Lange knurhår {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Cocio har på sine gamle dage, fået længere og længere knurhår. De er efterhånden så lange og buede/krøllede, at han til tider får dem i øjnene. Hvad dælen gør I andre? De må jo ikke klippes.
Lige et lækkert billede af gammelsmølfen med en okselunge i solskinnet.
maj 2005
Følger: 102 Følgere: 101 Hunde: 2 Emner: 545 Svar: 14.737
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 103 Svar: 1.420
maj 2005
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.082
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.931
apr 2012
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.611
Tror det er gammel overtro, at de skulle miste balanceevnen af det ^^
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.006
"Må jeg klippe min hunds knurhår?
Nej, det bør du ikke. Knurhår kaldes også sinushår. Hundens knurhår er en vigtig del af hundes sanseapparat og bruges f.eks. til at bedømme afstande og vejre vindretningen. Knurhårrenes rod er omgivet ef meget følsomme nerveender og meget fintarbejdende muskler. Knurhår vokser ikke som almindelige hår og de vokser derfor ikke ud hvis de klippes - her må man vente til næste fældningsperiode, hvor håret vil gro ud påny.
Hos visse hunderacer klippes eller plukkes hunden knurhår som en standard i udstillingsøjemed. I udlandet diskuterer hundeelskere hvorvidt dette burde være forbudt, idet hundens ejer da reelt overtræder dyreværnsloven. Hundelskere mener at klipning eller plukning af knurhår er ren kosmetik på lige fod med halekupering og ørekupering, indgreb der kun udføres for ejerens skyld, og absolut ikke for hundens."
Hvis du kun klipper noget af det af, så kan jeg ikke se problemet
maj 2005
jun 2011
Ej, det er altså noget fis, der står i det "hundeleksikon", i samme "leksikon" kan man læse alt om dominansteori og hvordan hunden ønsker at overtage verdensherredømmet.
Et ord: forældet.
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 917
Om hvorvidt man så synes man skal fjerne dem er så en helt anden sag, men der sker INTET ved at klippe dem
feb 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 180
Jer som tror, det er overtro eller forældet viden, burde måske lige læse lidt op på det..
Og nej, hunden mister ikke sin balanceevne, men hunden vil bevæge sig langsommere og mere usikkert, især når der ikke er så meget lys tilstede, da knurhår giver hunden vigtige information om størrelsen, form og hastighed af genstande i nærheden.
Derudover er der også teorier om, at knurhår bruges som kommunikationsmiddel imellem hunde..
Jeg ville bare klippe en lille smule af Cocio´s knurhår, så han ikke længere får dem i øjne, men bestem ikke det hele!!
https://www.psychologytoday.com/blog/canine-corner/201109/why-do-dogs-have-whiskers
http://www.livescience.com/44824-why-dogs-have-whiskers.html
jun 2007
jun 2011
Mht. forældet viden talte jeg kun om påstanden om at hunden skulle miste balancen på grund af det. Jeg ved ærlig talt heller ikke, om jeg kan helt tro på det, du skriver, Louise... Jeg er ganske sikker på at hunden kan mærke forskel, men at den ligefrem skulle blive mere forsigtig af det.. Det har jeg virkelig svært ved at forestille mig
Da jeg købte min frieser for efterhånden mange år siden, var han ifm prepping til at han skulle afleveres ved mig, blevet barbaret og der røg hans knurhår også. Det var folk vildt forargede over på min klub, at de havde kunnet finde på! Men helt ærligt, der var altså ingen forskel på ham fra før og efter... Det viste sig han havde et, der voksede ind i øjet, det klippede jeg konsekvent - også til folks store forargelse.. Men han virkede nu aldrig til at bemærke det, jeg kunne ligeså godt have klippet i hans man..
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.082
Ang hundesprog er det svært at sige
Han gider sjældent fremmede hunde og han kommunikere fint med egne hunde og faste legekammerater uanset hvad
feb 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 180
jun 2007
Igen snakker jeg af erfaring. Både godbidder, næseprøver til lydighed mm...
Nu er det også nogen gange sådan med internettet at man finder det man søger efter, men det er ikke ensbetydende med at det er det endegyldige eller rigtige svar.
Jeg kan blot fortælle dig hvad jeg har erfaring med, hvad jeg har set med mine egne øjne. Ingen hunde jeg kender til, som har fået fjernet knurhår, har ændret adfærd på noget Somhelst punkt - ej heller balance evne eller evnen til at navigere rundt om natten.
apr 2012
Lange knurhår