Må jeg smadre et par ruder i din bil? Må jeg smadre et par ruder i din bil?
Er det OK med dig, hvis jeg lige slår et par ruder i din bil ind, hvis jeg ser din hund sidde/ligge derinde, med tungen langt ud af halsen - gispende efter vejret og helt åbenlyst lide, fordi du har glemt at åbne et par vinduer, inden du forlod bilen og med solen stående lige på?
For det gør jeg. Jeg slår dem ind. Uden megen tøven.
Det er ved at være højsæson. Og det sker at hundeejere tager vuffi med i bilen når indkøbsturen skal klares. Og i et glemsomt øjeblik, ikke får rullet at par vinduer ned, så der kan komme luft ind og også stille lidt vand til hunden. Så står solen på, vejret er varmt og så har vi balladen. Synd for hunden og også synd for ejeren.
For nogle år tilbage så jeg en spaniel sidde i en bil. Vejret var varmt og solen stod lige på bilen og hunden var ved at søge ned i bunden af bilen. Den havde det ikke godt. Bilen holdt på Føtex parkeringsplads, så jeg valgte at gå ind og springe køen ved informationen over (nøj hvor folk brokkede sig) og bede dem kalde vedkommende ud til bilen og få åbnet de døre. Og det blev gjort ret prompte.
Ejeren kom stormende ud, dybt flov og ulykkelig. Der blev skaffet vand og alle var glade . også vuffi.
Men sådan går det ikke altid - vi ser det i aviserne hvert år. Hunde dør i bilen og det går ret stærkt.
Så please - husk det nu. Ingen hundeejere er ude på at skade deres hunde. Jeg ved det skyldes ren glemsomhed og jeg ved det kun er et fåtal det sker for.
Men for jeres hunds skyld (og jeres bilruder - hvis jeg kommer forbi), husk vinduerne.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.469
Det er bare ruder. Hundene er mine bedste venner.
maj 2014
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 37
jul 2006
http://www.hundeogkattefodershop.dk/shop/gitter-til-ventilation-1228p.html
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 4.349
Jeg spørger af ren undren. IKKE for at "lovliggøre" at en hund steger i bilen.
jul 2006
Jeg plejer at åbne den ene dør og så lægger jeg en seddel i forruden hvor der står noget i stil med:
HEJ OPMÆRKSOMME.
TAK FORDI DU BEKYMRE DIG OM MINE HUNDE. JEG ER KL: ________ GÅET I ______________________ HUNDEN HAR VAND OG ÅBNE VINDUER.
ER DU I TVIVL SÅ RING TIL MIG PÅ XX XX XX XX
IGEN TAK! GID DER VAR FLERE SOM DIG!
Den er lamineret og så udfylder jeg dem med tush hver gang.
maj 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 238
Ren vurdering. For jeg har ikke en lygtemands chance for at vide, at du lige har været ude og gå tur med hunden, inden du lukker den ind i en bil, der står midt i solen, en varm sommerdag og med alle vinduerne lukket.
Du har formenligt selv prøvet at sidde i en bil, med lukkede vinduer.... og ved sikkert også hvor hurtigt at temperaturen stiger lynhurtigt derinde.
Så nej, jeg står ikke og vurderer i ret lang tid. Det kan være jeg lige råber op for at tjekke om du skulle være i nærheden. Men derefter vil det gå ret stærkt. Så kan du efterfølgende selv vurdere om du vil anmelde mig for hærværk - jeg har en ret god sag efterfølgende.
Better safe than sorry.
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 4.349
Jesper så er jeg glad for at du ikke bor i mit område. Min bil ville blive smadret efter fem min i kiosken så
maj 2013
Vær du glad for det så
maj 2013
- Som jeg nævnte i mit oplæg, så ville jeg selvfølgelig gå ind i butikken først, hvis parkeringspladsen var tilknyttet en bestemt butik.
Men mange parkeringspladser er i forbindelse med gågader, med mange butikker. Og så er vi ude i den berømte nål i høstakken. Og så er løsningen altså mere bombastisk.
maj 2013
Hvis hunden er på bagsædet, så er det en af forruderne der ryger. Hvis hunden sidder på forsædet, så er det en af ruder bagved der ryger.
Mener du, at jeg skal lade hunden ligge og dø langsomt, fordi der er en teoretisk risiko for, at jeg kan blive bidt?
maj 2008
Følger: 31 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 67 Svar: 3.358
MEN skulle det ske - ja, så smadr endelig løs! Min bil er ingenting i forhold til mine hunde!
Og jeg smadrer også gerne selv en rude eller to i en bil, hvis jeg ser en lidende hund derinde. Eller for den sags skyld et barn (det sker jo desværre også!).
maj 2013
- Der er formenligt dedikeret parkeringsplads til din Lokalbrugs. Og hvis du læser mit indlæg længere oppe, så ville du vide, at jeg ville henvende mig derinde først.
Men ingen reaktion fra dig, ville koste dig en rude eller to. Og så kan du anmelde løs, alt hvad du vil.
maj 2013
Nu ligger det jo lidt naturligt, at man nok lige vurderer på hunden, inden man stikker hånden ned til den. Det er en kalkuleret risiko. Så mon ikke nok det går alligevel.
