655 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Kamphunde Kamphunde

Nå det kunne vække jer?

Men anyway. Jeg var også på udstillingen igår og så en masse dejlige hunde - HGér osv.
Og sådan et sted kommer man jo i tale med masser af mennesker.
Her dukkede så den evindlige debat op - at når man har Staffer - og mange andre racer i samme kategori....
hvad er det så lige der får folk til at flintre i rødt når de bliver kaldt kamphunde?

De er da udavlet fra deres brugsegenskaber - og de var avlet til at være kamphunde. Hvad er der så lige galt ved at kalde dem for deres rette navn?

En jagthund er da en jagthund uanset hvad - en hyrdehund en hyrdehund uanset hvad osv.

Og uanset hvor mange generationer man holder dem fra det de er opdrættet til - ja så slår instinkterne til jævnligt. Selv puddelhunden kan ikke "avle sig ud af" det er en jagthund. Der er masser af dem der´har kraftig apporterings og vand passion fra deres dage som jagthunde. Jeg siger ikke alle i et kuld har disse egenskaber - men sådan er det inden for alle racer.

mvh Karin

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 stk væg lamper og et puslebord. Har ingen redskaber selv til dette. 400 kr.
  • Opgravning af 5 stk. buksbom stubbe 3.000 kr.
  • klip af hæk 900 kr.
  • Elektriker 580 kr.
  • Hovedrengøring 950 kr.
  • Oprydning efter bryllup 5.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kamphunde
  • #1   18. sep 2006 PKA - ja det har du ret i - men det ved man da inden man anskaffer sig en hund at det og det hænger på den sååå

• #2   18. sep 2006 Kamphund lyder bare så negativt...............
    Muskelhund har ikke samme negative klang, men en hund er nu hvad den er........Vores er en "kamphund", det ved han bare ikke selv.....

• #3   18. sep 2006 En jagthund er jo ikke noget negativt, men det er en kamphund, derfor er det negativt at kalde dem for det.

• #4   18. sep 2006 Jeg syntes ikke man kan bruge ordet kamphund som en beskrivelse af en enkelt race.....ordet skal bruges til at beskrive en gruppe.....lige som jagthunde.........og hvad skulle emma så lige høre under ?.....jagtkamp....kampjagt ? *GG*..........ja hun jagter da min dyne om natten og når jeg hiver den til mig, så kæmper hun sig tilbage på den ......så denne betegnelse er god nok ;o)

• #5   18. sep 2006 Hvad så med gravhunde og beagler, det er jagthunde, men egentligt også "muskelhunde", i standarden står der de skal have tydelige muskler......

HEHE

Min dværggravhund kaldes for rotte.... Meeeeeeen hun er meeeeeeget søderer gnngnn

• #6   18. sep 2006 Muskelhund burde jo dækker over alle racer, da alle hunde har lige mange muskler - de er bare så noget mere markeret ved nogle, og nogle racer har også betydeligt mere muskelmasse, men antallet af muskler er det samme hos alle racer.

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal mener om begrebet "kamphund" - ikke noget jeg kunne drømme om at kalde dem i alvor, men heller ikke noget der pisser mig af................mere ;o)
    Når man har den type hunde, så må man tage det søde med det onde, sådan er det bare.

• #7   18. sep 2006 I går mødte jeg en Border Collie hvalp, gik jeg hen og sagde til ejeren "sikke en sød hyrdehund du har der"
    nej
    "jeg sagde sikke en sød Border Collie hvalp du har der."

Hvis jeg møder en schæfer hund siger jeg jo heller ikke til ejeren "er det ikke sådan en Psykopat hund?"

Næææ, jeg ville nok sige "det er da en schæfer er det ikke?"

Hvis jeg møder en Douge De Bordeaux, siger jeg så til ejeren "det er da en molosser"

Nej, jeg vælger at kalde racerne det de hedder, og ikke gå ud fra en betegnelse.

Når jeg møder folk som siger" er det ikke en kamphund", tæker jeg ved mig selv at de såmænd ikke kan have meget forstand på hunde hvis de ikke kender racen og må ty til en betegnelse!!

mvh

Rikko

• #8   18. sep 2006 Godt formuleret Rikko - som sædvanligt ;o)

• #9   18. sep 2006 Jeg tror faktisk at lige netop border collien meget ofte er udsat for slet og ret blive kaldt "hyrdehund", fordi den for mange er indbegrebet af den hund, der bare kan det der med at hyrde.............

Mange ved slet ikke at f.eks collies, aussier o.s.v.også kan hyrde.........

En hyrdehund er en border - basta *GGGGGGG' ( er så den holdning jeg har mødt )

Og indrømmet - jeg er en af dem, der kan have svært ved at se om det er renavlet amstaff eller om der er andet i.........tror jeg har nogenlunde tjek på det, men der florerer utroligt mange blandinger, og hvis man ser en på afstand - kan det være svært.

Ikke for st at forsvare noget - for du har da ret, Rikko......

Jeg ville nok også vælge at spørge til om det var en amstaff - men være en del mere usikker på svaret, end hvis det var en schæfer f.eks *GGG*

Kunne dog aldrig drømme om, at spørge om det var en kamphund...

