{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.327 visninger | Oprettet:

DKK Cavalier Størrelse {{forumTopicSubject}}

Hej HG. jeg ved at der er en del Cavalierfolk her inde så vil lige spørge her inde.

I sommers købte jeg en Cavalier hvor jeg gik efter sunde forældre da sundheden betyder rigtig meget for mig. Jeg gik efter en sund hund så jeg kunne avle og være med til at forbedre racens sundhed, men nu er jeg stødt på et evt. problem som ikke har noget med sygdom at gøre.

Sagen er den at min Choko på nu 7 måneder nu er kommet i hendes første løbetid. Hun vejer pt. 4.7 kilo og har gjort det de sidste 3 måneder så det er begrænset hvor meget hun vokser endnu. Derfor kommer hun nok ikke til at leve op til racestandartvægten der siger 5.4 - 8 kilo. Nu kommer mit spørgsmål så...

Hvis hun har al sundhed i orden, ville man så evt. kunne se bortset fra mangel i størrelse?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DKK Cavalier Størrelse
  • #1   15. feb 2014 Størrelsen skal ligge indenfor racens standard for at hunden kan bestå en udstilling. Der skal præmiering på udstilling til for mange racer, for at hvalpene kan få stempel med "opdrættet efter specialklubbens anbefalinger".
    Uden den påskrift har hvalpene kun basis stambog.


  • #2   15. feb 2014 Malene - dette mener jeg ikke er tilfældet med cavalier. Udstillingskrav og det stempel er ikke indført endnu, men det bliver det måske på et tidspunkt da der har været en masse snak om det.

    Synes hun lyder meget lille, men det kan der godt være at hun når at komme på omkring de fem et halv kilo. Jeg har hørt om en del hvor cavalier der vejer over de 8 kilo som der avles på.


  • #3   15. feb 2014 Jeg tænker bare at der er så mange cavalier med dårligt helbred, så det ville være dumt at udelukke sunde hunde pga mangel på nogle hundrede gram. Og ja, det er lidt spøjst at der avles på dem der er større men ikke dem der er mindre

  • #5   15. feb 2014 Hun kan sagtens tage sig noget endnu da.
    Først sætter de højde, og efterfølgende sætter de brede og mere muskelmasse - og det vejer til..
    Men du ville nok skulle vær OB's på om du kan finde en han i samme størrelseskategori med alt i orden.
    Udstil hende og se hvad kritikken siger..


  • #6   15. feb 2014 7 måneder er jo ikke udvokset. De fleste hunde tager på efter den alder. Hun er stadig en hvalp - vent og se til hun er 2 år, hvor meget hun så vejer smiley

  • #7   15. feb 2014 Hun er kun 7 månedr, så hun er slet ikke færdig med at vokse og udvikle sig.
    I højden sker der ikke noget mere, men som Ginne skriver, så bliver hun bredere og får mere muskelmasse og så kommer vægten op. Du kan ikke vide hvor stor hun bliver og hvor meget hun vejer før hun er 2 år.

    Men som andre påpeger, så lyder det meget mystisk, at hun er holdt op med at veje mere siden hun var 4 måneder. Har aldrig hørt at en hund holder op med at vokse når den er 4 måneder.........................


  • #9   15. feb 2014 Jeg tager den lige fra en ende af smiley

    Hvor store var hendes forældre?
    Hendes forældre er den størrelse avlrestriktionerne stiller.

    Jeg synes da at det er betænkeligt at en hvalp holder op med at tage på i 4-mdrs. alderen...
    Hun er jo vokset lidt, men helt vildt meget er det heller ikke. Hun var den mindste hvalp i kuldet og ligger procentvist stadig med samme afstand til hende søskende som hun altid har gjort

    Hvornår har hun sidst fået ormekur?

    Hun fik ormekur de antal gange hun skulle hos opdrætter og jeg tjekker jævnligt afføring uden at finde noget

    Hvis ikke hendes forældre er lige så små, så synes jeg at du skal snakke med dyrlægen om det.

    Det er de ikke, men som sagt var Choko jo den mindste fra begyndelsen

    Jeg synes at det er bekymrende, hvis man bevidst bruger ganske små hunde til avl, for efterspørgslen efter minihundene generelt er stor. Det har altså nogle negative konsekvenser for racen, --ISÆR hvis man sammenkoder "lille" med "sund".
    &
    Med hensyn til avl, så bør man da ikke bruge avlshunde, der er på grænsen af det ønskede i racestandarden.

    Jeg mener bestemt ikke at man bevidst skal gå efter de mindste hunde, men ved en race som Cavalieren der har en ret dårlig statestik når det kommer til helbredet vil jeg da mene at der er vigtigere at sundheden er i orden end størrelsen så længe resten af udseendet er i orden. Hos cavalieren er tendensen heller ikke at racen bliver mindre, men der imod er cavalieren blevet større og større. Man kan nu møde cavalier der vejer 12 og 15 kilo

    Med hensyn til avl, så bør man da ikke bruge avlshunde, der er på grænsen af det ønskede i racestandarden.


  • #10   15. feb 2014 og så lige til jer andre. Jeg undre mig også over at hun ikke er vokset mere, hun får alt det mad hun kan spise og motioneres som hun skal. I har slf. ret i af der kommer muskelmasse endnu, og så slf. pels, men når jeg sammenligner hende med min gamle Cavalier og hun noget mere tiny, både i højde og længde. Min gamle vejede 7.5 da hun var i hendes bedste form

    Rikke C - hvad står VG for? smiley



  • #11   15. feb 2014 VG står for Very Good og som er det andet bedste resultat man kan få på udstilling. Det bedste er excellent.

