{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.488 visninger | Oprettet:

Dana bed mig :( {{forumTopicSubject}}

Dana bed mig hele 2 gange i dag smiley smiley

Vi legede ude i haven med alle 3 hunde, og jeg havde træk-kamp med Baby om en bøjle-bold i snor.
Dana hopper op bagfra og bider mig i albuen, lidt efter bed hun mig i håndledet smiley smiley
Hun bed ikke hårdt, nærmest et hårdt nap, men nok til at det kan ses smiley

Hvorfor hulan gør hun det ? er det fordi hun bliver jaloux ?
Vi var både mig og datteren der legede med hundene, så det var ikke fordi der ikke blev leget med Dana smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dana bed mig :(
  • #1   24. maj 2015 Fordi hun stresser over den lidt for vilde leg, hunden har ikke bidt dig den har stress nappet dig smiley

  • #2   24. maj 2015 Min den ene malle "ejer" mig - koncentrerer jeg mig om en af de to andre, kommer han farende og bider mig. Ikke hårdt, men han markerer bare rundt om min arm og maser sig imellem mig og de andre hunde.
    Jeg ved ikke om hunde kan blive jaloux - det virker lidt sådan - men jeg gider ikke den opførsel fra ham. Omvendt gider jeg heller ikke konflikten lige netop der, så jeg har løst det nemt og enkelt - han er kun indenfor alene smiley

    Hvad gjorde du ved Dana ? Sagde du noget til hende ? Jeg tror bare hun vil dig - og at du kun skal koncentrere dig om hende, hvis du følger hendes mening ihvertfald smiley


  • #5   24. maj 2015 #2
    Hermed et præfabrikeret standardsvar: "Æh nej søde lille ven. Hunde kan ikke blive jaloux. Der er tale om ressourceforsvar." smiley


  • #8   24. maj 2015 Jeg accepterer heller ikke at mine hunde afreagerer i mig - fair nok at de kører voldsomt op - det ligger jo til racen og er en del af det jeg elsker. Men de skal IKKE afreagere i hverken mig eller hinanden.
    Så er der time-out PRONTO smiley


  • #10   24. maj 2015 Hold da op ! Jeg benytter da i vidt omfang at køre mine hunde helt op i det røde felt så det er lige før de forlader deres gule hundeskind af bare iver.
    Men ! Jeg lærer dem samtidig at kontrollere sig selv - selv når de er i denne tilstand af stress - og det er faktisk en rigtig god ide til senere brug på konkurrencebanerne.

    Og at holde en hund nede fordi man vil undgå at den stresser - nope - den skal ha lov til at give gas - men den skal så også have lov til at lære at stoppe, når det bliver fortalt den.


  • #13   24. maj 2015 Divenzie -

    Jeg er ikke enig. Jeg mener, at hvis man hele tiden holder en hund nede fordi man har "stress-forskrækkelse", kan man - jeg siger ikke man nødvendigvis gør- risikere, at hunden aldrig får lov til at give den gas. Og det mener jeg er enhver hunds ret.
    Det er noget pjat, at man ikke kan lukke op for sluserne ind imellem - man skal blot have indlært en effektiv stop/sluk knap også.



  • #14   24. maj 2015 CF -

    Mit indtryk af racen er desværre heller ikke ret godt smiley

    Der var faktisk en terv fra det danske landshold i agility, der bed verdensmesteren i IPO3 til præmieoverrækkelsen - han gik bare forbi den smiley
    Aj, det er ikke morsomt, men der er mange måder at gøre sig opmærksom på, når man nu ikke kommer til fadet i forbindelse med præmierne smiley

    Mallen er anderledes - den er langt mere solid i dens nervesystem, men nøj, den kan give den gas ...


  • #16   24. maj 2015 Sorry for OT ...

    Jeg vil så sige, at lige i dit tilfælde, tante, så vil jeg undlade vilde lege når alle dine hunde er sammen. Leg med Dana alene, og lad være med at gå så meget amok når alle hundene er der samtidig. Det kan hun tydeligvis ikke kapere, og så er der efter min mening ihvertfald ingen grund til at gøre det.

    Det skaber bare nogle uheldige situationer ellers ...


  • #17   24. maj 2015 Divenzie -

    Vi træner hver dag, både med godbidder og leg som motivation.

    Mad kan aldrig fremkalde stress ... bare lige til info smiley

    Jeg har ikke haft en hund, der ikke kan give gas og så efterfølgende slappe af - enten ved at den selv finder ud af at legen er overstået, eller blot ved at bede den om at flade ud - stressbomberne mener jeg dog stadig kan indlæres og jeg kan ikke på nogen måde se, at det kan være fair overfor en hund, at holde den nede igennem hele dens liv.

    Men det er jo blot min mening.


  • #18   24. maj 2015 Stresslege med to hunde, der ikke lever sammen .... Ja det er dømt til at gå galt.
    Du har tidligere haft problemer med de to, så jeg ville virkeligt holde mig til rolig stimulering, når I har gæstehund.


  • #20   24. maj 2015 Du bruger selv eksemplet med at du træner med mad her :

    Jeg har stadig intet sagt om at "holde hunden nede". Det gør vi absolut heller ikke med vores hunde. Vi træner hver dag, både med godbidder og leg som motivation.

    Det er blot det, jeg reagerer på. At du træner med godbidder er jo ikke noget, der sætter fut i tingene hos din hund og derfor heller ikke nogen indikator for mig for, at du virkelig giver gas når du træner.

    Hvis du er "bange" for at hunden ikke kommer op i stress, giver du heller ikke gas i din træning - as in, du holder hunden nede.

    Jeg er aldrig bange for at mine hunde kommer op i stress - dit skriv om at du ikke tillader det indikerer for mig, at du holder dine hunde nede, fordi du (måske?) er usikker på, om du kan styre det hvis de kommer derop ? Eller også blot - som så mange andre med dig - er stressforskrækket ?


  • #21   24. maj 2015 Det du skriver her :

    Man man bruge dæmpende træning. Træning med godbidder som belønning i stedet for legetøj er fx dæmpende. Selvfølgelig skal man ikke tage glæden fra hunden, men jeg kan ikke se, at det skulle være rart for hunden at være i så højt et stressniveau. Det behøver vores hunde altså ikke være for at være energiske og tændt på træning

    ... er imho hele humlen i hvor forskelligt vi to ser på det at træne hund. Nu har jeg også været inde og se lidt på dine videoer og du træner blot mere "kedeligt" end jeg gør det smiley
    Det er INGEN kritik - blot en konstatering - og hvor du temmeligt sikkert vil se mine hunde som "stressede" ser jeg din på din video som "kedelig".

    Vi taler ganske enkelt udfra to forskellige indgangsvinkler - jeg synes du holder din BC nede og der er meget mere blæs i den end det den viser når du træner den - imho - at du ikke lader den lukke op, er jo dit valg og det er der jo i og for sig intet galt i. Blot synes JEG at det er en forkert måde at holde en højdriftig hund på - men jeg kunne jo tage fejl smiley


  • #22   24. maj 2015 Det sker også her i ny og næ, at whipperne napper ud efter mig eller hinanden, når vi leger.
    Det accepterer jeg ikke og det medfører time out øjeblikkeligt.

    Jeg leger sjældent med alle tre hunde på en gang, for det er oftest her det går galt, det sker ikke når jeg leger med en enkelt og heller ikke med to, men er de alle tre i gang, er det som om de ikke kan overskue, både at skulle forholde sig til mig og til hinanden.

    Leger de indbyrdes kører de også hurtigere op, når de alle tre er involveret, der stopper jeg dem, før de kammer over og afreagerer på hinanden.

    Jeg ser stress på godt og ondt, som en naturlig del af det, at være et levende væsen og selvfølgelig skal de have lov til at komme helt i det røde felt, det er så bare min opgave, at sørge for det ikke går ud over andet end deres legetøj.

    Whipperne kører temmelig højt, når de har løbet stærkt, jeg tror simpelthen et vist stress niveau er nødvendigt, for at de kan styre motorikken under den høje hastighed.



  • #23   24. maj 2015 Blev du bidt eller blev du nappet? Lia kan godt finde på at hyrdenappe mig hvis hun er helt op at ringe når vi leger vildt. Hun stopper så af sig selv eller senest ved et "slut". Jeg mener ikke det er usundt at hunden får lov at flippe ud, så længe den kan stoppe når den bliver bedt om det og slappe af bagefter.

    Det skal så siges at Lia gør det kun ved mig og vi har trænet napning forbudt i alle andre situationer.

    I Danas tilfælde ville jeg bare undgå at sætte hende i den situation, så bliver der ingen konflikt og ingen napning.

    C.F.: Min første Tervueren er desværre død for mange år siden, men hun var mentalt stærk og havde god drift. Lia tager det meste i stiv arm, men indrømmet, hun er ikke af samme kaliber. Jeg er fuldstændig tosset med hende, men hvis jeg kunne ændre noget, så ville jeg gøre hende lidt hårdere.

    Vi havde forresten en "fremmede" der bare vadede ind i går, og der fik han med en knurren besked på at han godt kunne gå igen. Det varede indtil jeg kom ud og bød ham velkommen. Herefter var der ingenting. Det ser jeg dog ikke som en unormal reaktion.


  • #28   25. maj 2015 Undskyld min sene respons, havde internet-problemer smiley

    Ja Dana stresser nemt, men hun har aldrig faret op og bidt nogen, eller brækket sig.
    Der er mange ting omkring Dana som undrede os, derfor tog vi den store tur til dyrlægen i nov sidste år, og derefter fik klarlagt en del ting, så vi kunne sætte ord på hvad og hvorfor.
    Dana bliver aldrig driftsikker eller bare lidt mere hård i filten, hun vil altid være blød og lidt nervøs, pgå et traume meget tidligt i hendes liv.

