{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.666 visninger | Oprettet:

Hvis man træner sin hund må man så bruge den? {{forumTopicSubject}}

Nu skal folk ikke tro det er noget jeg har tænkt mig men...
kom til at snakke med en den anden dag, om når nu man træner c-arbejde med sin hund, må man så i tilfælde af indbrud/indtrængen bruge dens færdigheder?

Ham jeg snakkede med mente at man godt måtte man skal bare skilte med at hunden bider udenfor grunden og så kan de stadig søge erstatning.

Men jeg tænker nu mere på loven i forhold til aflivning.
Må jeg hvis der en mørk aften render nogle i min have råbe at hvis ikke de kommer frem så sender jeg hunden(forstil jer ligesom hvis en betjent sendte sin politihund afsted) man må jo godt foretage civil anholdelser og hunden bider jo kun hvis han rør sig?

Bare lige et lille emne til diskution ;D

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• jeg ønsker hjælp til at fjerne et stort træ som er faldet på min grund 320.000 kr.
  • Samling af loungesæt 50.000 kr.
  • Naturtrappe eller naturtrin på stenbed 1.500.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 150.000 kr.
  • Fælde og fjerne træer 180.000 kr.
  • At montere 2 lamelgardiner 85.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvis man træner sin hund må man så bruge den?
  • #1   4. maj 2015 Nej det må man ikke

• #2   4. maj 2015 Det må man ikke nej. Hunden må ikke bruges som våben, uanset om man træner det ene eller det andet med den.
    Det er ikke sådan at hunden automatisk står til aflivning hvis den hapser i en indbrudstyv -at hunden beskytter sig selv/sin ejer er "ok".
    Men det er ikke tilladt at opfordre hunden til angreb, heller ikke selvom offeret er truende/en tyv e.l.

• #7   4. maj 2015 Nope. Men hvis hunden bider af sig selv, ved jeg at politiet før har udtalt at det er i orden... Fandt lige artiklen: http://sn.dk/Sjaelland/Hunden-maa-godt-bide-tyven/artikel/238928
    Den er så godt nok 3 år gammel...

Meeeen.... Hvem vil dog risikere hundens liv og helbred med vilje? Tænk hvis tyven havde et våben med!!!

• #8   4. maj 2015 Ja tænk hvis tyven havde våben med så er mine børns sikkerhed det jeg vil tænke mest på.

Så hunden må godt bide af sig selv?

• #9   4. maj 2015 En hund der trænes i IPO programmet lærer ikke at bide i mennesker. Derfor er udtalelsen i bund og grund meningsløs.
    En sådan hund er lige så bidehæmmet på mennesker som Fru Jensens sofahund...

• #10   4. maj 2015 CH- det ved jeg godt det er heller ikke et realistisk spørgsmål det er jo ikke noget jeg vil bruge men det kan jo lade sig gøre at den lære det. Det kan politihundene jo. OG det er da hørt at det er gået galt.

Men så lad os sige at hunden er trænet den er ude og aften tisse i haven og støder så på en fremmed i haven som den så reagere på som den vil gøre på banen uden kommando men den gør det selv det må den så godt fordi ingen har bedt den om det eller hvad?

• #11   4. maj 2015 Det er et spørgsmål om nødværge. Og det kan kun afgøres i konkrete sager.
    Det er ikke en ret.

• #12   4. maj 2015 Så hvis jeg følte mig oprigtig truet og ikke bare forskrækket så vil man kunne "forsvare" det?

• #14   4. maj 2015 Nej du skal være reelt truet. Men igen det er noget der skal afgøres i den konkrete sag, da det er en ulovlig handling, som kan bedømmes til at være straffri

• #15   4. maj 2015 Ginga -politiets hunde trænes jo osse i at gå efter personen, ikke kun ærmet, så ja det kan de lære... men det lærer en almindelig IPOhund ikke smiley

Og nej, hunden må ikke bare gå løs på en uvelkommen gæst. Hunde må som udgangspunkt aldrig bide, ligesom du jo som udgangspunkt heller aldrig må slå løs på nogen.
    Men kan det kategoriseres som nødværge, kan man slippe for straf.

Du kan dog gå udfra at du aldrig må opfordre hunden til angreb, uanset omstændighederne og uanset hvordan den er trænet -hunde må ikke bruges som våben.

Bider hunden i en tyv en dag, ville jeg gå udfra at det ikke får konsekvenser for den, men det giver ikke mening at spekulere i at lære hunden at gøre det (i øverigt ville jeg osse være bekymret for konsekvenserne for hundens mentale tilstand, hvis man træner den i at tygge i mennesker uden opfordring).

Noget andet er så at langt de fleste hunde faktisk undgår konflikterne når det kommer til stykket -de lyder måske ganske farlige, optræder truende osv, men de fleste hunde vil faktisk trækker sig hvis de for alvor presses. Nogen racer self mere end andre.,

• #16   4. maj 2015 Man må ikke opfordre hunden til at bide, men samtidig er det ikke aflivningsgrund hvis den bider en indbrudstyv.

