{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
771 visninger | Oprettet:

Definition af pleasende hund. {{forumTopicSubject}}

Lidt inspireret af en anden tråd.

De fleste er enige om, at hyrdehunde og retrievere over en kam er pleasende hunde.

Men når jeg tænker over det, så er jeg i tvivl om, hvad man egentlig skal lægge i ordet.

Jeg har jo hyrdehund, schæfer, og den betragtes jo som værende en pleasende hund - men min oplevelse er faktisk på ingen måde at den har et motiv der handler om at please sin ejer. Ikke som udgangspunkt, ihvertfald.

For mig er det et textbook eksempel på en hund, der gør, hvad der kan betale sig.
Altså at den "pleaser" hvis den kan opnå (eller undgå) noget ved at gøre det.

Jeg tror det, at den er blevet kaldt pleasende handler om tidligere tiders fedteri for at undgå straf.

Hvordan er det med de øvrige pleasende racer? Pleaser de i virkeligheden, eller er det andre motiver, der gør sig gældende?

Hvad forstår vi ved ordet at please?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Definition af pleasende hund.
  • #1   7. feb 2014 Jeg kan i hvert fald med sikkerhed fortælle, at én hund der ikke er pleasende er Bertha..Eller Mastiffen i det hele taget smiley

Det jeg forstår som en pleasende hund er én hund, der elsker at arbejde og gerne vil behage sin ejer og lære. Èn hund med en naturlig stor kontakt til sin ejer.

• #2   7. feb 2014 Det der med at behage sin ejer - er det i virkeligheden det, der sker?

Altså - er hundens motiv at gøre sin ejer glad, eller er hundens motiv at tilfredsstille sin ejer, så den opnår en belønning?

Schæferen betragtes jo netop som behagesyg - men den behager for sin egen skyld, ikke for sin ejers.
    For at få en pleasende schæfer skal der arbejdes lidt smiley

• #5   7. feb 2014
    En hund gør pr definition det , som den føler ( i øjeblikket) vil være det der er lettest( mest behovs-dækkende).

Det er så op til ejeren af hunde at sørge for at træne på en sådan måde at vovse altid vælger den løsning der er hensigtsmæssig, både for hund og ejer.

• #7   7. feb 2014 Hyrdehunde er meget lette at motivere, det er nok det der oftest menes. MEn jeg har faktisk en border der er oprigtigt pleasende. Han arbejder for at gøre mig glad og ingen belønning er bedre end at jeg bliver glad og giver ham social bekræftelse. Det er for mig en "rigtig" pleasende hund. Det er fantastisk at arbejde med, men giver også udfordringer.

• #8   7. feb 2014 Mine hunde gør hvad der kan betale sig for dem..

Står jeg med engelske bøffer, så kan det betale sig for dem at gøre som jeg beder dem om smiley

Jeg har ALDRIG mødt en hund der levede for at please sin eger, men til gengæld har jeg mødt vovser der var umådeligt motiverede for at " svare rigtigt".

De motiverede vovser, der var så heldige at ha ejere der forstod dem OG havde tjek på deres timing, havde vovser der kunne arbejde solen sort og hvilede totalt i dem selv.

De vovser der var motiverede men havde "dårlige" ejere, tilbragte resten af deres liv med at forsøge at gætte hvad føreren mon ville ha dem til og derfor stressede de max.

Hvis jeg ikke har styr på mit shit, kan mine hunde meget nemt konstatere at det ikke kan betale sig at arbejde for mig- og så får jeg "fuck dig Poten".

Men okay, jeg går heller ikke på job, hvis jeg ikke får udbetalt min løn smiley

• #9   7. feb 2014 CH: Tja.. Om hunden gør det i sidste ende, enten for belønningens skyld eller for direkte at ville behage sin ejer, kan jeg godt se, kan være svært at skelne imellem.. Kan det ikke ligeså godt være en kombination og stadigvæk være en pleasende adfærd..? Altså lysten til at arbejde, behage sin ejer og elske belønningen? Belønning er vel en stærk motivator, uanset om hunden ELSKER at gøre det eller ej.

