1.325 visninger
|
Oprettet:
26. maj 2006 Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.033
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 38 Hunde: 8 Emner: 169 Svar: 3.782
Jeg tror egentlig ikke der er noget nyt i det, men det er bestemt ingen skade til at få genopfrisket det.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
Men jeg sidder lidt og tænker på hvad med de racer som er blevet videreudviklet i en anden brugshunderetning, hvor der er et større behov for de nye egenskaber end de gamle?
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.394
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.611
jan 2013
Følger: 21 Følgere: 31 Hunde: 1 Emner: 370 Svar: 3.502
aug 2008
Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har sagt "NEJ! Sådan skal en Tervueren/Groenendael IKKE være" når folk har sagt til mig at det er normalt hvis de er bløde eller nervøse - har endda set det i bøger der beskriver racen, så tro da pokker at så mange køber disse hunde hvis de tror det er sådan det skal være. Læser man derimod racebeskrivelsen, så er det jo noget helt andet.
aug 2008
Jeg ser det lidt sådan at udmelding her måske gør at man gør mere for at sikre at standarden følges, f.eks. med mentaltest og brugsprøver i forbindelse med udstilling. Man kan jo sagtens have en atypisk hund temperaments- og driftsmæssig, der klarer sig godt til udstilling, fordi det ikke er tydeligt der.
(Brugsprøver hvor det er aktuelt naturligvis)
jan 2013
jan 2013
Det var også det jeg mente, er sQ bare ikke så godt til at formulere mig hehe
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Dommerne har da altid skullet dømme ud fra standarden. Men standarderne er jo altså stort set sallesammen skrevet på en måde der gør det muligt at fortolke på dem -f.eks. kan der stå "bred skalle" "tydeligt stop" osv... og den enkelte dommer kan jo så fortolke dette udfra egne overbevisninger -det er jo lige netop sådan vi har fået de ekstremer vi har... EB'ens ekstreme udseende skyldes jo at man har (over-) fortolket standarden, labbens massive korpus er blevet sådan fordi dommere har fortolket standardens beskrivelse af en robust/kompakt hund sådan osv...
Så jeg kan ikke se hvordan dette skal gøre den mindste smule forskel -måske lige borset fra at der nu står at hunde skal vises i løs line, og at der ikke længere må bruges groomingprodukter der forandrer pelsens struktur og hvad der nu ellers stod (sådan har det jo længe været herhjemme, omend jeg vil se DET overholdt ved pudlerne på verdensplan før jeg tror på det)
Men det der står om bedømmelser udfra standarden, er jo på ingen måde nyt, og enhver dommer mener jo at det er netop det han eller hun gør -osse selvom de læser standarden som fanden læser biblen
jan 2007
jan 2007
Har en bekendt med pudler, og som osse er frisør/opdrætter-uddannet (i schweiz), og ved da fra hende at min opfattelse ikke er helt ved siden af.
Det er nu i øvrigt ikke fordi jeg menergroominprodukter er det værste der er sket for udstillingsverdenen -min pointe var sådan set blot at jeg tvivler på det rent faktisk vil blive overholdt.
Og at jeg ikke tror det ændrer noget som helst, eftersom de fleste af de regler allerede ER gældende og har været det længe og ikke er blevet taget til efterretning...
men jeg glæder mig da til at se fremvising af hunde i løs line fremover -Det er den positive del jeg finder i skriveriet, og som faktisk er til at se for enhver og dermed håndhæve
jan 2007
Ang det andet: det har de da skulle hele tiden. En del racer vises ikke med stram line -islænderen gør f.eks. ikke, og det samme gælder labben (og vidst nok osse de øvrige retrievere, men dem er jeg ikke helt sikker på)... Jeg er ikke garvet udstiller, så ved self ikke hvad alle racer gør, men jeg har da set en del racer i løs line (osse af dem der ikke naturligt render med hovedet højt)
-der skal da uddannes bedre dommere hvis ikke de kan vurdere hundene udfra deres naturlige bevægelsesmønster, men er nødt til at have folk til at gå og "hale op" i hundene
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.156
jun 2013
Svar: 478
Om det har haft en reel effekt, tror jeg ikke. Ikke i nævneværdig grad ihvertfald.
Desuden..... Hvordan skulle man bedømme det i en udstillingsring. At dømme efter bedømmelserne der sker i dag, så er der dælme ikke mange dommere der ved hvordan en arbejdende hund ser ud. ELler sagt på en anden måde: Hvordan arbejdet dikterer at hunden skal se ud.
I hvert fald ikke ved labrador.
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.156
Jeg tror du har ret, så er der kun at håbe, det blot er et spørgsmål om tilvænning, at øjet hos dommerne skal vænne sig til de sænkede hoveder.
Personligt kan jeg langt bedre lide bevægelserne på en whippet eller grey, der bevæger sig naturligt, der kommer meget mere drive end når hovedet holdes oppe.
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.299
Jeg bruger antistatick i ørene på min for at de ikke bliver vildt puffede når dommer kigger hoved osv. men den ændre jo ikke på pelsen som sådan, den gør bare det ikke bliver så statisk
jan 2007
feb 2005
jan 2007
jan 2007
Og jeg skrev jo netop osse velplejede -hvad det er, er forskelligt altefter race/pelstype osv.