Og hvis hunden ligger og jorder rundt i bilen og hygger sig gevaldigt, så er der nok ikke en akut situation der skal reageres på. Men ligger den slapt og galper efter vejret, så vil jeg vurdere risikoen som værd at løbe.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Hundene sidder i bure og der er tonede ruder så man kun kan se diffust derind hvis lyset rammer helt rigtigt.
Foran sætter vi solskærme på og vinduerne står lidt åbne. På den måde bliver der ikke skoldhedt i bilen.
Hvis nogle slår ruderne ind alligevel, så bliver nødretten svær at påberåbe sig, for hundene har det fint.
maj 2013
- Nå ok, det er der vi er. Det har ikke en tøddel med det at gøre. Hvad får dig til at tro, at jeg går og smadre ting efter eget forgodtbefindende. Kan du ikke varetage din hunds liv og helbred på ansvarlig vis, så må der jo gribes ind, ikk?
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.004
maj 2013
- Jamen hvis der er styr på tingene og hunden har det fint, så er alt jo fint. Du kan jo prøve at læse startoplægget igen. Og hører du ikke til dem, der lader deres hund sidde i en bageovn, så er det jo bare super
aug 2008
Jeg har os engang holdt ude med en hund uden for Burger King. Ejeren havde bundet den til et af deres skilte og det blæste. Det resulterede i at Fido blev bange for skiltet og rev sig løs, dog opdagede hunden ikke at den var løs og blev derfor ved skiltet. Der holdte jeg i bilen 3 meter derfra og blev der til ejeren kom tilbage. Måske kunne jeg ikke gøre det ville når jeg sad i bilen, men var bange for at skræmme hunden ved at opsøge den. Jeg havde det bedst med lige at holde øje med den til ejeren kom tilbage.
aug 2008
maj 2013
- Henviser lige til mit indlæg nr #8. Lad os vende den om, inden du/I begynder at tro (eller skyde mig i skoene), at jeg er en der render rundt med et baseballbat og morer mig med at smadre bilruder. Intet ligger mig mere fjernt end at ødelægge andre menneskers ting.
Lad os sige at du uforvarende er kommet til at lade din hund sidde i en bil, med vinduerne lukket en varm sommerdag. Jeg kommer forbi og ser din hund med tungen blafrende ud af munden, halvt eller helt liggende og med tydelig vejrtrækning. Men jeg vælger at gøre ingenting. Det kan være jeg lige kalder rundt, henvender mig inde i butikken - men ingen reaktion fra dig.
Jeg ringer til politiet - men som det er idag, har de vigtige ting for, så der går en halv time inden de dukker op. Imellemtiden er din hund så medtaget af den ulidelige varme, at den faktisk ikke står til at redde. Du kommer endelig til bilen, fordi politiet har fundet dit nummer.
Du spørger mig: "Hvorfor har du ikke gjort noget tidligere, hvis du har været her hele tiden".
Hånden på hjertet... ville du ikke blive ked af følgende svar: "Jamen jeg var bange for at du ville blive sur og anmelde mig for hærværk"....
maj 2013
Jeg betaler gerne dit vindue - hvis det redder din hunds liv. Penge betyder ikke så meget for mig i den henseende, end dine bilruder tilsyneladende gør for dig.
Så lad os bare aftale det.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1437 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 7.983
aug 2008
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.097
Bare fordi hunden sidder og puster lidt, får forhåbentlig ingen til at slå en rude ind.. Uanset om der er rullet ned eller ej...
Jeg kunne ikke finde på det, medmindre jeg kunne se, at hunden var ved at dehydrere eller noget den stil. For man må jo gå ud fra, at folk har styr på deres hunde
maj 2013
- I lige måde. Når du er klar til at debattere og ikke skyde i skoene og tillægge mig alle mulige skumle hensigter om hærværk, så kan vi starte nede på jorden igen.
maj 2013
maj 2013
Michelle.
Det har du sikkert ret i. Men hvis det kræver, at en patruljevogn skal frem til stedet inden, så kan det i yderste konsekvens være for sent. Men hvis de i telefonen siger: "Bare tryk ruden ind, vi tager ansvaret" - så er det en fin ide.
jun 2013
Svar: 478
Jeg har køl på. Det kan hverken ses eller høres udefra, og hvad dn slags hærværk og selvtægt angår har jeg nul-tolerance.
Politiet kan IKKE give tilladelse til den slags. Hvis det viser sig det var en fejl, så hænger du selv på balladen efterfølgende.
Og hvem erstatter iøvrigt både hund g følgeskader når han nden stikker af gennem den smadrede rude? Efterlader du dit nummer jesper?
maj 2013
Da min ene siderude blev smadret ind af en vildfaren fodbold, blev bilen gjort ren på under en dag (gjorde det selv).
