857 visninger
|
Oprettet:
Så fik hun da frisk kød i dag :) {{forumTopicSubject}}
Ude på gårdspladsen lå en gråspurv. Den var levende, men sad helt stille og prøvede ikke at flyve. Den var nok fløjet ind i en rude. Mens manden og jeg diskutere hvad vil skal gøre med det lille pus, kommer Elli flyvende ind fra højre og nakker dyret. Hun løber ud på græsplænen og leger med det lille lig. Da manden prøvede at tage den fra hende slugte hun den i en mundfuld
Men så bliver det vel heller ikke meget frisker
.
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 1 Svar: 4.326
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.314
okt 2007
Sådan er naturen og INGEN led ved det, andre end dine sarte følelser selvf.
Vi skal selvf. have lov til at være uenige. Heldigvis da.
I MIN verden skal min hund have lov at være hund. Jeg ønsker ikke hun æder en fugl eller lign. (de har parasitter) og jeg vil IKKE lade hende lege med LEVENDE mad da jeg ikke ønsker noget levende lider hvis det kan undgåes.
Men sker det at hun afliver en fugl der flyver ind i hendes have, ja så er det sådan det er.
Kias kost består af en stor del rådt kød. Og det har jo også været levende før hun spiser det. Meget har sikkert lidt ikke så lidt mere end en fugl der får knækket nakken mens den er bedøvet (efter turen ind i vinduet).
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.135
Fuglen led ikke. Hun aflivede den med det samme. Og havde hun ikke gjort det, havde vi måske gjort det selv. I min verden er dyr der lider værre end døde dyr. Det er så naturligt som det kan være at hunden snupper den. Havde hun kunne komme til vores høns, kaniner eller kyllinger havde hun gjort det samme.
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 7.971
okt 2007
Vi lever i 2 helt forskellige verdener :o)
Jeg siger IKKE at det er ønsket adfærd hvis min hund afliver en kat, pindsvin, fugl eller andet der kommer ind i hendes have. Slet slet ikke.
Jeg gør alt hvad jeg kan for at undgå det.
Haven er indhegnet så min hund ikke kan komme ud og større dyr ikke kan komme ind.
Jeg ville gerne have en have fuld af fugle, men dette tiltrækker katte og andre rovdyr til at komme ind i haven, samt det øger risikoen for at fugle flyver ind i mine vinduer og kommer til skade/dør.
Vi har haft en fugl flyvende rundt i huset en sommer. Kia ignorerede den, men min gamle kat fik fat i den 5 gange inden jeg kunne redde den og sætte den ud.
Den var uskadet fysisk, men om den overlevede chokket ved jeg ikke. Jeg tror faktisk det ville have været mere humant at have aflivet den og givet den til katten, ved eftertanke ...
Kia har fundet fugleunger i haven. Hun har endnu ikke aflivet dem. Hun får dem jaget hen i hegnet, hvor de er i sikkerhed for hende, men hvor de desværre ikke kan komme ud af haven, og så kalder Kia på mig så jeg kan komme og flytte fugleungerne i sikkerhed.
Hvis jeg er for langsom er jeg sikker på at hun ville nakke dem og så var det så det der måtte ske, det ville hun aldrig blive bebrejdet. Hun ville få det mindre aftensmad :o)
Hun bliver stoppet hvis jeg ser der er en kat, pindsvin, fugl inden for hendes rækkevidde.
Jeg banker på terassedøren hvis jeg kan se der er dyr derude, inden jeg lukker Kia ud. Så kan de nå at smutte hvis det er det de vil.
Sidste sommer havde vi nogle nætter hvor et pindsvin mente det skulle være i haven. Kia skældte ud men hun fik ikke lov at spille meget fodbold med det. Hun blev bedt om at ignorere det (pindsvin har også parassitter ligesom katte og fugle) hvis hun selv skulle bruge haven og hun var så under konstant tilsyn når de var i haven sammen om natten.
Men sker det en dag at hun handler instinktivt ang. byttedyr i haven, fordi jeg ikke får stoppet hende i tide så er det ikke noget jeg mister søvn over.
Jeg vedkender og accepterer at jeg holder mig et rovdyr, 2 faktisk, for jeg har også kat ... Dermed vil jeg kunne risikere at de opfører sig som rovdyr. Det er jo ikke tøjbamser jeg har boende ...
Og ja der er STOR forskel når det kommer til andre hunde. Ved du intet om rovdyrs natur overhovedet? Hvad der er byttedyr, hvad der er naturlig adfærd etc.? De angriber kun deres egne hvis disse er en trussel imod dem selv eller deres ressourcer ... eller hvis de er avlet/opdraget til det.
Kia ville ikke slagte en fremmed men fredelig hund der kom ind i haven (skete i vinters). Hun ville larme til jeg kom så jeg kunne beslutte hvordan situationen skal håndteres.
Hund vs hund er IKKE sammenligneligt med hund vs fugl, hund vs kat, hund vs. hvilket som helst byttedyr.
Allergisk: Ved katte er det noget med at blodet smager anderledes og bedre (mere harsk) jo mere skræmt musen er, mener jeg at have læst. Det er kattens motivation for at lege med musen før den spiser den ... BVADR
Jeg synes også det er noget såå synd.
Dette er også en af grundene til at nogle landmænd går MEGET op i ikke at stresse deres kvæg, fordi de så kan sælge kødet dyrere, pga. bedre smag :o)
okt 2007
Mange slæber også musene hjem til deres ejere så kattene kan blive belønnet med "ordentligt" kattemad :o)
Også derfor jeg fandt det fascinerede at det skulle være formålet når katte leger med mus og fugle. For jeg ser dem aldrig spise deres bytte.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.767
Sjovt synes de fleste menneske ofte at det er helt iorden at katte tager diverse bytte. Det er jo kun naturligt. Men at vores hunde har et jagtinstinkt og vælger at benytte det passer vist ikke ind i disney fantasien....
Så fik hun da frisk kød i dag :)