    Martine : jeg gav hende et meget bebrejdende Danaaaa ! og så fik hun et alfarul.. smiley ej pjat, vi kalder det et alfarul for sjov, men jeg fik hende hen til mig, og får hende til at lægge sig, og klør hende på maven, derefter op og sidde mens hun får masseret øre, så køler hun ned igen.
    Sjovt nok får øremassage hende til at slappe helt af.
    Men ja, slut med vilde lege med alle 3 hunde.
    Til sidst det billede som ikke ville med i går, det er fra min arm, hvor en hjørnetand har sat et pænt mærke . jeg vil kalde det lidt mere end blot et nap .



    profilbillede
  • #29   25. maj 2015 Grusomme mig : Du kan undre dig alt det du vil, du fatter alligevel ikke en meter. smiley

    Tror bestemt ej heller du har forstand på Belgierne, det skal vi nok lade Belgier-folket om, såsom Martine og Bodil. for at nævne nogen smiley


  • #33   25. maj 2015 Det der er bestemt ikke et bid.... ikke engang en markering.... Det er bare et nap smiley

    Vi tumlede ude i køkkenet dengang vi havde border og 2 schæfere... Schæfertæven advarede, at hun synes vi skulle stoppe... Det gjorde manden så ikke... Det resulterede i et velplaceret NAP i den ene balle.... Det var intet andet end et nap, men det så MEGET værre ud end det der smiley

    (den situation medførte mange meget høje grin fra mig, og en kiks til tæven smiley )


  • #34   25. maj 2015 Trælse beskeder fra trælse mennesker, gider jeg ærlig talt ikke at spilde mere tid på.
    Så må det bare blive sådan her !


  • Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

    Emner: 2 Svar: 120
    #37   25. maj 2015 Det er svært at diskutere hvis man ikke får defineret begreberne og der skelnes mellem stress som i opkørthed (arousal) som hunden kan håndtere og stadig fungere hensigtsmæssigt og overopkørthed/stress som i manglende evne til at handle rationelt i situationen.
    Der er tilpas stresshormoner til stede i førstnævnte tilfælde og alt for mange til stede i sidstnævnte tilfælde.

    Badetøffel: Jeg ser det heller ikke som et bid, men det er jo ikke min arm smiley

    Om man kalder det for jalousi eller ressourceforsvar er ligegyldigt i mine øjne, for dette har samme baggrund: Man vil have noget for sig selv, men, og du kender Dana bedst, kan det ikke "bare" være, at

    1. legen havde varet for lang tid
    2. hun blev frustreret over ikke at kunne komme
    3. at der er noget i samspillet mellem dine hunde, som gjorde hende frustreret?

    Adfærden du beskriver lyder, som den adfærd man ser hos hunde, som ikke kan administrere sig selv og det de oplever i situationen. Nogle napper og andre "parrer".


  • #39   25. maj 2015 Divenzie -

    Du forstår ikke hvad jeg mener - og det er også fair nok smiley

    Lad os ikke køre i ring, det fører ikke rigtigt til noget alligevel og er under alle omstændigheder OT i denne her sammenhæng.


  • #40   25. maj 2015 Jeg ser det nu også mere som et lille uerfarent nap. Jeg har ingen nap lige pt. men skal nok tage et billede af et næste gang hvis jeg husker det - det er små runde blå mærke på størrelse med en 1 krone.

    Et nap gør ondt, den skal jo kunne mærkes for at få et stædigt får eller en stædig ko til at flytte rumpetten.

    Jeg har hver gang jeg har haft hvalp haft store blodige blå mærker pga. gentagen napning, især på skinnebenene, indtil den lille fis har lært at styre sig. Min læge for mange år siden troede faktisk at det var min dengang kæreste som slog mig og jeg fik en lang lektion om vold i parforhold, selvom jeg fortalte ham det var hvalpen, men den troede han ikke på. smiley


  • #41   25. maj 2015 Vil iøvrigt lige sige, at jeg ikke kender forhistorierne på diverse hunde herinde og udelukkende reagerer på situationen med Dana her.

    Og - min løsning på dette er den simple, at lade være med at lege vilde lege når der er mere end Dana involveret, hun virker ikke til at kunne håndtere det smiley

    Mine tre voksne hanner kan lege trækkeleg i ét tov sammen - men det tror jeg altså hører til sjældenhederne og jeg tror bestemt også det har noget at gøre med en jern-psyke på især den ældste af dem. Var det 3 "flimmer-gøjer" kunne det nok ende mindre kønt smiley


  • #43   25. maj 2015 Okay, TG, fik ikke læst din sidste besked inden jeg sendte mit sidste indlæg. Så må det jo bare være sådan. Du ser det som et bid, jeg ser det som et nap.

    Og ja, jeg mente det også på den gode måde, et nap hvor hunden er oppe at køre er hvad det er og ikke noget bekymrende, men et bid er noget helt andet.

    Men heller ikke mere fra mig herfra.


  • #44   25. maj 2015 Line P -

    Passer på ikke at få armen ind i synsfeltet fremover smiley

    Aj, det kommer lidt an på situationen - er hunden så opkørt at den bare hugger ud til højre og venstre efter alt, der kommer inden for rækkevidde, vil jeg køre den anderledes i C. De skal lige have hovedet med jo smiley

    Men det er svært at sige "sådan gør jeg i den og den situation" .. det kommer an på så mange ting, synes jeg smiley


  • #45   25. maj 2015 OT Martine. Vi skal altså snart have pakket funky ud smiley

  • #49   25. maj 2015 M: de rælse beskeder var ment til Krumme og grusomme.

    Absolut ikke dig smiley

    Jeg kalder det mere end et nap fordi, hun har tit hyrdet os i måsen eller ankler, og det gør slet slet ikke så ondt som dette gjorde, det var lige før hun havde revet mig omkuld smiley

    Og lige med hensyn til Dana og Baby, så var det mens Dana var højløbsk at hun var hys, det er hun slet ikke mere, og de spiller fint sammen igen.


  • #50   25. maj 2015 CF : Ro på, jeg har forstået dig smiley

    Jeg pointerede bare at Dana aldrig har været så opkørt at hun ligefrem brækkede sig smiley

    Men hun har lig i lasten som vi skal deale med, og derfor er jeg ekstra obs når hun ændrer adfærd over for nogle ting.
    Og det er rart at få forskellige syn på sagen her fra panelet på HG, så vi kan finde den løsning der passer bedst på netop vores lille *hæklefejl* her smiley smiley


  • #51   25. maj 2015 Er det almindeligt accepteret, at en hyrdehund sætter tænder i ejer? Hapse, nappe, markere eller bide - kært barn. Det undrer mig, at man/I faktsik finder jer i det og næsten slår det hen med et smil. Tøhø, sådan gør en hyrdehund. Ingen af mine bullere har nogensinde gjort det, hverken ved mig eller børnene.



  • #53   25. maj 2015 Hehe - ja hunden må tro, at ejeren er et får eller en ko. smiley

  • #55   25. maj 2015 CF : så vidt jeg husker har Dana kun brækket sig i bilen da hun blev køresyg, hvor jeg pr refleks greb hende om snuden, med uheldiger følger der kom ud af det, kald det gerne ulækkert, det gjorde jeg smiley
    Men ret mig gerne hvis jeg har glemt noget smiley

    Og nej, jeg bliver tosset fordi de 2 trunter, kun skriver for at være negative, det er set så mange gange før, og det vil de også blive ved med, derfor er de blevet blokket, da jeg ikke gider forholde mig til noget som er så ukonstruktivt. Og det med barnlige reaktioner til følge kan jeg se, og deraf er min beslutning vist også den bedste.

    Søren : vores schæfer hyrdede aldrig os, men alle andre dyr her på farmen smiley Dana gør, det er lidt svært at pille hyrden ud af dem, så hvis man ikke kan acceptere den slags, skal man nok bare ikke have en hyrdehund smiley


  • #56   25. maj 2015 Mine har aldrig været slemme til det, men det er da sket....
    (nappet i ballen længere oppe, var i min verden 100% selvforskyldt)

    Jeg kan ikke se det store problem i, at der kommer et par nap, når man "leger" med driften.... især indtil vovse liiige har fået helt styr på sig selv i de situationer.... smiley



  • #57   25. maj 2015 Dana mener nok jeg er et får smiley smiley .... Mæææhh smiley

  • #59   25. maj 2015 Søren, ja det er meget normal at en hyrdehund hyrder og napper, ligesom hvalpe generelt har det med at bide i folk. Jeg træner begge dele på samme tid, så jeg ender med en nogenlunde fornuftig ikke nappende, ikke bidende hvalp/unghund.

    At en voksen hund gør det vil jeg så sige ofte skyldes manglende træning eller manglende stimulering. Her skulle det gerne være under kontrol, ligesom med hvalpebidningen. Man kan dog komme ud for en situation der ikke har været trænet, ligesom jeg tror TG gjorde det her.

    For os var det at manden skubbede en trailer foran sig, som var en ny situation. Lia var stadigvæk unghund og jeg fik stoppet hende inden hun satte tænderne i ballen på ham, og så var det ellers ud på marken med en trillebør og rende rundt med den med hunden i røven. Naboerne har sikkert fået sig et billigt grin, men nu sidder den også i skabet.

    Jeg kunne også have trænet det væk når vi to leger vildt, men jeg har valgt at tage det med og lade hende flippe helt ud under leg og få afløb for sine hyrdehunde instinkter, dvs. hun får også lov til at støde ind i mig og løbe mig op, ligesom en belgier ville gøre under hyrdningen. Så ja, jeg er et får som kan lege tag-fat. smiley

    Det positive ved det er at hun synes jeg er den bedste at lege med, så det er for mig et par blå mærker værd.


