{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.041 visninger | Oprettet:

Kirsten P
Kirsten P
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 12

Siba eller japansk spids. {{forumTopicSubject}}

Jeg har tidligere haft samojedpids - men de sidste to hunde har været Karelsk Bjørnehund- Den første blev 10 år, hn var en skrækkelig børste overfor andre hanner, men glad for børn, og den sidste blev 14 måneder og 20 dage. Han var jordens mildeste hund, børnebørnene kunne kravle på ham, han kunne ens med alle hunde, men desværre bor vi på 2. sal, og den sidste uge, kneb det med trapperne, så han måtte bæres op (30 kg) - Efter aftale med dyrlægen blev han aflivet i dag, han havde tiltagende gigt og var lidt slatten i bagkroppen. Jeg har haft hund hele mit liv, og nu ved jeg ikke rigtigt. Min mand synes, at vi skal lade være, og det skal bestemt heller ikke være i dag - eller om en måned. Men.. jeg kan kun se to muligheder, fordi det skal være en spids. Han /hun skal ikke være for stor. Så jeg tænker på Japansk spids eller en Shiba. Men jeg synes, at det er svært at læse, hvordan de er, ngle siger det ene, og nogle siger noget andet. Vi er friluftsmennesker, og jeg vil bøje mig for min mands krav, om at det i givet fald ikke skal være en hvalp. Men hvordan får man fat i en voksen hund. Det skal være en hund, der kan med andre hunde, da der bor rigtig mange i opgangene, og det vat et stort problem med den første. Mine Bjørnehunde har fældet og fældet underulden, den var tyk, tyk, der kunne nemt være en skraldepose fuld om dagen, har de to nævnte hunde det på samme måde. Jeg åber nogle kn svare. Jeg sidder her og græder og må altså beskæftige mig med andre tanker også.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fix en lampe 620 kr.
  • Opsætning af stikkontakt til vaskemaskine 500 kr.
  • Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Siba eller japansk spids.
  • #1   27. maj 2014 Jeg har haft Schiba
    jeg elskede min hund Va det gør alle vel
    Schibaen er meget selvstændig og egenrådig Det er en hund der er svær at træne
    men er stille og rolig også af sind Jeg vil mene at Schibaen er ikke en hund man kan ha til at gå løs Den kommer kun hvis den selv vil
    Men en meget kærlig og smuk hund
    Den døde desværre alt for tidligt af epelepsi hun blev 5 år
    Den japanske spids kender jeg ikke
    Jeg har også haft Samojede hunde smiley

• #2   27. maj 2014 Alle de shiba'er jeg har mødt har været egetkønsagressive, så hvis den skal kunne med hvem som helst I møder, er det nok ikke lige racen.. Tror også japansk spids i det hele taget er en nemmere hund, men den fælder en del, mener jeg..

Hvorfor SKAL det være en spids? smiley

• Kirsten P
    Kirsten P Tilmeldt:
    nov 2008

#3   27. maj 2014 Mine karelske bjørnehunde har også være meget selvstændige og stædige og bomstærke, men uhyre sjove og spændende hunde, men vi nærmer os 70 år, og skal tænke på, at hunden ikke skal have så mange kræfter, og skal kunne lære at gå pænt og kunne trives på 2. sal. Men når den store bjørnehund kunne - kan en mindre også. Hvorfor en spids. Jeg kan allerbedst lide dens væsen , og kender faktisk slet ikke andre hunderacer særlig godt. Mine naboer har sådan nogle små bomuldshunde, westier m.m. Jeg skal altså have en hund - ikke for lille eller stor. Jeg passer nok bedst til spidshunde, men har I andre GODE forslag læser jeg dem sandelig med stor interesse.

• #4   27. maj 2014 Kirsten Hvis i skal ha en hygge hund Og en hund der ikke skal gå løs Og er ikke så god til træning Så tror jeg daSchibaen ville passe godt til dig :)Det er jo en lækker hund

• #5   27. maj 2014 Ok, ja hvis I har haft hund altid og nærmer jer de 70,- så er det nok en god ide at downsize mht race smiley

Andre gode forslag, fx min egen race dværgschnauzeren er der mange ældre mennesker som finder at den passer godt ind i deres liv smiley Det er absolut også en Hund og ganske meget mere hund end fx bomuldshunde og lign smiley
    Men det er svært at sige udfra dit indlæg, for det fortæller ikke så meget om hvilket liv I tilbyder hundene smiley

• #6   27. maj 2014 Nu har jeg hverken shiba eller japansk spids, men jeg har Kai.. tænker måske at det du søger er mere en Dansk spids, utrolig famile venlige (ret mig hvis jeg tager fejl) og så er de forholdsvis nemme at træne med, og så ligner den jo meget den japansk spids, den er vidst bare lige 4 cm højere eller noget så stadig en mellem hund som du søger smiley
    men det med at finde en voksen spids der kan med andre og børn kommer jo meget an på dens prægning, ville evt finde en avler som skal "pensionere" deres hunde og så måske en avler med små børn?

• #7   27. maj 2014 De fleste spidserne har en del hår, måske med undtagelse af en basenji, mexikansk og peruviansk hårløs smiley

Hvis hunden skal kunne med mange andre hunde, ville jeg vælge den japanske frem for shibaen.

I kan også kigge lidt på norsk buhund, vestgötaspids, Der er jo også basenjien, men den kan også være egetkønsaggressiv.

Af andre racer der ikke er alt for store, fælder minimalt og kan bo i lejlighed og kan med andre hunde er der en del: fx whippet,italiensk mynde, dværgpincher, dansk-svensk gårdhund

• #8   27. maj 2014 Jeg synes der er stor forskel på den Japanske Spids og en Shiba.

