Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng gardinstang i betonvæg 300 kr.
  • Hækklipning 2.500 kr.
  • Hækklipning og busk beskæring, 1 stk 1.450 kr.
  • montering af to plafond lamper 1.000 kr.
  • Ophæng af ikea skabe/reol 500 kr.
  • Vand / Vaskemaskine 990 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er det amoralsk at....
  • #1   4. jan 2015 Mener jo uanset race, så er det sindet der er vigtigst og at der er en kemi mellem hvalp og køber.

Naturligvis har man når man køber en race hun nogle ting man ønsker, men mener man køber en hund ud fra de egenskaber racen har og ikke om den har blå eller brune øjne

• #3   5. jan 2015 Personlig er jeg ligeglad med farven, det skal være temperament og sind, der skal passe sammen.

• #4   5. jan 2015 Det er vel et både ja og nej.

For som nævnt er det jo ikke det udenpå som hunden 'er'.
    Men hvis man åbenbart vil elske hunden mindre fordi den er grønlysseblå, så er hunden bestemt bedst tjent med ikke at komme med den person hjem.

Omvendt kan jeg så osse se et scenarie hvor man bliver valgt fra som køber, fordi opdrætter ikke vil sælge den 'rigtige' farve istedet for v

• #6   5. jan 2015 Selvfølgelig syntes du, at hunden er grem, og du måske ikke bryder dig om den ,skal du sige nej ,for eller kommer der ikke noget godt ud af det med jer Og man skal altså kunne li sin hvalp /hund ellers tror jeg ikke i får et godt forhold .Man går jo ikke bare bagefter, hen og bytter en hund på grund af farve

• #9   5. jan 2015 Jeg vil sige selvfølgelig - det er en hund man skal have de næste 10-15 år og man må vel godt gå rundt og tænke at man har den smukkeste hunde, i de år?

Så længe det ikke er det eneste kriterie man har til hunden.

Et er vel at man har kigget racer og kigger på hvad der passer til en - men i sidste ende skulle man da også gerne kunne tænke at det er en smuk hund i udseende også.

Det kan jeg ikke se noget galt i, hvis alt andet er fornuftigt ellers.

Jeg ville da ikke ha' en hund jeg synes var grim! smiley Og måske man har også bare har et stort ønske om farve - fx jeg er forelsket i bordeauxen, men jeg er bare virkelig ikke til de brune - hvorfor ved jeg ikke, jeg er bare meget mere til de røde og isabella.

• #11   5. jan 2015 At vælge hvalp efter hvordan den ser ud, ville for mig som opdrætter vælge den potentielle køber fra.
    Intet kan være mindre interessant end hvordan farver og aftegninger sidder på en hund !
    Det må - og skal - altid være sindet, der er det vigtigste.

Men "amoralsk" ? Næ, blot en mere overfladisk måde at se på en hund på imo.

• #14   5. jan 2015 Build a bear ... jaja ...

• #16   5. jan 2015 Hvorfor tror folk, at hvis man har ønsker mht. udseende, så er man ligeglad med alt andet.
    Hvor er det ikke ok at gå efter en hund, der både passer til det man skal bruge den til i udseende og temperament ?

• #18   5. jan 2015 hmm den er faktisk lidt svær... Jeg synes det er helt ok at have farver man bedre kan lide, men jeg ville personligt ikke vælge pga farven, heller ikke selv om alt andet passede.
    Men jeg vælger så 100% med hjertet, når altså sundhed osv er i orden, men om farven kunne snige sig ind og have indflydelse ubevidst ? sikkert.

Nu har jeg så heller ikke prøvet det der med at opdrætter vælger hvalp for mig. Det ved jeg ikke hvordan jeg ville have det med.. altså jeg forstår godt pointen i det, for opdrætter kender dem. men hvad nu hvis det ikke var den hvalp jeg følte at jeg klikkede med.. hmm. smiley

min kæreste derimod ville 100% kunne vælge en hvalp fra pga farve. der er farver som han bare ikke kan lide, uanset hvilken race det er. f.eks. helt hvid eller overvejende hvid, f.eks. tricolor.
    Men han ville aldrig vælge farve over sundhed.

• #20   5. jan 2015 kan sagtens se problematikken Isabelle smiley

Men måske det også er fordi jeg aldrig har skullet have hvalp, hvor jeg stod på venteliste.

Men jeg ville da sikkert elske hvalpen ligeså højt selvom jeg ikke selv havde valgt den.
    Men f.eks. ved hende vi venter på nu, var planen en han hvalp. Men vi forelskede os i en tæve. Så skulle opdrætter have valgt for os, havde hun jo valgt imellem de to hanner der er. De er også super søde, men jeg har ikke den følelse ved dem.

