{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
671 visninger | Oprettet:

Stambog! {{forumTopicSubject}}

Der har jo været en del diskution vedr. stambog og ikke stambog.
Hvis man så sætter avl og udstilling til side, og ligsom siger det vil vi ikke, vi vil bare bruge hunden som familie og kælehund. Hvad er så argumenterne for at vælge en hund med stambog? Alle hunde uanset stambogen kan jo være sunde og raske! Nu er spørgsmålet ud fra at man køber hund hos ærlige mennesker, altså ikke hundehandlere og diverse andre ros! Men man køber hos ganske almindellige menneser som vil det bedste for hunden! Hvordan ville i så købe? Med eller uden stambog?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stambog!
  • #1   29. aug 2006 hvi man køber en hund for at den bare skal være familiehund og kælehund, så køber man jo ikke for at avle:-), og så synes jeg ikke man pludselig skal til og i gang med at avle på sin hund...

• #2   29. aug 2006 Fordelen ved en hund med stambog er at forældre, bedsteforældre, oldeforældre osv. skal være sunde og raske og harmoniske hunde, ellers bliver de ikke godkendt til avl, uden anlæg for forskellige sygdomme som f.eks. HD og AA. En tæve på 2-4 år kan sagtens virke sund og rask og alligevel have en slem HD. Og tro mig det er ikke sjovt at være nødt til at aflive en ung hund fordi det viser sig at den har arvet HD.

• #3   29. aug 2006 Med stambog smiley

• #4   29. aug 2006 Vi købet en hund med stambog, fordi jeg skulle være sikker på det er en hund jeg kan tåle, da jeg har astma. Men ellers har jeg været lige glad men om den har eller ikke.
    Men nu hvor jeg så har læst det der stå her, er jeg blevet glad for at min har stambog.

• #5   29. aug 2006 Til hver en tid med stamtavle, det har ikke noget med aveligesygedomme at gøre - HD / AD - eller noget andet.

Simpelhen af den grund, er man blever bidt af en gal hund, så bliver man ved med at være med, hvor der sker noget.

En hund uden stamtavle, sådan en har jeg ingen interresse i.

• #6   29. aug 2006 Med Tavle, selvfølgelig.....

• #7   29. aug 2006 tavle skal jeg heller ikke bruge, mine er nemlig også kun familiehunde smiley

• #8   29. aug 2006 Men hvis jeg nogensinde skulle avle, ja så blir´ det kun med tavle..

• #9   29. aug 2006 Selvom Bobby er uden noget som helst, så ville jeg nok vælge MED nu.. så er der bedre sikkerhed for at hvalpen er som den skal være..

• #10   29. aug 2006 *GG* det rimer endda skal man avle, så kun med tavle smiley

• #11   29. aug 2006 Man er sikker på at få en "renere" race med en hund der har stamtavle! Eksempelvis i den race som Teddy og vores egne hunde er af, har man tidligere eksperimenteret meget med at mixe gener fra andre racer ind (Eks. Pekingeser)! Dog er dette betsemt ikke så kendt længere smiley

Man kan aldrig være sikker på hvordan en Blandingsrace udarter sig fra hvalp. Det gælder både psykisk og fysisk! Dermed ikke sagt at alle hunde er blandings-racer pga. manglende stamtavle!

I absolut fleste tilfælde bliver hundene perfekte familie-vovser smiley

• #12   29. aug 2006 uden tavle!

• #13   29. aug 2006 Jeg har kun prøvet at have en hund med stamtavle jeg har også kun prøvet at have rottweilere og jeg syntes det er betryggende at derres gener er i orden og det er godt med den psyko test man får lavet ved kennelklubben jeg tror ikke jeg vil prøve uden tavle alle hunde er søde men de arvelige sygdomme er ikke så sjove hvis uheldet skulle være ude

• #14   29. aug 2006 Jeg vil til hver en tid vælge en hund med tavle. På den måde får du dig en garenti på din hund som er noget mere holdbar end hvis den ingen tavle havde. Du ved samtidigt hvad der ligger bag hunden. Når det er sagt er der også et noget bredere spektrum af kvalificerede samt godt temperet avlsdyr med tavle fremfor dem uden. Det er vigtige faktore som spiller ind når man selv skal have hund. Kna man stå inde for hvad der ligger i hunden osv. Herfra bliver svaret 100% FCI Tavle.

• #15   29. aug 2006 jeg kunne aldrig drømme om at købe hund uden stamtavle - nok fordi de 2 racer jeg har opdrættet er racer, der kan spores mange år tilbage i deres oprindelige miljø, basenjien i Congo, og pharaoh hunden på Malta (og tidligere Egypten) - Basenjien i Congo er ved at uddø, så det man gør som opdrætter er at bibeholde en truet dyrerace (man kan dårlig skrive dyreart?) og det gør at man sætter en ære i at vide hvem der er forfædre til ens hvalpe .......

• #16   29. aug 2006 Jeg har prøvet blanding, ukendt-tavle (kinesisk), møg-tavle (CKC) og DKK-tavle...

Den eneste af mine hunde jeg har kunnet stå 100% inde for sundheds/adfærdsmæssigt er min DKK-hund.
    De andre havde beviselige personligheds- eller fysiske fejl/mangler. Det ændrer ikke at de var søde, dejlige hunde (undtagen blandingen som bare var sindssyg), men den eneste af dem som jeg regner med kan bidrage med noget positivt samt leve et liv med mindst mulig chance for arvelige sygdomme er nu altså Watson "Danger" McFluff, Sheltie extraordinaire!
    (Nej, jeg avler ikke før han er testet/godkendt etc.)

• #17   29. aug 2006 uden tvivl ALTID stambog. Uanset om hund skal bruges til avl eller ej..

Kommentér på:
Stambog!

Annonce