{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
669 visninger | Oprettet:

Råber om hjælp {{forumTopicSubject}}

Min fantastiske hund Malou er blev et mareridt, og jeg håber på råd.
Min 4 årige papillon tæve Malou er noget så arrig når hun møder andre tæver. Hun gør, viser tænder og er faktisk modbydelig. Jeg har prøvet at vende mig om og gå væk fra de hunde vi møder når hun starter sirenen, jeg har prøvet at aflede hendes opmærksomhed men uden hjælp smiley
Der bor andre hunde i vores ejendom, og det resulteret desværre i et mindre sammenstød i morges på gangen. Jeg nåede ikke at reagere før Malou fløj ud af vores elevator og "angreb" en anden hund på gangen. Malou bed den, nok ikke hårdt men bed, det gjorde hun og den anden hund går jo i forsvar og nappede igen, den bed heldigvis ikke men markerede, Malou skrev og bed stadig ud efter den, både mig og den anden ejer var helt forskrækkede. Hun har aldrig været så hysterisk før og det gør mig flov og ked af det.
Hun bliver luftet mindst 3 gange om dagen, lange ture på mindst 30 minutter.
Hvad kan jeg gøre?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Råber om hjælp
  • #1   13. feb 2014 Hvis det er noget der er kommet pludseligt, ville jeg få hende undersøgt godt igennem hos dyrelægen. Pludselig adfærdsændring på den måde, kan godt betyde smerter.

• #3   13. feb 2014 hvis hun er undersøgt for smerter mm. ville jeg forsøge at lære hende en alternativ adfærd som egentlig udelukker den adfærd du finder problematisk. På denne måde kan du få brudt det mønster hun har nu og få lært hende et mønster, du er mere okay med. Desuden kan denne alternative adfærd hjælpe din hund med at blive mere ok med, at der er andre hunde tilstede. Det er en længere historie at forklare om indlæring af alternativ adfærd, så det bliver gjort så grundigt som jeg egentlig synes det fortjener. Mit råd til dig vil derfor være at undgå at skabe konflikter mellem dig og din hund i disse situationer (og naturligvis generelt) og at læse bøgerne "Klikkertrening og dempende signaler. Slik trener du bort aggresjonsproblemer hos hunder." af Emma Parsons. Og "Aggressivitet hos hunde" af Kerstin Malm. Jeg tror du her vil kunne finde meget hjælp og inspiration til træning.

Desuden synes jeg det fungerer godt (bl.a. som kombinationen til træningen af alternativ adfærd) at forstærke hunden så snart den forbedre sin adfærd. Jeg bruger altid klikker og vil klart anbefale dette da det handler om timing og at hunden ikke bliver påvirket at hvordan du påvirkes af situationen.
    Start med at være på så stor afstand af andre hunden at din hun ikke reagere. Klik og beløn. Mindsk langsomt afstanden (men aldrig mere end at din hund er om med afstanden) klik og beløn når din hun ikke reagere uhensigtsmæssigt for dig (reagere som du vil have den til). Min erfaringer sig mig, at det godt kan betale sig at have en meget høj frekvens på forstærkningen af korrekt adfærd i starten. På denne måde kan du bl.a. "narre" dens limbiske system ved bl.a. at holde spytproduktionen i gang længere tid og derved udsætte en eventuel stressblokering = øget indlæring.

Møder du hunden på din vej som kommer tættere på end din hund er ok med (det kan jo vanskeligt undgås) så skab afstand, afled osv. Og klik og beløn hunden for forbedret adfærd (altså ikke for perfekt adfærd) Hvis din hund normalt knurrer og gør helt vildt og slet ikke er til at komme i kontakt med, er det en forbedring hvis din hund knurrer og gør men pludselig er til at komme i kontakt med (også selv om det kun er i et sekund eller to). Det fortjener klik og belønning. Vil eller kan hunde ikke tage belønningen betyder det ikke klikket er spildt.

Jeg håber det giver lidt mening. Men prøv at læse bøgerne så tror jeg det kommer til at give lidt mere mening for dig. Du er naturligvis også velkommen til at skrive igen. Og alt efter hvor du bor henne vil jeg altid gerne mødes og hjælpe hvis jeg kan. Desuden har jeg 5 hunde som også gerne hjælper med afstandsøvelser osv.

• #4   13. feb 2014 Og start med at ha hende i kort snor, så hun ikke når at uddele for mange mulige traumer til andre hunde ala den bidepisode...

Kommentér på:
Råber om hjælp

Annonce