træning af hund med jagtinstinkt. træning af hund med jagtinstinkt.
Jeg har en Hund der har rigtig meget jagt instinkt. hvis jeg slipper ham løs og får færden af noget vildt er han væk, Hvis jeg har ham i snor og han får færten, er han ikke til at komme i kontak med. Jeg kan prøve lige så tosset og aflede hans omærksomhed. jeg har prøvet at gå imod ham for at præsse ham, men han bliver bare ved med at undvige med.
Er der nogle erfarene mennesker, som har nogle ideer til hvordan jeg kan påbegynde træning med ham, og få mere styr på hans jagt instinkt. jeg er rigtig ked af jeg ikke kan slippe ham løs i nogle åbne omgivelser, ved ikke om det er noget der kan trænes til at have kontrol over eller jeg lige så godt kan glemme det. vi træner almindelig lydighed, og der er han ret godt til. men hvis han får færten af en kat eller andet vildt er han væk.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.454
Kunne skrive en hel bog om det, men det gider jeg ikke lige nu, så du får bare et hurtigt råd.
Først lærer jeg hunden en eller flere default-øvelser, noget den gør i forskellige situationer for at opnå noget. Det kan være at sitte, at dutte næsen på hånden, øjenkontakt eller andet.
Denne (eller disse) øvelse skal hunden kunne til hudløshed og uden du beder den om det. Hver gang der er en situation hvor hunden gerne vil opnå noget: ud af døren, have mad, ud af bilen, hilse på en anden hund, løbe efter en bold, vent til hunden tilbyder øvelsen frivilligt. Når hunden gør det, får den værsgo-signal til det den gerne vil.
Når hunden kan dette i de fleste hverdagssituationer, kan du tage øvelsen med ud til der hvor der er noget at jage eller hvor der er fært.
Du kan starte med høns, kaniner eller lign i bur. De er lidt lettere at kontrollere end vilde dyr.
En anden mulighed er at købe sådan en kanin-pels dummy-kaster, den kan udløses og løber hen af jorden i høj fart. Man kan også købe kunstig kanin-, fasan-, mm duft på flaske.
Meningen er at påvirkningen ikke skal være helt så kraftig som rigtigt vildt, derfor er diverse kunstige dyr rigtig gode.
Træn på så stor afstand af kaninburet (eller hvad du nu bruger), så hunden stadig kan tænke og gå langsomt tættere på.
Start med at hunden skal tilbyde default-øvelserne, men efterhånden kan du også tage andre øvelser ind, som hunden kan godt.
Brug monstergode belønninger når du træner ved vildt/fært. Du kan også bruge den ultimative belønning: at komme tættere på kaninburet (og lidt afhængigt af hvordan hunden opfører sig og hvor hundevante kaninerne er, kan den måske få lov at snuse til buret).
Nu skriver jeg kaniner, hvis det fx er fært hunden går mest efter, så træn med det i stedet.
Når jeg bevæger mig rundt i nabolaget holder jeg godt øje med katte, ræve og egern, som er noget min hund tænder på. Er der en plet hvor der ofte ligger en kat, et sted jeg har set en ræv eller et træ hvor jeg ser et egern sidde og spise, går jeg derhen.
Jeg starter træningen lidt væk, inden hunden har opdaget færten, beder hunden om noget og som belønning løber vi hen og snuser til pletten sammen. Der skal ikke ret mange gange af den type træning til, før din hund tror du er gud
Det kan ind imellem være nødvendigt at hunden viser dig hvor den spændende fært er. Når hunden går bonanza over en fært i møder, flyt den så langt væk fra færten at den kan arbejde, gør den det du gerne vil have den til, beløn med godbidder/legetøj og/eller at hunden får lov at dufte.
Alt denne træning kræver at hunden er i snor på alle steder hvor der kan være noget du ikke kan kalde den ind fra,eller s har du ikke en chance for at overbevise hunden om at vælge at komme til dig.
Til sidst en video af min hund, der forsøger at lære a lave noget, selv om den meget hellere vil fange mosegrise. Det er ikke mit finest moment som træner og en virkelig dårlig billedkvalitet, men jeg håber det giver en ide om hvad jeg mener
God træning!
http://youtu.be/uatQvbEn7TU
http://youtu.be/uatQvbEn7TU
mar 2008
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.953
Og har du behov for hjælp i praksis, kan du jo overveje om et "stop jagten"-kursus var noget for dig -Irene Jarnved holdt en stribe af disse sidste år lidt forskellige steder i landet, og de var velbesøgte, så mon ikke der kommer nogen i år osse.
Har ladet mig fortælle at de er rigtig gode, og kan da se at flere kursister faktisk har kunnet vade rundt med deres hunde i en kaningår efter sådan et kursus
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.920
aug 2012
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 41 Svar: 113
Har også tænkt tanken om jagttræning, men ved ikke om det vil kunne hjælpe når man starter med en 2 årig hund der virkelig også er styret af sit jagtinstinkt.
ang. Irene Jarnved. lyder det rigtig spændende, har søgt på hende, men har ikke kunne finde noget om kurset stop jagten.
Randi. jeg kan godt se hvad du mener. men hvis så hunden vil jagten et dyr, skal den så komme hen f.eks. at dutte dig på hånden for at få lov til det? selv om min hund kan noget til hudløshed, kan jeg bare ikke få hans ompmærksomhed i de situationer, det kan f.eks også være hvis han ser sig sur på en anden hund, vildt eller andre ting der får hans opmærksomhed.
mvh. Line
mar 2008
Hvis hunden er helt umulig at komme i kontakt med, er du for tæt på det den vil jage. Løsningen er at bakke væk fra det hunden vil jage, så langt at hunden kan udføre øvelserne.
Når den kan 30 m væk fra der hvor den opdagede dyret, prøver du med 29 m, 25 m osv.
Start træningen med en forstyrrelse, der ikke er lige så fantastisk for hunden som jagt. Forstyrrelsen kan være en skål med godbidder, en plet hunden vil snuse til eller andet den gerne vil have.
træning af hund med jagtinstinkt.