{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HVORFOR HVALPE?
  • #1   7. sep 2006 Tja nu må vi se Mark.
    Men man jo have en mening om det som avler eller hanhundeejer....


  • #2   7. sep 2006 Jamen hvis og så fremt min tæve efter avlskåring, forsat viser et godt sind, belasbarhed og drift, ja så skal hun have hvalpe, med en nøje udvalgt han som kan kompensere for de evt svagheder hun har.
    Vores hanhund skal ikke være far da han har en tandfejl og derfor ikke kan avlskåres.


  • #3   7. sep 2006 Chimp - dem har jeg sandlig også haft nogle stykker af - og er nemme at remse fejl op på *GG*

  • #4   7. sep 2006 Jaa det skal nok blive en spændende tråd..



  • #5   7. sep 2006 Alle mine "kasserede" hunder der ikke er gået i avl - var ALLE avlsgodkendte.. Men det er mig der kender dem og deres svagheder...

  • #6   7. sep 2006 Nemo skal kun lave hvalpe hvis han er okay i alle leder og kanter og tæven han skal på også er det....
    Hun skal have tavle, selvfølgelig osv, Ellers skal han ingen hvalpe lave og må dø uden at have smagt livets sødme *SS*


  • #7   7. sep 2006 Nå...Jeg misforstod..Sorry. *GG*

  • #8   7. sep 2006 Hvis Sakki blir far ???? er det fordi han er et flot eksemplar af en af verdens mest sjældne racer...
    dermed kan tæven dog klart ikke findes i Danmark...


  • #9   7. sep 2006 og vil da lige understrege at selv om vi kan "nøjes" med en avlsgodkendelse, skal der ikke avles medmindre vi har en avlskåring.

  • #10   7. sep 2006 Tanja - nej det syntes jeg bestemt ikke du har gjort!
    Du beskriver de krav du selv stiller til Nemo


  • #11   7. sep 2006 Sports - forstod dig godt i første omgang *SS*

  • #13   7. sep 2006 I mine øjne er der kun en grund og det er hvis nu han/hun kan tilføre racen noget godt og der for skal man heller ikke parre en den sammen han og tæve flere gange sammen, men der er jo bare min mening

  • #14   7. sep 2006 Uha.. godt spørgsmål...

    Hvis det kommer på tale (altså efter tests og kåring) så mener jeg at Watson har et *drive* der gør ham skide sjov at lege/arbejde med og nem at træne. Han har desuden en meget blid væremåde (især overfor de børn han kommer i kontakt med, på trods af hvor sjældent det alligevel sker)..
    Derudover ligger han størrelsesmæssigt perfekt indenfor racen og har en meget flot grå (IKKE ulve-grå) tone i manken som jeg ikke har set på ret mange andre end hans far. Han er den eneste i kuldet der har arvet den farve (som ikke kan ses på hans billeder herinde da det først nu er ved at blive tydeligere.. jeg skal nok snart opdatere).
    Derudover vil jeg være 100% sikker på at jeg har købere til hvalpene før jeg lader min hund parre. Det betyder enormt meget for mig at hvalpene også er sikret når de kommer!

    Menmenmen, som sagt er det kun måske og kun hvis han bliver på ALLE måder godkendt (CEA øjenlysning er et must igen, på trods af at han blev testet som baby).
    Der skal også mere end en enkel 2. præmie til, men så langt er jeg ikke kommet i mine tanker omkring det så jeg ved ikke hvor mange præmieringer jeg synes er nok.


  • #15   7. sep 2006 *SS* godt så ;o)

  • #16   7. sep 2006 DFFD - LOL - Ih ja - det lyder lige som dig hahaha

  • #17   7. sep 2006 Hvorfor kun følge med, hvorfor ikke selv svare?

    Jeg har valgt at lade Rosa få et kuld fordi hun er sååååå dejlig *SS*


  • #19   7. sep 2006 Men det skal altså være en Bullterrier og ikke en eller anden blandings tæve !
    Ikke at de fejler noget...Men Nemo er en BT, og skal kun parres med Bt!