  • #60   25. maj 2015 Her i huset er det mest af alt manden Dana hyrder, en sjælden gang polakkerne, når de vader igennem køkkenet, men der napper hun sjældent, hun tøffer bare i hælene på dem med hovedet sænket, og det ser ud som om at hun vil nappe dem.

    Hun har tidl haft noget med at hun stak snuden op i måsen på folk, men er heldigvis stoppet med det , en af vores polakker var nær endt inde i ovnen fordi hun chokerede ham ved at netop som han bukker sig ned, stak hun snuden helt op mellem ballerne på den stakkels mand smiley

    Dana er faktisk den eneste hund jeg har haft som meget gerne vil krammes, hun kommer og hopper op, og trykker sig ind til mig, og så vil hun meget gerne have at jeg trykker hende et kram mens hun putter under min arm .... det tyder jeg som at hun er usikker og søger tryghed.
    Hun kommer også tit og sætter sig tæt op af min stol når jeg drikker kaffe, og bliver ved med at skubbe til min arm, den skal ligge omkring hende, og gerne nusse hende lidt, tager jeg armen væk, så går det løs igen med at skubbe min arm omkring hende, og igen er det fordi hun er usikker og skal føle sig tryg.


  • #61   25. maj 2015 CF : kan ikke huske det... ærlig talt smiley Har lige prøvet at løbe mine emner igennem, men kan ikke finde et hvor hun har kastet op smiley

  • #62   25. maj 2015 Det der nap er ingenting. Det har været et "lege-bid".

    Jeg har collie - ikke speciel driftig ift andre racer - men jeg avler på de mere driftige, og jeg leger meget ifm træning. Jeg har blå mærker op og ned ad armene. Sidder og kigger på dem nu...............tjah..................

    Hyrdehunde bruger det jo - og selvsagt kan man lære dem at lade være, men jeg vil have den vilde leg - og ryger der en finke af fadet, så må det være sådan.

    Det sker kun ifm træning og leg. Ikke ellers.

    Men enig med de andre - er det de andre hunde, som får hende op af stolen, så må den situation bare undgåes.

    Jeg synes træning med kun klik = godbid dæmper alt for meget ift det jeg vil have.


  • #63   25. maj 2015 Søren -

    Er det almindeligt accepteret, at en hyrdehund sætter tænder i ejer? Hapse, nappe, markere eller bide - kært barn. Det undrer mig, at man/I faktsik finder jer i det og næsten slår det hen med et smil. Tøhø, sådan gør en hyrdehund. Ingen af mine bullere har nogensinde gjort det, hverken ved mig eller børnene.


    Nu var mallen oprindeligt hyrdehund, men meget er sket siden "oprindelig". Men skal jeg hoppe med på vognen som "hyrdehundeejer" så kommer det an på hvor meget ejeren accepterer.
    Vores maller "hapser" ikke - man er ikke i tvivl når de tager fat, for de bider - det er ikke i forbindelse med at de "hyrder", for det gør de ikke - det er i forbindelse med leg, når de kører op.
    Det accepterer jeg, for efter min smag er det en del af pakken, når man shopper malinois.

    Og nej, du kan da på ingen måde sidestille en sløv bulldog med en hyperfølsom terv eller groenen - ej heller med en malinois. Det er helt forskellige racer for dælen da smiley
    Fik en af mine maller den smarte ide at begynde at opføre sig som vores corso, var det da også ud af min butik !!!

    Der er - heldigvis - forskel på racerne smiley


  • #64   25. maj 2015 Hvor følsom en groenen er ved jeg ikke, men der er stor forskel på en Terv og en malle, meget stor endda.
    Jeg ser terv der bruges til agillity, men ikke til ipo som mallen, tror faktisk heller ikke en Terv kan bruges til Ipo eller lign.
    Den er mere vattet, og hyperfølsom.
    Men en terv som Dana passer os fint, jeg tror slet slet ikke jeg ville kunne håndtere en malle, derfor valgte jeg heller ikke en malle, selv om de er utroligt flotte smiley


  • #65   25. maj 2015 Jamen er det ikke bare herligt. Her står jeg med den sløve bulldog, som ikke napper/bider mennesker, men som alligevel er blevet gjort ulovlig. Ambull-klubben skulle nok have haft et par jøder til at udføre lobbyarbejdet, så havde verden set anderledes ud smiley

  • #66   25. maj 2015 Nu er der jo forskel på et hyrdenap og et bid. Jeg er blevet nappet mange gange og bidt en enkelt gang - og de to ting kan slet ikke sammenlignes. Man gør jo heller ikke alle hunde ulovlige fordi hvalpe har det med at gnave i folk.

    Jeg er i øvrigt IKKE tilhænger af forbudslisten, hvis der skulle være nogen tvivl.


  • #67   25. maj 2015 Jeg troede ambullen var sådan lidt alternativt begavet, men en hyrdehund, der hyrder sin ejer, er sgu da dummere end hullet i røven på en ko - som man siger smiley

  • #68   25. maj 2015 Floyd kan også køres ret højt op i leg , det kan også resultere i lidt haps her og der, sådan er det..... smiley

  • #69   25. maj 2015 Og så er diskussionen over for mit vedkommende. Tak for kaffe.

  • #70   25. maj 2015 Årh søren ... det passer ikke smiley

    Da vi en aften skulle have frikadeller, Dana`s livret, og Bent ikke gad rejse sig fra sofaen, blev han hevet ud af den og hyrdet ud i køkkenet.... se det var ikke dumt, men smart, ellers kunne hun jo ikke tigge dunser vel ? smiley smiley

    ( Dygtig Dana *klik* her er en dunse til dig smiley )


  • #71   25. maj 2015 Søren - lad nu være med at tage det så personligt at jeg synes at en bulldog er sløv for pokker smiley

    Og at mine maller bider mig i leg - klart, de BURDE da SÅ MEGET være forbudt !!!!! Hvor fanden er de jøder henne ???????


  • #72   25. maj 2015 Martine - du misforstår mig vist. En af grundene til, at jeg købte bullere, var netop fordi de var rolige og næsten uden drift. Jeg kommer ikke til at eje en hund, der ustandselig kræver aktivering og opmærksomhed. Her i huset er kun få aktiviteter pga hunden - den er bare en del af hverdagen. Den er med alle steder på nær jobbet.
    Jeg gider ikke bruge min fritid på at stå og råbe efter min hund ude på en mark. smiley


  • #74   25. maj 2015 Jeg tror egentlig det er rigtigt at det er ret almindeligt for hyrdehunderacerne det der - men jeg er ikke sikker på at det handler om hyrdning overhovedet.

    Alle mine hunde, schæfere, har afleveret sådan et mærke en gang imellem på os, og det sker, når de er kørt op og som det, som jeg tolker som enten en afreaktion eller som leg, hvor hunden et splitsekund glemmer at det ikke er en hund, den leger med.

    Afreaktionen opstår oftest når hunden bliver tilbageholdt fra sit driftmål og driften er høj. Så flyver bisserne fra side til side og det er lidt tilfældigt hvor de rammer. Det koster blå mærker hid og did. Det er frustration og den frustration vil vi gerne have og bruger i især forsvarsarbejde, men også i lydighedstræning.

    Så sker det i leg - det er ups'ere, hvor hunden er for opkørt til at bruge hovedet ordentligt. Den er ikke halvt så opkørt som i træning, det er bare alt for sjovt. Og det er jo det, det er. Alt for sjovt. Og der stopper legen så. Og der falder en skideballe, for i den situation vil jeg have at hunden holder kontrol på sig selv (alt afhængig af hvor moden hunden er).

    Det hænder.... Og man kan jo vurdere om man synes det er for meget for en selv og hunden og så kan man kontrollere hvor opkørt situationen må blive for hunden.
    Det er bare at se på hunden i den situation, den er i og stoppe i tide.

    Her i huset er klemmelus, små hudafskrabninger og for min mands vedkommende små huller ikke unormalt...




  • #75   25. maj 2015 Søren -

    Måske jeg misforstår - men ... det tror jeg nu ikke smiley

    Du er som bulldog-ejere er flest - og det er der jo alt andet lige nogle der skal være smiley


  • #77   25. maj 2015 Martine - jeg har desværre ikke en "uddannelse", som gør mig kapabel til at placere en type som dig. Jeg læser nemlig ikke ugeblade. Men måske jeg kunne gætte, ligesom du gør. smiley

  • #78   25. maj 2015 Ja det skulle du da tage at gøre - måske en dag, bliver du ligeså skrap som jeg er det smiley

    Det er dog rart at se, at du allerede - på trods af dit manglende engagement i ugebladslæsning - er i stand til at se, at jeg da ihvertfald er en "type" smiley


  • #80   25. maj 2015 Isabelle : så skal du nok til at læse nogle flere ugeblade smiley smiley

  • #82   25. maj 2015 Isabelle - med fare for at blive underkendt af højere instanser, vil jeg nok mene, at du er "jegvillefaktiskhellerehaveenkatmengiderikkedødemuspåkøkkengulvet" type. Sådan er alle semislædewannabehundeindehavere. smiley

  • #84   25. maj 2015 Det er en alibi-kat.
    Lidt ligesom margrethe er henriks alibi-kone. Get it? smiley


  • #85   25. maj 2015 De napper jo også hinanden, hundene......................med lad nu være at kalde det "bid" for det er det ikke.

    Springer der en kat op foran mine, de er i snor - og de ikke kan få afløb for den jagtdrit der pludselig vælter op, kan de godt vende sig mod naboen og tage fat i kraven på den. Hos mine hunde er der jo bare hår - så naboen mærker ingenting :O)

    Men det er en del af deres adfærd indbyrdes også i visse situationer.

    Enten er man til det - eller også er man ikke.

