{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.754 visninger | Oprettet:

Vogtergen ?? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg altid vidst at schæferen har et stort vogter-gen, mange af dem er vogter med et stort V, Jackie var det i sandhed også smiley

Dana, en Belgier, de skulle da ikke være vogter på linie med schæferen eller tager jeg fejl ?

Dana er ved at være rimelig streng i henh til at vogte, og beskytte os.

Eks har vi vores privatte gemakker her i huset, hvor vores ansatte ikke kommer normalt, men skal de spørge os om noget, kommer de jo ind i stuen. døren er ej heller lukket fra køkken til den første stue.
Men nu må de ikke træde ind i stuen for Dana, før vi har givet lov, hun, den bløde pelsboldt, kan sagtens skræmme dem og få dem til at bakke ud i køkkenet, mens hun puster sig op, knurre og gøer. smiley

Er sgu lidt forundret over at hun alligevel er så meget en vogter smiley

Har de først fået lov af os, er der ingenting med hende, så både logre hun, og vil kæles.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vogtergen ??
  • #1   16. nov 2014 Hvor gammel er hun nu?

  • #3   16. nov 2014 Belgierne er opdrætte til at hyrde og vogte, så jeg ville nærmere være overrasket hvis hun ikke vogtede. Det ligger i allerhøjeste grad til racen. De skulle især passe på flokken når hyrden drev fårene gennem landsbyerne, hvor folk kunne finde på at snuppet et får uden at hyrden bemærkede det.

    Jeg har med min Tervueren og med Lia altid været opmærksom på at træne fra de var 8 uger gammel hvem der må være her (postbud osv.) og at de skal orientere sig mod mig og ikke tage selvstændige beslutninger om at lave huller i folk.

    Mine har altid været meget vogtende, selvom min Tervueren ikke begyndte at udvise vogterinstinkt før hun var fysisk og mentalt voksen, dvs. som 2 årig.


  • #4   16. nov 2014 Det er præcis det med alderen jeg fiskede efter.
    Vi ser nemlig også først alle racekarakteristika efter den psykiske modning!


  • #5   16. nov 2014 Kan se at Dana er fra den 18/06-2012
    Jeg vil også mene at hun er ved at være rigtig voksen nu, så derfor ændre hun sig.


  • #6   16. nov 2014 Ja, det ser man tit... at "voksenegenskaberne" først viser sig senere. Lia blev f.eks. også først territorial da hun var over et år gammel.

  • #7   16. nov 2014 Jeg kender ikke det helt store til belgierne, men alt hvad jeg har læst om dem, for mig da til at tænke vogter ala schæferen. De er jo (bl.a.) lavet til det formål.
    Så jeg ville ikke være specielt overrasket over at hun vogter, nu hun er ved at være voksen -men så længe hun accepterer det når i "godkender" folk, er det vel osse ok smiley


  • #8   17. nov 2014 Jeg er ikke overrasket over at hun vogter, mere over at hun virker lige så ekstrem som Jackie faktisk værre end Jackie. Vi har aldrig oplevet Jackie stoppe folk i at bevæge sig rundt i huset når de først var kommet ind af hoveddøren.

  • #11   17. nov 2014 Nu har jeg kendt en del Tervueren/Groendal idet en gammel nabo og bekendt opdrættede dem og jeg træner sammen med en der har nogle stykker nu. Mit indtryk af dem var at de var meget vagtsomme og der ikke skulle ret meget til før de for op og pustede sig op. Desværre bundede 'vogteriet' i virkeligheden i voldsom usikkerhed. Akurat som det gør hos mange schæfere. Det er en masse vov vov vov og knurren og skinudfald, men der er ingen 'mås i bukserne' til at bakke det op (og så er det faktisk at det begynder at blive farligt!). Hende jeg træner sammen med fortæller selv at de er sådan og det er noget man skal fange og gøre noget ved helt fra starten af.

  • #12   17. nov 2014 Kommode: hvis folk sidder på mit filter er der en god grund til det. Nemlig den at de ikke gider mig, så hvorfor skulle jeg gide dem? Filter beskytter mig for at de ligger og troller i mine emner.

  • #13   17. nov 2014 Mette -Marie: det kan da godt tænkes at det bunder i usikkerhed, men hvis det ligger til racen burde det vel ikke være usikkerhed der gør det. Det skal også siges at hun ikke bakker men står fast, når hun siger hertil og ikke længere så mener hun det.