Men udover det, så er det fejt at stikke af. Handler man, så må man stå på mål for handlingen.
aug 2008
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.916
Har lige været til marked Hvor der blev meddelt over højtaleren at der var en hund i en bil og hunden skulle ud og det var NU Det blev sagt noget skrapt
Så der er altså nogen der lader deres hunde være i en varm bil Føj
Så Jesper jeg syntes det er helt iorden du smader bil ruder
maj 2013
- Flot.
aug 2008
aug 2008
maj 2013
Det er præcist sådan noget, jeg henviser til
maj 2013
- Så sørg for at sætte en seddel i dit vindue. Så risikerer du ikke, at en eller anden selvbestaltet Texas Ranger, smadrer din bil så den skal repaeres i 2 uger, samt dit køledækken, køletæppe og bur..... (Han er godt nok gået til makronerne, din hærværksmand).
Alt med måde og ud fra vurdering. Og når du nu holdt ved Netto, så var jeg da helt sikkert lige vadet ind i butikken og spurgt efter dig, hvis jeg havde været i tvivl.
I er meget glade for at skyde folk alle mulige skumle hensigter i skoene, hva? Men det er ok, jeg står ved mit startoplæg - kan jeg se en hund lider i en + 50 grader hermetisk lukket bil - så reagerer jeg sgu. Om jeg skal ringe til et nummer der står angivet i ruden, eller jeg i yderste konekvens er nødt til at smadre en rude ind, er mig ligemeget. Bare noget bliver gjort. Og så kan du anmelde løs. Men du behøver ikke være bange for at jeg stikker af. Jeg skal nok stå og vente på dig derude. Og være klar til snakken. Både med dig og med politiet.
jul 2012
dec 2013
maj 2013
Nu er jeg jo en mand dertager ansvar for mine handlinger. Har jeg uberettiget smadret en bilrude, så erstatter jeg den selvfølgelig og afleverer ydermere en undskyldning.
Men det er så i yderste konsekvens at ruden ryger. Er bilen hermetisk lukket og reagerer hunden meget sløvt på banken på ruden - så reagerer jeg. Selvfølgelig prøver jeg da på at få fat på ejer (som beskrevet i startoplægget), men er det ikke muligt, vil jeg sgu hellere risikere at skulle punge ud med et beløb der sækker ruden og en undskyldning, end at hunden ligger og lider (og i værste fald dør).
Er det virkeligt noget der er svært at acceptere - at fremmede mennesker er i stand til at tage et ansvar på sig?
jul 2012
Det skal siges, at jeg endnu har det til gode, men jeg tænkte da godt nok mit for noget tid siden, da jeg så en bil stå i stegende hede med to små børn i. Der var godt nok let åbne vinduer, men altså.....
Ungerne så ok ud, så jeg gjorde ikke noget.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 213 Hunde: 4 Annoncer: 2 Emner: 285 Svar: 8.307
Jeg oplevede en sommer at der sad to meget store hunde i en meget lille bil, ingen vand. de var der i over en halv time af hvad vi så, men den første tid var i skyggen.
Min søster tog nummerpladen og fik fat i politiet som med det samme fandt nr på ejer og ringede ham op, de kontaktede så os lige efter for at be os om at holde øje med om han nu fik gjort noget ved det, ellers skulle vi ringe igen, så kom de med det samme.
10 minutter efter stod der en rasende ejer i min søsters have (hvor hendes børn rendte og legede, heldigvis med os voksne udenfor) og råbte og skreg af os, hvad vi bildte os ind og de hunde tog jo ingen skade af at være i bilen imens han var på besøg hos hans venner og blablabla.. endte med at han stod og beskyldte min søster for dyremishandling af to kaniner hun ikke længere havde og jeg ved ikke hvad. Han gik da heldigvis til sidst og fik fjernet hundene, men hold op hvor var det ubehageligt. Men som min søster sagde, vi reddede de to hunde, så pyt med at ejeren var pisse sur.
nov 2013
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 14
Men ja! Smadre mine ruder i bilen hvis jeg havde!
Jeg havde gjort det!
maj 2013
- Nej. Ikke tit. Men det er sket. Og det sker ind imellem landet over.
maj 2013
Læser du aldrig aviser? Eller er det en æresag for dig at spørge dumt/provokerende?
maj 2013
Nu skal jeg hjælpe dig lidt på vej, for det kniber helt tydeligt for dig:
http://www.galgo-moedestedet.com/hund%20i%20varm%20bil.htm
Håber det hjælper lidt på at forstå hvad jeg mener med mit oplæg.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 213 Hunde: 4 Annoncer: 2 Emner: 285 Svar: 8.307
maj 2013
- Heller ikke mig (og det bliver forhåbentligt heller aldrig nødvendigt for mig)
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.582
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
Rimelig usselt.
Nej, hunde skal ikke side i varme biler. Mine er aldrig alene i en bil. Men rigtig mange har styr på det (som alle dem der har skrevet i denne tråd), og ellers må man få fat i politi eller få kaldt ejer inde i butikken...
Man kan jo også bare lige blive ved bilen og se om ejer ikke er hurtigt tilbage...