    Jeg vil have hunde, der er "på" it træning, bevæger sig rapt, reagerer hurtigt - så er det her en del af pakken.

    Det går aldrig never ever ud over fremmede - kun mig som ejer og træningsmakker.

    Er man ikke til det - så vælger man bare en anden hundetype. Nemt og enkelt smiley

    Og selvklart kan det stoppes - man skal bare altid holde sin hunde nede under det røde felt, hvor den er rooooooooooooolig. Inden for de fleste hyrdehunde, er der da også "avlere" der går efter dette smiley De hunde ville jeg så bare ikke vælge, hvis jeg ville have en hund, der kunne arbejde lidt mere intenst - eller bare arbejde.

    Jeg tror heller ikke det har noget med hyrdedrift at gøre. Mine hunde er ikke sådan, når de er på får.


  • #88   25. maj 2015 CH - Jeg tror du har ret, det er den afreaktion vi ser hos whipperne også, når de kører højt, der er en grund til, at de har mundkurv på, når de løber lure coursing eller væddeløb.

    Samtidig gør det sig også gældende, at en jagt oprindeligt skulle afluttes med et drab, når mine tre leger indbyrdes, er det tid at stoppe legen, når de lægger an til at bide hinanden i nakken, det er tydeligt det de ville gøre ved en kanin eller harer.

    Oftest er det de unge whipper som er værst, det er ikke mere end en uge siden, at der røg et ærme i min søns jakke, da han legede og trænede med den yngste.





  • #89   25. maj 2015 CF - tilfældet "Isabelle" var en gratis typebestemmelse. Nu koster det. Ellers bliver jeg nok bare kaldt skruebrækker af mine kollegaer/konkurrenter her i tråden. smiley

  • #92   25. maj 2015 He he... elsker når folk kalder mine hunde for dumme smiley

    Især når det er fordi de udviser en adfærd folk ikke forstår smiley

    Resy må være ekstra dum... Man kan tit høre hendes tænder klappe sammen, men de rammer aldrig smiley


  • #93   26. maj 2015 Sådan ser Dana ud når hun er ved at koge over.... smiley

    Det er så relativt nemt at få hende kølet ned igen smiley


    profilbillede
  • #95   26. maj 2015 Netop den øvelse med at bide i arm, må jeg indrømme at alle de videoer jeg har set, eller i alt fald de fleste af dem, der slår ham med armen hunden, med en *ting og det kan de fleste Terv slet ikke klare.

    Martine kan komme og fortælle meget mere om netop Ipo, og hvorfor en Terv bestemt ikke duer til det smiley


  • #96   26. maj 2015 Du kan da godt finde En Tervuren som træner IPO faktisk er deren del der gør det, rigtig gode bliver de færreste;) en af mine hvalpe træner IPO og har en IPO 3 smiley men hun kan på ingen måde hamle op med maller:)
    Er IPO det enestedu har lyst til, så er en Tervueren nok ikke lige det bedstevalg;)


  • #98   26. maj 2015 Jeg tog så fejl, for Dana `s far går sørmer Ipo III . Erf ikke helt med på hvad det betyder, men han kan altså bruges til Ipo

    http://www.working-dog.eu/dogs-details/53931/Chuck-von-der-Feldstiege


  • #100   26. maj 2015 Aner ikke meget om Ipo, bortset fra at din hund skal være mentalt stærk.

    Vi skal have Martine på banen, hun er ekspert på netop det område, Hun har Malinois . smiley


  • #101   26. maj 2015 Ja IPO III er den højeste af dem smiley


  • #102   26. maj 2015 At træne sin hund til at bide i et polstret ærme, wauw. Så er der da ingen grænse for lyksalighederne længere. smiley smiley smiley
    Gurli det må du lære dana eller Bent. Alt efter hvem der er mest lærenem smiley


  • #104   26. maj 2015 https://www.facebook.com/100001651442995/videos/712366878828354/

    Søren : Dana helt afgjort, hun er allerede i træning, og Bent har ikke så mange tænder tilbage smiley smiley


  • #105   26. maj 2015 IPO er altså meget mere end at bide i et ærme. Det er også lydighed og spor.

    BEMÆRK så lige - at uanset hvor tændt hunden er på at bide i det ærme, er en stor del af det, af den skal være under kontrol og lade være!!

    Det kunne mange mennesker lære af - den kontrol over en driftsstærk hund. Det uanset om driften så er jage, nakke andre hunde eller lign.

    Jeg skal bruge en collie i avl nu, hvis far har en IPO3. Det er flot og fint - men bliver aldrig med den overlegenhed f.eks en mallinois har.



  • #106   26. maj 2015 Det billede af Dana viser en hund i totalt stress-mode.

    Jeg tror I skal sætte ind og undgå alle situationer, der stresser hende.

    Leg med en hund herhjemme, med de andre hunde omkring, ville også stresse hele flokken.


  • #107   26. maj 2015 Billedet er fra en gå-tur den anden dag, hvor hun flippede over et rådyr, lidt svært at undgå, men så må hun jo køles ned igen smiley

  • #108   26. maj 2015 Når jeg ser den video du lige har lagt op, så er der da ikke noget at sige til, at hun kan finde på at stress nappe..

    Det bliver jo gjort til en sjov ting, og noget der på det nærmeste opfordres til at forsætte med.
    Så når stress niveauet ryger op i en sjov leg som den anden dag, hvorfor skulle hun så ikke ty til napperi igen?


  • #109   26. maj 2015 Den video er ca 2 år gammel smiley og det er KUN ham hun leger napper med, ingen af os andre.

  • #110   26. maj 2015 Det er muligt, but still.
    I en opkørt og stresset situation, hvor hun mister overblikket, så ser jeg det stadig som en naturlig reaktion fra hende, ud fra at hun jo gerne må normalt..
    Ligemeget hvor få hun så leger den leg med..


  • #111   26. maj 2015 IPO er tre discpliner, spor, lydighed og forsvarsarbejde.

    Og ja, IPO3 er den højeste prøve, man kan tage i det program.

    Når tervueren ikke generelt egner sig til programmet er det fordi den mangler mod og belastbarhed. Og det er forsvarsarbejde det handler om.
    Det handler ikke ret meget om at blive slået af stokken (der er i alt 4 stokkeslag i IPO3 prøven), men for de fleste hunde om den trussel, der bliver lagt på hunden i det figuranten løfter stokken i en konfrontation.
    Der er der rigtig mange racer, der falder igennem. Mange falder også igennem på drift - og det går også ud over lydighedsdelen, hvor der stilles store krav til præcision og udstråling på samme tid.

    Vil man IPO, så er en terv ikke det oplagte valg. Men det betyder ikke at man ikke kan træne det. Det kan man med alle racer... Det bliver bare ikke lige godt og det er ikke alle individer, der kan lide den fulde pakke.


  • #112   26. maj 2015 Enig CH smiley

    Henriette : Hun har aldrig gjort det overfor mig før, jeg er opdrageren, hendes resource, den der bestemmer.
    Manden er det noget andet med, han er en del af legetøjet, og det er ham selv der har ladet hende skabe det sådan.
    Hun har altid kunnet skelne imellem det, at det kun er ham hun gnasker i, og bestemt ikke mig, derfor blev jeg også i den grad chokeret over at hun gjorde det ved mig, det har hun aldrig gjort før.


  • Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

    Emner: 2 Svar: 120
    #113   27. maj 2015 Vil du uddybe hvad du ser, som antyder stress på det foto Lapinette?

    Fotoet viser en hund, som halser med tungen langt ud af munden, som den også kunne se ud efter en lang løbetur eller leg i varmt vejr.


  • #114   27. maj 2015 ja, Irene smiley

    Hunden halser - meget - den har ørerne lagt hele tilbage, og dens blik er stift rettet mod noget "out there". Den har smalle øjne - de er knebet sammen.

    Den er ikke opmærksom på ejer, og ørerne er væk.

    En hund der "kun" har løbet ( som dog også er en stress-tilstand - alt der får adrenalinen til at arbejde, er jo stress ) vil have ørerne fremme og et tilstedeværende udtryk i øjnene, når den ikke er bragt ud over alm. sund stress.

    Stress er ikke kun skidt - det er også det der får hunden til at yde lige lidt bedre, eller løbe lidt hurtigere i en konkurrence-situation.

    Men som ejer beskriver denne hund - og problemstillingerne omkring den - tror jeg stress er godt at undgå - i enhver form. Jeg ville heller ikke lade manden lege "vildt" med den.

    Ejer har beskrevet billedet er taget, hvor hunden flammede op over rådyr - så den ER stresset på billedet.

    Men i stedet for at at lave en diskussion med mig, om hvad jeg ser - synes jeg da du skulle smide gode råd i retning af ejeren i stedet.


  • #115   27. maj 2015 Hvis man har en hund der stresser let skal man slet ikke lege hverken med bold eller pind..

    Robin stresser også nemt, og herhjemem er bolde forbudt, og pinde bliver liggende på jorden..

    Robin er 5 år


  • #116   27. maj 2015 Lapinette : fin beskrivelse, vil dog lige rette dig i flg :

    Dana`s øjne er ikke smalle på billedet, sådan ser hendes øjne ud normalt, blikket er dog rettet i den retning rådyret løb.
    Hendes øre.. ?? de ligger ikke ned, vinklen er lidt skidt, men man kan godt se det står op .
    Når vi går tur, eller løber halser Dana altid med læber løftet .


  • Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

    Emner: 2 Svar: 120
    #117   27. maj 2015 Lapinette, jeg har haft været der, men mit første indlæg havde vist ikke interesse og så fortsætter jeg da ikke smiley

    Ørenes stilling og øjnenes størrelse har intet med stress at gøre.

    På et enkelt foto kan du ikke afgøre, om en hund lægger ørene bagud for at lytte eller som et led i en signalserie, derfor undrer det mig, at du sætter stressprædikatet på hende.