  • #20   7. sep 2006 Uha ja, jeg tilslutter mig *tavle-snobberiet*... smiley

    Ingen blandinger efter min hund.. no-sir


  • #21   7. sep 2006 *GG*

  • #23   7. sep 2006 efter 3 år uden hvalpe prøver vi om ikke Barbie og hendes franske udkårende kan bidrage noget godt til racen herhjemme, hvor der har været født for mange kuld uden stamtavler - Barbie er en sød lille italiensk tæve og hendes udkårende er bedst i sin race og gruppe 5 i Frankrig 2005 - det betyder meget at en hanhund udstilles og vinder - og da franskmanden allerede har et kuld hvalpe der er rigtig gode, har vi valgt ham i år ............ hvad angår sundhed er de krav, der stilles racen opfyldt af begge hunde

  • #24   7. sep 2006 Ja okay....

    Et par gode bud om hvorfor man bør lave hvalpe - og endnu flere om hvorfor ikke.

    Hvordan vil I formidle disse hvalpe til kommende købere så? Og ud fra hvilke kriterier?


  • #25   7. sep 2006 Iøvrigt - dejligt at se seriøse opdrættere!

  • #26   7. sep 2006 Avl bør jo være fordi ens hund har noget andet og mere at tilføre sin race end blot at den er ååååhh så sød.

    Så min begrundelse for at avle på Maggie: Hun har et racetypisk udseende, hun er ikke skudræd og behandler dummyer og vildt blidt når hun apporterer (absolutte mindstekrav for en jagthunderace), hun har god vilje når hun apporterer (arbejdsglæde), hun har et blidt og meget, meget imødekommende sind, hendes afstamning er fyldt med gode hunde og sidst men absolut VIGTIGST hun har en rigtig, rigtig god sundhedsstatus (HD-indeks på 133, alle hendes hvalpe i første kuld HD- og AA-frie).

    Så Maggie er i min verden en god avlstæve fordi hun på nogle punkter er gennemsnitlig og på nogle punkter er super, supergod (og i min verden er det sundhedsmæssige jo det absolut vigtigste og det er der hvor Maggie er supergod) og hun ikke har nogle punkter hvor hun er dårlig.

    Og Chalmer står selvfølgelig til rådighed fordi han besider de samme kvaliteter som hans mor (og derudover er efter en rigtig god hanhund, igen i særdeleshed sundhedsmæssigt).


  • #27   7. sep 2006 Karin, jeg forstår ikke lige dit spørgsmål
    Hvordan vil I formidle disse hvalpe til kommende købere så? Og ud fra hvilke kriterier?

    mener du om jeg sorterer hvalpekøberne? det gør jeg og er kendt for at være meget vanskelig at købe hvalp fra - jeg afleverer også hvalpen til dens nye hjem ..... Nu er hvalpene i dette kuld sådan set afsat på forhånd da det er meget vigtigt at have nogen, der er interesserede og så vil jeg beholde een selv fra kuldet, da det er den aller vigtigste grund til at lave et kuld hvalpe - nemlig at beholde en selv .............


  • #29   7. sep 2006 gisp - så har jeg 4 hunde .............

  • #30   7. sep 2006 Nu er jeg en de personer der har sovet i timen!
    Min Bailey fik hvalpe, med en blanding, hun var for ung, hun har for skrøbeligt et sind... etc.
    Hun er dog, øjenspejlet fri, AA hofter! Fantastisk hyrdehund og har stamtavle!
    Men tænk inden længe vil hun ikke længere være produktionsdygtig, et sådan uheld er bare ikke iorden, især ikke når man ønsker sin "egen" race det bedste! Og især ikke når man forsøger at stå som en god racerepræsentant for den race man nu engang holder så meget af!
    Så ris til Rikke!



  • #31   7. sep 2006 DFFD - du driller lidt her, hvad ! :-))

  • #33   7. sep 2006 Formidling ville ske gennem DKK og DSSK, og jeg ville også henvende mig personligt til familie/nære venner som jeg ved kan tilbyde hundene et godt liv (Bonus: jeg kan besøge så tit jeg vil).
    Dog er det oftest tævens ejer der reklamerer, men jeg ville nok insistere at have en finger med i spillet.
    Men husk at jeg stadig kun lader Watson komme til hvis jeg er 100% på at der er købere.

