pudel-kloge mennesker pudel-kloge mennesker
Pudlen er en af de racer som jeg tænker at hvis engang støvsugeren brænder sammen pga overarbejde og jeg selv bliver træt af de mange mange hår der skal fjernes efter pelsdyrene, så kunne sådan en altså godt friste.
Og så kom jeg lige til at tænke på om der egentligt arbejdsmæssigt er forskel på linierne?
Ja, jegved godt at der kan opstøves en enkelt opdrætter hist og pist (primært USA) som prøver at fokusere på det oprindelige brugsområde .men jeg har samtidig ladet mig fortælle at en amerikansk markprøve er meget meget lidt sammenlignelig med dem vi har på vores kanter.
SÅ jeg tænker altså mere i retning af om der mon findes opdrættere med mere fokus på arbejde -trænbarhed, arbejdsiver osv. fremfor udstilling (og her er det så lidt ligemeget om vi snakker LP, AG eller noget helt andet -er bare nysgerrig efter om der overhovedet ER sådanne forskellige linier)
Og ja, jeg ved godt at racen som helhed både er glade for at lave noget og ganske trænbare -men er en pudel en pudel go det gør ingen forskel, eller findes der opdrættere med primært fokus på at lave hunde der kan og vil lave noget
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 241 Svar: 9.474
dec 2004
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 382 Svar: 3.412
Jeg ved ikke hvor mange opdrættere der er i danmark men kan nævne et par kenneler fra sverige (jeg har dog ingen personlig kendskab til dem og kan derfor ikke anbefale den ene frem for den anden)
kohagslyckans kennel, Manvargens kennel
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.950
I forhold til kenneler så kigger jeg self gerne -men det er ikke sådan et jeg forventer at skulle have puddel de næste maaaange år, så det er mest ren nysgerrighed omkring avl af pudler
jan 2007
dec 2004
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 382 Svar: 3.412
De "brugspudler" jeg har mødt, har været fra opdrættere som henvender sig til familier og udstilling
jan 2007
jeg synes jo pudlen er en fed race fordi den er meget alsidig, intelligent og lærenem.
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.764
http://www.hunden.dk/Files/News/File/df8a3542-c397-4fe9-9095-260e106ae950.pdf
jan 2007
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 14
Min datter havde en puddel Patella Luxation i 2 grad, som klatrede rundt i træ på stiger, stort set over alt. Hun elskede det bare og måtte holdes nede hele tiden pga. hendes knæ.
Hendes nuværende puddel er lige sådan, (de er fra to forskellige opdræt), den ene fra et lille dkk opdræt og den anden fra et stort udstillings opdræt.
Min datter siger at folk tit misforstår puddel, da man ikke tænker på hvad det har været brugt til før i tiden, og det ligger stadigvæk stærk i dem.
jan 2007
nov 2009
Følger: 10 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 409
Sverige og Norge har en langt større udbredelse af pudlen og dermed flere avlere + flere krav inden avl.
Jeg ved ikke om jeg som sådan har fundet et sted der avler med LP, agility eller jagt for øje, men ved der er flere der bruger deres avlshunde til forskellige aktiviteter, blandt andet en der bruger hundene til jagt og selvfølgelig også andre der bruger deres hunde til andre aktiviteter.
Jeg mener at have hørt om en dværg-opdrætter her i DK der avler med agility for øje, men hvor meget hold der er i det ved jeg ikke - har kun kigget på det store.
Nu ved jeg ikke hvad det er du søger helt specifikt. Men jeg har endnu ikke mødt en stor pudel der ikke vil og kan arbejde, det er klart at hundene er forskellige fx har min Kiwi langt mere jagtinstinkt end min Mango, men alle de pudler jeg har haft i mit liv og som jeg ellers kender, er meget arbejdsvillige og lærer hurtigt!
Jeg ved at nogle siger at de røde + abrikose pudler er mere hidsige, men det skulle skyldes at der ikke er det samme mængde avlsmateriale, som ved fx sort og hvid.
Sig endelig til hvis der er noget jeg kan hjælpe med, hvis ikke jeg kan hjælpe så ved jeg hvem jeg skal spørge
jan 2007
Hvordan ser det i grunden ud med sygdomme i racen? (primært stor og mellem)
Og nu kan jeg så se at dine ikke er holdt helt korte -hvor meget pelspleje har du på dine? Kan jo se de "får lov at være hunde", tumle på marken og hvad der nu ellers hører med
nov 2009
Ang sygdomme så er noget af det jeg ville kigge efter er HD, ikke fordi det er et stort problem indenfor racen, men det har ikke været et krav i maaange år i DK - og der har været eksempler på avlsdyr med ikke så pæne hofter, hvor i mod det er krav i Sverige.