Medmindre hunden har akutte tegn på slem dehydrering, og det er tydeligt at den ikke overlever at vente på politi/ejer. Og at den halser er altså ikke nødvendigvis et symptom på dehyrdering. Og at den sover, er heller ikke et tegn på at den er ved at dø...
maj 2013
- Det er jeg ked af at du opfatter det som, for det er ikke intentionen. Og nej, jeg syntes ikke jeg skriver grimt til andre, men jeg mener jeg har lov til at kvittere, når folk kyler en finke efter mig, ikk?
Men hvis det er din opfattelse, så er det OK med mig. Man kan ikke være gode venner med alle.
Men bortset fra det, så er jeg fuldstændigt enig med det du skriver: "Nej, hunde skal ikke side i varme biler. Mine er aldrig alene i en bil. Men rigtig mange har styr på det (som alle dem der har skrevet i denne tråd), og ellers må man få fat i politi eller få kaldt ejer inde i butikken.."
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.006
Selvfølge er der ikke nogen der partout bare går hen og smadre et vindue på en bil fordi der sidder en hund i bilen.
Alle mennesker har en hjerne og vurdere da situationen.
Ser hunden ud som om den er påvirket af varmen?
Gisper den overdrevet?
Står bilen MIDT i solen?
Er bilen varm?
Er der noget i bilen der indikere at der er styr på det? Vand, vinduer eller anden ventilation?
P skive?
Spørge andre om de har set ejer
Ser tiden an om der dukker nogen op inden for kort tid
I den tid går der hurtigt 10 min hvor man også evt forsøger at få fat i ejer.
En dag med høj solskin og 25 grader er det altså helt legitimt at smadre ruden efter 10-15min (+den ukendte tid før man kom forbi) - For der er der allerede MEGET varmt!
Jeg tror nu ikke Jesper render rundt og baller bilruder for hobbyens skyld - og det lyder ikke til at det overhovedet har været nødvendigt endnu, men egentlig ønsker at handle frem at gøre ingenting.
Og det er i øvrigt heller ikke særligt nemt at smadre en bil rude
Gå selv på youtube og kig efter
maj 2013
Du har fanget mit oplæg helt korrekt. Og jeg er helt enig i dine betragtninger i dit gode indlæg.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.850
Det er rimeligt nemt at se om hunden er nær bevidstløs eller vågen og ok.
maj 2013
Tak for dit indspark. Kan ikke rigtig se hvad jeg skal bruge det til, andet end en trussel. Du skriver jo at vinduerne står åbne. Jeg snakker om helt andre situationer.
Men du fik spillet med musklerne. Flot.
mar 2014
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 53
Så ville jeg tage skideballen fra ejeren hvis de mente det var uforurettet. Men så må de jo tage sig bedre af deres hund.
Det er jo sket i år at en dame glemte sin hund, der døde! Håber hun får en ordentlig dom for dyremishandling!
sep 2013
Din bil vil jo aldrig blive udsat for at få smadret ruderne
Det er jo kun i en situation hvor alt tyder på at den er helt gal, og en vis tid er gået, samt hunden udviser tegn på at være påvirket af varmen at man tager initiativ til at smadre en rude
Opslaget er måske lidt direkte, men i opfatter det altså helt forkert
Nu er min hund aldrig med når jeg handler i bil, og de gange hun har været med er hun blevet sat i snor uden for butikken
maj 2013
Nu er det jo dig der smider trusler afsted.
Udover det, har du ikke forstået en tøddel af det jeg skriver. Har du overhovedet læst tråden?
For selvfølgelig handler det om det sidste du skriver: <i>Jeg er helt med på at der må smadres en bilrude, HVIS det er påkrævet</i>
Jeg render sgu da ikke rundt og smadrer biler og ruder. Har aldrig gjort det, og håberfanme heller aldrig det bliver nødvendigt.
jul 2006
Der er jo (går jeg da ud fra) ingen herinde der tror at Jesper er voldspsykopat der render rundt og baldre vinduer for sjov. Jesper er en voksen mand på 46 (iflg. profilen), ikke en 12 årig knægt med for mange sten i lommerne.
Det er ikke mere end en uges tid siden jeg overvejede at baldre en rude. En bil holder nede ved gågaden med en golden i bagsmækken. Ruderne var dukkede og hunden pustede og halsede. Den eneste grund til jeg opdagede den var at den sad op af den dukkede rude og man derfor kunne se ind. Vinduet var krakket ca.2 cm i den ene side.
Jeg røg ind i nærmeste butik og spurgte om nogen kendte bilen. Ejeren var så faktisk i den den butik og det viste sig at den havde siddet der i ca.6 min. Grunden til den dukkede var at den var på vej hjem fra stranden. Men ejer blev meget overrasket over hvor varm bilen var. Kommentaren var noget i stil:" hold da kæft der er varmt..åårh undskyld lille basse" det viste sig at være hendes datters hund hun babysittede og det var en ren tanketorsk. Hun valgte at kører vovse hjem og reservere sine vare så hun kunne hente dem bagefter. Men hvis den havde siddet der f.eks en halv time var det sgu endt galt.
Så jo jeg forstår dig godt Jesper.