  • #14   17. nov 2014 Min erfaring er netop at usikkerhed ligger til racen - desværre. Og det kan sagtens være usikkerhed selvom du siger at hun står fast. Jeg vil næsten væde med at hun i en virkelig seriøst presset situation pakker sammen og flygter eller vælger at at angreb er det bedste forsvar.

  • #15   17. nov 2014 Mette-marie : Det er sikkert rigtigt, men hvad er en presset situation, og hvordan bør hunden reagere i sådan en situation ?

    Her tænker jeg som eks :

    Dana har stilt sig op, gøer og knurre samt puster sig op, og indtrængeren til stuen prøver at få hende til at tie stille ved at sige shh, stop og nej, hun bliver ved, for han må ikke komme ind. og hvis han så prøver at mase sig forbi hende, hva så ? Hvordan skal en hund reagere på det ? Hvis det er en indtrænger som ikke må komme ind, skal den lave udfald ? skal den prøve at true mere aggrasivt ? eller skal den forsøge at stoppe indtrænger ved at bide ?
    Jeg mener i bund og grund, hvordan skal hunden stoppe en indtrænger som ikke er budt velkommen.

    Eller er en vogter simpelthen en usikker hund ?


  • #16   17. nov 2014 Nej, en rigtig vogter er ikke en usikker hund. En rigtig vogter er en der med stor selvsikkerhed fortæller dig at du bliver til pomfrit hvis du overskrider dens grænse. Det er sådan en hund der bare står og 'rumler' dybt nede fra maven, står selvsikkert med vægten forskudt en smule fremad og fastholder sit blik. Man er ikke i tvivl når man ser sådan en og man prøver ikke lige at mase sig forbi smiley Gør man det alligevel så bliver man bidt og evt fastholdt. Men altså når jeg tænker vogter så tænker jeg altså ikke Schæfer, Dobermann, Tervueren eller den slags hunde. For mig er en vogter en af de store vogtere, der rent faktisk er designet til at vogte ejendom smiley
    Langt de fleste 'vagthunde' reagere som din massere af lyd og massere af 'skræmmekampagne'. Prøver man at mase sig forbi risikere man at hunden bider i angst og afmagt eller at den simpelthen klapper sammen og får måske et traume. Jeg ville ikke 'give' en hund, der tydeligvis ikke har mås nok i bukserne det, det 'job' at skulle sørge for at holde uindbudte gæster fra døren. Jeg ville istedet arbejde med at få min hund til at forstå at det er OK at der kommer fremmede ind og de faktisk ikke vil hende noget ondt. Jeg har selv en Dobermann der sagtens ville kunne larme op og se meget 'farlig' ud. Hun har heldigvis den indtilling at en 'fremmed er en ven du endnu ikke har mødt'. Det er meget mere ukompliceret og skaber langt færre problemer og konflikter for hunden i det lange løb.
    Jeg havde engang en nabo der var megastolt over at hans unge schæfer havde nægtet en indbrudstyv at gå igen.
    .... lige indtil han opdagede at hunden havde fået et varigt men og i al fremtid skyndte sig at flygte længst væk i det fjerneste rum i huset når der kom fremmede på besøg smiley


  • #17   17. nov 2014 Du kan jo se det på hundens kropssprog (ørestilling, mundvige stilling, halestilling, kropsholdning) om den er usikker vogtende eller alm. vogtende.

    For mig er der stor forskel på når Lia vogter og når hun er usikker. Hun er f.eks. usikker på de fleste børn og en af vores venner, her er det ikke nok at jeg bare siger god for dem, hun kan godt finde på at knurre hvis hun synes det bliver for mærkeligt, men hun holder afstand og gør hvad hun kan for at undgå konfrontation - og her sørger jeg naturligvis for at hun ikke bliver presset og at ingen får en dårlig oplevelse. Når hun vogter så er det høj haleføring, oprette ører osv. en hund fuld af selvtillid og kom ikke her.

    Angående racen og hvordan den skal reagere, så skal en belgier FØRST klart og tydeligt advare og derefter bide hvis ikke advarslen bliver respekteret. På den anden side, så står du altså ikke med en kangal eller kaukasisk ovcharka. En belgier har en hyrde og som regel andre belgiere til opbakning, så helt ideelt så siger den "RØV!" så truslen forsvinder eller indtil hyrden kommer. Den skal til gengæld ikke tøve med at bide hvis det bliver nødvendigt - hvilket nok er en af grundene til at malinois er blevet så gode brugshunde.

