{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.867 visninger | Oprettet:

Rømmer sig/bræk lyd {{forumTopicSubject}}

Det er ikke min hund, men en anden.
Den fejler ikke noget, har ikke ændret sig, spiser normalt, normal huld, og lige så meget fart på som altid.
Men den kommer med noget det minder om et host/ rømmer sig, og laver sådan en bræklyd og ser ud som om den skal brække sig, og så er det ovre..
Ofte er det kun den der opkast tendens den laver.
Det sker når den køres op og blir vild, som i leg, boldkast osv.
Hvad kan det være?
Har kigget på kennelhoste, men sys slet ikke at tegnene passer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rømmer sig/bræk lyd
  • #1   4. mar 2014 Mon ikke den skulle kigges ned i halsen på vapsen, så man kunne se om der evt.var vokset en el.flere "polypper" el.andet unaturligt frem i hals/svælg eller der evt havde sat sig noget fast som burde have været slugt eller måske slet ikke burde have været sunket og endt nede i luftvejene.
    Puha. svært at skrive uden at det lyder som en katastrofe alarm, men jeg ville nok ha besøgt dr.dyr hvis en af mine "lød som omtalt". smiley


  • Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

    Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #2   4. mar 2014 Få den tjekket for hjerte/lungeorm. Netop det symptom havde Clara som det eneste da hun fik konstateret lungeorm.


  • #3   4. mar 2014 Vil den ikke skulle hoste mere rigtig så og smaske hvis det er orm?

    De kører ikke bare sådan til dyrlæge, pga lidt "kriller", så gir videre at det kan være orm eller måske noget der sidder fast?
    Men så burde det vil genere hele tiden og ik kun når den blir overgearet?


  • #4   4. mar 2014 ER det som om at den hiver efter vejret sådan ind og ud ? smiley

  • #5   4. mar 2014 Calle hostede 2 gange af hvad jeg som går hjemme 24/7 hørte, Dette over en 3 måneders periode.. Han havde hjerte lungeorm.
    Så nej det er ikke altid de hoster


  • #6   4. mar 2014 Nej, trækker vejret almindeligt.
    Calle, okay, så kan hjerteligt orm da ofte blive overset, hvis der ik lige blir tænkt på orm, når der hostes lidt...
    Hvad kan der ske hvis de går længe med det?


  • #7   4. mar 2014 så dør de på et tidspunkt
    Men de bliver ofte dårligt fungerende inden det kommer så vidt. Sløve, madlede osv. Problemet er at jo længere de går med det inden det opdages, jo støre er chancen for de dør enten af ormen, eller af de mange døde orm under behandlingen. Eller af skaderne i hjerte og lunger.


  • #9   4. mar 2014 Puha, had vide hvor mange hunde der egentlig går rundt med det, uden man ved det...
    Smitter det, hvis de bare er sammen eller hvordan, for så vil jeg da lige holde lady væk!


  • #10   4. mar 2014 Nej det smitter ikke fra hund til hund. ikke engang hvis de æder hinandens lort. Der skal en snegl eller frø ind over som mellemvært.
    Jo der er helt sikkert mange som har det uden man ved det..og mange af disse's ejer samler ikke op efter deres hunde smiley


  • #11   4. mar 2014 Årh puha, godt så smiley

  • #12   4. mar 2014 Du skal dog huske, at hvis din hund leger hvor den anden nogen gange skidder. Så kan din hund nemt komme i kontakt med smitte. Da sneglene i området vil være smittet. Et græsstrå med en lille snegl eller snegle slim på kan være nok. Det er ikke uden grund mange dyrlæger anbefaler, at alle hunde i hjemmet behandles hvis en er ramt.
    Dette bør man nok også tænke på hvis det er hunden i nabo haven som har det. Snegle er ligeglade med haveskel, og have ejere lader ofte en lort ligge til næste morgen inden den fjernes fra græsset.