  • #118   27. maj 2015 Sådan en tråd som den her kommer let til at minde om "mandagstræner" på ekstrabladet web-tv. Vi har et par journalister, der har spillet lidt serie 4 fodbold for 10 år siden. De bliver så sat til at analysere, hvor fc barcelona, bayern munchen, chelsea mm. fejlede i week-enden. Dette helt uden at kende til den virkelige verden pågældende steder, men i stedet foretaget ud fra fotos og videoklip.
    Festligt. smiley


  • #119   27. maj 2015 Beltane, selvfølgelig kan man lege med bold med en hund, der stresser.

    Det handler om at styre legen og se på sin hund.

    Pindelege er noget skidt ligegyldigt hundens stressniveau.

    Synes det er forfærdeligt synd for alle de hunde hvis ejere tror på at det rigtige er at holde op med at lege vilde lege...


  • #120   27. maj 2015 CH - Der findes heldigvis andet end boldlege.. Som leg med andre hunde, gåture på stranden osv..

    Vi mangler ikke boldlege herhjemme overhovedet..


  • #121   27. maj 2015 Du anbefaler at man stopper boldlege men derimod leger med andre hunde?

    Gåture kan aldrig gøre det ud for hund-fører leg.



  • #122   27. maj 2015 Nej jeg anbefalder man finder alternativer

  • #123   27. maj 2015 Uden at du kender føreren, har set hunden?

    Uden du ved, om folk forveksler stress og drift, hvad der er rigtig rigtig mange, der gør?
    Så anbefaler du, at man piller noget af hundens største glæde ud af dens liv og en af de korteste veje til kontakt mellem en hund og dens fører?



  • #124   27. maj 2015 Nej det gør jeg ikke, jeg anbefalder man finder et alternativ, hvilket gør man ikke piller nogen glæde ud for så ville det være en nedgradering ikke et alternativ

  • #125   27. maj 2015 Du beder om at finde et alternativ til folk, uden at kende hunden, kende føreren, uden at vide om stress er stress eller drift?

    Hvad med at lære folk at lege hensigtsmæssigt i stedet? Man behøver ikke at pille en bold ud af hundens liv alene fordi den kører for højt.
    Det er alle tiders måde at træne på... Og igen - man vinder en afsindig god kontakt med sin hund, når den er motiveret i den grad.

    Driftforskrækkelse har desværre fået god plads... Nøj, noget vrøvl man kan læse her og der om det.


  • #127   27. maj 2015 Linda : her er det nøjagtig det samme med Anton, jeg lyver ikke når jeg siger at min bror INTET havde lært Anton, for ham var Anton kun hygge hund.

    Netop med legetøj har vi lært ham sit, giv pote, og aflevere, den sidder dog ikke i skabet endnu. + flere andre øvelser.


  • #128   27. maj 2015 Irene - gå nu efter bolden, frem for en tilfældig meddebattør.

    Hvad synes DU ejer skal gøre ? Hvad ser DU ?

    Ejer har jo tydeligvis et problem - ellers ville den tråd jo ikke være lavet.

    Jeg har hyrdehunde - 7 stk - jeg opdrætter hyrdehunde. Jeg er selv aktiv konkurrence-hundefører - mener mine hunde har nogle-og-30 titler. Heraf 4 champions.

    Hyrdehunde stresser let - hvilket også er deres force træningsmæssigt. Stress er ikke skidt - det kan tænde hunden på et split-sekund, hvad vi har brug for - og også hyrden oprindeligt havde, når den var på får. Nu bruges de så til alskens andre ting, hvor dette også kan bruges.

    Men der er en hårfin balance mellem stress/for meget. Hunden må ikke stresse så meget, den slår hjernen fra. Det er ingen tjent med. Så arbejder den dårligere. Men vi vil gerne have den intensitet, det også kan give.

    Denne ejer har et problem med sin hunds "stress" - når den kører op, bider den i hende.

    Mine hunde kører også op - jeg bruger enormt meget belønning med bold, bideskind osv - og af og til får de hapset en arm i stedet for bideskindet. Det er ikke et problem for MIG - men det er det for ejer her.

    What to do ?

    Det er vist spørgsmålet.


  • #129   27. maj 2015 Lapiette : spørsmålet var ikke hvad jeg skulle gøre, men om Dana gør det fordi hun bliver jaloux, eller går i resurceforsvar, vil have sit menneske for sig selv.... kald det hvad i vil.

    Siden den dag, har vi studeret hende nøje, i leg og vores dagligdag. og jow, hun vil have sit menneske for sig selv, og er ikke glad for at dele, hun går i mellem hvis der snakkes med andre, især Anton.

    Så kan spørsmålet komme : hvad kan vi gøre ved det ? For Anton SKAL blive her, ligesom hun selv skal .


  • Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

    Emner: 2 Svar: 120
    #130   27. maj 2015 CH, jeg er på linie med dig.

    Vild leg skader ikke, MEDMINDRE man ikke får stoppet legen, før hunden ikke administrere sig selv længere.

    "Vild leg" er rigtig sjov og man lærer sine egne og sin hunds grænser at kende, hvilket er guld værd. Ligesådan kan man komme meget langt i behandling af utryghed/frygt/afreaktion ved at engagere hunden i vild leg.

    Vild leg som sådan er der intet i vejen med, det er vi menneskers måde at lege på den er gal med og alt for ofte bliver hundeejeren (typisk mænd) ved med at lege med sin hund længe efter, at en anden hund ville have stoppet legen.

    En af de sjoveste "vilde lege" jeg har haft, var med min lab Rasmus (som i øvrigt imponerede flere IPO figuranter med sit ærmearbejde) hvor jeg tirrede ham med et pivedyr lige foran næsen og jeg skulle så nå at slippe dyret, inden jeg blev bidt i fingrene. Det drejede sig om at iagttage Rasmus' øjne og så nå at slippe, når han hapsede ud efter dyret. Dyret måtte ikke nå at ramme gulvet, så det gjaldt om ikke at slippe for tidligt smiley Rasmus fik aldrig rørt mig og vi syntes begge det var skægt.
    Jeg kan kun opfordre at man leger med sin hund og lige præcis så vildt hunden kan klare det.
    Boldleg er heller ikke "farligt", det er varigheden af den stereotype aktivitet der er et problem, men at kaste bold nogle gange og herefter f.eks. afslutte med at gemme bolden, så hunden skal bruge sin lugtesans koncentreret om at finde den har vist aldrig skadet noget hund.
    Alt med måde.


  • #131   27. maj 2015 Super beskrivelse Irene - det er lige præcis sådan.

    Hundene viser det meget tydeligt, når det er lige ved at kamme over for dem - og med tiden lærer man jo de helt tidlige signaler at kende og lærer hvordan man får hunden i mental ro igen.

    Legen du havde med Rasmus, det er sådan en, man altid er ude i med den type hunde vi har. Det går stærkt - og hunden er altid klar. Hvis man ikke vil have haps i hænderne, så må man lære at flytte dem når tiden er ret smiley

    En rigtig sjov leg, i øvrigt smiley


  • #132   27. maj 2015 Jeg er så også på linie med CH.

    Vild leg med sin hund er SUPER. Og også enig i der hersker dritsforskrækkelse.

    Der var længe på facebook en artikel, der blev delt - om boldglade hunde ikke havde det godt - eller noget i den stil. Folk delte det rask væk. Jeg var lodret uenig hele vejen igennem.

    Klikker og godbidder kan ikke "det hele". Selv om det er politisk korrekt.

    Men jeg accepterer så, at gale katte får revet skind - dvs at rammer min hund mig ved en fejl - så er det en del af gamet.

    Jeg er hundetræner - og ser folk med hunde, der tænder meget på leg - hvor ejerne synes den leg er stærkt uønsket eller ikke forstår at administrere det. Og så kan det jo blive et problem..............


  • #133   27. maj 2015 Dana - jo, mit svar er faktisk også svar på dit spørgsmål. Du beskriver en situation, hvor din hund kammer over, og reagerer uhensigtmæssigt efter din mening. Du bryder dig ikke om de 2 haps ( jeg vil stadig ikke kalde det bid ).

    Så jeg vil undgå situationen - som skrevet.

    Jeg ville heller aldrig lege vildt med alle mine hunde på en gang - ser ikke formålet. Det kan også ende i en gevaldig slåskamp hundene imellem.

    Men kan din hund administrere det, når hun er alene med dig, og du forstår at stoppe inden hun kammer over - så go for it!


  • Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

    Emner: 2 Svar: 120
    #134   27. maj 2015 Lapinette jeg "går ikke efter" en tilfældig meddebattør. Jeg greb fat i din vurdering af stressi taget ud fra et enkelt foto, hvilket jeg mener er useriøst.
    Tænk hvis jeg skulle rådgive en klient ud fra et enkelt foto, det kan man da ikke...

    Jeg har stillet trådstarter et spørgsmål i mit første indlæg, et spørgsmål som - hvis det var blevet besvaret - havde kunne afføde et svar fra mig og muligvis et forslag eller to. Mit indlæg druknede muligvis i den debat med andre, som hurtigt opstod i tråden.
    Nu har trådstarter selv fundet svaret på baggrunden for adfærden.
    Hvad der skal/kan gøres kræver svar på yderligere spørgsmål. Intet er som regel kun sort eller kun hvidt i hundeadfærd.

    Hvis du vil bruge dine "titler" og erfaring som argument for at have ret, skal vi så ikke tale om tingene, som de er? Anvende de korrekte definitioner?

    STRESS skader på længer sigt, så kort kan det siges.