Bertha gider eksempelvis godt at arbejde i kortere tid ad gangen,hvis hun får noget for det, men ellers er hun da fløjtende ligeglad.. DET er ikke pleasende adfærd selvom hun arbejder for en belønning.
    Schæfere har jeg ingen erfaring med, så dem vil jeg ikke udtale mig om..

• #10   7. feb 2014 Jeg synes at man med tiden får udviklet noget med hunden, der ligner en behagesyg adfærd.
    Altså at hunden tilbyder sig selv max og virkelig kræver nærhed og tæthed med sin fører.

Men jeg tror på at det kun sker hvis den i forvejen har en erfaring for at det kan betale sig smiley

• #11   7. feb 2014 Måske det i virkeligheden er de færreste hunde, der gør noget, uden de synes det kan betale sig. Uden at der en belønning. smiley

Med den i mente, kan jeg dog godt godt følge dig i tankegangen om, at man ofte forveksler de hunde/racer der ser arbejdet og samarbejdet med ejeren som en belønning i sig selv, og de der i større eller mindre grad kun gør det for belønning i form af leg eller godbidder.

• #12   7. feb 2014 CH er for så vidt enig, jeg har bare en hund selv, der er undtagelsen. Det kan betale sig for ham, hvis han får social belønning. Som jo for de færreste er tilstrækkeligt. Han vil gøre alt for at jeg er glad.

• #13   7. feb 2014 Præcis, Maria.

Jeg har også kun forstand på min egen race, men det er jo netop en af dem der kommer i den pleasende klub.

Det kunne være sjovt lige at høre fra retrieverfolket. Jeg ved ikke om det samme gør sig gældende der.

Vi ved jo ihvertfald at der skal være nogle forhold tilstede for at en hund pleaser. De ses ikke hvis der ikke i forvejen er knyttet en kontakt - og spørgsmålet er så, hvordan den kontakt opnås.

• #14   7. feb 2014
    Så er vi jo ude i hvordan man præger sin hund fra start af. Altså hvilken kontekst man fra hvalpe-tiden betinger hvalpen med.

Fx. hvis du fra start af præger din hvalp til at " opsøge moar" = kiks/fest, så vil resten af verden være ganske ligegyldig og derfra kan man så betinge at vovse ALTID får opfattelsen af at " Moar er den bedste i verden og der sker ALTID noget sjovt" og bum så har man en vovse der helt selv er interesseret i at holde kontakt til moar..

Jeg gider ikke konkurrencer, men jeg gider satme godt den proces det er at udvikle vovser til at VÆLGE mig fremfor ALT andet, fordi jeg bare er den fedeste/sjoveste i hele verden.

Også selvom det nogle gange er træls at ha 2 vovser med på toilettet, så siger det mig jo stadigvæk at de er ret så obs på ikke at gå glip af noget af det sjove med mig smiley

• #15   7. feb 2014 Selvfølgelig afhænger det i høj grad af, om man formår at vælge de korrekte træningsmetoder, og får fundet en helt rigtige motivation for racen/individdet. Men selvom jeg har en husky, der kan hoppe rundt om mig og tigge og bede om at få lov til at arbejde, når vi er på træningspladsen, så er der nok alligevel aldrig nogen, der ville kalde en husky (eller ret mange andre spidshunde) for pleasende.

Men det er nok korrekt, at "samarbejdende" nok er en mere præcis betegnelsen. De fleste hyrdehunde, retrievere og spaniels er fremavlet til at løse opgaver i tæt samarbejde med deres fører. Hvorimod spidshunde, terriere, støvere osv. er lavet til mere selvstændige opgaver.

• #18   7. feb 2014 S.R - er det ikke noget, der er udviklet over tid?
    Altså at det er betinget af jeres indbyrdes forhold?

• #19   7. feb 2014
    Præcist Karina.
    Jeg sad og fumlede med at formulere en lille lomme-filosofi jeg har gået og gumlet lidt på, netop omkring det her med forskellene træning af/ motivationsfaktor på hyrde-og jagtracer.

