1.789 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Saluki erfaringer søges Saluki erfaringer søges

Er lidt nysgerrig da jeg snart skal begynde nyt hvalpehold. På dette hold er der en saluki.. Som altid når jeg starter et hold og der er en race jeg ikke kender særligt godt, prøver jeg på at undersøge en smule før holdet begynder.

Har selvfølgelig læst lidt om racen på netter, men er egentlig mere nysgerrig på erfaringer med dem.

Så del endelig hvis i har nogle.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.
  • Fjernelse af grene og vedbend 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Saluki erfaringer søges
  • #2   16. jun 2015 Lidt sjovt du nævner en kat. Kan kun huske jeg har mødt en saluki og den sad netop og slikkede poterne lidt som en kat ville gøre.

• #3   16. jun 2015 Jeg har fået oplyst af en whippet opdrætter (ved godt det ikke er samme race) at den type hund kan aldrig lære 100% indkald. Mynderne er meget selvstændige og kræver en snor 24/7. De er udpræget jagthunde, der jager på synet, så de skal trænes under kontrollerede forhold og igen - aldrig uden snor, da de stikker, hvis de kan se vildt - og de ser det LANGT væk.

• #4   16. jun 2015 Hvis der er meget små racer på holdet er der en risiko for at den ser dem som byttedyr

• #6   16. jun 2015 Enig med Maj-Britt. En saluki ville jeg aldrig turde slippe på andet end indhegnede områder, de er betydeligt mere selvstændige end whipperne.

Jeg oplever salukierne som meget bløde/følsomme og en del er meget reserverede.

• #7   16. jun 2015 smiley
    Er glad for at læse, at jeg ikke huskede den opdrætters ord forkert, som jeg skrev længere oppe.

• #8   16. jun 2015 De fleste mynder kan lære et ordentligt indkald men det kræver bare rigtig meget af ejeren OG så kræver det at man ikke slipper hunden steder hvor der er noget at jage.
    Jeg har endnu ikke oplevet at mynder oplever små hunde som byttedyr - de kan på LANG afstand se at en chihuahua er en hund og ikke et bytte!

Salukier kan variere en del af sind - fra meget reserveret til næsten labrador. Men trænes kan de sagtens men det kræver forståelse og indføling for dens sensitivitet og selvstændighed.

God fornøjelse smiley

• #9   16. jun 2015 Jeg har hørt om folk der har trænet salukier op til gode resultater i lydighed, og jeg tror det er en af de mynderacer der er nemmest at træne (udover whippet og grey, men de er ikke "rigtige" mynder i den kontekst). Derudover er de jo nok som mynder er flest - praktisk dovne, meget hurtige, lidt arbejdssky, temmelig konforme og meget jagtglade. (= kat)

Og jeg har godt nok heller aldrig oplevet en mynde bytte rundt på en hund og et byttedyr.

• #10   16. jun 2015 Og det der med at mynder er nogle vilde dræberhunde der aldrig kan gå løs og altid har jagt i knolden, det skal altså tages med et gran salt. Jeg har også en af de "østerlandske mynderacer" borzoi (Rusland), han er 3 år og det er til dato aldrig sket at han har set vildt før jeg har spottet det (og så taget ham i snor). Jeg har boet i en skov det meste af de 3 år. Jeg har ham selvfølgelig i snor når vi går et sted hvor vi kan møde andre mennesker/hunde, men det er af høflighed og ikke pga. vildt/jagt. Det er selvfølgelig noget andet hvis man fx adopterer en galgo der rent faktisk har været brugt til jagt - de er formentlig noget mere årvågne end min store sofakartoffel, hvis jagtinstinkt aldrig er blevet stimuleret. Indkald skal trænes mere hos en mynde end en BC, men det er altså ikke et fuldstændig uoverskueligt projekt for en ganske normal hundeejer at træne et tilfredsstillende indkald hos nogen mynderace (hvis man har dem fra hvalp).

• #11   16. jun 2015 Vi har afghaner, og han er absolut ikke en man skal slippe løs hvor der er vildt.
    Vi traver mange lange ture i naturen hver dag, og man er ikke i tvivl når Xyrill har spottet noget vildt, han stivner fuldstændig, vejrer luften, og så kommer brølet, som lyder som om han får bank, problemet med østerlanske mynder er at de er ekstreme udholdende, de løber bare, der skal rigtig meget til at gøre dem trætte, især når der er vildt i nærheden.
    Xyrill reagerer på samme måde over for katte som han gør med vildt.

