1.463 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
29 Svar
Hvorfor overser nogle folk hundens behov?? Hvorfor overser nogle folk hundens behov??
Hej HG, skal bare lige ud mad min frostradion!!
Jeg har kikket lidt på nettet, da jeg er meget interesseret i jagthunde.
Gør det mig und at læse, om folk der anskaffer sig en jagthund, fordi de syndes inden den er flot eller de har forelsket sig i racen. Men de går ikke selv på jagt!! og når man så ruller længer ned, ser man så at de skriver at hunden er blevet aflivet fordi den har taget naboens høns!
Min mening er at hvis man anskaffer sig en hund, skal den bruges til det den brander for og er avlet til!!
Hvad er jeres mening til det??
0 synes godt om
jul 2008
Følger: 16 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 43 Svar: 1.052
Jeg er ikke helt enig med dig.... Dog skal man ikke blive overrasket hvis en jagthund tager nogen høns.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
-de fleste jagtracer er forholdsvist trænbare omend ikke nødvendigvis pleasende, så tager de høns e.l. er det altså ikke fordi de er jagthunde.
Det næste er så at jeg er uenig i at en hund nødvendigvis skal bruges til det den er avlet til -men den skal bruges til NOGET, når nu man har anskaffet sig en brugsrace. Og det kan give rigtig god mening at træne noget med den der giver den mulighed for at bruge nogen af de egenskaber den er født med -f.eks. giver det jo rigtig god mening at inkludere nogen søge-hente-bringe-opgaver i en retrievers træning, noget næsearbejde til en spaniel osv.
Man kan altså godt lade hunden benytte nogen af de egenskaber den er lavet til at have, uden at det nødvendigvis betyder at man bruger den "rigtigt" til det den er lavet til -selvom jeg da synes det er super fedt at se en hund lave det den er skabt til, uanset om det så er jagt eller noget andet.
Igen, det vigtige er at de bruges til NOGET -og for mange hunde kan det være en fordel at det osse inkluderer "afløb" for nogen af de egenskaber de er født med.
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.170
Masser af hunde, som er avlet til at have særlige brugsegenskaber, kan sagtens være familiehunde, og især velfungerende familiehunde, hvis man laver en form for hundesport med dem. Problemet opstår først, når man ikke får stimuleret hunden mentalt (eller fysisk, f.eks. mynder og slædehunde)
At en hund æder naboens høns har ikke en sk*d at gøre med, at det er en jagthund. Det er fordi hunden enten har haft muligheden (manglende påpasselighed fra ejers side), ikke lystrer (manglende træning) eller at den har kedet sig (igen manglende træning, stimulering og påpasselighed fra ejeren) og derfor bare gør, hvad den kan, og hvad der kan betale sig
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.059
Jeg mener bestemt ikke at hunde kun kan få et godt liv hvis de bruges til det de er avlet til
Så længe man sørger for at aktivere og stimulere hunden i passende omfang
jan 2007
-der er vidst ikke meget tyrekamp tilbage i en bulldog, selv hvis man besluttede at bruge den til det
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 159 Svar: 12.792
Brugshunde skal bruges til noget for at trives.
Om det er det ene eller andet er mig ligemeget, bare hunden får opfyldt sine behov.
Jeg kan dog tilføje, at når man først har oplevet sin hund bruge sine medfødte evner, fx vores slædehunde, så er det jo nærmest dyrplageri at forhindre dem gøre det igen.
Hvis man vælger en slædehund, må man også vide hvad det betyder.
Hunden stråler først rigtigt når den laver hvad den elsker og hvad den er avlet til.
Og du skulle bare vide hvor mange danske hunde der går glip af dem oplevelse fordi folk køber dem af mange forkerte årsager.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.059
Ved godt at bulldoggen er langt fradrns oprindelse
Det var mere for at skære ud i pap at jeg bestemt godt mener at en hund kan have verdens bedste hundeliv, uden at leve dom hyrde-, jagt- eller what ever hund
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 7 Svar: 8
Jeg fik dog en puddel for jeg troede jagtgenet var alvet mere ud af dem, men min puddel er meget jagthund, desværre er jeg ikke selv til jagt - men hun elsker agility
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 159 Svar: 12.792
Dette vil for evigt være et problem med al den tavleløse avl. Folk, der ikke kan få solgt deres hvalpe, bliver ukritiske med køberne og sælger til hvad som helst. Den tendens ser vi meget ofte i vores specialklub. Folk aner ikke hvad de har kastet sig ud i.
nov 2013
Følger: 9 Hunde: 3 Emner: 3 Svar: 74
Jeg har 2 bordercollier, tilmed en af hvert køn, og så bor jeg skisme i rækkehus
-Ved siden af min bolig ligger bø-landet, med store græsmarker, og mine hunde trænes også i agility, og alm lydighed, mentale udfordringer. jeg TROR de har et godt hundeliv her i min familie.
sep 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 43 Svar: 571
Mon ikke, det er der forskellen ligger? Jeg synes da, vores hunde trives meget godt og virker glade og tilpasse
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.394
- Hunden er pænt ligeglad med om den laver det den er avlet til i tidernes morgen, eller om den laver lydighed eller anden form for aktivitet der trætter den (:
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.654
Men jeg er enig i at en hyrdehund, jagthund eller anden brugshund godt kan få et godt liv hvis den aktiveres på en god måde;)
At købe en Border fx bare fordi den er køn og ellers gå nogle ture og det er det, er efter min mening synd for hunden;)
En jagthund bør også aktiveres på en god måde, hunde skal efter min mening købes efter hvad man vil med den;) vil man fx bare gå ture og nusse i sofaen så er der rigtig mange hunde der vil egne sig til det;) det er fjollet at købe brugshund hvis ikke man vil bruge den;)
jun 2012
Derudover skal man jo os huske at tænke på at der er hyrdning og udstillingslinjer.
