Min tæve er en han! Min tæve er en han!
....okay, det er hun ikke.
Men når hun tisser, er hun begyndt at lette ben. Hvilket jeg synes er lidt spøjst.
Er det normalt at tæver godt kan lette benet, når de tisser?
Kan hun have lært, af den hanhund hun har været meget omkring i den tidlige hvalpetid?
Nogle gange ser det lidt ud som om når hannerne "afmærker". Hun kan nemlig gå hen og sige dufte til et træ, og derefter lette ben op ad det....?
Derudover er hun begyndt at "tisse" maaaange gange på en gåtur. Eller det vil sige, hun tisser kun 1-2 gange, og resten af tiden kommer der kun et par dråber ud, hvis noget overhovedet.
Om det har jeg to teorier:
1. Er det tegn på urinvejsinfektion? (Hun har ikke uheld indenfor).
2. Jeg er ret sikker på, at hun er på vej i første løbetid, da jeg i dag har bemærket at hendes kønsorganer er hævet, og så tænker jeg om det kan være fordi hun lægger duftspor ud til hanner...? Hvis tæver gør den slags - det er min første egen hund, og er ikke så bekendt med tævers løbetid.
*Redigeret: Aya er forresten 6 måneder i morgen.
God aften til jer
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 7 Emner: 39 Svar: 1.480
sep 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
Men er nok ikke det i dit tilfælde
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.916
aug 2013
Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 181
- du var vidst hurtigst Isabelle
okt 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 173
Mener du så ikke at jeg bør være urolig for urinvejsinfektion? Er der andre tegn, jeg lige bør være obs på?
Hun er begyndt at slikke sig en del forneden, men det er vel kun positivt i forbindelse med løbetid, da hun så forhåbentlig vil være god til at gøre sig selv ren?
Nu er det min(eller Ayas
Jeg læser:
"Forbrunst (proøstrus): Varer ca. 9 dage. De ydre kønsorganer hæver let op og der ses et blodigt flåd fra skeden.
Brunst (østrus): Varer ca. 9 dage. Udflåd fra skeden der er strågult, men kan være blodtilblandet. Det er i denne periode tæven accepterer parring."
( http://www.netdyrlaege.dk/leksikon/hunden/hundesygdomme/adfaerd120/lobetid23)
Hun må jo så være i forbrunst, eftersom hendes kønsorganer er hævet, har dog ikke set noget blod endnu.
Bør jeg ikke allerede nu lade være at gå løs med hende, og holde hende fra områder med andre hunde?
Er der en måde hvorpå, jeg kan notere i kalderen hvornår hun er i løbetid..? For derved lige at kunne have et fingerpeg om, og holde øje med, hvornår det er overstået, og for at kunne have en lille idé om hvornår næste løbetid kommer.
Er hun i løbetid nu, eller skal der være blod?
JA, jeg spørger måske dumt
okt 2013
Jeg var ved at falde bagover af grin!
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.916
okt 2013
Og så efter de ca. 18 dage, kan man begynde igen...? Eller er det stadig lidt usikkert lige i starten efter endt løbetid?
Er der andet jeg skal være opmærksom på, i forhold til at gøre det lidt nemmere for hende..?
Har jo lige læst en tråd om en hund, der har det meget svært ved at være inde og væk fra alle de lækre hanner
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.007
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.953
Men for at svare på spørgsmålet: ja det er normalt. Min første tæve lettede altid ben, min mors tæve gør det ofte og Gaia gør det af og til når hun er i løbetid (men kun steder hvor der kommer andre hunde).
jan 2013
Følger: 23 Følgere: 109 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 1.126
aug 2013
Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 181
jan 2007
Jeg holder min fra hanhunde til løbetiden er HELT overstået (her er min egen hanhund en meget god rettesnor. Han er dygtig til at fortælle om hun stadig lugter interessant). For Gaias vedkommende er det ca 6-8 dage efter første dag hun er højløbsk (vel ca 20 dage i alt).
3 uger er en meget god rettesnor, og så ellers holde øje med tæven og se om den stadig vækker interesse hos andre hunde/selv opfører sig anderledes end normalt.
okt 2013
Jeg kan nok ikke holde hende nede fra sengen eller sofaen, men så må hun jo sove på håndklæder, som kan vaskes
okt 2013
Jeg tænker på om hun mon vil gå og dryppe alle vegne, og om jeg skal fjerne løse tæpper og polstre min sofa med tæpper/håndklæder og des lige som kan smides i vaskemaskinen.
I kan godt høre at jeg forventer det bliver det helt store blodbad
okt 2013
Det er fordi jeg tænker at et lagen ikke er tykt nok, og det går i gennem
jan 2007
Nogen tæver bliver nogen kællinger når de er i løbetid og kan være noget hårde ved andre tæver. Andre tæver kan osse være ekstra hårde ved en tæve i løbetid.
Så man skal altså være obs uanset om det er hanner eller tæver man møder på turen. Det er forskelligt hvordan tæver reagerer og hvordan andre reagerer på dem.
Min tæve indbyder i DEN grad til øretæver når hun er i løb, så hun mødes kun med mine forældres to hunde som hun kender godt i forvejen
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.317
Du kan evt. købe en babydyne eller tæpper i genbrug, som du kan bruge under løbetiden. Koster omkring 10 kr. per stk. Du kan så vælge at vaske dem eller smide dem ud efter brug :o)
Hvis hun allerede vasker sig nu, kan du begynde at sætte kommando på.