Men altså fordomme og uvidenhed slåsser vi alle imod - men vores racers forskellige skavanker. Jeg hører stadig bloddryppende historier fra dengang hvor der blev voldavlet på collierne herhjemme - og en masse dårlige hunde så dagens lys. Der var mange fæle historier om folk som blev skambidt. Og det hænger ved.....

Så der skal meget lidt til at ødelægge et rygte, og uendeligt meget til at redde det igen.

Men altså - kender man sine egne hunde og ved hvad de indeholder, så burde sådanne bemærkninger ikke fremkalde andet en alm. morskab.

• #10   18. sep 2006 Karin:)
    Vi er fuldstændig ligeglade hvad folk kalder vores hunde.. og VI farer bestemt ikke i flint hvis folk spørg om det er kamphunde vi har. Normalt lyder svaret: Ja det er det, men de ved det bare ikke!
    De fleste spørger jo ikke fordi de vil genere, men fordi de er nysgerrrige, og synes at vores hunde ser meget søde ud, og det er sjældent det første der bliver spurgt om -det er hvad navnet er... og når det står et blævrehoved som Ninja og vralter med hele kroppen og slikker sig om munden... Så ved jeg at de fleste går derfra med et positivt billede af hundene!

Men hvis vi bliver spurgt hvad det er for en hund, er Svaret ikke Kamphund men Staffordshire bullterriere!

• #11   18. sep 2006 R P fedt svaret.

Vil nu sige som § K&A ~love me love my dog~KBH K § at jeg flyver heller ikke i flint hvis folk kalder min hund for en kamphund jeg tænker bare når endnu en der ikke har lyst til at sætte sig lidt ind i hvad det er personen snakker om.
    Men det må sku siges det er ret sjovt at se deres øjne når de spørge om det er en kamphund og man så siger ja.

men som sagt af R P så kalder jeg heller ikke en schæfer for en psykopat hund eller en hyrdehund men bare for en schæfer dem der spørger hvad det er for en race jeg har får det afvide og de fleste går faktisk derfra med et godt indtryk af Kaiser da han er meget menneske glad og især elsker børn.

Bliver sku kun glad hvis folk vil nusse med ham og tage sig tid til at se at det ikke er en "farlighund" som nogle tror.

• #12   18. sep 2006 Jeg ville nu også kalde en Amstaff en Amstaff hvis jeg vidste at det var det.. Ligesom jeg ville kalde en border collie en hyrdehund (eller noget helt andet) hvis jeg ikke vidste at den hedder border collie...

• #13   18. sep 2006 Det er fanme flot skrevet mere er der vidst ikke at sige til det!

• #14   18. sep 2006 Kamphund er negativt ! Og der er ikke særlig meget kamp tilbage i de fleste amstaff's som render rundt i Danmark. Synes der er flere at de såkaldte "jagthunde" som er aggressive. de er jo også blevet avlet til at slås mod større bytte, mang eaf dem.
    Hvad med Ridgeback, den sloges sku da med løver !
    L Ø V E R!!!!!

• #15   18. sep 2006 Jeg har nu også læst et par bøger og hvor i der står at ofte blev en flok Ridgebacks sent ud, hvor de angreb en løve og holdte den hen indtil som du siger jægeren kom dertil.

Men tilbage til emnet, der er jo ikke noget KAMP tilbage i disse hunde, hvertfald ikke så meget. og som jeg skrev i en anden tråd, så er der rigtigt mange andre hunde som er meget mere voldelige, men det er jo "okaay" for de har ikke muskler.

• #16   18. sep 2006 Som sædvanlig udarter det sig til om de er aggressive eller hyper jagtlige - hyrder Dronningen ud af morgensutterne eller noget andet.

Mit spørgsmål gik enkelt ud på hvorfor det var så galt at kalde en type hunde for det de er?
    Jagthunde er dælme også negativt ladet. Så har de myrdet det eller jagtet dat.
    Ja og? De kaldes stadigvæk jagthunde!
    Og ja - jeg har mødt mange agrresive ruhår - det er stadigvæk en jagthund!
    Men jeg har da også en der har fået flænge i øret af en kamphund - ja jeg har så!

Men det er ikke det jeg efterlyser - men tak til jer der læste og besvarede.

mbh Karin

• #17   18. sep 2006 Jasko - det er en gang bavl du der skriver.
    Det bevidner utallige rapporter om.
    Læs senest DKK´s HUNDEN

• #18   18. sep 2006 Hvad er RR Mgp ??

Uh ja, og DKK's Hunden er en facit liste Karin ??

Jagthunde bliver så også godt nok kaldt efter deres navne ..

• #19   18. sep 2006 Jasko..........Læs hvad jeg har skrevet:

Læs SENEST .............

Ja og kamphunde er kamphunde

• #20   20. sep 2006 Hallo.....

Hold da op...stopper den diskotion aldrig med de stakkels hunde som du kalder kamphunde.... De er egnet til træk hunde så stop med at udtale dig om noget du ikke ved noget om...det hva da utroligt lad dog de hunde være jeg har selv været ejer af det du kalder kamphunde og det er de mest dejlige og rolige hunde du kan få...

Kommentér på:
Kamphunde

Annonce