  • #15   4. mar 2014 Rigtig god beskrivelse Birgitta

  • #17   4. mar 2014 Enten samler du afføring i 3 til 4 på hinanden følgende dage eller også får du lavet en blodprøve. Det sidste er vidst nok det sikreste, men jeg ved ikke om det er dyre.

  • #20   5. mar 2014 Victor har haft det 2 gange inden for det sidste år og han lød fuldstændig som beskrivelse. Vi bor i et område hvor det er meget udbredt, så det er fremover tjek hvert halve år

  • #21   5. mar 2014 Bor man et sted hvor hunden er udsat HVER dag, så vil jeg opfordre jer til at gøre som jeg gør med mine hunde. Når det er sæson for "alt kryb" og hundene skal dryppes i nakkerne, så skifter jeg ml.Bayvantic og Advocate som KUN fås på recept hos dr.dyr, Advocate gør at ens hund/e ikke får hjerte/lunge orm, skab og en masse andre kryb, det eneste det ikke hjælper imod er flåter, så derfor får mine Bayvantic hver anden gang det er tid til dryppet i nakken, for den beskytter mod flåterne, på denne måde er det "lykkedes mig at ingen af mine og mandens tilsammen 7hunde som er blevet dryppet på denne måde, har haft besøg af en eneste kryb, indvoldsorme eller skab "vi er TOTALT FRI på 9ende år i år. Men self.skal hunden virkeligt komme i et udsat område dagligt hvis man vil bruge denne metode, ligesom med penicillin så skal man ikke bare gi hunden noget fordi den måske kan blive syg af hjerte/lungeorm el.andet, da man isåfald kan gøre dem "lettere" immune, Men hvis de som mine selv finder deres føde i ca.6mdr.hvert år og de går i rævegrave osv.så er der behov for at dække dem ind.ISÆR når der er hjerteorm indblandet. Prøv at Google et hundehjerte med de orm, det ligner en håndfuld spagetti, det er SÅ GRIMT når man så indsert hvad "Spagettien" faktisk består af.
    Jeg krydser fingre for vapsen og håber at det ikke er de satans orm.


  • #23   5. mar 2014 De bor langt væk fra os.
    Men her ligger der mange mange nedfalds æbler, og lady ynder at rulle sig i alt mulig klamt, medmindre jeg når at opfange det og råbe NEEEEEEEEEEJ!!! Som regel går hun laaant udenom andres hundelorte, men andre gange ruller hun i en lort, så det må være enten kat eller rævelort....eller rådyrbæ...det er taget på fersk gerning..klamme hund....
    Og får nogle gange gumlet eller ædt noget, inden jeg når at se hvad det var...

    Nå, jeg troede man ku se ormene i lorten...det kan man så ikke...ej hvor er det grumme orm egentlig!!


  • #24   5. mar 2014 Oh my.... Så lige dette inde på hjertelungeorm hjemmesiden:

    "Smitten sker når hunde med vilje eller ved et uheld æder snegle, eller nysgerrigt slikker undersøgende på dem. Det kan ske når de søger gennem buskadset, æder græs, drikker fra vandpytter eller udendørs vandskåle eller hvis sneglene sidder på hundenes legetøj. Man mistænker at padder også kan viderebringe smitten, men i begrænset omfang."

    Lady tuller rundt i buskads og højt græs.... Spiser græs...drikker fra vandpytter...af fuglebadet..og sidste år havde vi mange vinbjergsnegle og havesnegle i haven...
    Hun er bare total i farezonen her....... smiley


  • #25   5. mar 2014 Deres hund er desværre mest en havehund, medmindre når den selv stikker af...det er så synd for den, men de gider ik rigtig høre.
    Jeg havde lady ved dem sidst i sommer, hvor jeg måtte fortælle at hun lige skulle lade dem se hinanden an, så de lige ser hvor de har hinanden..bare hendes kom med et lille knur råbte hun op efter den hund, og jeg måtte be hende holde mund, da de godt ku finde ud af det...og 5 min efter legede de så godt sammen. Og hun måtte jo sige at jeg vidste lidt mere og havde ret... Heldigvis tør jeg godt åbne min mund overfor hende, og det gør jeg!


  • Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

    Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #27   5. mar 2014 Det er i hvert fald en god ide at få testet en hund med de symptomer. Især hvis man bor i et udsat område. Udbredelsen af hjerte/lungeorm kan ses på dette kort:
    http://www.hjertelungeorm.dk/ofte-stillede-spoergsmaal/se-udbredelse-i-danmark.aspx


  • #28   6. mar 2014 http://youtu.be/Eo_-DQY4ODM

    Jeg kunne ikke finde den håndfuld jeg havde set herinde tidligere, men se hvor dan denne læge henter "spagetti" ud af en hund, der er mindts en portion/tallerken fuld bare i denne video.og det er det man ser indenfor omk.6min. bare dem man ser de første 2min er chokerende.


  • #29   6. mar 2014 Det der ligner den tropiske hjerteorm. Det er ikke den vi har i Danmark.

  • #31   7. mar 2014 Jeg er helt enig "Allergisk" smiley Jeg bor også i den værste zone i landet, og mine 2 tævesøstre bliver 10år i April. Dog åd Beauty alle de lorte hun kunne, da hun var omk.1år, indtil jeg gav hende en halv skive ananas, så rørte hun hverken rævenes,kattenes eller ham manden der altid sked nede på vores lufteplads, +de begge har ædt mus og været i rævegravene flere gange dagligt fra jeg fik dem til d.d. de tømmer begge flere musereder og besøger også flere rævegrave hver dag året rundt. Det resulterede i at Beauty først begyndte at "rømme sig" 4dage efter begyndte Prixie. Det viste sig "heldigvis KUN" at være kennelhoste og skab. Rrøv at hold 2 slædehundeblandinger i ro når de er 1år. Det er SLET ikke TOTALT umuligt smiley Nå men jeg opdagede det meget hurtigt så de fik deres sindsygt mange bade mod skaben, og mod kennelhosten, der måtte jeg holde dem i snor indtil de ikke tog skade af at løbe løs. Men det fik dr.dyr til at gå med til at skifte ml.Advocate og Bayvantic, for jeg behandler dem KUN i højsæsonen, så det bliver til 2 gange Advocate og 2 x Bayvantic "for at de ikke får flåter".
    På den måde KAN de ikke få orm "Heller ikke Hjerte-lunge el.Fransk lungeorm" og det har jeg det godt med, og de bliver som sagt ikke overdoseret af at få 4 dryp pr.år, og da de ligger og sover oppe hos mig alle 3 hunde, så bliver jeg heller ikke angrebet af Flåter el.lopper eller andre kryb, da jeg får smurt benene med giften de får i nakkerne. Så jeg syntes faktisk at det er en god ting at gøre. De sidte par år hvor der har været alarmeret om mange orm, der holdt jeg op med at vaccinere dem hvert år og sprang et år over, så de kun fik vaccinationen hvert andet år. For den ene gang vi kom ned til vores dyrlæge, der var den forgående "kunde/hund" død af hjerteorm inde på bordet, lige inden mine 3 vapser skulle ind i det rum og op på det bord, og selv om det ikke smitter via luften, så ville jeg ikke skulle side med 3hunde i et venteværelse hvor x antal hunde og katte havde dødelige orm i sig. Jeg ringer altid "tilfældigt og spørger om hun har tid til dem, og hver eneste gang vi er/var dernede havde der været hunde som var smittet, og var mere døde end levende. Så jeg vil ikke sige at man ikke skal passe på, for når vores lille dyrlægeklinik har så mange syge hunde, så bør folk ta affære og beskytte deres hund/e. At lade det være op til "skæbnen" når jeg ved hvad de gør og hvor de gør det, der hvor jeg lufter mine ville være det samme som at lade hundene rende over Frederikssundsvej og Jyllingevej i myldretiden for at jage ræve,katte,rotter og fugle, og lade dem stoppe op midt på kørerbanerne for lige at æde et par snacks =mus, før de foresatte deres jagt på nyt bytte. Jeg sige dette fordi jeg self, kender mine tøser som min egen hånd, jeg ved hvor de løber hen, og hvilke dyr de jagter og bær,frugter,græsser og planter de æder, på bestemte tider af døgnet og self.afhængig af årstider, og da de 2 søstre ikke gider spise hjemme i ca. de 6-8mdr. hvor der er mad nok på træer, buske og af MUS, så vil de kun ha noget herhjemme hvis det er usandsynligt lækkert. smiley
    Det er ikke noget jeg har bestemt smiley de begyndte selv at styre det som 8-9 mdr.gamle hvalpe, og det er sjovt at se at de IKKE RØR nedfaldsfrugter, næe nej... dem hopper el.klatre man op efter, og man tar kun de allerbedste uanset om det er tjørnebær, blommer æbler eller nogle af alle de bær jeg ikke kender navnet på. Men der er ingen tvivl om at de begge ved hvad der er sundt for dem.
    Man bliver 20cm højere hvergang man ser dem finde mad i naturen. smiley
    UPS...UNDSKYLD..Jeg røg af spore. men bare det at tænke på deres søgen efter mad, så kan jeg ikke vente på at begyndelsen af sommeren starter. Hjerte-lunge orm eller ej. smiley Vi er jo dækket ind. smiley