    Mine kriterier til købere:
    -A. At de har sat sig ind i racen. En hyrdehund er ikke en nuttet selskabshund og har stort aktiveringsbehov, og det er mega vigtigt at en evt købere forstår det.

    -B. At køber tilknytter sig et hvalpekursus

    -C. At køber besøger hvalpen mens den vokser.

    -D. At køber gør det klart hvilke formål hunden skal bruges til, således at jeg bedst kan vejlede mht valg af individel hvalp.

    -E. At køber er 18+ år OG moden/ansvarsbevidst (stiller de rigtige spørgsmål og ikke insisterer på at få *den pæneste* hvalp på trods af at være blevet tilrådet en anden der passer bedre til personens krav)
    Jeg så jo helst at det var familier, men unge singler er nu hellere ikke til at kimse ad.. Og ja, det siger jeg KUN fordi jeg selv er det.. lol

    -F. At køber ikke vidersælger hunden uden først at kontakte moderens ejer.


  • #34   7. sep 2006 -C. At køber besøger hvalpen mens den vokser.

    = mindst een gang før afhentning


  • #38   7. sep 2006 Charlie skal bruges i avlen fordi, han er en rigtig god dualhund.

    Han er HD fri, ren på albuer, fri for arvelige øjensygdomme, har et godt temperament, er god på marprøver og pæn på udstillinger.

    Men lad os nu se om vi nogensinde får en parring til ham, hihi.


  • #40   7. sep 2006 *DFFD* Lidt Rocker er man vel *

    Det er så også korrekt, men man kan lige så godt pille de tydelige fra til at starte med.

    Jeg gider ikke høre på *hvor meget motion skal sådan én have?* fra en køber (fra nysgerrige sjæle er det self noget andet, men de har hellere ikke allerede besluttet sig), for det undersøger man altså før man beslutter sig for at købe en hyrdehund.


  • #41   7. sep 2006 *DFFD* Lidt Rocker er man vel *

    Mht kontrakt er det nødvendigt at du har en advokatgodkendelse på, samt underskrift både fra dig og køber. Derved er du i din fulde ret til at retsforfølge synderen.


  • #42   7. sep 2006 Min Nelly skal i hvert fald aldrig have hvalpe!

    Hun har slem arvelig allergi, ikke de bedste hofter og jeg synes ikke hendes eksteriør er godt nok - hun er dårligt vinklet bagtil og det gør at hendes bevægelser ikke er verdensklasse

    Hendes temperament er super, men det er desværre langt fra alt!

    Murphy er jo kun en lille hvalp endnu, men han er købt med drømme om avl hvis alt går godt.

    Han er importeret fra Sverige - er ud af nogle linjer som slet ikke er repræsenteret i danmark - efter super smukke forældre der kan give to forskellige farver!

    Han skal selvfølgelig hjerteundersøges, men jeg forventer mig et godt resultat da alle i hans stamtavle er tjekket og fundet fri for endiocadiose.

    Han skal også undersøges for patella ( løs knæskal) - dette er ikke en avlsrestriktion men noget jeg synes man bør tjekke ved små hunderacer.

    Måske skal han også øjenlyses og HD fotograferes - men jeg ved ikke om det er "over kill"

    Han har et super temperament og han er let at træne!

    Nu venter jeg med spænding på hvordan han udvikler sig og hvordan han klarer sig på udstilling

    Han skal heller ikke bruges på "hvad som helst" - det skal være ordentligt!


  • #44   7. sep 2006 (link fjernet)

    Syntes Katherine beskriver det med hvalpekøb super godt her.


  • #45   7. sep 2006 Jeg kommer til at bruge Okskar til avl, da han har en af DK's fineste stamtavler inden for racen Sealyham terrier. Og når der næsten ingen sealyhamer er i DK, sys jeg det er vigtig at være med til at føre racen videre i den gode retning smiley

  • #48   7. sep 2006 Eva - jeg synes også Rikkes udtalelse kan misforståes men jeg vil godt give hende ret i at hvis genpuljen er meget lille, så kan man bedre acceptere "fejl" - end at avle for tæt...