Jeg har selv Japansk Spids, hvorfor min holdning nok er farvet. Men jeg vil sige, at en Japansk Spids er knap så selvstændig som en Shiba, og derfor nemmere at opdrage. En Shiba skal vidst også have en del aktivering, hvor den Japanske Spids trives godt med såvel moderat som meget aktivering. Jeg ville ikke selv have en Shiba som lejlighedshund, da jeg synes at de har brug for noget mere plads. smiley

• #9   27. maj 2014 For at sammenligne med det du kender, så vil shibaen minde dig mest om kareleren. ca. lige så egenrådig, jagthund, en tendens til skraphed, tager ikke noget for givet osv. bare i en mindre udgave.
    Den japanske spids er en selskabshund. der vil du få en mere blød hund. mere føreorienteret og mildere overfor artsfælder.

I forhold til pels, vil den japanske spids nok kræve lidt mere hverdags pleje. men der vil næppe være en kæmpe forskel. begge er typiske spidser i pelstype..

• Kirsten P
    Kirsten P Tilmeldt:
    nov 2008

#10   28. maj 2014 Tak for jeres mangle indlæg. Shiba, hvis den ikke kan lide hunde af sit eget køn, så er det ikke det, jeg skal have. Det prøvede jeg med vores første kareler. Han var helt oppe at køre, bare han så en hund på afstand. Men hensyn til lejlighed, har jeg haft Kareler i 24 år i denne lejlighed 10+14 - og det er gået fortrindeligt. Der har aldrig været problemer. Den danske spids er vist ret stor, i forhold til den japanske. Min kareler var 61 i skulder og vejede 32 kg. En meget stor og megt stærk hund. Da vi er ved at være 70, skal det være en hund, jeg kan styre, uden at ødelægge ryg eller arme. Jeg læste om en Norrbotanspids, men den er også stor, ville ellers nok passe fint i temperament. Men jeg søger videre. Det skal være en spids. Mit hjerte siger mig, at det skal være en Kareler, men efter 24 år og med tiltagende alder, ved fornuften godt, at DET skal det ikke være. I der har haft Shiba, har I erfaring med 1) om den gør megt 2) om den har svært med andre hunde, specielt af eget køn ??

• #11   29. maj 2014 Min Schiba Gøede aldrig
    Det med andre hunde Det er lige før jeg ikke kan huske det Men jeg havde en kastreret Lab,bla.Sammen med hende DEr var ikke noget
    Og jeg syntes at når vi havde hende med ved havet ,og mødte andre hunde Inoreredehun dem bare Jeg fik hende som 2 årig hvor hun havde gået sammen med hendes søster Jeg har ikke hørt at der skulle være noget
    Men om de generel er sådan ved jeg ikke

• #12   29. maj 2014 Jeg har gået til hundetræning med både shibaer og norbottenspidser og de er altså ikke store.

En shiba bliver omkring 40 cm og en vægt på 7-12 kg , derudover står der i dens raceportræt at den skal være venlig og tillidsfuld. Dem jeg har oplevet i virkeligheden havde ikke problemer med deres eget køn.

En norbottenspids bliver omkring 41-44 cm og er så vidt jeg ved en smule nemmere af træne end shiba en også har jeg aldrig hørt om problemer med egetkøns aggression for den race. Det er en super dejlig race.

• Kirsten P
    Kirsten P Tilmeldt:
    nov 2008

#13   29. maj 2014 Tak til jer alle. Jeg skal ikke have hund nu få dage efter min dejlige hund er død, og jeg skal være sikker på, at det bliver det rigtige, så jeg ikke sammenligner 24 år med kareleren. Jeg har dog et sidste spørgsmål, som jeg får forskellige svar på. Jeg har altid haft hanhunde. Af 2 grunde. For det første ved jeg ikke om alle hunhunde er lige renlige når de bløder, 2) om der er flere underlivsproblemer med hunnerne, hører jo om nogle, der ikke kan tåle at sidde uden for uden at få noget med underlivet, 3) Mine hanhunde har adlrig været oppe og køre, når der hr været hunhunde i nørhenden, gælder det ved alle hunner? - jeg kan jo ikke have en hund, der tår og hyler som en vanvittig, hvis der bor en af modsat køn nedenunder mig smiley

• #14   29. maj 2014 Nu min Schiba fik livmoderbetændelse Og blev selvfølgelig fjernet
    Ja med en hanhund er du fri for løbetid og måske livmoderbetændelse
    Så hvis du har været glad for at ha hanhunde Ville jeg holde mig til det smiley

• Kirsten P
    Kirsten P Tilmeldt:
    nov 2008

#15   29. maj 2014 Tak til jer: Inger, min mand (hvis vi skal have hund igen - han er ikke sikker) . hvordan får jeg så fat i en hund der ikke er hvalp? Jeg vil helst have en hvalp, men hvis eg skal undvære en hund, vil jeg gerne gå på kompromi. Vi bor på 2. sal. Vores karelere var renlige på 8 dge, MEN dengang var jeg 14 år yngre, og rendte op og ned ad trapper hver time smiley - også om natten, fordi det var megt vigtigt, at min hund hurtigt blev renlig.

• #16   29. maj 2014 Kirsten Da jeg ville ha Schiba Ringede jeg til en opdretter på Fyn for at høre om hun skulle ha en hvalp til salg Det havde hun så ikke Men jeg kunne købe en at hendes tæver på 2 år Hun kunne nok ikke bruge den til avl Men det ved jeg ikke
    Så på den måde fik jeg min hund
    Jeg forstår godt at det er nemmere med en lidt ældre hund ,når du bor på 2. sal
    Jeg tror heller ikke jeg ville ha luft til at rende op og ned der flere gange om dagen he he smiley

Kommentér på:
Siba eller japansk spids.

Annonce