    Indholdet af stresshormoner i blodet skader kun, hvis indholdet overstiger en grænse, så individet derfor "oplever" sig selv som stresset (ikke kan håndtere en situation hensigtsmæssigt)

    Det er derfor jeg i mit første indlæg kom med den korrekte definition på stress, så vi taler om det samme. Det er nemlig blevet så almindeligt, at vi hundefolk får overdrevet og at vi fejldefinerer begreberne og stress er et af disse begreber.
    Som fagmenneske vil jeg have orden i begreberne, så jeg ved, hvad hulen vi taler om smiley Ellers taler man forbi hinanden og det er spild af tid og energi.


  • #135   27. maj 2015 Jamen - mon ikke vi er enige ?

    Stress kortvarigt i en situation er ikke farligt - f.eks når hyrdehunden pisker af sted for at hente det får der har forladt flokken. Der ruller adrenalinen, som er med til at hunden klarer opgaven = god hyrdehund.

    Men når opgaven er løst, skal den kunne slappe af. Dvs have en god slukknap.

    Indenfor min race ser jeg både hunde der absolut ikke kan tændes - uanset hvor meget ejer hopper/springer og vil lege - eller får den har om ørerne. Det er ikke en hund for mig.

    I den anden ende, ser jeg hunde, som tænder - men overreagerer for vildt. Det kan være hunde, der tæsker ud til en figurant, men "taber hjernen undervejs" og farer i flæsket på figuranten. Heller ikke en hund for mig.

    Også udgaver der ikke kan slappe af efter endt opgave - men vedholdende halser, ryster og ikke kan finde ro.

    Sådan en hund havde jeg engang - og hans opgave var bare at bo i en alm. familie. Det kunne han ikke. Derfor havde han stress i kroppen 24/7 - og ja, det er noget lort smiley

    Det er balancen man skal finde - og den kan være vidt forskellig, med forskellige hunde. Hver kombi af hund/fører er unik.


  • #136   27. maj 2015 Der er nemlig den lille catch ved det der med at fratage hundene de vilde lege - det kan i den grad også være stressfuldt for dem...
    For mig at se er det et elendigt hundeliv, hvis jeg skal være ærlig.

    Forskellige racer, forskellige individer, forskellige lege - men lege, det skal de dælme. Også lege, de bliver forpustede og opkørte af.
    Hvad det angår adskiller hunde og mennesker sig ikke fra hinanden - og fælles for os er da også, at vi får adrenalin i blodet, når vi laver den slags. Og det er der intet usundt i.


  • #137   27. maj 2015 Bandana - jeg forstår ikke helt, hvor du vil hen.

    Den tekst der er med dit billede er : "Sådan ser Dana ud, når hun er ved at koge over"

    Derefter negligerer du det - og så er det "ikke noget problem" - og kun fordi du legede med din anden hund.

    Hvorfor satte du billedet ind ?

    Du skriver hendes ører ikke ligger ned. Du har ret - jeg aner ikke hvordan hun ser ud til daglig - MEN en terv har normalt opretstående, opmærksomme ører, så ud fra "normalt udseende tervueren" - så lægger hun altså ørerne tilbage på det billede.

    JEG ser en hund, der er oppe at køre - og så kan I kalde mig idiot alt det I vil. Det er taget ud af kontekst i den konkrete situation ( som var hunden tændte på rådyr ) - det er korrekt. Men konteksten i hele indlægget er en hund, der napper i ejer, og beskrives som at den "kammer over".

    Det forholder jeg mig til.

    Nej - man kan ikke putte en hund i boks ud fra et billede - jeg har et par hunde, der også ser sådan ud, når de har været på får 10 min. og de er oppe i drift. Også enig.

    Men jeg så det som ejers forsøg på at beskrive sin hund - implicit ift den situation som havde foregået. Ellers ved jeg sgu ikke lige hvad det billede skulle med for...........


  • #138   27. maj 2015 Må jeg spørge om noget måske lidt off-topic?
    Jeg tror ikke jeg er erfaren nok til at se forskel på stress (negativt/positivt) og drift. Hvis man fx. tager ned i skoven og kaster bold/legetøj så hunden bare HALSER afsted og er fuldkommen opkørt, og derefter får den til at lægge sig og går hjem igen - er det så god stress? Er det drift? Hvad gavner det?
    Jeg snakker ikke bare at spille bold med hunden, men at køre den fuldkommen op. Bliver det kun til negativ stress hvis den fx. begynder at nappe? Hvordan ved man, at det er positivt, hvis den kører i SÅ højt et gear og stresser max over legetøjet? smiley
    Hvad er jeres defition på forskellen mellem stress og drift? Er stress ikke en naturlig medfølge for drift? smiley


  • #139   27. maj 2015 Dana`s raske øre står op, det øre der vender mod kamera kan IKKE stå pgå bid-skade.
    Samme side, øjet er IKKE knebet sammen, det øje er mindre end det andet, af samme årsag som øret.
    Jeg pointere bare det til din beskrivelse.


  • #140   27. maj 2015 "Så kan spørsmålet komme : hvad kan vi gøre ved det ? For Anton SKAL blive her, ligesom hun selv skal . "

    Jeg forstår ikke dit spørgsmål - og slet ikke tillægget omkring den anden hund SKAL blive der. Eller jo - forstår det godt, men ikke hvorfor du spørger.

    Dit problem er, at din ene hund kammer over, når du leger med 2-3 stk. ad gangen (?)

    Hvorfor SKAL du det ?

    Hvad er formålet med det ?

    Når jeg leger med min hund, er det som regel belønning ift en godt udført øvelse - en del af vores træning. Jeg træner ikke med flere hunde ad gangen - det er ikke særligt effektivt.

    Jeg går ikke ud på en græsplæne og tænder min hund, uden noget at bruge det til.

    Er det det du gerne vil ? Kunne lege med dem alle på en gang ?

    For ellers giver svaret jo sig selv. De vilde ting - en ad gangen.


  • #141   27. maj 2015 Når hunden er i drift medfølger der stresshormon. Det er helt ok, det gør der altid, når et pattedyr er fysisk aktivt.

    Den der boldleg hvor man kaster ud i et væk kan vores meget stressede hund holde til en fire-fem gentagelser. Så får han et ganske andet udtryk, han begynder at gø hysterisk, han får svært ved at slippe bolden igen og andet.

    Vores tæve kan klare flere gentagelser af den slags - hun er ikke en stresshund, hun har ok ro i potten, men er meget driftig.
    Hun kan også finde på at begynde at gø - men det handler ikke om stress men om at hun har lært at gø kan give gevinst.
    Således er der næppe nogen facitliste. Men et godt mål kan være at se på hundens øjne. Den skifte radikalt udtryk, når det bliver for meget.

    Kig også på dens motorik. Den bliver dårlig, når den er for opkørt - men en ikke-opkørt hund kan også have dårlig motorik smiley

    Så jeg tror det bedste råd er, at lære sin hund at kende.

    I øvrigt er napperiet ikke nødvendigvis et udtryk for at hunden er FOR stresset. Som skrevet tidligere i tråden her kan det "bare" være en afreaktion fordi den ikke kan nå sit driftmål.
    Men det kan OGSÅ være et udtryk for negativ stress.

    Hvad der ligger helt fast er jo så, at hvis man ikke rigtig kan leve med den adfærd, må man sørge for ikke at bringe hunden derhen.

    Fantastisk ikke-svar, jeg kommer med her *GG*


  • #142   27. maj 2015 En anden ting - igen for ikke at forveksle tingene. Når jeg skriver at min hund får sværere ved at slippe så er det netop i en situation hvor stress bliver negativt.

    Men hvis hunden fastholdes i drift bliver hans slip bedre og bedre jo flere gentagelser, der laves smiley

    Og jeg er ret sikker på at den gennemsnitlige hundeejer ikke vil kunne se forskel på min hunds stemning. De vil bare se opkørt hund i begge tilfælde... Men der ER stor forskel.


  • #143   27. maj 2015 Jeg er helt enig med blandt andet CH her, at lege er ikke negativt, at hunden napper når den kører (for) højt er hos mig irerterende men ikke negativt, jeg må bare passe på mine fingre;) men kan man ikke leve med en hund der kammer over og napper, så må man undgå de situationen hvor hunden gør det, det vil i ts tilfælde sige leg med flere hunde samtidig;) der er apsolut ingen grund til at stoppe bold leg, det kan bare holdes på et niveau hvor du og hunden kan "holde til det" smiley

  • #144   27. maj 2015 Jeg synes det er fine svar - og meget enig, CH.

    Der er intet facit, da alle hunde er forskellige og det er småting, der kan give det ene resultat frem for det andet.

    For mig, er det vigtigt at når jeg siger "ja tak - slut" - så kan den give slip i hovedet.

    Der er en grænse ( for nogen ) man ikke skal over, og hvor den ligger er meget individuelt.

    For mig kan resultet der være alt for megen lyd ( VOV VOV VOV ), så jeg skal stoppe inden det når dertil.


  • #145   27. maj 2015 Tak for svar! Jeg kan godt se på Frejas udtryk når hun nyder det, og når hun ikke kan kapere det. Men jeg synes det er lidt tricky, den dér linje mellem hvornår stress er godt eller skidt smiley

  • #146   27. maj 2015 For mig er negativ stress når man ikke kan få kontakt med hunden og den ikke kan finde ud af at stoppe igen.

    For at give et eksempel, godt nok ikke med hund: Min gamle kat elskede at jage laserlys, men han kunne ikke stoppe igen. Selv efter fjernbetjeningen var gemt væk, blev han ved med at lede efter den røde plet. Det kunne han gøre i timevis efter han sidst havde set pletten og selv om man distraherede ham, så ledte han videre efter distraheringen var slut. Så vi blev nødt til at stoppe helt med at bruge fjernbetjeningen og rejse vores dertil indrettede istedet for indtil vi fik en ny fjernbetjening uden "rød plet".