Meeko, kommer f.eks. fra udstillingslinjer.
jan 2010
Følger: 36 Følgere: 34 Hunde: 3 Emner: 50 Svar: 746
maj 2008
Følgere: 64 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.583
mvh søren
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.009
Og for at være ærlig, selvom de begge elsker det, kan de bedre lide agility. Hvilket de bestemt ikke er avlet til.
Min næste hund bliver en finsk hyrdehund. Jeg køber altså ikke en ordentlig flok rensdyr med til hunden af den grund...
jun 2012
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.923
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.959
Jeg har ligefrem belønnet min hund for at ignorere det, den er skabt til - nemlig at tage smådyr på eget initiativ.
Men nu bor jeg i indre KBH og jeg kan virkelig ikke have en hund, som smutter efter alle de fedladne duer (vel at mærke at hun nok sagtens kunne få fat i en!), hun kunne jo i sin iver for at fange dem ende midt på østerbrogade
Og dog har jeg sådan en fornemmelse af at hun får hendes behov tilfredsstillet til fulde. Om det rally'en, dogdancing eller ringtræningen ved jeg ikke..
Men spøg til side, så er jeg enig i dig med at man skal huske at forelske i resten af hunden - ikke kun udseendet
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 13 Svar: 61
Det med at tage naboens høns, var bare et eksempel!!
Min mening er bare, at der er alt for mange, der køber en brugshund, til endelig bare til at hykke med!!
jan 2007
-det betyder self ikke at en jagthund der aldrig har været på jagt render rundt og savner det eller har det dårligt. Men jeg tror på det giver hunden noget andet at arbejde med de egenskaber og instinkter som man i generationer har avlet dem til at have.
Og ja, så skal man jo anskaffe hund efter hvilken aktivering man ønsker at give den -jeg tror f.eks. ikke at en husky får det samme ud af at gå til lydighed som en BC. Omvendt ville BC'en næppe få det samme ud af at aktiveringen primært bestod af lange løbeture.
Hunden kan sagtens aktiveres med andre ting end det den er lavet til -men det er ikke ligemeget hvad de andre ting består af
jun 2012
jan 2007
i princippet kunne man jo argumentere for at det er ok at holde børn i en mørk jordhulde hele deres barndom, hvis et argument som "hvis de ikke har oplevet det, savner de det ikke" er gyldigt
Forstå mig ret, jeg mener ikke at alle os med hunde der ike bruges til det de er skabt til, er dårlige hundeejere eller ikke burde have de racer vi har, når nu de tilsyneladende fungerer og trives godt.
men jeg synes da tanken er ganske interessant -for min oplevelse er altså at de hunde der bruges til det de er skabt til (når vi altså snakker racer der fortsat avles målrettet til formålet og derfor besidder de egenskaber og instinkter) får noget andet og mere, som vi ikke kan give dem på andre måder, uanset hvor meget vi så lægger spor og går til agility.
Det er jo noget vi frarøver dem muligheden for, når vi beslutter at anskaffe en hyrdehund uden at hyrde, en jagthund uden at gå på jagt osv.
Bare lidt tankespind, jeg synes da det er et par overvejelser værd
jan 2012
Når en ståene hund lære at tage stand, er det noget man vækker i hunden, som er med født. Men først og fremmest, vækker man standen i hunden!
jun 2012
Med hensyn til hunde som stadig avles til et bestemt formål er jeg meget enig, herunder tænker jeg jagtlinjer af racer, hyrdelinjer af racer osv.
MEN der hvor jeg synes den logik slår fejl er racer hvor der er linjer som ikke avles til formålet. Min sheltie er f.eks udstillingslinjer og jeg tror helt sikkert at han ville være lykkelig ved at lave agility men ikke mangle noget selvom han aldrig kommer til at hyrde.
Ligeledes med bordere som er af udstillingslinjer, og andre racer som har linjer hvor de ikke længere avles til deres formål.
I så fald at det er synd at hunde ikke bliver brugt til hvad de er avlet til? Hvad så med kamphunde? De er jo også avlet og dem vil jeg nødig møde.
- Racer som er avlet til tyrefægtning eller lignende?
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.873
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.923
jan 2012
Men jeg har oplevet op til flere gange, at standen skal hjælpes lidt på vej...
Har selv en ruhår, som ikke holder standen, men selv jager fuglen..
Hvorfor overser nogle folk hundens behov??