15. feb 2009 Følger: 39 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 205 Svar: 3.301
Hvis man træner sin hund må man så bruge den? {{forumTopicSubject}}
Nu skal folk ikke tro det er noget jeg har tænkt mig men...
kom til at snakke med en den anden dag, om når nu man træner c-arbejde med sin hund, må man så i tilfælde af indbrud/indtrængen bruge dens færdigheder?
Ham jeg snakkede med mente at man godt måtte man skal bare skilte med at hunden bider udenfor grunden og så kan de stadig søge erstatning.
Men jeg tænker nu mere på loven i forhold til aflivning.
Må jeg hvis der en mørk aften render nogle i min have råbe at hvis ikke de kommer frem så sender jeg hunden(forstil jer ligesom hvis en betjent sendte sin politihund afsted) man må jo godt foretage civil anholdelser og hunden bider jo kun hvis han rør sig?
Bare lige et lille emne til diskution ;D
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 39 Emner: 193 Svar: 10.589
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.895
Det er ikke sådan at hunden automatisk står til aflivning hvis den hapser i en indbrudstyv -at hunden beskytter sig selv/sin ejer er "ok".
Men det er ikke tilladt at opfordre hunden til angreb, heller ikke selvom offeret er truende/en tyv e.l.
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.005
Den er så godt nok 3 år gammel...
Meeeen.... Hvem vil dog risikere hundens liv og helbred med vilje? Tænk hvis tyven havde et våben med!!!
feb 2009
Følger: 39 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 205 Svar: 3.301
Så hunden må godt bide af sig selv?
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
En sådan hund er lige så bidehæmmet på mennesker som Fru Jensens sofahund...
feb 2009
Men så lad os sige at hunden er trænet den er ude og aften tisse i haven og støder så på en fremmed i haven som den så reagere på som den vil gøre på banen uden kommando men den gør det selv det må den så godt fordi ingen har bedt den om det eller hvad?
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 3.698
Det er ikke en ret.
feb 2009
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 3.698
jan 2007
Og nej, hunden må ikke bare gå løs på en uvelkommen gæst. Hunde må som udgangspunkt aldrig bide, ligesom du jo som udgangspunkt heller aldrig må slå løs på nogen.
Men kan det kategoriseres som nødværge, kan man slippe for straf.
Du kan dog gå udfra at du aldrig må opfordre hunden til angreb, uanset omstændighederne og uanset hvordan den er trænet -hunde må ikke bruges som våben.
Bider hunden i en tyv en dag, ville jeg gå udfra at det ikke får konsekvenser for den, men det giver ikke mening at spekulere i at lære hunden at gøre det (i øverigt ville jeg osse være bekymret for konsekvenserne for hundens mentale tilstand, hvis man træner den i at tygge i mennesker uden opfordring).
Noget andet er så at langt de fleste hunde faktisk undgår konflikterne når det kommer til stykket -de lyder måske ganske farlige, optræder truende osv, men de fleste hunde vil faktisk trækker sig hvis de for alvor presses. Nogen racer self mere end andre.,
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1465 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.957
feb 2009
aug 2006
Men - pointen er jo, at sådan en hund aldrig ville komme i tanker om at bide i den fremmede medmindre denne havde et ærme på.
Det, der foregår på en træningsplads er så langt fra virkeligheden og hunden kobler ikke de to ting.
En hund, der er trænet i gr. C - altså forsvarsdelen i IPO-programmet er ikke hverken mere eller mindre trænet til at bide i indbrudstyve end alle andre hunde er.
Og som flere har nævnt, så handler det om nødretslovgivningen - og med den er det altid og uden undtagelser noget der kræver en konkret vurdering af, om skaden man hår pådraget et menneske står mål med den trussel, man var udsat for. Om så våbenet var en hund, de bare næver eller et jagtgevær.
jan 2007
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 90 Svar: 7.864
En helt almindelig indbrudstyv er der næppe grund til at pudse nogen hund på. De indbrudstyve jeg har mødt i mit liv har jeg sagtens selv kunne få til at smutte igen med uforrettet sag (jeg er hele imponerende 162 cm høj og ikke ligefrem kampsportstrænet eller sådan noget). Man kommer langt med en myndig og selvsikker fremtoning
De IPO og PH hunde jeg kender ville ikke ane hvad de skulle stille op med en 'STOP MANDEN' kommando hjemme i deres egen have på et menneske uden et bideærme
Jeg har tilgengæld kendt to hunde der mistede livet ved hhv et indbrud og et hjemmerøveri. Førstnævnte var en labrador der blev banket til 'lirekassemand' og måtte aflives efterfølgende. Den anden var en schæferblanding, der blev skudt under et hjemmerøveri. Den havde stilt sig imellem røverne og beboerne.