Det vil være super at lære hende at vaske sig, inden hun rejser sig, når hun er i løbe tid. + du kan lære hende at vaske efter gulv eller lign. hvis hun en sjælden gang skulle dryppe, ved at sætte kommando på :o)
Det gjorde, at jeg ved 2. løbetid ikke ville ane Kia var i løb, hvis ikke det var for den ret skumle fjappe hun rendte rundt med og at hanhundene ikke ville lade hende være.
Hun har aldrig gidet markere eller lette ben, hanhunde har hun aldrig villet have, heller ikke som højløbsk, så der har ikke være en masse tydelige tegn ... ud over hun fik allergi pga. stressen (hun er allergihund og stress hæmmer immunforsvaret hvis det står på over en længere periode).
Derimod var hun meget påvirket af falsk drægtighed.
Jeg tror som de andre at det er løbetiden der er skyld i den tæves ændrede adfærd :o)
Til en anden gang:
Symptomerne på urinvejsinfektion er forskellige fra tæve til tæve.
Nogen har hyppig vandladning nogen sjælden (de ønsker ikke at tisse fordi det gør såå ondt).
Nogle drikker meget.
Urinen kan lugte meget ildelugtende (det er det som jeg synes er det nemmeste symptom for os ejere at opdage)
Der er ofte blod i urinen, dog ikke altid synligt (det kan ses ved en urinprøve).
Nogle tisser inde på det blødeste underlag de kan finde da de forsøger at lette smerterne og prøver om det meget bløde underlag måske kunne hjælpe.
Min dyrlæge diagnosticerer ud fra om hunden har feber, er øm ved palpering af blæren (der trykkes let på blæren for at se om hunden reagerer med ømhed) og så ud fra øvrige symptomer, hvis ikke der kan produceres urinprøve.
Men det bedste er at tage en urinprøve fra, og så få dyrlægen til at undersøge den for hvilke bakterier der er til stede. Ud fra dette kan dyrlægen finde ud af hvad for en type antibiotika der skal behandles med.
Den nemmeste måde at tage en urinprøve fra, er ifølge HG'ere, at bruge en suppeske. Den kan man holde under tæven når hun tisser og man få en god stor prøve :o)
okt 2013
Eller vil hun stadig reagere på hannen?
Fordi hendes bedste ven er en kastreret han, men de skal selvfølgelig ikke blive tossede i hovedet af at ses, og desuden skal han jo heller ikke parre hende, selvom der ikke kommer noget ud af det - også fordi han er meget større end hende.
okt 2013
Ud fra det du har skrevet, er der ikke andre tegn på urinsvejsinfektion udover de hyppige vandladninger - som jeg jo så har lært, kan hænge sammen med den løbetid hun er kommet i
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.317
Når hun vaskede sig helt naturligt (som du skriver din gør) sagde jeg bare "vask dig!" og dyyyygtig, indtil hun fattede hvad jeg mente. Derfra var det bare at pege på gulvet og sige "vask!" og så slikkede hun gulvet.
Så "vask" må i hendes hoved betyde "slik".
jan 2007
Så hold øje, og hvis det virker til at stresse dem eller hvis han prøver at parre dem, må i skille dem ad, ellers kan de sagtens få lov at lege
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.982
Hun markerer ofte og sparker med bagbenene bagefter for at sprede "budskabet"
Et råd er at lade være med at købe løbetidstrusser! Hunden lærer af gøre sig selv bedst ren uden trusserne, også selvom det måske grisser noget den første løbetid, indtil hun lige har lært det.
Min tæve drypper sjældent og er enormt god til at holde sig ren. Eneste tidspunkt der er pletter/drypper er på gåturen og når hun ligger ned, så derfor er der tæppe i sofaen som hun SKAL ligge på i de uger, og ja det er så det..
Menige kiggede nu også nået da min tæve lettede ben, for det gør en tæve jo ikke...realiteten er bare at det gør rigtig mange tæver faktisk
okt 2013
Hun går rundt og piver.... Puha. 3 uger med det....
sep 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
jan 2007
jan 2007
http://naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/artsleksikon/dyr/bloeddyr/snegle/iberisk-skovsnegl/biologi/livscyklus/
Men i hvert fald ved heste og mennesker, er det sådan at en hermafrodit, hvis den ikke er steril, kun har en af delene fuldt udviklet (altså kan enten producere æg ELLER sæd, ikke begge dele).
Der findes mig bekendt ikke nogen dokumenterede tilfælde af selv-befrugtning ved hermafroditter hverken ved heste eller mennesker (og google kunne ikke hjælpe mig med at finde et eneste tilfælde ved en anden art, udover de som SKAL være hermafroditter, som f.eks. snegle).
Så at det skulle kunne lade sig gøre ved en hund har jeg svært ved at tro -og det ville vel være noget af en sensation hvis det var tilfældet, så mon ikke der havde været skrevet om det et eller andet sted?
Og så er manglende testikler jo et ret væsentligt argument imod at det har kunnet lade sig gøre
jan 2007
maj 2005
Følger: 102 Følgere: 101 Hunde: 2 Emner: 545 Svar: 14.737
aug 2008
Følger: 89 Følgere: 86 Hunde: 11 Emner: 50 Svar: 372
Min tæve er en han!