For et par år siden fik jeg at vide at Addisons er en sygdom der ligger til racen, mener dog kun det er de store. Igen ved jeg at der i Sverige har været et projekt hvor man har undersøgt forekomsten af Addisons, du kan vidst læse om det på den svenske pudelklubs hjemmeside.
De mindre størrelser anbefaler man at øjenlyse og PL tjekke inden avl i DK - måske er det et krav i Sverige??
Jeg vil mene at man i Sverige (og nok også andre lande) går meget op i sundheden, i hvertfald mere end i DK, som er næsten ikke eksisterende. Dog skal det tages op i pudelklubben DK om der ikke skal HD krav igen - hvilket jeg synes er på tide!
Ang pelspleje, så kommer det igen an på hvad du vil. Hvis du vil udstille kræver det en del. Mango bliver vasket og ordnet 1 gang om ugen og det tager små 6 timer.
Kiwi er for tiden en del kortere end på billederne, og hende ordner jeg ikke i hverdagen. Ca 1 gang om måneden bliver hun vasket og evt får klippet snude og poter hvis jeg synes hun trænger.
Man anbefaler at børste sin pudel i bund 1 gang om måneden, men hvis du har klippet den helt kort så passer det fint sig selv uden at filtre. Men hvis der er længde på pelsen, så vil det filtre. Jeg kan kun anbefale at bruge de rigtige produkter, så er man hjulpet meget på vej!
- En ting er at hvis en pudel bliver våd, helt våd, så er den laaaang tid om at tørre. De har jo ikke underuld, så de bliver våde ind til skindet.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.923
jun 2011
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 7 Svar: 80
jan 2007
Liv -så er pelsplejen trods alt ikke helt så omfattende som jeg forestillede mig. Kommer aldrig til at have sådan en hund i det helt store løveklip, men synes altså de er noget kønnere hvis de trods alt får lov at have lidt pels
Sverige er ikke voldsomt langt væk, så hvis der virkelig er så stor forskel på hvor meget/hvad man tester, så var det da til at overskue at skulle derop, hvis det bliver akturelt engang (og man ikke i DKK til den tid er fulgt med).
Ved du noget om hvordan det ser ud i Tyskland?
jun 2011
okt 2008
Den er meget trænbar, udholdende, intelligent og pleasende.
I Italien er det helt klart en brugshund, som bliver brugt til at finde trøfler.
Til den sidst afholdte brugsprøve var der 50 hunde tilmeldt.
Til sammenligning var der til den sidste udstilling tilmeldt 30 hunde.
Så ingen tvivl om, at det brugsegenskaberne, der bliver lagt vægt på.
Og så kan den med alt og alle, hvis man synes det er et plus
jan 2007
Både udstillingslabber og labber der bruges til sweiss (iøvrigt osse typisk af udstillingstype) er self stadig labber, så de ER naturligvis både trænbare og pleasende... men ikke på samme måde som en jagtlabbe.
Indrømmet jeg ved INTETom lagottoen, og ej heller dens brugsområde -mine forestillinger om hvordan sådan en trøffelhund bruges kan meget vel være helt forkerte, ligesom det jo sagtens kan være at de egenskaber jeg ønsker er fuldt ud tilstede på trods af at det ike er dem der er primært fokus på når hunden bruges, jeg ved det ikke... Det er blot mine tanker.
Der findes jo masser af racer som både er samarbjdsvillige og trænbare -islænderen er en af dem. Den vil gerne, den kan motiveres og de er bestemt lærenemme... men med Gaia i huset at sammenligne med, betragter jeg altså ikke længere islænderen som en specielt samarbejdsvillig eller trænbar hund (og det skal ikke opfattes negativt -jeg ææælsker min Reiki... men han kan nemt distraheres, han samarbejder kun i den udstrækning godbidderne rækker til osv -så selvom racen beskrives som samarbejdsvillig, så afhænger det vidst i høj grad af "i forhold til hvad"-i forhold til en beagle ER den jo særdeles samarbejdsvillig)
giver det mening eller er det helt sort snak?
Anita -sværg er for lille synes jeg. Den perfekte størrelse synes jeg jo ville være en stor mellem eller en lille stor hehe... Men skulle det ende med at jeg får sådan en en dag, bliver det nok en storpudel. Jeg kan godt lide at der er lidt hund at håndtere sådan rent størrelsesmæssigt
jun 2011
jan 2007
Mine er hhv ca 48 og 52 cm. Det synes jeg er en fin str. Derfor stor mellem eller lille stor
Og jeg skal nok råbe højt hvis det bliver aktuelt. Satser jo på at have en god håndfuld år endnu med dem jeg har... Men derfor kan man jo godt kigge lidt omkring
okt 2008
Jeg vil mene, at Lagottoe`en er mere sammenlignelig med en swiess, end en jagtlabbe, men helt klart på højde med en Puddel.