Jeg vil for mine hundes skyld håbe, at de er venlige overfor evt. indtrængende så de ikke mister livet eller bliver skadede fysisk eller psykisk.
feb 2009
Jeg tænker bare at hvis man skilter så indbrudstyve kan se der er hund er chancen for de er bevæbnet vel også større?
feb 2009
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 19 Svar: 751
feb 2009
feb 2013
Jeg undre mig så også lidt over Pernille Annas historie for det er jo netop det som man har hørt udtalt fra flere instanser ikke skulle kunne ske ???? Men det er jo selvfølgelig noget der vurderes fra sag til sag.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1333 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.689
feb 2013
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 979
1: Hunden vogter og bider af sig selv.Der vil næppe komme ogen dompå nogen måde.
2: Du giver hunden ordre til at angribe. Så vil du få en dom.
3: Du bliver angrebet og beder hunden om hjælp, så vil det være nødværge,og dom vil næppe fnde sted.
Nogenlunde sådan beskrev politiet det for mig.
aug 2006
Gr. C er en del af IPO-programmet som er et cirkusprogram, der intet har med virkeligheden at gøre, dog inspireret af virkeligheden.
Hundene bider KUN i ærme.
Bidearbejde i den civile politihundeforening - same same. Det er cirkus og hundene kan kun bide i ærmer og intet andet. (Her hedder det ikke gr. C)
Politiets hunde - som på ingen måde kan sammenlignes med ovenstående hunde i denne sammenhæng, lærer at bide i skjult ærme.
Det, som kan være afledt af den civile træning er, at man måske ville kunne få hunden til at gø af vedkommende...
jan 2007
Politi, advokater osv udtaler jo at det ikke vil medføre aflivning (eller erstatning) hvis hunden bider en tyv i forbindelse med et indbrud. Man har en vis form for accept af at hunde beskytter deres ejendom/deres familie.
Og de historier jeg lige kan komme i tanker om herindefra, hvor hunde har været i klemme i forbindelse med indbrud, har da heller ikke haft konsekvenser for hundene.
Personligt håber jeg egentligt bare at mine hunde smutter hvis der skulle være indbrud en dag. Jeg ved at Reiki ville gøre det, Gaia er jeg usikker på, men tror at hvis de virkeligt gik hende på klingen ville hun trække sig.
Heldigvis har det jo aldrig været aktuelt -de fleste af os slipper jo for at få det testet
feb 2013
Min Dobermann ved godt hvad hun skal med et ærme og synes det er supersjovt (ikke at det er noget vi gør særlig meget). En menneskearm uden et ærme ville hun aldrig at sætte tænderne i. Hun vil allerhøjest smadre ind i vedkommende og give ham/hende et stort vådt smækkys i hele hovedet
Jeg ville godt kunne få hende til at lave en DcH rondering på en der løber væk fra hende (det synes hun er mægtigt festligt). Men her har hun jo så lært at hun ikke må gå helt tæt på, da det koster pokkers mange point, hvis hunden så meget som snitter figuranten på skoen med en negl
jan 2007
De sidste par år til landsskuet i Herning, har der været opvisning af enten PH eller schæferhundeklubben (kan sgutte huske hvilken). Og der er det da osse noget der er blevet diskuteret lystigt på sidelinien, men mit indtryk er at mange tilskuere gik derfra med et andet indtryk end det de kom med, når først de havde set hvad der foregik
-det meste var jo en opvisning i lydighedstræning af hunde på forskellige niveauer samt lidt introduktion til figurant, leg med bidepøller o.l. så virker det pludseligt ikke så farligt
aug 2008
aug 2008
Hvis man træner sin hund må man så bruge den?