{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Nedtagning af tv vægbeslag og gardiner 600 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lange knurhår
  • #1   25. maj 2015 Hvis de generer hunden, ville jeg få klippet de værste knurhår.

• #2   25. maj 2015 Har bare læst at man absolut ikke må, fordi de har noget med balancegangen og alt muligt at gøre.

• #3   25. maj 2015 Men mange racer der bliver klippet i hovedet får jo også klippet knurhårene. Og det har jeg aldrig hørt skulle være et problem smiley

• #4   25. maj 2015 Min cocker får altid klippet knurhår, når han bliver trimmet

• #5   25. maj 2015 Man kan sagtens klippe dem af! Tænk på alle de racer, som skal klippes i hovedet, deres knurhår ryger hver gang. Jeg har engang ved et uheld redt et ordentlig knurhår af Coco, da jeg stod og redte hendes skæg med en meget tættandet kam. Det gjorde ondt på hende, fordi jeg jo nærmest rykkede det ud, men det er jo vokset ud igen, og hun gik ikke og væltede rundt bagefter på grund af manglende balance smiley

• #6   25. maj 2015 Nå, så klippet jeg dem. Har bare gjort det før, hvor jeg bagefter læste at det var strengt forbudt. Men de irriterer han jo helt vildt.

• #7   25. maj 2015 Nogle racer, såsom chinese crested, får jo endda barberet ansigtet, og dermed også knurhårene.
    Tror det er gammel overtro, at de skulle miste balanceevnen af det ^^

• #8   25. maj 2015 Sakset fra hunde leksikon - måske ikke verdens mest pålidelige kilde, men det er nok ikke ved siden af smiley

"Må jeg klippe min hunds knurhår?
    Nej, det bør du ikke. Knurhår kaldes også sinushår. Hundens knurhår er en vigtig del af hundes sanseapparat og bruges f.eks. til at bedømme afstande og vejre vindretningen. Knurhårrenes rod er omgivet ef meget følsomme nerveender og meget fintarbejdende muskler. Knurhår vokser ikke som almindelige hår og de vokser derfor ikke ud hvis de klippes - her må man vente til næste fældningsperiode, hvor håret vil gro ud påny.
    Hos visse hunderacer klippes eller plukkes hunden knurhår som en standard i udstillingsøjemed. I udlandet diskuterer hundeelskere hvorvidt dette burde være forbudt, idet hundens ejer da reelt overtræder dyreværnsloven. Hundelskere mener at klipning eller plukning af knurhår er ren kosmetik på lige fod med halekupering og ørekupering, indgreb der kun udføres for ejerens skyld, og absolut ikke for hundens."

Hvis du kun klipper noget af det af, så kan jeg ikke se problemet smiley Tvært imod må diverse bedømmelse blive bedre når håret ikke sidder fast et andet sted. Jeg ville helt sikkert korte det af hvis det er til gene i øjne.

• #9   25. maj 2015 Men uanset hvad er det jo heller ikke rart for hunden at få dem i øjnene.

• #10   25. maj 2015 Men hvad så med de hunde, som ikke går i fæl? Hvornår vokser deres knurhår så ud? smiley

Ej, det er altså noget fis, der står i det "hundeleksikon", i samme "leksikon" kan man læse alt om dominansteori og hvordan hunden ønsker at overtage verdensherredømmet. smiley

Et ord: forældet.

• #11   25. maj 2015 Det er noget fis at knurhårene ikke vokser ud igen hvis men klipper eller plukker dem. Ligesom det er noget fis at de så pludselig ikke ejer fornemmelsen af balance eller afstands bedømmelse.

Om hvorvidt man så synes man skal fjerne dem er så en helt anden sag, men der sker INTET ved at klippe dem smiley

• #12   25. maj 2015 Om knurhår gror ud igen, hvis man klipper dem, ved jeg ikke noget om, men knurhår er vigtige for hunde, det er der lavet mange (nyere) videnskabelige undersøgelser for..

Jer som tror, det er overtro eller forældet viden, burde måske lige læse lidt op på det..

Og nej, hunden mister ikke sin balanceevne, men hunden vil bevæge sig langsommere og mere usikkert, især når der ikke er så meget lys tilstede, da knurhår giver hunden vigtige information om størrelsen, form og hastighed af genstande i nærheden.

Derudover er der også teorier om, at knurhår bruges som kommunikationsmiddel imellem hunde..

Jeg ville bare klippe en lille smule af Cocio´s knurhår, så han ikke længere får dem i øjne, men bestem ikke det hele!!

https://www.psychologytoday.com/blog/canine-corner/201109/why-do-dogs-have-whiskers

http://www.livescience.com/44824-why-dogs-have-whiskers.html

• #13   25. maj 2015 Jeg kender flere hunde som jævnligt får klippet og nogle endda plukket knurhår, de bevæger sig hverken langsommere, mere usikkert eller pludselig mangler hundesprog pga dette. Og de vokser altså ud igen, selv når de bliver plukket.

• #14   25. maj 2015 Men for en hund, som aldrig har haft knurhår (fx en puddel) vil jo ikke opføre sig anderledes, da den aldrig har prøvet andet.

Mht. forældet viden talte jeg kun om påstanden om at hunden skulle miste balancen på grund af det. Jeg ved ærlig talt heller ikke, om jeg kan helt tro på det, du skriver, Louise... Jeg er ganske sikker på at hunden kan mærke forskel, men at den ligefrem skulle blive mere forsigtig af det.. Det har jeg virkelig svært ved at forestille mig smiley

Da jeg købte min frieser for efterhånden mange år siden, var han ifm prepping til at han skulle afleveres ved mig, blevet barbaret og der røg hans knurhår også. Det var folk vildt forargede over på min klub, at de havde kunnet finde på! Men helt ærligt, der var altså ingen forskel på ham fra før og efter... Det viste sig han havde et, der voksede ind i øjet, det klippede jeg konsekvent - også til folks store forargelse.. Men han virkede nu aldrig til at bemærke det, jeg kunne ligeså godt have klippet i hans man..

• #15   25. maj 2015 Der er heller ingen forskel i Vovses bevægelser når han lige er blevet trimmet

Ang hundesprog er det svært at sige
    Han gider sjældent fremmede hunde og han kommunikere fint med egne hunde og faste legekammerater uanset hvad

• #16   25. maj 2015 A.S -Det er okay, at du ikke helt tror på det, jeg skriver smiley men prøv alligevel at læse de links, jeg har sat ind længere oppe eller google selv på "whiskers, dog" der findes altså rigtige mange gode og kvalificeret artikler om emnet, som er videnskabligt begrundet.

• #17   25. maj 2015 Louise der står også i en af dine artikler at de bruger knurhårene til at identificerer objekter og lokaliserer dem, så de kan tage dem op med munden. Det er meget muligt, men det er så ikke ensbetydende med at de så pludselig ikke kan det mere.
    Igen snakker jeg af erfaring. Både godbidder, næseprøver til lydighed mm...

Nu er det også nogen gange sådan med internettet at man finder det man søger efter, men det er ikke ensbetydende med at det er det endegyldige eller rigtige svar. smiley

Jeg kan blot fortælle dig hvad jeg har erfaring med, hvad jeg har set med mine egne øjne. Ingen hunde jeg kender til, som har fået fjernet knurhår, har ændret adfærd på noget Somhelst punkt - ej heller balance evne eller evnen til at navigere rundt om natten.

• #18   25. maj 2015 Jeg klipper lidt af dem i længden og satser på han ikke falder på næsen af den grund. smiley

Kommentér på:
Lange knurhår

Annonce