  • #34   10. mar 2014 Aargh, jeg går da lidt i panik nu. Vaks kan godt finde på det og har stort set gjort det hele sit liv.



  • #41   10. mar 2014 Enig med de fleste andre i tråden.

    Det der lyder som om der er en påvirkning af minimum hjertet.

    Min gamle hund blev 15 år. Men hun var hjertesyg de sidste år så hvis hun blev kørt meget op over et eller andet rømmede hun sig til hun sagde den der bræklyd. Så funkede hjerte og lunger igen.

    Men det er altid noget man skal tage alvorligt.


  • #44   25. mar 2014 Birgitta. Det er i samråd med dyrlægen at mine hunde får de doser. Det passer så fint med at når vi ikke kan komme på fælleden mere "pga. reder/ nyudklæggede ællinger og andre indbydende babier smiley , så motioneres de steder hvor der ikke er snegle/orme fare, f.eks. amager strand og hundeskoven, og de elsker alle stederne smiley 1-2 måneder efter er ællingerne væk fra vandkanterne på fælleden også kan vi ta tilbage og her får de så deres første beskyttelse i det år som er advocate og så skifter jeg ml.-de 2 mærker samtidigt med at vi skifter luftesteder, det passer med sæsonerne. "chancen for smitte af det ene eller andet, om så det er.kennelhoste. smiley
    Jeg ved ikke med hvordan reglen er hvis hundene er smittet af orm, mine har aldrig haft orm ikke engang i forbindelse med drægtighed smiley smiley undskyld den var flad smiley . jeg kan bare sige at de ikke har haft kryb eller andet selvom de færdes midt i al "svineriet" og jeg kan jo kun tro at det er fordi jeg gør noget rigtigt. smiley


  • #46   25. mar 2014 Jep og sneglene finder også lorten inde i buskadser, marker og buske.

    Det er noget forbandet svinerig ikke at samle op. Og så er jeg ret ligeglad med alle de dumme undskyldninger, folk kommer med for hvor og hvorfor, de ikke lige fik samlet den lort op.