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 2 Svar: 921
For tror du helt oprigtigt seriøst der sidder nogle herinde, som er typerne der efterlader deres hund i bilen lige i solen med en sprække af et vindue åbent, mens de går tre timer ind og shopper? Det er det forkerte forum du rammer, efter min mening.
Derudover, så kan der være nok så gode intentioner bag det hele, men det billede der toner sig frem er bare ikke særlig pænt, baseret på hvordan folks spørgsmål tiltales - det lyder ret selvretfærdigt og som om du tåger rundt bare for at finde en hund i en bil og baldre nogle ruder og nej det gør du sikkert næppe men måske man skal overveje hvordan man fremstiller sig selv i sådan et indlæg og med det publikum man nu engang har valgt.
Jeg ved godt at dette hvert år er et problem og at der er mange som tilsyneladende ikke kan bruge knolden og tænke sig om, men man skal også passe på ikke at blive for selvretfærdig omkring det. Det er lidt på mode at højne sig selv og "påtage" sig heltestatus, ofte for en god sag men nogle gange ender vi bare ud i at det virker som om der er noget som mere handler om den status man får, end den gerning man gør.
Fremfor at 'spilde talenterne' herinde hvor, jeg tillader mig at formode, ingen er dumme nok til at lade en hund sidde og koge ihjel i en bil, så ville jeg forsøge at finde rette publikum og måde at nå ud til disse på en god og behagelig måde, så de rent faktisk har lyst til at tage imod råd og idéer.
- Måske en flyer der kan sættes på bilen med fakta om temperaturer i bilen og idéer til hvordan man kan gøre en varm biltur behagelig for hunden.
Desuden, bare fordi jeg blev provokeret - sådan en bilrude kan altså splintre ret grimt, så det er da mægtigt du selv har støvsuget din egen bil efter en splintrer rude, om du har adgang til industristøvsuger m.v. ved jeg ikke - men jeg ville personligt foretrække at lade professionelle klare dén opgave og jeg ville hellere ikke risikere at splintre var nået ind til hundens ting, - for nej vedkommende har da ikke "hærget" tingene men glassplinter når da vidt omkring og du er jo selv inde på "better safe than sorry" og det må vel formodes også at gælde i dette tilfælde!
maj 2013
- Vist ikke for tidligt syntes jeg. Jeg er helt med på, at oplægget er bombastisk. Men ideen er også at skabe en debat - fanme ikke at få smidt trusler i ansigtet af folk, der end ikke ulejliger sig med at læse tråden først.
Jeg står ved, at jeg i yderste konsekvens (Johnny har faktisk rigtigt fint listet kriterierne i sit indlæg #77), må smadre en rude for at redde hunden, hvis den helt synligt lider.
Og som du kan se i mt startoplæg, så gik jeg også ind i Føtex dengang og bad om at få råbt en efterlysning af ejeren ud til sin bil. At du mener det er at "have en kort lunte" må jo så være hvad det er.
Men god læselyst. Måske du erfarer, at jeg absolut ikke render rundt med at udfoldeligt baseball bat og hamrer løs på folks biler så snart jeg bare har en anelse om, at der findes en hnd derinde. Men rent faktisk er ret fornuftig , rationelt tænkende og iøvrigt står ved det jeg gør.
At det så medfører at du får lyst til at hamre mig ned (og du snakker om korte lunter???) er en risiko jeg må løbe, når nu alle muligheder for at få fat i dig i forsøget på at redde din hund er opbrugte og der kun er vinduet tilbage.
jul 2012
jun 2013
Javel ja.... Hvis mine vinduer er åbne, så virker kølet ikke.....
Og hvordan vil du vurdere om der er køl i bilen eller ej, når der ikke er nogen støj forbundet hermed?
sep 2013
Men det bunder sikkert også i at han er en person der handler, når handling er påkrævet !
Uendeligt mange danske menesker går med skyklapper på og tør ikke at træde frem når der åbentlyst er behov for det - Og det gælder altså ikke kun hunde i varme biler!
Hvis man som minimum læser Topic start! Så kan man jo læse dette:
"For nogle år tilbage så jeg en spaniel sidde i en bil. Vejret var varmt og solen stod lige på bilen og hunden var ved at søge ned i bunden af bilen. Den havde det ikke godt. Bilen holdt på Føtex parkeringsplads, så jeg valgte at gå ind og springe køen ved informationen over (nøj hvor folk brokkede sig) og bede dem kalde vedkommende ud til bilen og få åbnet de døre. Og det blev gjort ret prompte.
Ejeren kom stormende ud, dybt flov og ulykkelig. Der blev skaffet vand og alle var glade . også vuffi."