• #12   16. jun 2015 En af mine venner er på saluki nr. 3 i øjeblikket. De to første var af udstillingslinjer, den sidste af løbslinjer, og jeg ved, at hun oplever en ganske stor forskel i aktivitetsniveau og jagtlyst. Der er meget mere gang i den sidste. Så afstamningen har måske også noget at sige.

• #13   16. jun 2015 jeg siger også bare at man skal være obs på risikoen.

Jeg har set et par borzoi til LC, der gik efter den whippet der fik vristet sig fri af halsbåndet

• #14   16. jun 2015 Jeg ville ALDRIG slippe en mynde i et område med vilde dyr - langt de fleste mynder reagerer på det og som der bliver sagt er langdistance mynderne helt ustoppelige. MEN det er ikke det samme som at man ikke kan træne indkald! Salukier er i øvrigt nemmere at træne end afghanere vil jeg påstå til hver en tid!
    Der skulle meget gerne ikke være løbs kontra udstillingslinjer hos Salukier - der er da typer der er avlet mere til show en løb MEN det betyder bestemt ikke at dem avlet til show har mistet jagtlysten så det kan man ikke bare gå ud fra gør en forskel for hvor nemme de er at træne.

• #15   16. jun 2015 Mange tak for de mange gode svar.

• #16   16. jun 2015 jah, jeg har en borzoi hvis indkald sidder 200%. Han går løs når vi går tur eller når jeg er ude at ride. Ser vi dyr, så er han kommet på plads så snart jeg siger hans navn - nogen gange når jeg slet ikke at sige noget før han er kommet hen til mig. Og det er lige gyldig om det er rådyr der springer ud af en busk, harer der farer op, andre hunde, en kat ovs. Jeg har lagt RIGTIg meget arbejde i ham, men nu har jeg simpelthen den lydigste og dejligste hund jeg kan ønske mig.

jeg har mødt et par saluki, fantastisk dejlige hunde! Havde jeg pladsen til en hund mere, så havde jeg snuppet sådan en smiley
    som andre siger, så er de ganske rigtigt meget katteagtige, men det tror jeg er noget fælles for de fleste af mynderne smiley

• #17   16. jun 2015 V.W. jeg kan kun citere min veninde, der har/har haft de tre salukier. Der var også jagtlyst i de 2. første, der er bare mere i den nuværende. Det er jo selvfølgelig ikke nogen særlig stor gruppe at dømme ud fra. Men der er vel individuelle forskelle inden for den race, lige som der er inden for andre racer.

• #18   16. jun 2015 SÅ lækker en race, som jeg selv har snuset en del til, da vi skulle vælge sidst.
    Min erfaring siger mig dog, at der kan være stor forskel på linjerne. Nogle meget bløde, nogle tangerende til skarpe. Fælles for dem jeg har mødt, har de været typiske "mynder". Altså reserverede og med stor bevidsthed om egen værdi og egne meninger.

Må indrømme, at jeg stadig går og sukker over dem, men blev alligevel afskrækket af nogle skarpe eksemplarer desværre, og havde ikke nok erfaring til at kunne luge dårlige linjer ud selv.

• #19   16. jun 2015 Personligt har jeg det sådan , at der ikke er noget bedre end at begynde et hvalpehold med endnu en race jeg aldrig har undervist før.

Giver god grund til at udvide horisonten og lære endnu mere.

• #20   16. jun 2015 Lene heldigvis avles de fleste Salukier med TO formål - show og coursing så langt de fleste kan begge dele. Det står værre til med de store mynderacer desværre er der mange af dem der har mistet jagtlysten...

Marcipan gris - du må bare ud og hilse på nogen - kan varmt anbefale Bente Frøling - hendes hunde er så skønne!

• #21   17. jun 2015 Har mødt en del på udstillinger heroppe, og langt de fleste af dem var lækre, skønne hunde. Bente har jeg dog ikke hilst på smiley kan være, hun er lige den livline, jeg får brug for, næste gang jeg skal vælge smiley

Kommentér på:
Saluki erfaringer søges

Annonce