Den ultimative aktivering Den ultimative aktivering
Hvis i virkeligt skal have en træt hund hvad gør i så?
Jeg har pt sendt Gaia afsted på "løbetidsferie" og Reiki er mildest talt forfærdelig. Han stresser, han kan ikke være alene uden at hyle (han er vandt til at være alene uden Gaia -men super stresset som han er, har han altså lige midlertidigt glemt dette), jeg kan ikke røre en finger uden at han hænger over mig, han vil ud hele tiden, osse om natten, vandrer rundt osv...
Han er dog sød at have med, så de sidste dage har han været med mig når jeg har skullet arbejde, men det er ikke en mulighed i morgen, der SKAL han være alene hjemme i 4 timer, så tanken var at hvis han nu er godt træt inden, og jeg i øvrigt har god tid til "afskeden" så går det nok.
Har hele formiddagen til projektet, så planen er en god cykeltur og så et eller andet godt til hovedet bagefter -men hvad... Et godt spor har han ikke ro i sit lille hoved til og almindeligt fodersøg er ikke specielt trættende, så hvad gør i, når vovse virkeligt skal være træt?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.954
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.998
jan 2007
Har faktisk overvejet at hive Gaia hjem igen -vi plejer at gøre det på denne måde og det plejer at gå fint når lige den første dag er overstået, men denne gang var han alts væsentligt mindre stresset med en højløbsk Gaia herhjemme, end han er nu hvor hun ikke er her
Tossede hanhunde altså
jan 2007
Han kan sagtens koncentrere sig om MIG, hvis vi træner sådan almindelig basal lydighed (altså ikke alt for svære ting) så er der fuld fokus. Men i det sekund han skal gøre noget som helst selvstændigt, brænder hjernen sammen.
Ang klikkertræningen, så mener jeg at lige nu hvor han stresser så voldsomt, er jeg ikke sikker på hvor meget nyindlæring han kan kapere -de allerede indlærte øvelser kan han sagtens lirre af, det gør han jo halvautomatisk i hvert fald ved de mange der er godt og solidt indlært (og derfor trætter det ikke noget videre), men stress og yindlæring er jo ofte ikke en super kombination
Sådan i det daglige har vi slet ingen prblemer med klikkeren -det er kun nu hvor han åbenbart har besluttet at sende hjernen på ferie sammen med Gaia vi har problemer
Lømmel -Reiki er meget fysisk orienteret hvis man kan sige det sådan. Han har BEHOV for en god del fysisk motoon for at trives, mens mental aktivering blot er noget han synes er sjovt, men altså ikke noget han mangler hvis vi skipper det en periode.
Og bruge næsen er ikke noget der ligger ham ligefor. Han søger gerne efter sin mad, man er jo meget madglad, men hvor Gaia kan gå i timevis for at finde hver eneste lille foderpille, så dropper Reiki sin søgen når der ikke e flere der ligger ligefor -han gider ikke "knokle" for at finde sin mad, så går han hellere ud og graver lidt klamme larver e.l. op fra under bladene
Derfor trætter fodersøg ikke super meget, for øjnene bruges mindst lige så meget som næsen... og for resten er det så tilfældighed når han falder over foderet
jan 2007
Men måske et lækker lækker kødben kunne være motivation nok til at gide lede efter det.
Palle -og et vil jeg da osse prøve... men er ikke så sikker på succes, så det er jo rart med lidt inspiration fra andre...
Og nu vil vi så traske på aftentur nr 300 (føles det da som ;)) og så forhåbentligt få lidt søvn hehe...
Takker for alle forslag og godnat til de der stadig måtte være oppe
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 36 Emner: 192 Svar: 10.579
(link fjernet)
http://www.youtube.com/watch?v=manfLpqZ-Uo
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 4.350
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.930
jan 2007
Linda -sådan er det osse med Reiki hvis han skal være rigtig træt. Man hører jo altid at hjernegymnastikken er det vigtigste osv, men rigtig træt og tilfreds, er han altså ikke uden osse at have brugt kroppen.
A-S -sådan en omgang er osse perfekt til Gaia. Men Reiki gider ikke playdates. Han kommer på gåture med min mors tæve (de er begge to ret pensionistagtige og har kendt hinanden i flere år). Så går de tur, snuser til de samme ting, tosser de samme steder og det er så samvær med andre hunde... Det der med at lege rigtigt, gør han sjældent hvis ikke der ligefrem er tale om et forsøg på at imponere en løbsk tæve eller, hvis han virkeligt skal være vild, at han løber et par omgange i strakt galop på marken sammen med min mors tæve.
-jeg har virkeligt verdens ældste unge hund -han har været sådan siden han som 3-årig var med på vandreferie i Sverige... al det der gåen og gåen fik åbenbart ige Reii til at indse at man skal spare på kræfterne
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.930
Jeg kender faktisk også en, som har en hund som lyder ligesom din, men hun er så en cockerspaniel og rigtig glad for at træne.
Måske en gåtur i indreby kunne trætte ham? Hvis han orienterer sig mest med øjnene, kunne det måske trætte ham med en masse indtryk og folk og sådan
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.902
jan 2007
Og øøøh indre by? Vores by har max 500 indbyggere og indre by består af en købmand og en pølsevogn -omen jeg er sikker på han sætter pris på en tur i pølsevognen, er jeg ikke så sikker på det trætter ret meget
Ginne -åh ja, sådan har det osse været for Reiki til de udstillinger han har været på. Den første gang havde vi en køretur på 4 timer, og Reiki snorkede hølydt hele vejen hjem... mange mange indtryk sådan et sted
Men vi har jo så fået overstået alene-hjemmedagen. Naboen blev advaret om at der muligvis kunne være lidt larm fra ham, men syntes ikke han var blevet generet. Det blev til en cykeltur, søge efter kødben og lidt klatren på diverse ting på legepladsen
-stresset er han stadig, men han lagde sig da trods alt ned da vi kom hjem... Nu er han s klar til at ruinere min nattesøvn igen *suk*
Den ultimative aktivering