- Han smadrede altså ikke ruden, men prøvede derimod med succes at gør andet end den ultimative sidste løsning
maj 2013
- Det er menneskeligt at fejle, uanset hvor ansvarlig man er i forhold til sine dyr. Og at være medlem af HG er jo ikke en garanti for, at det ikke kan ske for jer (jeg har ikke selv hund. Ikke fordi jeg ikke vil have en, men vores/mit tidsmæssige overskud er ikke gearet til de behov hunden har).
maj 2013
Inden jeg lige svarer på det spørgsmål, må du forklare hvad du mener med kølet? Bilens aircondition?
dec 2013
maj 2013
- Det ser det sørme ud til at der alligevel er, Isabelle.
jul 2012
maj 2013
Sådan opfatter jeg denne:
<i> Du skulle dæleme ikke bryde dig om at smadre ruder på min bil, og så blive stående ved den, til jeg kom ud</i>
- Jeg har jo netop skrevet i tråden, at jeg ingen problemer har med at stå til ansvar for handlingen. Og hvis den er uberettiget også yde den erstatning der er påkrævet. Så når du skriver dette, så har jeg da en klar opfattelse af, at det ikke er fordi du vil snakke med mig, at du råder mig til at forsvinde, inden du kommer ud.
Jeg har ikke problemer med at se folk i øjnene. Men jeg har sgu ikke lyst til at lægge ansigt til folks "korte lunter".
maj 2013
- Susanne, det ville jo være den mest nærliggende løsning - man skal tænke på egen sikkerhed først. Men jeg er sgu ikke sikker på, at jeg ville lade hunden betale prisen, fordi ejer er øm overfor sine ruder i bilen.
jul 2012
Men føj hvor er det sørgeligt.
maj 2013
- Det medgiver jeg og (i lyset af at det er blevet misforstået i en så heftig grad) beklager jeg.
Nej jeg springer ikke op som trold af en æske. Som jeg skrev i mit startoplæg, gik jeg jo netop ind i Føtex og fik dem til at råbe ud over hele butikken efter ejeren.
Men kommer det dertil, hvor det i sidste ende bliver nødvendigt, så vil jeg ikke tøve med at trykke ruden ind. Men selvfølgelig skal andre muligheder jo prøves. Men helst inden det for sent.
maj 2013
- Prøv at læse mit startoplæg laaaaangsomt.
jul 2006
maj 2013
Hvis jeg nu var typen der "går parkeringspladser igennem, for at finde en grund til at smadre folks bilruder, "så de kunne fatte, at man ikke efterlader en hund i en bil i sommersolen". . som du jo ynder at udstille mig som..... TROR du så jeg var gået ind i Føtex for at få efterlyst ejeren?
Ja, jeg har læst startoplægget igen og hvis du nu følger lidt med, så har jeg også beklaget ordlyden (#111) - jeg troede fejlagtigt, at I var lidt bedre til at gribe bolden fra den vinkel... det var I så ikke. Men princippet og intentionen står jeg helt ved.
Lider hunden, er ejeren sunket i jorden og er mulighederne for at få fat i ham udtømte, så ryger ruden. Helt grundlæggende. At der så er en masse mellemlkiggende ting, man i virkelighedens verden selvfølgelig gør (som Johnny også er inde på) er så en ting der for mig er en naturlighed. Det burde jeg have skrevet detaljeret i mit startoplæg, men regnede med at mit eksempel fra Føtex (virklighedens verden) var nok til, at folk evnede at ræsonnere.
Istedet valgte nogen at putte horn i panden på mig og sy et baseballbat fast i min hånd.
Men så er den lektie lært til næste gang.
My bad. Jeg formulerer mig mere klart, næste gang jeg opretter noget herinde.
Ok?
maj 2013
Ja, hvis hunden sidder/ligger i en hermetisk lukket og brandvarm bil, gispende og med tungen langt ud ad halsen, som var den lige motioneret - så ville jeg (og andre forhåbentlig også) automatisk gå ud fra, at den var ved at være rigtigt udmattet.
Skulle jeg tænke: "Nååååå, det er fordi den bare har været ude og løbe. Ingen fare på færde. Den har det fiiiiint".
og så gå glad videre?
Eller skulle jeg reagere på det? Som jeg skriver, så vil jeg forsøge at råbe ejeren op (eller som i mit startindlæg - hvis parkeringspladsen var dedikeret til en butik, henvende mig derinde) hvis parkeringspladsen var i forbindelse med en gågade.
Hvis hunden virkede rigtigt sløv, træt, udmattet og ikke reagerede på min banken på ruden, så ville jeg nok overveje at få ruden slået ind i løbet af relativt kort tid. Og i lyset af hvad du lagde ud med at skrive, ville jeg nok hurtigt sikre mig et par vidner og lige tjekke op med politiet. Men så er vi nok også ude hver der er gået det meste af 10 minutter allerede. Og der er givetvis også en masse mellemliggende handlinger der vil blive gjort forinden at ruden røg. Det er svært at lave en fyldestgørende og 100% detaljeret checkliste for fremgangsmetoden.
Men en ting er sikkert - man skal ikke vente for lang tid. Det er sådan set det, der er den overordnede pointe. Fang den eller lad være.
maj 2013
http://ekstrabladet.dk/112/article1373220.ece
"Du må handle i nødværge:
Vurderer du, at hunden vil dø, inden Falck eller politiet vil kunne nå frem, må du selv skaffe dig adgang til bilen. Der vil være tale om, at du handler i nødværge.