• #21   5. jan 2015 Jeg kan eksempelvis sige at jeg ikke er ret vild med røde hunde - den farve står nederst på min favoritliste.
    Da jeg var ude og se pixels kuld var der heldigvis 2 sorte tæver udover den røde ...... jeg giver en high five til dem som gætter/ved hvilken af tæverne pixel er smiley

• #23   5. jan 2015 Kan simpelthen ikke se hvorfor det er så forkert også at kigge på farven.
    Da jeg skulle have min cavalier ønskede jeg en tricolor tæve, hvilket jeg var ærlig med overfor opdrætterene, og alle virkede forståelige. Var skrevet op til 4 forskellige kuld (ikke alle samtidigt), ved første kuld gik tæven tom, de to næste blev der ikke født nogle tricolor tæver så jeg fik tilbudt en han eller blenheim tæve som jeg takkede nej til, fjerde fik en som desværre døde.

Til sidst endte jeg med en tæve i Black and tan tæve i stedet smiley
    Ønskede ikke blenheim, da jeg ikke ville have samme farve som mine forældres cavalier og en tæve, da hun dengang ikke var glad for hanhunde.

Næste gang skal vi have en brughund og der er farven ikke så vigtig og vi vil 100 % gå efter hvad opdrætter tænker er det bedste match,

• #24   5. jan 2015 Når jeg smider 10.-15.000 i hovedet på en opdrætter, så vil jeg også have lov at være kræsen på lige præcis de punkter, jeg vil.

Sundhed og temperament er altid det vigtigste for mig, men er hvalpene af lige god kvalitet, så vælger jeg dæleme også den, jeg bedst kan lide at kigge på.

• #25   5. jan 2015 #15
    Ja, naturligvis. Var den hvide den i kuldet, der passede bedst til det jeg kunne tilbyde den - og omvendt - var det den jeg tog med.

Til dit spørgsmål - hvis man går efter udseende som en af tingene hos sin hund, er man imo bare langt mere overfladisk i sin udvælgelse end en, der ikke gør det.
    Jeg har aldrig ejet en grim hund - selvom ingen af mine hunde har lignet hinanden ret meget. At være så forhippet på et udseende er som jeg ser det, blot et udtryk for at ens præferencer ligger et sted, der ikke gouterer hunden.
    At nogle kan finde på at vælge en hvalp fra pga en sort plet der sidder 15 cm for langt til højre ... er udover alt, hvad jeg finder rimeligt, og jeg ville som opdrætter aldrig sælge en hvalp til en person med en så afstumpet måde at se hund på.

Men hey, det er jo bare min mening.

• #26   6. jan 2015 næ,jeg ville da være bedøvende ligeglad med hvalpens farve og evt.mere eller kønt udseende.

Hvis jeg faldt for en "grønlyseblå hvalp med blå øjne ,og vi hvalpen og faldt pladask for hinanden,ja så havde jeg tage den ,uanset hvordan den så ud.
    det ville være dens sind,jeg ville elske alle dens og mine dage.

at eg så,var så heldig at,få en flot højbenet sort hvalp,m.tavle,med de skønneste blideste øjne og SIND,så var det jo bare en ekstra appelsin i min "turban".

Hvis nu,det var en grimian,ja,så ville jeg nok tænke,dig vil jeg eje,for ingen anden vil,og så bliver du måske aflivet.

vibeke

OG,her taler jeg ikke om pris. Om prisen er lav på en "grimian" eller høj for en smuk sort han mops,er mig totalt ligegyldigt

• #27   6. jan 2015 p.s.

jeg har aldrig valgt en hund ud for et udstillings motiv.

jeg har haft hunde,fordi,jeg ville have hunde

• #28   6. jan 2015 "Til dit spørgsmål - hvis man går efter udseende som en af tingene hos sin hund, er man imo bare langt mere overfladisk i sin udvælgelse end en, der ikke gør det."

Martine, det er jeg så ikke enig i, og jeg kan heller ikke helt se, hvad du baserer det på. Nu ved jeg jo, at du bruger dine hunde til et helt specifikt formål, og derfor kan jeg sagtens forstå, at andre ting er det eneste, der vægter for dig.
    Men mange hundeejere bruger i overvejende grad deres hunde som familiehunde, så udvalget af hunde, der kan være velfungerende til det formål, er formentlig meget større, så hvorfor ikke gå efter det, man gerne vil have. Det skulle da være fandens om, man ikke skulle kunne få en god hund i den farve, man ønsker sig, hvis man er villig til at vente på det.
    Som udstiller / opdrætter har man selvfølgelig nogle specifikke ønsker til udseendet, som muligvis inkluderer farven. For eget vedkommende er det nu ikke så meget et spørgsmål om en skæv plet. Det har jeg ingen problemer med.

