også gør det.

    Og,for ikke at tro,jeg er overpylret hundeejer,så har jeg faktisk 3 børn og fire børnebørn.

    OG INGEN af mine børn/børnebørn har nongensinde,været sat i "skammekrogen",p.g.a. af "over gearet" adfærd.

    ej heller,mine to forrige hunde,er sat i "skammekrogen"selvom de som hvalpe,sagtens kunne være "over gearet"

    m.v.h.
    vibeke.



  • #36   13. nov 2013 Nicole, jeg håber også det går over når hun bliver ældre. Og mon ikke også det gør det smiley Men er også bange for at læne mig op ad det, for tænk hvis hun så er sådan her for altid - dét holder min tålmodighed ikke til smiley men håber det er teenageren i hende, der raser lidt smiley

    Maiken, tusind tak for dine gode eksempler. Vi har gjort lidt det samme som du gør med din kærestes hund, og det vil vi fortsætte med. Gode videoer, vil helt sikkert kigge på nogle flere! smiley

    Verner, jeg har også læst mig til at mopsen er blød, inden vi fik hende. Vi har så bare været alt for bløde, og det bøder vi for nu. Jeg tror ikke at mopsen skal behandles anderledes end så mange andre hunde, og da slet ikke i den her teenagefase. Når det så er sagt har jeg da prøvet at tale til hende samvittighed ved at "blive ked af det" - hjælper heller ikke. Hun er en lille bestemt dame.. Hun lider ikke overlast eller render og er ked sf det. Hun er meget elsket herhjemme og får al den nus og kram hun kan rumme smiley


  • #38   13. nov 2013 Wow. Vera er ikke "bare" en hund herhjemme. Hvis du læser det jeg har skrevet, har vi prøvet nærmest alt før det her timeout. Som i øvrigt ikke er noget vi praktiserer på fast basis. Og hun er altså ikke en hvalp længere. Hun er unghund og vild og voldsom, og det kræver, efter min overbevisning, en lidt mere fast hånd. Desuden vil jeg også gerne have en hund der ikke bider i gæster, kommende børn osv.. - og derfor søger jeg råd nu, inden det blir en indgroet vane, at man bare kan bide i folk.

  • #39   13. nov 2013 Spot on, Nicole!! smiley Især det med den frustrerede ejer smiley

  • #40   13. nov 2013 nci

    ja,det kan da godt være at,din lille mopsedame.er mere bestemt,end racen normalt er.

    Ud fra det du har skrevet,vil jeg ikke blande mig mere ,for jeg tror ,faktisk i har "fod" på din mops,og alle gode råd du har fået her på h.g.

    så held og lykke med din "damp mops".

    "dampen" skal nok gå over.

    Held og lykke

    m.v.h.
    vibeke


  • #41   13. nov 2013 Tak Vibeke, for de pæne ord, vi håber også det går over smiley Damp er egentlig nok det helt rigtige ord at bruge om hende lige pt. Hunde er jo ligeså forskellige som vi mennesker, og jeg tror vi har fået en der er lige så stædig som vi selv er smiley

  • #42   13. nov 2013 maiken og nicole

    Jeg vil ikke sige jeg "bøjer mig i støvet" for jeres gode råd.

    Men,ok.hunde er forskellige OG mopser er forskellige
    ..
    Jeg har jo kun en mops,jeg kan "tale udfra",og han "faldt til patten",efter nogle måneders "sørgmodig" diskuseren.

    Nu har han så taget "røven" på mig,ved at kigge sørgmodigt på mig,når vi absolut skal ud og gå morgenturen i øs regnvejr,kan det ikke vente til det bliver lidt tørvejr ;;

    ja,ja,vi venter,og hele MIN tidsplanen vælter..Nogle regler skal der vel være ;;;

    Nå,ja det her er vel også en form for "mopse tyrani"..

    Hav en god aften til jer her på h.g.For NU skal mopsen ud på den sidste tur,om jeg så skal bære ham ned af trapperne,for UD skal han,

    m.v.h.
    vibeke


Kommentér på:
At timeoute sin hund...

Annonce