Som tidligere Bjæfer-ejer har jeg jo kunne konstatere at min Bravo var UMÅDELIGT meget lettere at motivere til at arbejde for mig/med mig end de 2 Jacks jeg har nu.
    Begge kategorier er genbrugshunde, så selvom skeletterne i skabet er individuelle for vovserne, så er det fælles at de ikke har fået den kontakt, stimulering, aktivering som de havde behov for- altså er der en indbygget mistro-faktor man skal overvinde i træningen.

De har altså fra start af " lært" at mennesker ikke kan stoles på når det gælder om at levere de FEDE oplevelser og derfor har de indøvet " evnen" til at vælge deres egen underholdning, for at få noget som helst underholdning.

Nå, det var et sidespor. Tilbage til emnet.

Bjæferen kunne motiveres til ALT hvis jeg bare bad ham om det- Hyrdehunde har drift til at arbejde selvstændigt, men på foranledning af en kommando ( MIN lommefilosofi) altså er de fra naturens side programmeret med en " Start/stop" knap- synligt bytte til at hyrde- og Action.

Jagthundene ( Jacks/ grav) er designet til at " opsøge" byttet, gå i graven og arbejde selvstændigt, få byttet op- og derved bum, instant belønning.
    Der hvor jeg mener forskellen bliver tydelig er at Jacks er " programmeret" til SELV at opsøge udfordringen- "er der ikke noget at jage, så finder vi det sgu" smiley

Dette er GROFT forenklet, men udtænkt ud fra devisen om : "Jeg kan lære en schæfer ALT, hvis jeg sørger for at være tilpas begejstret undervejs i processen"

Hvorimod mine Jacks er udfra : " Jeg kan lære mine Jacks ALT, hvis jeg formår at få det til at give mening for dem at udføre dette"

Schæferen arbejder i nuet- Jacks arbejder mere langsigtet og derfor skal træningen også være derefter..

Beklager kikset formulering og håber at tankespinnet giver en smule mening smiley

• #20   7. feb 2014 Han har altid været sådan. Fik ham som 2 årig og før jeg fik ham var han kun brugt til hyrdning. Jeg har så trænet ham i lydighed. Han har været sådan fra jeg startede ham!

• #21   7. feb 2014 Og jeg kan i øvrigt se at det går stærkt igen i mange af hans afkom.

• #22   7. feb 2014 Helt enig med CH, tror at det at være pleasende, mere handler om at det for en pleasende hund er en relativt stor straf hvis ejer ikke er glad.
    Hunde af alle racer gør hvad der betaler sig, eller hvad det tidligere har betalt sig!

• #23   7. feb 2014 Må tilstå jeg ikke har været alle svar igennem, men jeg har toller. En retriever man normalt ikke siger er pleasende som andre retriever.

Jeg har lidt det billede at en schæfer kan man banke synder og sammen og alligevel retter den ind til højre. Den siger bare "undskyld" og så retter den ind. En lab tænker fint du har mad jeg kommer. Okay du råber højt. Jeg kommer. En border siger bare "be' mig om noget, be' mig om noget be' mig om noget!!!" smiley

Tolleren er "okay jeg får mad.. Er det godt? Okay det er lækkert. Jeg gør alt hvad du be'r om hvis jeg får det... Du råber ad mig? Okay f... dig jeg er skredet!"
    Dog oplever jeg også med min at hun GERNE vil arbejde, men ikke vil have rosen for det. Altså hverken legetøj eller guf. Er hun mon så en pleaser?

Hun er i hvert fald glad for at arbejde! Og glad for at arbejde sammen med mig. Men det vægter hun så også højt! Det er et samarbejde og ikke mig der dikterer. Er jeg sur/træls så gider hun ikke arbejde sammen med mig. Så på den måde er hun ikke pleasende. Mit billede er også at tolleren kan være mere selvstændig end fx lab. De overtager selv styringen af og til fordi de mener de ved bedre. Det gør også at jeg fx har et super indkald på min, men hvis nu det dufter RIGTIG godt det hun er ved, så kommer hun først når hun har snuset færdig. Og det er altså uanset om jeg står og spiller fandango med hendes yndlingsbold eller har verdens lækreste godbidder i lommen smiley

Det kan jo vendes og drejes smiley Meget sjovt at prøve og forvrænge billedet helt smiley

• #24   7. feb 2014 Jeg tror nu ikke en hund har som motiv at gøre sin ejer glad.