    Det hele ligger i hvordan de er opdrættet til at hyrde og vogte. Belgiere hyrder f.eks. ikke på samme måde som border collies. Der er heller ikke så mange åbne vidder i Belgien som oppe ved den skottiske grænse, så flokkene i Belgien skulle ofte gennem landsbyerne hvor tyveri var et større problem, ulve var også stadigvæk til stede i Belgien da belgierne blev skabt ved målrettet avl af eksisterende hyrdehunde, mens den sidste ulv i UK menes at være blevet skudt i 1680.

    Jeg må så indrømme at jeg ikke ville have at min hund vogtede overfor folk som jeg havde sagt god for før, og mine hunde har altid gået fra frådende vildyr til pyssenyssehunde på et splitsekund så snart jeg har givet udtryk for at personen godt må være der.

    Har jeg sagt god for en person, så har vedkommende permanent fripas og adgang til hele huset og skal ikke godkendes hver gang, selvom vi dog altid lige lader det komme an på en prøve hvis der er nogen (familie og venner som hunden kender godt, aldrig andre) som skal gå ind til hunden alene første gang, for at være sikker på det går.

    Den eneste undtagelse fra fripasset vil være hvis vedkommende pludselig begynder at opføre sig fuldstændig vanvittigt (slår, griber fat i mig eller hunden osv.)


  • MDT
    MDT Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 3 Emner: 2 Svar: 12
    #18   17. nov 2014 Nu spørger jeg sikkert jeg sikkert dumt, men hvad er en belgier?

  • #19   17. nov 2014 Jeg tror jeg skal snige mig i stilling med mit kamera, og lokke en af de ansatte til at komme og ville ind i stuen, mens jeg står på lur med kameraet.

    Når jeg kommer ud i den stue, ser jeg nemlig en hund med høj hale, øret står ret op, og 4 ben fast i gulvet, og alt pelsen på forkroppen stritter, det er ikke kun på ryggen, men også på siden, så hun syner meget større, og netop der igår, ser jeg en Niski der siger : Dana ! schh stop !, og træder ind med det ene ben, som han hurtigt tager til sig da hun hun øjebliklig focusere på det.
    Da jeg så siger noget, vender hun sig om, øret kommer ned igen, hun nærmest smiler og logre med halen, og da jeg så klør hende bag øret og snakker til Niski er alt ok, og han må gerne komme ind i stuen.
    Men ville godt have set det hele fra starten af.

    sjovt nok kan de færdes i det meste huset uden hun siger et pip, vi deler køkken bad, en stue 2 gange og de har så deres spisekammer + førstesalen, og der reagere hun slet ikke, ej heller på at de kommer hjem og går ind i huset uden vi er hjemme . Det er først når de overtræder dørtrinet til vores private stuer, så er fan den løs.


  • #20   17. nov 2014 MDT : En Belgier er en fællesbetegnelse for de 4 racer, som er Tervueren, Grönendal, Malenois og Lakenois smiley

    Er ikke helt sikker på at det er stavet korrekt smiley


  • MDT
    MDT Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 3 Emner: 2 Svar: 12
    #21   17. nov 2014 Nååårh, tusind tak smiley

  • #22   17. nov 2014 MDT : Hvis du kigger ind forbi http://www.hundegalleri.dk/bruger/67867-m__i kan du se hun har en meget flot Grönendal smiley

    Og jeg har en Tervueren smiley

    Og hende her http://www.hundegalleri.dk/bruger/8647-__martine__ har nogle meget flotte Mallenois smiley


  • MDT
    MDT Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 3 Emner: 2 Svar: 12
    #23   17. nov 2014 Ej nogen flotte hunde, men de er da lidt forskellige, hvordan kan det være de kommer i samme "gruppe" og bliver kaldt belgier? smiley smiley

  • #25   17. nov 2014 Det er fordi groenendael, lakenois, malinois, og tervueren oprindelig udsprang af de samme hunde, hvor det kun var pelstypen der varierede. Selv i dag kan du få tervueren i et malinois kuld og tervueren i et groenendael kuld.

    Racestandarden er stadig den samme (på nær pelsen), men malinois er blevet avlet mere i brugshunderetningen, mens tervueren, groenendael og til dels laekenois er blevet avlet i udstillingsretningen, hvilket desværre har givet problemer med temperamentet i mange linier - noget man skal være især opmærksom på når man køber tervueren og groenendael.


  • MDT
    MDT Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 3 Emner: 2 Svar: 12
    #26   18. nov 2014 Tusind tak for svar - hvor bliver jeg klog smiley

Kommentér på:
Vogtergen ??

Annonce