Begræns skaderne:
Det er vigtigt, at du skaffer dig adgang til bilen på mindst ødelæggende vis. Det betyder, at du knuser den mindste rude for at komme ind og gør det så skånsomt som muligt.
Skaf vidner:
Vælger du med magt at skaffe dig adgang til bilen, vil du kunne få et erstatningskrav for skaderne på bilen. I den situation vil det være dit ord mod ejeren af bilens, at hunden var i livsfare. Skaf dig derfor vidner, der kan bekræfte, at hunden var døden nær.
Anmeld ejeren til politiet
Vælger du selv at befri hunden, bør du stadig kontakte politiet, da der vil blive tale om en dyreværnssag. Det betyder, at ejeren af hunden kan blive straffet for at vanrøgte den."
- Den med at anmelde ejeren til politiet var faktisk ikke inde i mine overvejelser, men det er den helt sikkert nu.
maj 2014
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 37
Støtter dig fuldt ud, Jesper. Jeg kan sagtens se dine positive intentioner i denne tråd!
maj 2013
Det er I heldigvis nogle stykker der kan.
jun 2013
Og det har jeg fordi jeg har værktøjer og brændstof i bilen som ikke just har godt af at bilen bliver varm indeni.
Det korte af det lange ér, min bil bliver IKKE varm indeni. Du har bare ingen mulighed for at vide dette da der ikke er støj eller andet forbundet med det.
ANtager du så at hunden lider, fordi den sidder med tungen godt ud af munden og faktisk ser lidt lidende ud (hvad den iøvrigt altid gør, bare der er en smule sol, om den er i bilen eller ej) og du vælger at knuse en rude, så dukker der pludselig et ret alvorligt problem op:
For det første er der ikke små ruder i min bil, dvs. enten er det en fuld siderude, eller hele bagruden du knuser. Det gør det pludselig muligt for hunden at komme ud.
Og ikke blot dét, så har du åbnet hele bilen til det store tag-selv bord af let afsatte varer og værktøjer. En ny rude tager omkring en uges tid at skaffe hjem, så i den tid er jeg så nødt til at bruge over en time om dagen på at tømme bilen hver aften, og fylde den igen hver eneste morgen.
Ligesom jeg heller ikke kan gå fra bilen i løbet af dagen på job, hvilket begrænser arten af opgaver jeg kan udføre.
Når ruden så er skaffet hjem, skal den også monteres. Det betyder igen en stor del af en dag der går med transport til glasgutten, ventetid, montering, og hærdning af lim osv... samt en regning på 3000 kroner. ALt det for at få klistret en ny rude i med resultatet at bilen ganske vist bliver tæt, men ruderammen også let beskadiget under limen med øget korrosion til følge. En reperation af de følgeskader er ikke bare træls og besværlig, men også dyr.
Som selvstændig er prisen på ruden det mindste. Tiden jeg bruger på alt bøvlet forbundet med den rude udgør et helt reelt tab, som jeg bare ikke får noget som helst for.
Og nej. Det her er absolut ikke hverken worst case, eller fri fantasi.
maj 2013
Vi kan sagtens pille denne debat (som egentlig er ment principiel) ud i alle detaljer og blive ved og ved og ved, at efter bilmærke, model, årgang ekstraudstyr mm..... ruder.... Men så har vi en tråd der bliver alen lang og opslidende for andre at holde styr på.
Jeg er ret sikker på, at du evner at se den røde tråd i hele debatten, hvis du ellers har fået tygget dig gennem alle indlæggene.
Men OK, hvis ikke så vil jeg yde en special service for you.... Jeg skal nok gå en stor bue udenom din bil som jeg så også antager er en firmabil. Pakke mit baseballbat (som jeg jo altid har på mig og bare venter på førstkommende lejlighed til at bruge) sammen og formode at en eventuel hund har det godt. Måske er jeg heldig at se en indespærret flue i næste bil - så kan jeg atter udføre mit erhverv som rudesmadrer.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 195 Svar: 16.664
Denne tråd i "Alle Os Med Hunde" på FB, ville måske ligefrem kunne redde ikke så få hundeliv ...
Hvis man ser på denne tråd med dette for øje, så kan jeg ikke se andet end gode intentioner.
Skal man fange folks opmærksomhed så er det at starte ud med en mild provokation jo et godt salgstrick :o)
TS skriver som en typisk mand, og jeg tror at det han skriver, derfor bliver modtaget forkert af mange af de kvinder herinde, der er vant til kvinde til kvinde kommunikation.
HG=HønseGård :o)
Mænds naturlige måde at skrive på, er ofte at forveksle med kvinders sarkastiske og provokerende indlæg, og derfor bliver det modtaget sådan.
Hvad er der af aktive mænd i forum herinde? 15 ... eller ... Og mindst 2 af dem (heldigvis ikke til stede i tråden endnu) er her kun for at provokere, ikke for at deltage ligeværdigt.
Så det er ikke fordi kvinderne herinde er vant til at skulle tage det skrevne for hvad det er (ofte typisk for mænds måde at kommunikere på), uden at overanalysere som ved kommunikation kvinder imellem, er standard :o)
Bare det indtryk jeg får af tråden når jeg læser den igennem.