  • #147   27. maj 2015 140 # Lapiette : Det spørger jeg faktisk ikke om, jeg konstatere at du havde misforstået mit spørgsmål i selve indlægget.

    Ydermere konstatere jeg at når vi har fundet svar på hvorfor hun gjorde det / gør det, så kan man så spørge * hvad kan vi gøre ved det*

    Og netop : hvad kan jeg gøre ved det** troede du var mit spørgsmål fra begyndelsen.

    Og som en sidebemærkning, så tager jeg ikke det så tungt, som i **jeg vil ikke have hun napper mig**, men undrede mig blot over hun gjorde det.
    I de 2 år vi har haft hende har hun aldrig gjort det.
    Jow, jeg har da fået et par fingre i klemme i tumleleg med pivedyr, men der opdagede hun ikke engang at hun gjorde det, her gik hun direkte efter mig.


  • #148   27. maj 2015 141-142 # CH : Rigtig gode svar, og meget brugbare smiley

  • Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

    Emner: 2 Svar: 120
    #149   27. maj 2015 Fünke, Stress kan ses:

    når en opkørt hund ikke kan stoppe sin adfærd, men f.eks. bliver ved med at overhøre/se signaler, den ellers plejer at reagere på

    Når en hund ikke reagerer i situationen f.eks. fortsætter at bide/tygge i en hånd/andet, hvor den ellers plejer at stoppe på signal

    Når en hund i en situation ikke vil tage godbidder, som den ellers plejer at ville have i samme situation

    Når en hund overreagerer, så dens handling bliver uhensigtsmæssigt i en situation kan der være tale om stress.

    Der er mange grader af stress lige fra "overopkørt", hvor hunden bare gør eller hopper op efter noget til helt oppe i "det røde felt", hvor hunden ikke kan nås, men hvis din hund kan lægge sig og slappe af kort tid efter en situation med gang i, så er den ikke stresset.

    Grænsen er hårfin og kan være umulig at definere også fordi nogle hunde ikke viser deres stress (anden type stress end stress pga. overaktivitet) før bægeret flyder helt over og hunden fra det ene øjeblik til det andet flejner ud i stresshandlinger.

    Man skal skelne mellem, hvordan ens hund plejer at opføre sig og opførsel, som skiller sig ud og man må ikke se "uopdragenhed" som stress, for hunden kan have lært at visse ting betaler sig.
    Giver det mening?

    Faktisk er aktivitetsstress ikke nær så farligt som stress pga. langvarig frustration over manglende behovsopfyldelse - som f.eks. vild leg smiley


  • #150   27. maj 2015 Bandana - Jeg har svaret på, hvad jeg ville gøre i den beskrevne situation, og hvordan jeg læser den.

    Jeg mener kilden til dit problem ligger i du leger med 2-3 hunde ad gangen.

    Jeg kan også læse andre giver besyv med - og de kalder trunter, og dem gider du ikke.

    Mange har givet gode råd - men du holder dig ikke til dem - kun til folk der udtrykker sig i generelle vendinger.

    Såeh - en tråd for underholdningens skyld. Det er det hele smiley


  • #151   27. maj 2015 Jeg har ikke kaldt nogen for trunter i denne tråd, hvad pokker er det for en akavet holdning at smide på bordet ?? smiley

    Hvad resten angår, så tror jeg at vi taler meget forbi hinanden, eller at du gerne vil ( måske for underholdningens skyld ) misforstå det jeg skriver.

    Og tro det eller ej, jeg læser alt der bliver skrevet, og forholder mig til de råd folk giver. særligt Belgier-folket.
    Dem jeg kalder trælse, er gengangere på den negative side, og det vil de altid være, rigtig mange gange har de med vilje forsøgt at ødelægge en tråd, og dreje det hele over på at jeg nærmest mishandler min hund. smiley

    Derfor blev de effektivt luget ud, så de ikke kan chikanere mig mere.
    Jeg synes også at der er rigtig mange andre der har skrevet noget der er meget mere fornuftigt i denne tråd end netop lige de 2 smiley


  • #152   27. maj 2015 #55 ?
    Jeg kender hverken dig eller din hund og har heller ikke været med i diskussionen, men vil bare lige henvise til dit svar i #55, så smiley


  • #153   27. maj 2015 #55 har jeg skrevet, og der er der da ingen henv til dig Funke ????

    Medmindre du er en anden end hvad du udgiver dig for smiley og det tror jeg næppe er sandsynligt smiley


  • #154   27. maj 2015 Guuuuuuud... Jeg kaldte dem netop for trunter i # 55 smiley

    *Klaps* en over nallerne med en linial, kan man så skamme sig smiley

    Jeg beklager, jeg skulle have kaldt dem trælse, men det er nok gået for hurtigt på tasteturet, og så for man af og til skrevet præsis hvad man tænker smiley


  • #155   27. maj 2015 Det var bare fordi du skrev at "jeg har ikke kaldt nogen for trunter i denne tråd", men jeg bemærkede at du i #55 havde skrevet "jeg bliver tosset fordi de 2 trunter, kun skriver for at være negative". Altså det er jo en bagatel som ikke omhandler mig, men alligevel smiley

    - hov, ja, du skrev lige før mig..


  • #156   27. maj 2015 Funke : det har jeg netop just opdaget smiley

    Tak fordi du gjorde mig opmærksom på det smiley


  • #158   27. maj 2015 Jeps smiley

    Jeg var så sikker på at jeg havde prøvet at sidde hårdt på fingrene, men den må være sluppet ud af lommen alligevel smiley

    Derfor var jeg pænt skråsikker på at jeg ikke havde kaldt nogen for trunter smiley


  • #159   27. maj 2015 Hmm jeg forstår ikke helt hvorfor du "særligt" lytter til "belgier" folket frem for folk med hyrdehunde. En malle og en groendahl minder da ligeså lidt om terv'en som en collie i mine øjne?

    Jeg har ikke selv den store forstand på det. Jeg har kun mødt et par terv's og kun den ene har været stabil i hovedet, men det var så på en almen træningsbane, så det siger jo ikke meget om dens belastbarhed eller andet (:

    Dog har jeg mødt et par lapinette collies, og de var nok nogle af de bedste collies jeg til dato har mødt. Collien har i mange år - efter min mening - været mere ødelagt end sheltien, på temperament. Alle dem jeg normalt mødte som mindre var sky, nervøse og farede hurtigt op, men det er blevet jævnt bedre her de senere år og de lapinette collies jeg mødte tager klart prisen for temperament smiley


  • #160   27. maj 2015 En malle af brugslinjer er ret meget anderledes end en Tervueren Anya, så langt aå godt, men ellers er det ret tydeligt at du ikke aner hvad du snakker om;)


  • #161   27. maj 2015 Anya: en groendahl og trevueren er faktisk samme race eller .. de kan tavleføres som trevueren når der dukker sådan en op i et groendahl kuld, og den anden vej rundt. smiley Her et kuld fra en DKK opdrætter.

    profilbillede
  • #162   27. maj 2015 Anya : Folk som netop Bodil og M.I , samt Martine ved netop en del om Belgier og Terv i særdeleshed.

    Martine møder dem i sin træning, og Bodil har avlet Terv, M.I har haft terv og har nu Groen.

    Derfor lytter jeg ekstra meget til dem.

    Man kan slet slet ikke samligne en collie og en Terv smiley


  • #163   27. maj 2015 Zarah : Ja, der er vist lige 3 Terv i det kuld smiley

    Mener at det også kan forkomme i kuld med maler, at der dukker en Terv op smiley

    Synes jeg kan huske her er en herinde, med en malle der ser ud som om en er et kryds mellem en malle og en Terv.
    Men mener den er reg som malle, jeg vil da lige checke den af smiley


  • #164   27. maj 2015 Som aktiv IPO-udøver synes jeg ikke man møder så mange tervueren i træning..

    Jeg selv har været i IPO-miljøet i 8 år og har kun mødt en enkelt på en træningsplads. Den var der et par gange.
    Og så har jeg vistnok set en enkelt til en prøve.

    Ikke engang til konkurrencerne under DKK for alle racer ser man dem.


  • #165   27. maj 2015 ved ikke om der kan komme maller terv kuld - det lyder ikke plaucibelt i mine øre da racerne jo ikke kan sammenlignes sindsmæssigt.
    Men aner det ikke.



  • #166   27. maj 2015 http://www.hundegalleri.dk/galleri/132116-malinois_jenos_ricco

    Jeps ham her smiley smuk dreng i øvrigt, men en lidt langhåret malle smiley


  • #167   27. maj 2015 Ham vil jeg mere betegne som en fejl i pelsen. På linie med langhåret rottweiler.

    I langhårs kuldene (altså Terv og Groendahl) stambogsføres de jo ikke som groendahl selvom moren her er det, de stambogsføres som trevueren.


  • #168   27. maj 2015 CH : Det hører vist også til sjældenhederne at en Terv er egnet til Ipo. smiley

    At Dana`s far Chuck von der feldstiege har gået Ipo III må vist være lidt at en præstation smiley


  • #169   27. maj 2015 Bodil - Så var det heldigt jeg ikke skrev at jeg havde forstand på det, men hvad er det lige jeg ikke aner noget om? Det meste er baseret på egne erfaringer?

    Zarah - Okay, så lærte jeg noget nyt, så det er farven der er forskellen mellem de to? Det virker ærligt lidt dumt. Nå men der ligger vel mere bag det, for ellers havde man vel bare kunne tilføje farven.

    TG - Jeg ved godt man ikke kan sammenligne collie og terv, og det er heller ikke det jeg gjorde. Men du kan heller ikke sammenligne en tev og en malle, så meget er jeg da opdateret.