  • #49   7. sep 2006 *DFFD* Lidt Rocker er man vel *

    Ah jo, men idet du retsforfølger (læs: sagsøger) sælgeren for kontraktbrud er der ingen der tvinger dig til at kræve hunden tilbage fra de nye ejere, hvis du ikke føler at der er behov for det.


  • #51   7. sep 2006 *DFFD* Lidt Rocker er man vel *: Tro mig oskar egner sig rigtig meget til avl smiley Han har det mest fantastiske og glad sind man kunne ønske sig... Hans far har vundet stortset alt i DK, og hans mor har vundet en masse store/flotte titler i udlandet smiley Han er alledere blevet booket af hende der ejer hans far, så oskar glæder sig rigtig meget smiley *SS* Han skal udstilles d. 5 nov i herning og så må vi jo vente at se hvordan det går smiley

    Den rigtige retning for mig med sealyhamer, er simplethen oskar smiley Han har en perfekt krop, med meget perfekt formet muskler. Sund og rask uden nogle sygdomme eller bygningsfejl. Og så har han et fantastik sind som man bare ikke kan lade være med at elske... et rigtigt sealyham temperament smiley



  • #54   7. sep 2006 *DFFD* Lidt Rocker er man vel *: neei.. er godt klar over at der kan være en "smutter" med to vindende forældre smiley Det er også derfor jeg begynder at udstille ham i starten af nov smiley


  • #56   7. sep 2006 og nå ja, - hvalpene er jo ikke gratis ! jeg ser gerne at man betaler ved afhenting/levering - vurderer jeg at det er et godt hjem får man lov at betale over et par gange og det har jeg heller aldrig haft problemer med -

  • #57   7. sep 2006 *DFFD* Lidt Rocker er man vel *: Tak for det smiley


  • #58   7. sep 2006 Hvorfor skulle Amigo ikke lave hvalpe.? Han er jo en rask og god hund faktisk den bedste vil jeg mene, så vis der en dag kommer en med en sund tæve kan jeg ikke se noget problem i det..

    En tandfejl hvad gør det..? Er det arveligt..?

    Vis jeg ville have medaljer ville jeg gå til en sport..
    Min hund er kun til at hygge sig med...


  • #59   7. sep 2006 Maj skal ikke have hvalpe, da jeg ikke synes hun virker som "modertypen" psykisk. Og så fordi jeg ikke har tid til alt det hvalpe halløj.. Men hun er self kun 2 år, så det kan da være athun ændre sig.. Så hvis hun er klar om 2 år så ville det nok komme op til overvejelse.. Men ikke på nværende tidspunkt.. Hun er jo sund og rask og har aldrig fejlet det mindste..

  • #61   8. sep 2006 He-he efter at have læst denne tråd, fatter jeg slet ikke hvor alle disse genfejl og andet arveligt skittemøg, dog kommer fra, selv hos de meget seriøset næsten videnskabligt fremavlet racehunde med alenlange stamtavler ????

  • #62   8. sep 2006 Hejsa

    Nu fik jeg jo lige min Vanni alvsgodkendt i søndags på udstillingen i Silkeborg, da han blev bedste unghundehan:-),

    Da min opdrætter har anpart i Vanni, hvilket vil sige, at hun bestemmer om og hvem han skal parres med, så lader jeg den bestemmelse være hendes:-) Men når det nu engang er hende, som bestemmer alt om avlen, hvad angår Vanni, så er der heller ikke noget med at parre en hunhund uden stamtavle el. uden avlskåring:-)


  • #63   8. sep 2006 Jeg har endnu ikke oplevet en af mine tæver der har ændret sig efter at have haft hvalpe. Der er lige meget krudt i dem - lige meget gå-på - eller lige meget sofasnorkning som før.
    Men jeg ville heller aldrig avle fordi tævens temperament skulle ændre sig - så tværtimod - netop den ville jeg aldrig bruge!


Kommentér på:
HVORFOR HVALPE?

Annonce