Til trådens emne. Det er ikke nødvendigt at smadre en rude i min bil. Man kan bare åbne dørene.
Førersideruden er ALTID åben (også om vinteren) når Kia er med i bilen, og den er langt nok nede til, at skulle hun virkelig have behov for at komme ud af bilen af én eller anden grund, så kan hun presse sig ud gennem ruden. Hun kan uden problemer sidde med hovedet ude af vinduet hvis hun vil.
Hun vælger så at holde hovedet inde i bilen. Hun sidder oftest på førersædet (så kan hun bedre dytte) men kan også finde på at sidde bagi.
Hun halser MEGET når hun sidder i bilen. Vi har 99% af gangene hun er med, lige været på eventyr i naturen. Selv om hun har drukket masser af vand vil hun halse som en sindssyg når hun er i bilen fordi hun synger, hyler og piver så snart vi kører. Hun holder kun kæft når bilen er slukket.
Derfor ligner hun én der er ved at kradse af de første 5 minutter hun sidder alene i bilen :o)
Som sagt kan man sagtens lukke hende ud hvis det er nødvendigt.
Skulle der opstå en situation hvor det vurderes at min hund er i fare så håber jeg selvf. at der handles på det. Koste hvad det må.
Jeg kan jo ikke garantere at jeg ikke kommer til skade til/fra bilen, og kan derfor heller ikke garantere Kias sikkerhed hvis ikke jeg kommer tilbage inden for overskuelig fremtid.
Jeg har selv, som en anden i tråden, siddet i LANG tid og holdt øje med en afbundet hund. Det var en meget lille hvalp som var afbundet i skygge. Men solen flyttede sig og ejerne var ikke at se. Det var på en gågade så jeg vidste ikke hvor jeg skulle lede efter dem + hvalpen har været omkring de 8 uger og kunne nemt være offer for dognapning hvis den var uheldig.
Jeg havde vand etc. i bilen men ville ikke tage kontakt til hunden medmindre det var nødvendigt .. Jeg er konfliktsky og man blander sig vel helst ikke i andres måde at holde dyr på ...
Ejerne kom heldigvis tilbage inden hunden dehydrerede. Der var mange ting jeg gerne ville have sagt (men hvornår er det okay at blande sig i andres måde at holde hund på ..?)
Jeg er sikker på at de ikke ville deres hund noget ondt ... de vidste ikke bedre (lige som 98% af medlemmerne i AOMH gruppen på FB).
Uvidenhed er farligt og kun oplysning er vejen frem .. Såsom ved at præsentere dem for en tråd som denne ... Tricket med skiltet i forruden alene vil kunne gøre en meget stor forskel.
Havde det været min hund der var afbundet på den måde og jeg ikke var vendt tilbage håber jeg da at det er hundemennesker der hjælper hende og ikke hundehadere der får fingrene i hende.
Ellers enig med Isabelle tråden igennem :o)
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.582
Jesper.. Hvis jeg skulle have været så dum og tankeløs, at jeg har efterladt mine hunde i en tillukke bil, og du kan se at mine hunde lider under varmen - vil jeg sætte pris på, at du smadrer et vindue..
Til gengæld håber jeg at du bliver stående, og giver mig et ordenligt los i røven som betaling for besværet..
jan 2014
Følger: 23 Følgere: 20 Emner: 13 Svar: 310
For dig, der ser en hund i en varm bil:
Stop op og vent et øjeblik. Kig efter ejeren, måske er han eller hun lige i nærheden.
Er ejeren ikke dukket op efter et par minutter, så ring til politiet.
Er det akut, og du mener, at hunden er i livsfare, må du slå ruden ind. Det skal dog efterfølgende kunne bevises, at du handlede i nødværge, og at hunden faktisk var i en livstruende situation.
For dig som hundeejer:
Lad være at efterlade din hund alene i bilen, når det er varmt.
Er du tvunget til at have hunden med, så rul vinduerne ned i begge sider, så der er gennemtræk og sørg for, at bilen er parkeret i skyggen. Også selvom solen flytter sig i løbet af dagen.
Kom tilbage hurtigst muligt og lad den ikke sidde ret længe.
Læg en seddel i forruden med dit navn og nummer, så bekymrede dyrevenner kan ringe til dig.
sep 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 24 Svar: 218
Meget interessant debat, man ytrer sig meget forskelligt på sådanne fora, men der er fokus på det det handler om, og det er det vigtigste.
Hvis nogen skulle være liiiige ved at glemme alle forholdsregler så vil vi jo straks se VoldspsykoJesper med kæmpebattet foran os, og vi ville få anlagt sprinkler i enhver gammel spand så vuffi kunne sidde i sikkerhed og se VoldspsykoJesper gå lige forbi og hen til nabobilen......
Idéen med sedlen i forruden er genial, tak for den!
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 52
I øvrigt er det jo dyremishandling at stå og vente på, at hunden er i livsfare inden man gør noget. Det er dog altid en god ide at allierer sig med et eller flere vidner og kontakte politiet inden man slår ruderne ind.
Må jeg smadre et par ruder i din bil?