{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.243 visninger | Oprettet:

Opgave med indlæringspsykologi hos hunde {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!
Jeg har lige fået emnet for den AT-opgave, man laver i 3.g. Jeg skal kombinere to fag og emnet lyder "Kommunikation - muligheder og begrænsninger", hvilket munder ud i en eksamensfremlæggelse á 10 minutter.
Jeg synes det kunne være super spændende at arbejde med indlæringspsykologi hos hunde, hvilket passer fint med faget psykologi (uden dog at have tænkt dybere over, hvordan og om det kan kombineres med et andet fag).

Jeg tænker, at der er nok kød på emnet, i hvert fald i forhold til indlæringspsykologi, men ville høre jer hundekyndige om i kan anbefale noget faglig litteratur omkring indlæringspsykologi - også gerne i relevans til hunde?
Jeg har set, at der er et gammelt emne omkring det herinde, men synes ikke rigtig, at jeg fik noget ud af det. Jeg har selv Karen Pryors "Don't shoot the dog", men tvivler på at det er nok. Jeg har også lånt "På talefod med hunden" på biblioteket, men det er jo ikke indlæringspsykologi smiley

Jeg modtager alt - også hvis i synes, at det er et umuligt emne eller mener, at der er noget andet, som er meeget mere spændende smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opgave med indlæringspsykologi hos hunde
  • #1   26. jan 2015 Du kunne evt sammenligne Victoria Stilwell med Cesar Millan og deres to totalt forskellige indfaldsvinkel til hunde og deres måde at forstå på.
    Milan tror hunden skal domineres ellers æder den dig og Stillwell mener, at positiv forstærkning skaber et bedre bånd samt forståelse mellem ejer og hund...

• #2   26. jan 2015 Da jeg tog min HF (dengang ruderkonge var knægt) var jeg til psykologi eksamen i Skinners teori og paulovs hunde. Det ledte selvfølgelig til Klikkertræning. Lavede bla. klikkergame med dem.

Jeg fik 10.

profilbillede
  • #3   26. jan 2015 Hvis der er plads til det, vil jeg nemlig meget gerne ind på de forskellige måder at træne på - den mere traditionelle måde at træne på over for de moderne indlæringsprincipper. Millan og Stilwell arbejder jo ud fra to helt forskellige indlæringspsykologiske vinkler. Super spændende smiley

• #4   26. jan 2015 Paulovs teorier (især omkring hans hunde) havde vi lidt om da jeg havde psykologi i valgfag på HG smiley

• #5   26. jan 2015 Zarah - det hele bunder jo også i Skinners indlæringspsykologi. Men jeg ville jo meget gerne kunne dreje den over på hundetræning - og uha, der er altså meget at snakke om, klikkertræning ville jo netop også være optimalt at snakke om smiley

• #6   26. jan 2015 Lidt gammel video: https://www.youtube.com/watch?v=hhqumfpxuzI

• #7   26. jan 2015 Beltane: jeg husker, at vi netop også snakkede om Pavlov og Skinner i forbindelse med kognitiv psykologi. Ham havde jeg da helt glemt, haha. Det er desværre bare begrænset hvor meget der står omkring indlæringspsykologi i min bog.

Og det er forresten et super sødt billede, Zarah, haha smiley

• #8   26. jan 2015 LIGE præcis den video har vi set! Den er også fin til at vise, hvad der sker, omend den er lidt gammel, ja smiley

• #9   26. jan 2015 Pavlovs hunde er jo netop det princip som Stilwell bygger sin træning ud fra. Millan har et oldnordisk syn på træning.

• #10   26. jan 2015 DKK - ja, og da det er indlæringspsykologi er det jo netop også oplagt at snakke om forskellene mellem negativ/positiv forstærkning og negativ/positiv straf, som man så ser fx. ved Stilwell og Millan smiley

• #12   26. jan 2015 Jo: super godt med det kritiske! Det er helt klart noget, der vægter højt, så det var godt at få med i betragtningerne. Min bog snakker selvfølgelig både om Pavlov, Skinner og Watson, så det er jo bare om at læse op på alt det jeg sikkert har glemt smiley
    Tak for din kommentar! Godt med inspiration - nu er der simpelthen så meget spændende, at jeg umuligt vil kunne komme til at snakke om bare halvdelen af det smiley

• Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

Emner: 2 Svar: 120
    #14   26. jan 2015 Frode Svartdal: Læringspsykologi går i dybden med emnet og det samme gør Steven R. Lindsay: Applied Dog Behavior And Training Vol. l

• #15   26. jan 2015 Jo: det er godt at kunne hive konkrete eksperimenter frem, når jeg snakker om forskellen på negativ/positiv straf og forstærkning, tak for tippet smiley - og jeg havde slet ikke tænkt i de baner mht. kritikken, det er også super godt!

