2.771 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Dobermann, kuperinger Dobermann, kuperinger

Hej alle

Jeg ved at dette er et følsomt emne hos mange af jer. Jeg har læst indlæg efter indlæg, hvor folk gang og gang absolut skal komme med deres holdning til kupering af øre og hale, til trods for at der bliver spurgt om noget helt andet.

Nu prøver jeg så, og jeg vil sætte STOR pris på at i alle holder jer til mit spørgsmål, og ikke spor andet. På forhånd tak!

Jeg har til aften siddet og set mange af de smukke Dobermann hunde her på siden. Både med og uden kuperinger.

Men, mit spørgsmål går på kupering af ørerne. Jeg synes mange af hvalpene ser ud til at være lidt ældre, før de får tape på. Men hvor gamle er de egentlig? De folk som importere de kuperede hunde, hvor gamle er de der?

Jeg ser frem til indlæg fra folk som selv har kendskab til dette emne og ikke bare konkludere og gætter, fordi de har hørt og læst noget om det. Tak.

...jeg siger det lige igen! Kun indlæg med svar på mine spørgsmål er velkommen.

-God aften

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Tilstoppet afløb 720 kr.
  • Vejledning til valg af matrialer og løsning af træterrasse ovenpå eksisterende fliser 1.000 kr.
  • Installing fence gate 950 kr.
  • Hylde mursten 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dobermann, kuperinger
  • #1   28. mar 2014 Jeg aner intet om dit spørgsmål...
    Men vil bare lige informere dig om, at dette er et DEBATforum..

• #2   28. mar 2014 Tapen er ikke kupering...dette er som regel for at rette ørestillingen og bruges jævnligt inden for en del racer med opretstående ører smiley

• #3   28. mar 2014 Linda N: Man taper ørerne efter de er kuperet for at få dem til stå smiley

TS: Mht. alderen på hvalpene, bare fordi man i rigtig mange europæiske lande har en aldersgrænse for kupering behøver mange af de østeuropæiske jo ikke have det... Desværre smiley

• #4   28. mar 2014 Vær nu bare sød at hold jer til emnet. Utrolig at der altid er nogle der skal kommentere og føle sig irriteret over at man frabeder sig i relevante kommentarer, til trods for at det er et åbent forum. Der er heller ikke nogen grund til at "råbe", i form af blokbogstaver!

Nej jeg ved tapen er til at holde ørerne oprejst. Men synes som nævnt at de sig noget "gamle" ud, i forhold til hvad jeg havde forestillet mig hele processen tog.

• #5   28. mar 2014 A-S - Nåå ja...my bad...men det bruges da også til at rette ørerstillingen uden kupering, ikke?

• #7   28. mar 2014 Okay. Dem der så importere, er der noget arbejde for dem, i form af eksempelvis tape i nogle uger eller måneder efter efter import?

• #8   28. mar 2014 blokbogstaver?? det er temlig svært at skrive skråskrift herinde??

• #11   28. mar 2014 aaarg kursiv tæller ikke... selvom det selfølgelig ser lidt skråt ud smiley

• #12   28. mar 2014 Okay på den måde. Der er godt nok mange smukke Dobermann hunde herinde

• #14   29. mar 2014 Hallen klippes indenfor et par dage og ørerne er ofte 8-10 ugers alderen inden de kommer ud til nye hjem, for at hvalpe ikke skal bide i sting og friske sår. Ørerne tapes senest lige før tandskifte. Nogle øre står næsten af sig selv, nogle kommer nærmest aldrig til det. Jeg ved ikke hvor ofte man skifter "op-tapning". Ønsker du en kuperet hund? smiley

• #15   29. mar 2014 Min gamle han var 8 uger da han blev ører kuperet, hans ører stod fra han var 12 uger.
    Jedi, som jeg har nu var 8 uger da han blev kuperet og 10 uger da han kom hjem, og så startede jeg med at tape ørerne op, han var lige knap 6 mdr før de stod helt selv, så det er meget forskelligt fra hund til hund.

Jedi som han ser ud nu i alderen 8 mdr

profilbillede
  • #16   29. mar 2014 Ej kan nu ikke lade være. Blokbogstaver er store bogstaver.

• #17   29. mar 2014 Nej, blokbogstaver er den skrifttype der bruges på nettet eksempelsvis smiley

Store bogstaver er store bogstaver.

• #18   29. mar 2014
    Nixen du har ikke ret. Blokbogstaver er store bogstaver, de små kaldes blot trykbogstaver.
    Her er DDO's definition:

blokbogstav: skrevet bogstav af form som et stort, trykt bogstav (en
    versal).

• #19   29. mar 2014 Hold jer venligst til topic tak.

Tak for de seriøse svar. Det har gjort mig meget klogere.
    Er der nogle herindefra der har importeret?

• #20   29. mar 2014 De fleste udstillings-kenneler i Danmark har kontakter til kenneler i udlandet så vidt jeg ved. Nu ved jeg ikke om du vil have brugsdober eller udstillingsdober? For der er stor forskel på de to nemlig.

• #21   6. apr 2014 Jeg er ikke en der går til udstilling med mine hunde, og kommer heller aldrig til det smiley

• #22   6. apr 2014 Det er også fint, men en udstilling dobermann er ofte lav i energi niveau og drift i forhold til en brugsdobermann, og så er der lagt mere vægt på temperament hos en brugsdobermann. Derudover så er fuld-kupering så vidt jeg ved også mere udbredt hos udstillingsdoberen end brugsdobere nu til dags.

• #23   6. apr 2014 Energiniveauet afskrækker mig nu ikke. Har altid haft hunde med højt energiniveau. Men din info kendte jeg ikke til, tak.

• #24   6. apr 2014 # 22 4 minutter siden
    Derudover så er fuld-kupering så vidt jeg ved også mere udbredt hos udstillingsdoberen end brugsdobere nu til dags.
    .....................................................................

Jeg troede da ikke man kunne udstille kuperede hunde i Danmark.

• #26   6. apr 2014 Det er som Isabella siger, for folk som udstiller i de lande hvor man må udstille kuperede hunde. Rigtig mange sværger stadigvæk til kuperede hunde.

• #27   7. apr 2014 Tilde: Hvis ikke du har tænkt dig at bruge din hund til hundesport og lægge mange timer om ugen i træning af hunden, så skal du holde dig LANGT væk fra brugsmodellen! De har et energiniveau, der langt overstiger din fantasi - også selvom du siger du er vant til aktive hunde. De er store, de er voldsomme, de tænder og reagere lynhurtigt. De er lærenemme og har høj byttedrift, men de er altså ikke lige så 'lette' at træne som schæfere og maller, da de samtidig besidder en god potion selvstændighed. De er brugshunde for entiutiaster og man skal virkelig ville dem hvis man skal have sådan en.
    En udstillingsmodel dobermann har stadig et langt højere energi- og aktivitetsniveau end langt de fleste andre hunde.
    Jeg har en brugsmodel. Jeg bruger hende til træning og konkurrence. Jeg elsker hende for hun passer til det jeg skal bruge en hund til. Men altså jeg bruger ca 3-4 timer aktivt (motion, træning og leg) sammen med med mine hunde dagligt. Og jeg har noget svært ved at forestille mig at dobertøsen skulle kunne klare sig med mindre smiley
    Mht at arbejde med en kuperet model: Man kan godt komme på almindelige træningshold, men da man overhovedet ikke kan deltage i konkurrencer med en kuperet hund (dansk lov), så er det i praksis ret uinteressant, da man aldig kan komme videre end diverse begynderhold.

Kommentér på:
Dobermann, kuperinger

Annonce