Jeg tror den arbejder for en belønning - som så godt kan være kontakt, men også som før i tiden kan være at undgå straf.

KD - det er nu ikke ubetinget man kan det med en schæfer smiley Jeg vil ikke anbefale det, de kan godt blive trætte af uretfærdigheder og så retter de ikke just ind smiley

• #26   7. feb 2014 Hehe nej er bestemt heller ikke noget jeg ville anbefale. Men nogle hunde finder sig mere i det end andre. Og når alt kommer til alt kan man heller ikke skære alle hunde inden for en race over en kam jo smiley

• #27   7. feb 2014 Men vi er vel alle enige om at nogle racer overordnet set er sværere at opdrage på end andre?

Er det så de pleasende der er nemmest?

• #28   7. feb 2014 Jeg vil til min død bestride påstanden om, at en schæfer er nem at opdrage smiley

FUCK det er en hård opgave.

Men de er trænbare - og det er noget ganske andet. De er signalfølsomme, men de er et helvede at opdrage (og ja, der er undtagelser, det er klart.)

• #30   7. feb 2014 Nej schæfer anbefaler man jo ikke til begyndere. Heller ikke border, men de ryger tit i klassen pleasende.. Hvorfor skal du også være så filosofisk!? smiley

• #31   7. feb 2014 Ejer af: det kommer godt nok an på hunden smiley mange bc'er i Danmark har slet ikke hyrdeinstinkt og selvom hunden har instinkt, så er det normalt at der lige går lidt tid før den er tændt.

• #32   7. feb 2014 HAHAHA smiley

Jeg tror netop det handler om samarbejdsvilje.

Som træner har jeg set det udfolde sig på mange måder - for hvis føreren ikke får fat i i det rigtigt og ikke fra starten får udviklet det bånd, der giver samarbejdsviljen, så bliver det aldrig til noget.
    Og så har man så absolut ikke en førbar hund - før den altså kommer til en fører, der forstår at skabe det forhold til hunden, der gør det muligt.

Ingen tvivl om, at der er racer, der er avlet til at være mere til mennesker end andre og også mere afhængige af mennesker.
    Her er schæferen jo som andre hyrdehunde små-ekstrem. De vil gerne mennesker. Men jeg tror ikke de er så dumme at de vil mennesker ubetinget smiley

Man må gøre sig fortjent - ikke nødvendigvis med det gode, man kan jo godt kue en hund til afhængighed.
    Men det er noget der skal udvikles fra et medfødt potentiale.

• #34   7. feb 2014 Ejer - det sker naturligvis, instinktet på nogle individer ligger jo lige under huden.

Men oftest er drift og instinkt noget, der lige skal stimuleres på den ene eller anden måde.
    Og der skal lidt forskelligt til hos hunde.

For BC'ernes vedkommende er det nok også som for de fleste andre brugsracer, der er delt i to, at det er meget forskelligt hvad de har at gøre godt med driftmæssigt.

• #35   7. feb 2014
    Jeg drager jo tit paralleller mellem heste-og hundetræning. Hvilket tit giver mig et indtryk af at det ikke handler så meget om dyret, som det handler om rytter/førers egenskaber og evner til at træne netop deres dyr på den bedst mulige måde.

Når man træner hund/hest er det vigtigste jo altid at man er i stand til at erkende at hvis træningen ikke virker, så er det nok fordi at træneren på en eller anden måde har fejlet.

DER er det tit motivations-faktorerne der spiller ind.. Hvorfor skal vovse/krikke gøre noget som helst, hvis ejer ikke evner at forklare/belønne/motivere og time ting ordentligt..

Hilsen hende der har en hund der tror at jeg en gang mente at jeg belønnede ham for at gø på altanen, fordi jeg kaldte på ham og stak ham en bold smiley
    Jeg troede så at jeg belønnede ham med bolden fordi han afbrød sin gøen smiley

Men nu er han da motiveret for at gø OG lege bold smiley smiley

Kommentér på:
Definition af pleasende hund.

Annonce