{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.979 visninger | Oprettet:

Ændre hanhunden adfærd efter parring? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

En tanke har lige slået mig, og den vil ikke slippe mig igen, så nu spørger jeg smiley
Hvis man har en hanhund, som laver sin første parring som, lad os bare sige, 3 års. Vil den så ændre betydeligt adfærd efter parringen - sådan generelt? Bliver den mere hanhunde præget psykisk? Eller oplever man ikke nogen ændring hos hanhunden?

Man oplever jo også ofte at en tæve som får hvalpe ligesom falder til ro, på en anden måde end den ligesom var før.
Nu er jeg inde i hesteverdenen (hvilket der nok også er mange herinde som er) og der ved jeg da at man siger at en hingst som har fået lov til at bedække en hoppe, godt kan blive mere ustyrlig og "hingstet" efter end den var før den fik lov. (Ingen regel uden undtagelse, ved godt at det ikke er alle.)

Er det bare en mærkelig tanke jeg har fået mig eller er der noget i det?

smiley

ps: Ja, jeg har en (hel)hanhund, ja han er en blanding og NEJ jeg vil ikke lave hvalpe med ham, da han netop er en blanding, og dem er der rigeligt af i dagens Danmark smiley Så ingen panik over om jeg vil gå ud og lave så kaldt hovedløs avl, det vil jeg IKKE smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ændre hanhunden adfærd efter parring?
  • #2   24. maj 2014 En hanhund der én gang har parret en tæve, ved netop hvad det handler om, og kan have tendens til at ville prøve det igen.
    Det er en gammel skrøne at tæver falder til ro efter at have fået hvalpe.
    De falder til ro pga alder, intet andet.


  • #4   24. maj 2014 Når man anvender sin hund i avlen, skal det være fordi den kan bidrage med noget positivt til racen. Hunden skal have top-sundhedsresultater, have et sind der er værd at videregive og have bevist sit værd.
    Det skal aldrig handle om fokus på løbske tæver eller fordi man vil have en anden adfærd frem. For sådan fungerer det ikke.


  • #6   24. maj 2014 Altså mine hanner faldt til ro efter deres første parringer (den første gjorde ikke udslaget alene). Faktisk har den ældste været langt lettere at træne efter at han indgår i avl. Han hviler mere i sig selv og han er kun ukoncentreret når tæverne har ægløsning. Før og efter er han nem at få tilbage på sporet. Jeg frygter faktisk den dag han går på pension fra det erhverv. Den lidt yngre har aldrig ønsket at træne, så han blev jo hverken bedre eller dårligere på det punkt, men han blev langt bedre til bare at ignorere andre hanner og opsøgte ikke andre så meget efterfølgende.
    Min tæve har ikke ændret noget efter hendes første kuld. Hun er lige så teenager-dum som hun var inden og dette selvom at jeg ventede til hun var 3 år.


  • #7   24. maj 2014 Tak for jeres super gode svar smiley

    - bare lige for at pointere, jeg har IKKE tænkt mig at bruge min hund i nogen som helst form for avl. smiley Jeg mener som sagt at der er blandings hunde nok i Danmark, og resten af verdenen for den sags skyld smiley Men grunden til at jeg ikke kastrerer min hund er fordi jeg er glad for hans temperament og ham, som han nu engang er, ønsker ikke at han ændre sig ved en kastration - samt at jeg mener ikke at man skal kastrerer dyr, bare for at gøre det, hvis det kan undgås smiley


  • #8   24. maj 2014 Hunden ændrer ikke sind Lykke smiley bare rolig. Men fokus omkring løbske tæver kan blive anderledes.

Kommentér på:
Ændre hanhunden adfærd efter parring?

Annonce