• #17   4. maj 2015 Michelle- ved ikke om du har misforstået noget eller om det bare var generelt men jeg vil ikke bruge det! Jeg træner ham i det fordi han er helt vild med det ikke fordi jeg vil bruge det som jeg har skrevet 3 gange. smiley

• #18   4. maj 2015 "Men så lad os sige at hunden er trænet den er ude og aften tisse i haven og støder så på en fremmed i haven som den så reagere på som den vil gøre på banen uden kommando men den gør det selv det må den så godt fordi ingen har bedt den om det eller hvad? "

Men - pointen er jo, at sådan en hund aldrig ville komme i tanker om at bide i den fremmede medmindre denne havde et ærme på.
    Det, der foregår på en træningsplads er så langt fra virkeligheden og hunden kobler ikke de to ting.

En hund, der er trænet i gr. C - altså forsvarsdelen i IPO-programmet er ikke hverken mere eller mindre trænet til at bide i indbrudstyve end alle andre hunde er.

Og som flere har nævnt, så handler det om nødretslovgivningen - og med den er det altid og uden undtagelser noget der kræver en konkret vurdering af, om skaden man hår pådraget et menneske står mål med den trussel, man var udsat for. Om så våbenet var en hund, de bare næver eller et jagtgevær.

• #19   4. maj 2015 Ginga -det var bare sådan helt generelt smiley

• #24   5. maj 2015 Hvor ofte er det nu liiiige at der er nogen der rent faktisk har haft brug for en hund der forsvarede dem ? Er det ikke lidt et problem der er meget teoretisk ? Jo, der forekommer hjemmerøverier, men det er jo ikke ligefrem hverdag i DK. Og de gange det sker er røverne bevæbnede og en hund ville formegentlig ikke kunne gøre hverken fra eller til.
    En helt almindelig indbrudstyv er der næppe grund til at pudse nogen hund på. De indbrudstyve jeg har mødt i mit liv har jeg sagtens selv kunne få til at smutte igen med uforrettet sag (jeg er hele imponerende 162 cm høj og ikke ligefrem kampsportstrænet eller sådan noget). Man kommer langt med en myndig og selvsikker fremtoning smiley Det skal siges at det ikke er noget jeg har tænkte over når jeg gjorde det og er hver gang bagefter kommet til at tænke på hvad der kunne være sket hvis tyven havde været bevæbnet smiley
    De IPO og PH hunde jeg kender ville ikke ane hvad de skulle stille op med en 'STOP MANDEN' kommando hjemme i deres egen have på et menneske uden et bideærme smiley
    Jeg har tilgengæld kendt to hunde der mistede livet ved hhv et indbrud og et hjemmerøveri. Førstnævnte var en labrador der blev banket til 'lirekassemand' og måtte aflives efterfølgende. Den anden var en schæferblanding, der blev skudt under et hjemmerøveri. Den havde stilt sig imellem røverne og beboerne.
    Jeg vil for mine hundes skyld håbe, at de er venlige overfor evt. indtrængende så de ikke mister livet eller bliver skadede fysisk eller psykisk.

• #26   5. maj 2015 Men skal man så skilte med "hund i hjemmet" okay det er meget godt i forhold til brand. Men se bort fra det. Eller "hunden bider"?

Jeg tænker bare at hvis man skilter så indbrudstyve kan se der er hund er chancen for de er bevæbnet vel også større?

• #27   5. maj 2015 Pernille- øv hvor forfærdeligt. smiley Men var det ikke der loven stadig var ustabil i forhold til bid og aflivning ?

• #29   5. maj 2015 Det vil jeg godt nok gerne lige se noget dokumentation på det der Pernille Anna.

• #30   5. maj 2015 Det er sku sørgeligt for helt ærligt man har jo ingen chance for at vide hvad han gjorde ved hunden inden den bed! smiley øv hvor er nogle ting bare håbløst som hundeejer smiley

• #31   5. maj 2015 Rent juridisk er det fuldstændig underordnet om man skilter med 'hund i hjemme', 'hunden bider', 'her vogter jeg' osv. Man kan ikke fralægge sig ansvar på den måde her i DK.
    Jeg undre mig så også lidt over Pernille Annas historie for det er jo netop det som man har hørt udtalt fra flere instanser ikke skulle kunne ske ???? Men det er jo selvfølgelig noget der vurderes fra sag til sag.