For pyreneerhunde er der ikke så mange farver tilladt. De kan være helt hvide eller hvide med forskellig farver aftegn. Jeg og de fleste opdrættere/udstillere styrer uden om de helt hvide, simpelthen fordi de sjældent holder sort næse som voksne, og pigment er vigtigt, ikke bare fordi, alt andet end absolut sort næse er diskvalifikationsgrund i en udstillingsring, men fordi dårligt pigment på hvide hunde kan medføre døvhed, så der er en fornuftig grund til at standarden insisterer på godt pigment. Døvhed er sjældent hos pyreneere, men det forekommer.
    Denne lange smøre bare for at sige, at der nogle gange er en fornuftig grund til at se på farve.

Når jeg selv vælger hvalp eller hanhund, er farven ikke noget jeg vægter særlig højt, men jeg har da præferencer. I mit sidste kuld ville jeg gerne have beholdt hunden, som jeg sætter billede ind af på trods af, at jeg ikke er specielt begejstret for så mørk en maske, og det var ikke farven, der gjorde, at jeg alligevel solgte ham.

Men i racer med helt adskilte farver som f.eks. collie. Hvis man er på udkig efter en dejlig familiehund/ven, og har et ønske om f.eks. en zobel tæve, så kan jeg da sagtens forstå, at man vælger at vente på en god zobel tæve. og hvorfor skulle man ikke kunne få en ligeså god i zobel som i tricolour ?

profilbillede
  • #30   6. jan 2015 Tak Krumme,
    Ja, han er lækker, og jeg var også ked af at sælge ham. Men han har et super hjem i Norge nu, så det må jeg jo glæde mig over.

• #32   6. jan 2015 Takker, Isabelle

Det eneste forvirrende ved at bruge bjergkæden er, at den staves anderledes.

• #34   6. jan 2015 Jeg kan nu da slet ikke forstå at farven kan være vigtig;) det er ikke farven jeg skal leve sammen med de næste mange år, temperment og sundhed er for mig det vigtigste;) der er mange hunde jeg syntes er "pæne" men det er temperment der gør en hund pragtfuld;) jeg har så rigtig svært ved at se hvad farve har med moral at gøre;) så amoralsk kan det jo aldrig være at vælge hund efter farve, fjollet og dumt måske, men ikke amoralsk smiley

• #37   6. jan 2015 #28

Jeg synes egentlig at jeg har skrevet hvad jeg mener om denne her sag, men vil da gerne uddybe det lidt alligevel.

Jeg synes, at når du som opdrætter vælger de hvide fra grundet risiko for døvhed, giver det rigtig god mening.
    Jeg synes, at når folk kigger hvalpe i et kuld og vælger efter farven, er det overfladisk og når folk er så afstumpede i deres måde at kigge på hund på, ville det ikke være hos mig, at de ville få lov til at købe.

Et udseende kan aldrig være vigtigt ! Det må og skal altid være udelukkende sind, sundhed, egenskaber (jeg taler ikke IPO her, jeg taler om evnen til at bo hos den familie der har valgt hvalpen). Om den er blå, rød eller spraglet - er da fuldstændigt ligegyldigt.

Jeg kommer aldrig til at forstå den overfladiske måde at vælge en hund på - jeg læser hvad du skriver og jeg accepterer naturligvis at vi er forskellige, men udstillingsfolk og jeg er som fra to forskellige planeter.

Jeg ønsker ikke at dømme jer som ringere mennesker end andre er det - men jeres måde at kigge hund på vil imo aldrig kunne goutere en hund ligeså godt som en person, der vælger udelukkende ud fra sind og egenskaber.

Nu kan jeg vist ikke tydeliggøre min mening bedre smiley

• #38   6. jan 2015 Jeg siger på ingen måde at sind og sundhed ikke er vigtigt for dem som vælger efter farve, men ligegyldigt hvordan du vender og drejer det, så er temperment og "opførsel" altså meget forskellig fra hvalp til hvalp, og det ville da være noget af et sammentræf hvis den hvalp med det temperment, køn og sundhed, som passer lige til mig og det jeg vil, også har lige præcis den farve og de aftegninger jeg kun vil købe;) det er jo hele 4 ting som skal være helt i toppen, det har jeg rigtig svært ved at forestille mig

• #39   6. jan 2015 Bodil, jeg er enig med dig, at valg af farve kan aldrig have noget med moral at gøre.

Dumt og fjollet ? tja, måske, men så er vi en del, der er det. Men kan du fortælle mig, hvorfor du og andre øjensynlig går ud fra, at man ikke kan få en hund både i den farve, man foretrækker, og samtidig med godt temperament og sundhed ?