Den er hurtig, samarbejdsvillig og pleasende, men at sammenligne den med en
F1 ville nok være at tage munden for fuld.
Min veninde og hendes mand, som har haft labber og Flatcoatede hele livet, købte sidste forår en F1.
Den havde jeg fornøjelsen af at passe i 2 1/2 dag.
Den var seriøst ved at tage livet af mig.
De måtte også opgive, det var for stor en mundfuld, og aflevere den tilbage til opdrætter.
Derfra kom den videre til politiet, og er nu ved at blive oplært som bombehund.
En F1 og en Lagotto kører ikke på samme batterier.
dec 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 101 Svar: 1.101
jan 2007
Og sammenligningen med jagtlabbe gik ikke så meget på aktivitetsniveau, men mere på at de jo i DEN grad er lavet til samarbejde, til at please, til at VILLE arbejde osv, hvorimod sweiss-/udstillingshundene godt kan være noget mere selvstændige, og måske (undskyld) virke lidt tungnemme til sammenligning.
Og uden at kende lagottoen, tænker jeg at dens arbejdsområde vel ikke lægger op til samme grad af samarbejde og "pleasergen" som pudlens (antaget at den har sine egenskaber i behold) som jo var lavet til jagt SAMMEN med mennesker (i store træk det samme som et af labbens arbejdsområder jo)
Men det kunne da være ganske interessant at møde sådan en alligevel.
Det jeg kan lide ved pudlen er dog ikke kun dens pels (tværtimod, det eneste plus jeg ser ved pelsen er at den ikke fælder) -jeg kan godt lide HUNDEN, som jeg synes er lidt fantastisk, fordi den, trods så mange generationers fokus primært på eksteriør, stadig er intelligent, arbejdsivrig, samarbejdsvillig og enormt alsidig
Louise -Lôwchen er for lille. Og slet ikke med de egenskaber jeg ønsker, selvom de bestemt er søde
Jeg går ikke konkurrencer og har ikke store ambitioner i den retning -men når nu jeg alligevel går til træning og synes det er sjovt, så er det altså lige lidt sjovere, hvis hunden osse både kan og vil
dec 2006
jan 2007
Men mit indtryk er egentligt at den er ikke helt så motiver-bar hvis man kan sige det sådan. Altså ikke at den ikke vil arbejde, men at den ganske enkelt vil hoppe på tungen for en godbid, leg osv.
Og så mangler jeg nok lidt pleaser-gen
Og så som sagt størrelsen -jeg mangler altså noget mere hund
dec 2006
Hun er en bulldozer af rang, og aldeles frygtløs. Jeg har aldrig set hende bange eller utryg. Hun elsker alle, men det er svært at finde legekammerater når man vejer 6 kilo men leger som en retriever så de små hunde bliver bange.
Størrelsen kan man ikke ændre på
nov 2009
jan 2007
Louise -reserveret generer så slet ikke mig, det er Gaia osse, og det har da visse fordele (såsom at hunden i hvert fald ikke selv søger kontakt med diverse fremmede på gaden)
Skyhed/nervøsitet er en anden sag, men der er mit indtryk altså at det handler lidt om hvor man køber hund. Da der var verdensudstilling i DK for nogen år siden, tilbragte jeg det meste af ugen i selskab med en større flok pudler i alle størrelser, og bortset fra et par af de små som jeg synes virkede noget hysteriske, var de alle ganske fremme i skoene, på ingen måde sky (tværtimod) og gav den fuld gas sammen med de labber der boede på stedet.
Jeg har osse været til et par kurser da jeg havde Møffe, hvor en en dværgpudel osse deltog -super dygtig var den, og bestemt heller ikke hverken sart eller sky.
-så mon ikke det mest af alt handler om at vælge den rette opdrætter
jun 2011
nov 2009
jan 2007
hvoran fungerer det lige med farver så, når "fejlfarver" er tilladte -jeg troede egentligt at standarden var den samme uagtet hvor i (FCI-)verden man befandt sig. Hvis Tyskland accepterer andre farver, risikerer man så ikke at der ligger nogen overraskelser "gemt" i hunden, for det tilfælde at man en dag skulle finde på at avle på den?
-ja ikke fordi jeg har planer om nogensinde at få hvalpe på en hund, bare en undren
Eller pudler er måske ret forudsigelige i farveudfald ved en parring?
jun 2011
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.923
Jeg har indtryk af at det næsten er det samme med pudler, man avler oftest indenfor samme farve, selvom der bliver mixet i højere grad end med DvS'en. Farven står jo også angivet på stamtavlen, så man vil jo altid kunne sige om en evt. avlstæve muligvis vil kunne give "fejlfarver"
nov 2009
Ofte parrer man hvid og sort for at få den ønskede pigmentering på de hvide.
Jeg vender lige tilbage når jeg har snakket med dem jeg kender
pudel-kloge mennesker