  • #170   27. maj 2015 Arrj, jeg har taget munden for fuld. Jeg er bestemt ikke aktiv IPO-udøver. Jeg er aktiv (og nogle gange virkelig passiv) i IPO-miljøet...

    Udøver - nej. Det må andre om.


  • #171   27. maj 2015 Anya : Det er korrekt, man kan ikke samligne en Terv og en Malle.

    Den sidste variant aner jeg faktisk ikke en brik om, den der hedder lakenois smiley Så hvor den ligger i forhold til de 3 andre varianter aner jeg ikke smiley


  • #172   27. maj 2015 Anya: Men når man ikke kan samligne en Terv og en Collie, så hvis man skal vælge nogen at lytte til råd efter, vil det da være bedre at lytte til en der har forstand på Terv, og ikke en der har forstand på collie.

    ja vist er begge racer af hyrde, men der stopper ligheden vist også smiley


  • #173   27. maj 2015 Lige præcis hvad denne adfærd angår tror jeg det giver mening at sammenligne med rigtig mange racer - også racer, der ikke er hyrdehunde.

    Adfærden er ikke så raceafhængig at den ikke kan forekomme lidt på kryds og tværs. Således fortalte René da også her i tråden at Floyd har lignende adfærd.
    De fleste hunde der kan køres op - store som små, kan reagere sådan.

    Og så er der nogle racer, man slet slet ikke kan få i de svingninger smiley


  • #174   27. maj 2015 Ch : jeg mener sådan generalt smiley

    men ellers vil jeg give dig ret smiley


  • #175   27. maj 2015 Trevueren, er det Tervueren eller en anden race? Ja jeg er lige onkel dum her smiley

  • #176   27. maj 2015 Tervueren i Groenendael kuld og Tervueren i Malinois kuld er ikke unormalt. Jeg mener det er fordi farven og langhårsgenet er recessivt.

    Tervueren til IPO ser man vist mest i Nederlandene, Østrig og Tjekkiet, men der har de vist også nogle få kenneler der hovedsageligt fokuserer på brugshunde. Det samme gælder vist for Groenendael, men indrømmet, det er lang tid siden jeg læste op på det.

    Selvom man ikke længere kan sammenligne Malinois og Tervueren, så er der stadigvæk nogle fællestræk hvor man kan gå ind og rådgive på tværs af varianterner. Men naturligvis kan man også komme med råd som hyrdehundejer eller hundekyndig generelt. Det er jo stadigvæk hunde. smiley

    Jeg håber jo lidt at man om 20 år ikke har problemer med at få Tervueren der følger racestandarden og at "Nervueren" er blevet en undtagelse, men det kræver jo at opdrætterne fokuserer på problemet og at man er åben omkring det.


  • #177   27. maj 2015 Hov ja... Zarah hva er det for noget ?? Du kalder dem for Trevueren .... smiley smiley

  • #178   27. maj 2015 Jamen der kan jo godt være en grund til at Sarah gør det jo smiley Jeg er bare nysgerrig smiley

  • #179   27. maj 2015 Tror bare det er en tastefejl. smiley

  • #180   27. maj 2015 M.I : Hun har gjort det i flere indlæg smiley Måske det er hendes mobil der driller smiley

  • #181   27. maj 2015 Sikkert bare en fejl. Jeg er nemlig ikke stiv i de racer der, så undrede mig bare smiley

  • #182   27. maj 2015 Lorte-stavekontrol!!! smiley smiley

  • #183   27. maj 2015 Man kan sagtens sammenligne tervueren og collie. Så kan man bruge sammenligningen til at sige den ene er mere XXX end den anden, men sammenligne kan man da altid ??

    Man kan også sammenligne en gravhund og en gran danois.

    Helt enig med CH - igen-igen.

    Jeg tror rigtigt mange med driftige racer kan være med her - og genkender problemstillingerne.

    Jeg syntes det som udgangspunkt var en spændende tråd - for balancen mellem at tænde driften uden det svinger over i stress er en spændende ting at arbejde med.

    Men synes lidt det ender i masse personfnidderi, hvor det handler mere om hvem der kan tisse længst............ smiley



  • #184   28. maj 2015 Dvs stres er både godt og skidt, du kan køre hunden til et bestemt drive hvor den så kammer over og du mister forbindelsen til den . Korrekt ?

    Jeg lavede et forsøg i dag med Dana, hvor jeg samtidig studerede hende, bla hendes fokus, og netop den halsen hun bruger.

    Jeg lod Anton være med ude i haven, men koncentredede mig kun om Dana, Anton kan man heller ikke lege effektivt med, da han nægter at aflevere, hverken mod godbid, eller bytte til andet legetøj, ej heller ordre virker, han vil hellere lege trækkekamp.
    Dana kører hurtigt op vedr halsen, dvs tungen langt ud, og læberne løftet, men hun holder fokus på mig og ignorerer Anton fuldstændigt selv om han løber omkring os i cirkler og rusker sin slaskeboldt og knurre.
    Jeg kastede boldt, hun kommer troligt til venstre ben og aflevere, hun sitter, og jeg bakker væk fra hende op til 15 - 20 meter, og hun stirre fast på mig, hun løfter ikke måsen selv om Anton løber omkring hende, og hun slipper slet ikke fokus, men hun virker meget ivrig.
    Den eneste gang hvor der gik knas i det var at hun smed boldten ca 2 meter fra mig, og gik hen til mig, jeg beordrede hende tilbage og hente den, det ville hun ikke, så det blev til et par gange hun vandrede frem og tilbage mellem mig og boldt, indtil hun overgav sig og samlede den op, og afleverede den.

    Mit forsøg gik ud på at se hvornår hun kammer over og taber tråden, samt at se hvor længe hun kan holde koncentrationen når Anton er til stede.

    Efter 30 min stoppede vi, jeg fik hende slet ikke kørt over den kam, hvor hun ryger hensides og jeg ikke kan nå hende, men hun sagde til sidst at hun ikke gad lege boldt mere, efter episoden hvor hun ikke ville hente boldten, kom hun og smed boldt og sig selv i mit skød og ville have nusset maven.

    Men det siger vel i grunden ikke så meget, da det kun var et enkelt forsøg, der skal jo flere til, så man kan se hvor snoren knækker for hunden, så man kan holde et drive, uden at få hunden til at kamme over, og deraf også finde et holdepunkt for hvornår man stopper, inden snoren knækker .


  • #186   28. maj 2015 Isabelle : Det tror jeg også det er smiley

    Jeg vil gerne finde det punkt hvor hun slipper, nu her i dag, ryger boldten hurtigt afsted når hun har afleveret, og vi har rimeligt mange steder i haven ( stor have ) Hvor den ryger ind i skov og krat så hun skal lede efter den.
    Og jeg var lidt imponeret over at hun kører for fuld knald, men stopper alligevel op og leder til hun har fundet boldten, uden at køre i cirkler og blive stresset.

    kan blot være jeg fik hende på en god dag smiley


  • #187   31. maj 2015 Badetøffel BanDana & Anton & Tante Gurli - skriver:

    Dana bed mig hele 2 gange.

    Ja! - Vi mennesker burde lære at leve efter naturens reglere,
    i stedet for at leve efter de menneskeskabte regler.


  • #188   31. maj 2015 Øh Steen ? Hvad mener du ?

  • #190   31. maj 2015 Steen har før snakket om at lade hundene være på "den naturlige måde" og lade alle hunde rende løs og klare problemerne selv; hvis en hund var utryg ved at andre hunde rendte over i fjæset på den så var det fordi den havde en psykisk brist (som vi mennesker åbenbart var skyld i).
    Så tror måske man skal tage sådan en kommentar med et gran salt...


  • #191   31. maj 2015 Jeg ville aldrig spørge herinde, jeg ville hellere kontakte nogle der har forstand på hunde adfærd, som kan se hunden, og se hvad den gør i den præcise situation, fordi vi kan alle sidde og give dig råd, men det ikke sikkert det gavner dig og din hund. Og jeg ville nok heller ikke lege med bold eller lig, med flere hunde af gange, da det jo kan være meget stressende for hunden. Hvis du har mod på det, og har lyst kan du ringe til min chef der er dygtig på det område, han er uddannet adfærdskonsulent, som måske kan besvare dit spørgsmål, og det koster ikke noget at ringe. 26 92 26 19 Dansk Dyreinstitut. For mig lyder det som om din hund har det svært. Men det kan være svært at tolke på noget man ikke selv kan se eller hører.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #192   31. maj 2015 Jeg syntes ikke det lyder til at være noget som helst i vejen med hunden. Her er tale om at ejer ikke har kontrol over den leg som hunden laver. Det er fint nok at kaste en bold en gang imellem men det meste skal foregå igennem træning.

    Her lærer hunden at beherske sig og ejer lærer hvor hundens grænser går. Der er ingen grund til at lave vilde lege ud over det. Her vil jeg sætte mere ind på at hundende kommer godt ud af det med hinanden,så de kan få glæde af det.


  • #193   31. maj 2015 #187 og # 191 .... ------> smiley smiley smiley

  • #195   1. jun 2015 Anne T : Tak for dit fine indlæg smiley

    Jeg tror du har helt ret med hensyn til at hun *passer på * sin Familie smiley


  • #197   1. jun 2015 Minion : Du er velkommen til kaffe hvornår det skal være , blot jeg får lov til at se hvad du gemmer på ryggen når du går igen smiley smiley
    Vil da nødig af med min *pelsbums* smiley


  • #198   2. jun 2015 Undskyld men det er bare NO GO i disse 'nye' hundetider. Hvad hvis det nu var et andet menneske hun gjorde det mod? Så er din hund måske 'væk'. Jeg har det selv sådan - min hund skal ikke engang overveje det. Jeg signalerer det med hele mit kropssprog.

  • #199   2. jun 2015 Okay så...

Kommentér på:
Dana bed mig :(

Annonce