  • #60   26. mar 2014 Ejer af den.. Hvor har du dyrlæge henne. Det er godt nok billigt for test af hjertelungeorm. Jeg giver 650 synes det er lidt dyrt. Victor har haft hjertelungeorm orm to gange i 2013, så nu er der dømt test 2 - 3 gange om året

  • Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

    Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #62   27. mar 2014 Testen koster 185 hos min dyrelæge. Dertil kommer så pris for eventuel konsultation og behandling. Men testen er ikke dyr, dog er der forskel fra dyrlæge til dyrelæge som med alt andet.

  • #69   31. mar 2014 Nå!
    Nu når flere af jer efter denne tråd har testet jeres hunde positive på hjerte/lungeorm, har jeg prøvet at lægge meget mærke til Lady...og jeg sys hun fnyser eller kommer med nogle harkelyde/bræklyde sjældne gange...
    Så nu er jeg i gang med at samle lorte og skal gi 497 kr for testen (baermann-undersøgelse) inkl moms...better safe than sorry...


  • #70   31. mar 2014 Må lortene ik ha rørt jorden i de sek det tar fra den pøller til man får samlet op? Skal jeg virkelig gribbe høm hømmen i luften;) ?

  • #71   31. mar 2014 Jeg har lige fået testet Björk for hjerte- lungeorm. Testen var negativ, wuhu smiley
    Prisen var på 270 kr, fik lidt rabat smiley
    Vil til at teste et par gange årligt, gerne en udvidet test, så der kan tjekkes for andet også.


  • #77   5. apr 2014 Enig. Better safe than sorry. Og vi bruger garanteret flere penge.på godbidder pr.md. end 2 årlige test´s koster. smiley
    Det gør jeg i hvert fald og jeg har fo pt.3hunde herhjemme som testes med jævne mellemrum.
    Men som jeg også har nævnt tidligere, så bliver alle mine beskyttet Forebyggende, da de 2 æder mindst 1kg.mus hver dag og visse græs arter ædes også dagligt i så store mængder at man skulle tror at der var blandet en drøvtygger i deres forfædre engang i tidernes morgen. smiley

    Men jeg ser frem til at vores dr.dyr får fat i det udstyr, hvor hun kan tjekke for de ekstreme vamle orm via en enkelt blodprøve og man så får svar i løbet af 15min. frem for at skulle samle ind i 3 dage efter 3 hunde. Det er ikke min yndlings beskæftigelse smiley men det skal jo gøres smiley smiley


  • #79   5. apr 2014 Uhh Birgitta, den oplysning kunne jeg godt have undværet "i dag".
    Jeg glemmer jo desv. alt jeg læser "og naturligvis al min gl.viden" smiley så jeg får nok ikke meget ud af at læse mere om de forskellige ting. men heldigvis sidder den "gamle" og normalt brugte forebyggende metode i rygradden, så jeg håber at mine piger holder sig "fri for skadedyr" i resten af deres levetid, de bliver 10år i denne md.så hvem ved hvor mange år de har tilbage. Hader når mine vapser fylder "rundt", især når man kan se og mærke på dem at de nu er blevet "seniorer"
    Men hvor er det godt for silke at hun snart er god som ny igen. smiley


  • #81   5. apr 2014 Ohh. Birgitta, så ved du nogenlunde hvordan jeg har det pt. jeg skal bare ha lært at acceptere min hjerneskade, men det er ikke let når man har kunne så meget og pludseligt intet kan.
    Jeg bliver sku så deprim ind imellem at det kun er pga. hundene at jeg stadig er i live.
    Ups.det hører sig ikke til her, men øv hvor er det surt selv efter 3½år. Håber det hjælper at flytte på landet så jeg kan komme ud i luften igen. smiley .


  • Majbrit S
    Majbrit S Tilmeldt:
    jul 2022

    Følger: 1 Svar: 1
    #82   14. jul 2022 Hvordan behandles hjerteorm eller lungeorm
    Min er en lille chinhuahua der hoster og laver bræk tendenser med uden at der kommer noget op
    Hilsen Majbrit


Kommentér på:
Rømmer sig/bræk lyd

Annonce