• #32   5. maj 2015 Hunde må ikke bide (Og slet ikke skambide, hvilket jeg vil tro de nemt kan komme til, folk render jo ikke rundt med beskyttelses tøj på)

• #33   5. maj 2015 Jeg må dog stadig tilstå at jeg ikke gider bruge mit liv på at rende rundt og være bange for hvad der mon kan ske og om der en dag er nogle skumle typer der bryder ind til os. Min gamle mor oplevede at nogen sparkede hendes hoveddør ind en nat. Hendes hund gemte sig klogeligt under sengen. Min mor greb resolut telefonen og ringede til politiet pr omgående. Dvs. da vedkommende nåede ind i køkkenet til hende. Stod hun med røret og snakkede med politiet og meddelte dem at 'nu står han overfor mig'. Vupti så fik vedkommende travlt med at komme ud igen. Og min gamle mor er ikke blevet nogen skræmt gammel dame af den oplevelse smiley

• #34   5. maj 2015 De er tre scenarier
    1: Hunden vogter og bider af sig selv.Der vil næppe komme ogen dompå nogen måde.
    2: Du giver hunden ordre til at angribe. Så vil du få en dom.
    3: Du bliver angrebet og beder hunden om hjælp, så vil det være nødværge,og dom vil næppe fnde sted.

Nogenlunde sådan beskrev politiet det for mig.

• #35   5. maj 2015 Der er vist lidt almindelig forvirring om, hvad gr. C er.

Gr. C er en del af IPO-programmet som er et cirkusprogram, der intet har med virkeligheden at gøre, dog inspireret af virkeligheden.
    Hundene bider KUN i ærme.

Bidearbejde i den civile politihundeforening - same same. Det er cirkus og hundene kan kun bide i ærmer og intet andet. (Her hedder det ikke gr. C)

Politiets hunde - som på ingen måde kan sammenlignes med ovenstående hunde i denne sammenhæng, lærer at bide i skjult ærme.

Det, som kan være afledt af den civile træning er, at man måske ville kunne få hunden til at gø af vedkommende...

• #37   5. maj 2015 Jeg ville nu osse gerne have noget dokumentation på aflivning af hunden der bed en tyv.
    Politi, advokater osv udtaler jo at det ikke vil medføre aflivning (eller erstatning) hvis hunden bider en tyv i forbindelse med et indbrud. Man har en vis form for accept af at hunde beskytter deres ejendom/deres familie.
    Og de historier jeg lige kan komme i tanker om herindefra, hvor hunde har været i klemme i forbindelse med indbrud, har da heller ikke haft konsekvenser for hundene.

Personligt håber jeg egentligt bare at mine hunde smutter hvis der skulle være indbrud en dag. Jeg ved at Reiki ville gøre det, Gaia er jeg usikker på, men tror at hvis de virkeligt gik hende på klingen ville hun trække sig.
    Heldigvis har det jo aldrig været aktuelt -de fleste af os slipper jo for at få det testet smiley

• #38   5. maj 2015 Linda: Det lyder godt nok sært! Mon ikke der er tale om en agilitytræner der intet aner om IPO smiley Jeg kender ingen, der træner IPO eller PH, der opmuntre deres hunde til at være aggressive. Dem jeg kender træner med byttedrift og ja, hundene kører i et højt gear og det kan virke meget voldsomt for en der ikke ved at for hundene er det bare leg og fest. Aggressivitet bliver ikke blandet ind i bidetræningen. Men så vidt jeg ved så var der engang for mange år siden hvor man trænede bidearbejde på en lidt anden vis...
    Min Dobermann ved godt hvad hun skal med et ærme og synes det er supersjovt (ikke at det er noget vi gør særlig meget). En menneskearm uden et ærme ville hun aldrig at sætte tænderne i. Hun vil allerhøjest smadre ind i vedkommende og give ham/hende et stort vådt smækkys i hele hovedet smiley
    Jeg ville godt kunne få hende til at lave en DcH rondering på en der løber væk fra hende (det synes hun er mægtigt festligt). Men her har hun jo så lært at hun ikke må gå helt tæt på, da det koster pokkers mange point, hvis hunden så meget som snitter figuranten på skoen med en negl smiley

• #39   5. maj 2015 Jeg tror den med IPO og aggression er en ret almindelig misforståelse. I hvert fald er jeg da ofte stødt på den. Særligt blandt ikke-hundefolk, men osse hos folk der bare aldrig rigtigt har set det.

De sidste par år til landsskuet i Herning, har der været opvisning af enten PH eller schæferhundeklubben (kan sgutte huske hvilken). Og der er det da osse noget der er blevet diskuteret lystigt på sidelinien, men mit indtryk er at mange tilskuere gik derfra med et andet indtryk end det de kom med, når først de havde set hvad der foregik
    -det meste var jo en opvisning i lydighedstræning af hunde på forskellige niveauer samt lidt introduktion til figurant, leg med bidepøller o.l. så virker det pludseligt ikke så farligt smiley

• #40   5. maj 2015 Det med Labradoren der blev aflivet tror jeg ikke en meter på. Så har der været mere i den sag. Politiet selv udtaler at det ikke er aflivningsgrund. Og jeg kan fortælle at INGEN af mine hunde nogensinde vil blive aflivet for at bide en evt. indbrudstyv.

• #42   5. maj 2015 Se det link der er lagt ind højere oppe, godt nok 3 år gammelt, men der står sort på hvidt at det ikke er aflivningsgrund.

Kommentér på:
Hvis man træner sin hund må man så bruge den?

Annonce