Men nu har du jo selv nævnt aussierne længere oppe... det klippe-klistre-arbejde der gøres ved dem, handler altså ikke om alm velplejet pels... i min verden burde en aussie jo vises ren og børstet og ikke så meget mere end det -er den stumphalet, så med "stumpen" klippet, men ellers burde der i min verden ikke gøres en masse udover det.
men når nu collie er nævnt, så begynder jeg jo osse at tænke på overpelsede hunde... chow chow er osse et eksempel på en race med ekstrem pels... og egentligt tænker jeg at det vel ikke er hensigtsmæssigt heller... men jeg kan da godt se det ser fint ud i ringen år sådan en bamse kommer løbende.
jun 2013
jan 2007
jun 2013
At give mere fylde på bagben og andet du nævner, ved brug af pelsprodukter, kan jeg simpelthen ikke se hvordan det ultimativt gavner avlen. Det snyder kun øjnene der ser. Og er der behov for dét, så er det enten øjnene der fejler noget, eller avlen der er på vej i en forkert retning.
Og det sidste er man så selv skyld i, hvis man bliver ved med den slags, istedet for at vise racerne som de rent faktisk ér.
aug 2005
Følger: 35 Følgere: 44 Hunde: 3 Emner: 27 Svar: 1.367
jan 2007
Vi er enige om at det er HUNDEN der skal bedømmes? Inkl hvor meget eller lidt pels den har -så det burde vel ikke være nødvendigt at give pelsen mere volumen. Enten har hunden det pels den skal have, eller osse har den ikke... Og bruger man volumen til at skjule at hunden måske i virkeligheden har *indsæt selv en relevant afvigelse i hundens bygning", jamen så er det jo knapt så uskyldigt endda (ja, dommerne mærker på hundene. Men de gør det for det første ikke altid grundigt, og for det andet betyder førstehåndsindtrykket når vovse kommer løbende i ringen noget -og det er jo i den forbindelse det er værd at klippe-klistre for at skjule evt fejl)
At pelsen skal skinne mere -jamen hvis man fodrer fornuftigt, motionerer fornuftigt og hunden er ren og pæn til udstillingen, så skinner pelsen da det den skal -det er en underlig ide/tendens at hunde skal se højglans-polerede ud. Det er jo ikke sådan en rigtig hund ser ud (uden kunstige hjælpemidler altså)
Det handler for mig om at hunden skal vurderes udfra det udseende de har -ikke det udseende vi kan klippe og klistre os frem til...
Hvis man rigtig gerne vil klippe og klistre og bruge alle de "skønhedsprodukter" der er tilgængeligt på markedet, kan man jo istedet tilmelde sig grooming-konkurrencer... På sådan nogen vurderes ens klippe- og groomingevner... på en udstilling burde det være hunden og intet andet der skal bedømmes... og en fair bedømmelse kræver i mine øjne at hundene vises sådan som de er, når de er helt almindeligt velplejede.
Jeg ved godt det er utopi at tro at det vil ske -men reelt er det jo hvad denne skrivelse siger: at der kun må klippes, trimmes, børstes og kæmmes..
feb 2005
jun 2013
Det betyder så reelt at hundene ikke præsenteres som det de ér. "billedet" af goldens har ændret sig, og det folk ser, det er det de gør, og det de køber osv osv.
Og for hvad? Få en titel i en skønhedskonkurrence på et falsk grundlag, fordi.....
At man ikke kan skjule diverse fejl for dommerne, og under bevægelse er dælme også en sandhed med modifikationer. Jeg har set det ske en hel del gange, på trods af at jeg ikke selv har interesse for dén verden.
jan 2007
Men jeg kunne alligevel godt tænke mig at det blev droppet -det kommer aldrig til at ske, det er jeg klar over, men derfor kunne jeg nu godt ønske det alligevel.
Alternativt skulle man jo ganske enkelt kave et avlsgodkendelses-arrangement e.l. sådan at de der ønsker et par bedømmelser før avl, kan stille til sådan et, hvor der er tale om en bedømmelse og ikke en skønhedskonkurrence.
For jeg har svært ved at se hvordan udstillinger nogensinde kan blive avls-relevante (og det bruges de jo som nu -pt er udstillingsresultater i sig selv et kvalitetsstempel og har jo indtil for ganske nyligt været adgangskrav for avl for mange racer)
Så kan udstilingsfolket slå sig løs med alt det grooming de vil og alle de esktremer de vil, og så kan de øvrige hundefolk så få sig en ærlig og redelig bedømmelse i henhold til racens standard og den hund de står med
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.759
Selvfølgelig skal pelsen have en vis længde, så kvaliteten kan bedømmes, men den behøver ikke at slæbe henad gulvet.
De bliver så bedømt, inden den egentlige udstilling begynder, og kan selvfølgelig ikke gå videre.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
DKK har i mange år haft nogle breve til dommerne, hvor de opfordres til fokus på sundhed samt at indberette efterfølgende, hvis de oplever problemer i en race. Men det har været et dansk initiativ. Jeg ved, jeg har sendt det brev til udenlandske dommere, og fået svar tilbage, at det synes de var en rigtig god ide, og at det har de aldrig været ude for andre steder. Derfor synes jeg det er godt med et tiltag i FCI regi.
Hvor meget, det vil ændre, er svært at vide. Men et eller andet sted skal man jo starte.
Og så synes jeg også det er helt fint med krav om løs line, og også at hunde ikke må løftes op i line og hale. Jeg håber, at dommerne vil tage det til sig.
Godt nyt for udstillingshundene fra FCI.