• #42   6. jan 2015 Bodil, jeg kan se, at du svarede noget på mit spørgsmål samtidig med jeg skrev.

Jeg har nu haft 14 pyreneerhunde selv, og selv om de har været forskellige både med temperament og udseende, har de fleste nu passet mig så ganske glimrende. Min pointe er, at der er normalt mere end en god hund at få, hvis man er villig til at vente og gå efter det.

• #43   6. jan 2015 At man prioriterer en bestemt farve udelukker altså ikke, at man selvfølgelig prioriterer sindet hos hvalpen højest. Jeg tror da aldrig jeg ville drømme om at vælge en hvalp, der har et ustabilt sind, men den rigtige farve - eller omvendt fravælge en hvalp, der matcher mig perfekt, fordi den ikke har min ønskede farve.

Lad nu være med automatisk at gå ud fra, at har man farve med i overvejelserne mht. køb af hvalp, så er man ligeglad med alt andet. Sådan forholder det sig altså ikke - i hvert fald ikke hos mig. Jeg vil bare gerne have en hund, der matcher mig, både sindsmæssigt (hvilket selvfølgelig vægter højest) og udseendemæssigt; men dermed er det altså ikke sagt, at jeg fravælger en hvalp, bare fordi den måske er tricolor i stedet for zobel smiley

• #45   6. jan 2015 Men nu er det jo heldigvis så dejligt nemt at der er så mange sunde ruhårede, fordi de ikke skamavles med henblik på udstilling.

Ja, tænk hvis det var sådan med alle racer - rent ønskescenario smiley

• #46   6. jan 2015 Ustabilt sind er vel valgt fra allerede ved valg af linjer smiley for mig handler det ikke om ustabilt sind, "dårligt temperment" eller nervøsitet smiley det er jo valgt fra før kuldet overhovedet er der;) det handler om at ramme det enkelte individ der passer helt til mig og det jeg vil;) af et kuld på 10 hvalpe er der formodentlig kun 1 måske 2 hvalpe som ville kunne bruges;) om de er røde, blå eller lilla er mig underordnet;) der kan gå rigtig lang tid bare med at finde den linje som kunne være interessant, lige så lang tid til de enkelte hunde som kunne være interessant og så tiden for at finde en parring der måske kunne bruges, så skal jeg finde den hvalp jeg kan bruge hvis jeg nu også skal kikke på farve så får jeg da aldrig en hund;)

• #50   6. jan 2015 CF - ja, jeg skiftede også til en mere sund udgave.

• #51   6. jan 2015 Det kommer jo an på hvad man ønsker at bruge hunden til? smiley

Udstillingsmæssigt vil man jo kigge efter hvad der passer bedst indenfor racens rammer.
    Ønsker man en familiehund kan dette jo være helt ligegyldigt.
    Men uanset hvad skal man jo mærke efter og vælge lige netop den hvalp man passer bedst sammen med smiley

• #52   6. jan 2015 Hvis jeg var sælger ville jeg osse synes der er stor forskel på at ønske sig en race og sige at det ville være prikken over i'et hvis den var grønlysseblå - og så til at sige at man kun vil have den grønlysseblå.

• #53   6. jan 2015 kys minn ect...

altså,kunne jeg ikke få enn grønlyseblå,med dejlige blå øjne,ja så ville jeg vælge,enn zebrastribet hvalp,.ed dejligem t sind og blide brune øjne/ØJE

ALTSÅ,DET MIN MOPS LIGNER,NÅR HAN "FLØJTER" RUNDT IM SIN ZEBRASTRIBET BLUSE

kys min ect...

altså,hvis jeg ikke kunne få en grønlyseblå hvalp med dejlige blide blå øjne,så ville jeg vælge en zebraztribet hund,med dejligt blidt sind,og blide brune øjne/øje.

altså,sådan som verner ser ud,når han "fløjter" omkring i kulden,eller sidder pænt foran irma.

En,mand,sagde engang til mig,

nu har jeg stået og kigget på din hund,og troede,at der var kommet en ny race til,med striber

.Indtil,jeg tog mod til mig og klappede den,og fandt så ud af den havde en trøje på,og hvor var den varm indenunder trøjen.

ja,jeg bruger også sommetider i kulden,mopsen som muffe,

hilsen

vibeke med mopse muffen

.

• #54   6. jan 2015 p.s.

indrømmet,jeg i dette indlæg,,slet ikke har lagt vægt på hundens sundhed,kun på,hvad jeg føler,og den kommunikation,jeg vil have med en "grønlyseblå hund".

altså udelukkende det føelselsmæssige

Kommentér på:
Er det amoralsk at....

Annonce