  • #14   16. feb 2014 Okay, Jeg vidste godt det med at du skal have very good, vidste bare ikke at man forkortede det. Har ingen udstillings erfaringer endnu smiley

    Jeg har aldrig før tænkt over at Black and Tan skulle være mindre


  • #15   17. feb 2014 Min mor har en black and tan hanhund og han er da hen mod de 10 kg og ret slank/tynd smiley
    Men han er nok en af dem der er ved at blive avlet større?
    Han skal så ikke avles på da der er mislyd på hjertet.


  • #18   17. feb 2014 7 måneder er slet ikke udvokset endnu.
    Det er ikke ualmindeligt at de helfarvede skyder i vejret og får højden og længden, men fylde og robusthed kommer så bagefter. Og det er netop det som også giver vægt.
    Der har været en del gode debatter i Cavalierklubben, og generelt er folk enige: vægt-standarden siger langt fra nok! Det er bygningen og det generelle udseende der skal tælle.
    Man kan sagtens have en lækker, robust og kompakt cavalier som ikke er så høj, men som vægtmæssigt ligger på f.eks. 9 kilo, netop pga f.eks. kraftig knoglestruktur, som jo er ønsket ved cava'en.
    Omvendt kan du have en som vægtmæssigt ligger fint indenfor standarden, men som er meget høj over ryggen eller lang i kroppen og med tynde benstammer m.m.

    Så hæng dig ikke så meget i vægten.

    Tag hende i stedet med på et par udstillinger og få nogle bedømmelser på hende, så du ved hvad du har mellem hænderne.

    Det er jo svært at sige om hun har arvet de gode, sunde gener fra hendes forældre, men hvis det viser sig at hun har, så ville jeg bestemt ikke dømme hende ude bare pga vægten ved 7 måneder.
    Slet ikke.

    Min b/t tæve er fra nogle linjer som er langsomme om at udvikle sig. Det var faktisk først da hun rundede 2 år at hun virkelig fik fylde på og ikke længere lignede en teenage-hvalp med for lange ben, smalt bryst m.m.


  • #19   17. feb 2014 hun kan nå at vokse meget endnu.
    Da Nova var 5-6 måneder vejede hun også kun 4,3
    nu er hun 18 måneder og er lige blevet vejet til 5,6 kilo.
    Så vær ikke så bekymret over det.
    jeg har fået afvide af mange, at selv om nova er lille, er hun harmonisk bygget så betyder det ikke så meget.

    Nova skal på udstilling første gang i cavalierklubbens udstilling den 22 marts


  • #20   17. feb 2014 Okay smiley Tak fordi i deler erfaringer med mig smiley Choko ser slf. stadig meget teenager ud, de sidste par uger er hendes ansigt begyndt at lægge sig i voksne folder, (kan man godt nok ikke lige se på billedet) og hun har ikke længere hvalpepels og pelsen er blevet længere så hun ændre sig stadig meget. Billedet til venstre er fra d. 28. December og billedet til højre er fra 10 min. siden

    profilbillede
  • #21   17. feb 2014 Louisa: sådan kort ud fra billederne (det bedste er jo at kunne mærke og se med egne øjne) men så ser hun altså rigtig fin ud.
    Slet ikke uharmonisk i højde i forhold til længde f.eks.
    Det er rigtig godt hun ikke har de lange giraf-ben som de helfarvede ofte får fra de er 5-6 måneder og indtil kroppen ligesom vokser på plads.
    Det har hun ikke.
    Så er der det med fylden, og det er først nu den begynder at komme, og det kan du sagtens regne med tager 1 år før hendes knogle-struktur er færdigudviklet.
    Så afskriv hende bestemt ikke pga vægt til avl.


  • #22   17. feb 2014 Først så er de tæve slet ikke færdig med at vokse endnu og de helfarvede er meget længe om at få fylde, så hun skal nok nå op i vægt.

    Hvis man holdte sig inden for standarten og kun brugte dem med den korrekte vægt i avl, så tror jeg uden pis vi ville have under 10 avls hanhunde i DKK, det er ikke unormalt de ligger på 9-10 kg og så længe hunden er harmonisk, vel konstrueret og sund så skal det ikke udelukke den fra avl, tror pt kun der er 1 hanhund på listen der er under de 8 kg.

    Men lad nu være at spekulere for meget i avl allerede, lad de hund blive voksen, udstil den nogen gange og få den tjekket på hjerte, DNA, Øjne og Knæ, så kan du tage den derfra.

    Når du stiller hende op så lad være med at overstille hende sådan på bagbenene så ryger hendes vinkler fuldstændig smiley


  • #23   17. feb 2014 de = din, mit tastatur driller smiley

  • #24   18. feb 2014 Tak for rådene smiley

    Første billede stillede hun sid selv op på sofaen så jeg snuppede billedet i øjeblikket og igår skulle jeg bare prøve at få et billede af hendes krop i profil smiley har slet ikke stillet på hende, bare fået hende til at vende fremad.

    Mht. avl så skynder jeg mig ikke med det, det aller vigtigste for mig er at jeg har en sund og rask hund. Min tidligere cavalier led af mange sygdomme, bla. hjerteklapfejl og allergi, så min mission er at forbedre racen og hvis Choko ikke har noget særligt til at forbedre racen skal hun ikke have hvalpe, men hvis hun er som en Cavalier ønskes at værre ville det næsten være spild ikke at lade hende få et kuld eller to. Hun har tysk blod i årene så hun har noget nyt blod at tilføje den danske Cavalier


  • #25   18. feb 2014 hun har en farfar jeg er lidt vild med. smiley

  • #26   18. feb 2014 Hun har jo også en far du også har brugt smiley

Kommentér på:
DKK Cavalier Størrelse

Annonce