Tak, Irene! Frode Svartdal findes desværre ikke på biblioteket, øv. Og det gør Steven R. Lindsay heller ikke. Ej, hvor træls, det kunne ellers være super godt smiley

• #16   26. jan 2015 Anders Hallgren kunne også være et muligt bud (særligt en af hans bøger, som jeg dog ikke lige husker navnet på).

• #17   26. jan 2015 Jeg synes bare ikke umiddelbart jeg kan huske at Anders Hallgren skriver om indlæringspsykologi? Måske du tænker på Drivkraft og motivation? smiley

• #18   26. jan 2015 Drivkraft og motivation findes på biblioteket! Super godt! Tænk, at jeg havde overset den smiley

• #20   26. jan 2015 Det kan godt være, at jeg husker galt. Nu husker jeg heller eksakt, hvor dybdegående den var, men der beskrives da noget omkring bl.a. Skinner (og vist også Pavlov) og hans/deres principper.

Jeg husker ikke lige, om det var den bog. Ellers måske Lykkelige lydige hunde.

• #21   26. jan 2015 Batdog: har han udgivet noget? Jeg googlede "Paul Chance dogs" men kunne ikke lige umiddelbart finde ud af, om det blot er internetsider eller om han har udgivet noget smiley
    - hov, nu kom du lige med et link, det tjekker jeg lige!

Grizzly: Nu er Drivkraft og motivation i hvert fald lånt. Jeg ville alligevel have læst den uanset hvad - så det er jo fint nok smiley

• #22   27. jan 2015 Kan du vælge psykologi og engelsk? For mener at kravet i engelsk er bare at bøgerne er på engelsk og at du refererer til bøgerne med engelske citater osv. Jeg skrev også AT i psyk og engelsk og hold op jeg er misundelig på dig over at du kan skrive om så spændende et emne! Jeg skrev virkelig kedeligt om en digter der havde depression...

• Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

Emner: 2 Svar: 120
    #23   27. jan 2015 Fünke, du må låne de to bøger af mig, hvis du passer godt på dem. Den første er på norsk og den anden på engelsk

• #24   27. jan 2015 Natasha: jeg har nemlig også overvejet engelsk, som jeg godt kan kombinere da jeg har det på A-niveau. Men engelsk kræver jo, at jeg har noget, jeg skal analysere - og det kan vel næppe bare være faglig litteratur omkring indlæringspsykologi på engelsk, kan det? For det hører jo inde under psykologi smiley Engelsk er nok også det mest sandsynlige at kombinere med. Jeg håber i hvert fald det lykkes at finde en kombination!

Irene: det er super sødt af dig at tilbyde! Men jeg bor i Østjylland, så de skal jo desværre til at sendes frem og tilbage smiley

• #25   27. jan 2015 Du kan jo analysere en konkret case - må du ikke analysere en film fx? Eller er det ikke muligt?

• #26   27. jan 2015 Hmm, jo, det kan jeg sikkert godt - at analysere en film er helt i orden, bare det er med en engelskfaglig vinkel. Spørgsmålet er så bare, hvordan man får den engelskfaglige vinkel ind i noget, der umiddelbart er mest oplagt til psykologi smiley

• #27   27. jan 2015 Hmm ja kan jeg godt se... Men det at analysere en case som er på engelsk kan vel bruges. Måske er det bedre med en artikel så ?

• #28   27. jan 2015 Jeg tænker, at det da nok er muligt at analysere en case i engelsk, hvor jeg fokuserer på personkarakteristikken; altså ikke se metoderne fra et psykologisk perspektiv, men se på de personlige bevæggrunde for, hvorfor personen gør, som han gør. Det er jo ikke nok, at den case jeg analyserer i psykologi er på engelsk, jeg skal også have noget engelskfaglig analyse med. Men jeg kan da sikkert godt finde nogle personlige beretninger og erfaringer på engelsk smiley

• #29   27. jan 2015 Ja... Prøv at spørg din engelsk lærer om det kan lade sig at gøre smiley lyder ihvertfald meget spændende

• #30   27. jan 2015 Ja, jeg regner helt klart med at få vejledning omkring de forskellige muligheder for at kombinere. Jeg håber i hvert fald det lykkes - det ér nemlig meget spændende smiley

• #32   27. jan 2015 Batdog: ja, jeg så godt, at du lige tilføjede linket. Jeg har heldigvis fundet den på biblioteket nu. Tak for linket! smiley

• #33   29. jan 2015 Det er rimelig sandsynligt, at jeg kan skrive om behaviorismen og herunder indlæringspsykologi hos hunde, og kombinere det med en analyse af en film (Marley & Me er kommet på tale, haha) i engelsk. Så ville bare sige tak for jeres super gode inspiration og hjælp, i er skidegode! smiley

Kommentér på:
Opgave med indlæringspsykologi hos hunde

Annonce