{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.757 visninger | Oprettet:

Mistet stambog - hvad så nu? {{forumTopicSubject}}

Jeg har jo arvet min mormors lille pekingeser da hun desværre gik bort tidligere på året.
I dag sidder jeg så og snakker med min mor om hvor lille Lady er hentet hjem fra (hun er fra Tjekkiet) og finder så ud af at tøsen har stamtavle! Det anede jeg ikke, men jo jo, sagde min mor - det har hun, men hvor den lige er blevet lagt henne, det vidste hun så ikke... SUK! Mig igang med at rode alle de gamle papire jeg kunne finde i min mormors hus igennem for at se om den var der, men den er simpelthen ikke til at opspore nogen steder!

Nu har jeg så kikket lidt rundt omkring på nettet og prøvet at finde ud af hvad jeg så gør, men jeg syntes ikke jeg kan finde noget..

Så, kære hunde-folk! Hvad gør jeg? Hvordan generhverver jeg hendes stamtavle hvis det er helt umuligt at finde den igen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mistet stambog - hvad så nu?
  • #1   11. jul 2015 Kontakter den klub hun er registreret hos smiley

  • #2   11. jul 2015 Det er jo problemet, jeg aner ikke hvad klub hun er registeret hos, HVIS hun er registeret hos en - Det eneste jeg ved er at hun er hentet hjem fra Tjekkiet og at hendes chip fortæller dyerlægen hun er der fra smiley

  • #3   11. jul 2015 Hmm, ja hvis du ikke har andre informationer end det, så tror jeg det kan blive svært hvis ikke der er nogen elektronisk database. Så er der måske ikke andet for end at rode hjemmet igennem igen eller håbe nogen informationer dukker op smiley

  • #4   11. jul 2015 Ellers må jeg få mor til at kontakte de tidliger ejere, det kan være de har noget info jeg kan bruge til noget smiley
    Men tak for svar smiley


  • #5   11. jul 2015 Du kontakter den Tjekkiske Kennel Klub og ber om at få udstedt en ny stamtavle.
    Husk, at hvis stamtavlen skal overføres til DKK, så skal du bede om en eksportstamtavle


  • #6   11. jul 2015 Jeg tænker at man så måske kan være nødt til at kontakte alle små klubber i Tjekkiet (der er vel andre klubber i Tjekkiet som der også er her i DK?), hvis hun ikke aner hvilken klub den er registreret i? smiley
    Ved selvfølgelig ikke hvordan det foregår i Tjekkiet, men herhjemme kan hunde jo stadig have stamtavle selvom de ikke er registrerede i den FCI-anerkendte klub, tænker at det vel også forholder sig sådan i Tjekkiet? Eller hvad?


  • #8   11. jul 2015 gider du lade vær med at blande dig i hvor vidt min hund skal igennem en operation eller ej?
    hun er 8 år og skal på INGEN måde igennem det, hun for sine piller og jeg har da så sandelig ikke tænkt mig at avle på hende!

    og der ER en stambog på hende


  • #9   11. jul 2015 hvad vil du bruge den til hvis der er

  • #10   11. jul 2015 Hvis din mor VED at hunden har stambog (altså ikke bare et hjemmelavet papir), og har haft dokumentation i hænderne mm, ved hun så ikke hvilken klub hunden burde være registreret i? smiley

  • #11   11. jul 2015 Jeg kan slet ikke se problemet.
    Hundens chip kommer fra Tjekkiet og hvis den er stambogsført, så er det bare at henvende sig til den tjekkiske kennel klub, så hvor er problemet ?


  • #12   11. jul 2015 Mona - jeg er bare nysgerrig på den

    Fünke - nej, det kan hun ikke lige, men hun roder lige de papirer hun har taget med sig fra huset og tjekker igen om den er der ?

    Anni - men sådan noget vidste jeg jo ikke, det var derfor jeg spurgte, det er min første hund, jeg selv ejer og hun er et arve stykke, så jeg ved slet ikke alle de der ting, men nu ved jeg da at det er det vi gør, hvis den bare er helt væk


  • #14   11. jul 2015 Anni, fordi jeg tænker at en hund i Danmark kan være stambogsført i DDH, og så nytter det ikke at kontakte DKK da de ikke aner en dyt om hunden eller dennes stamtavle. Der må vel også være klubber i Tjekkiet, der ikke er FCI-anerkendte, og i så fald kan det vel være en mulighed at hunden er registreret i en af disse - når hun netop ikke aner mere end at hunden er fra Tjekkiet og angiveligt skulle have stamtavle. Derfor, hvis hun er nysgerrig på at finde stamtavlen, så bør hun vel kontakte alle klubberne i Tjekkiet, hvis der ikke kun er én klub smiley

  • #15   11. jul 2015 Maj-Britt - Hun ligner en masse forskelligt, ingen kan blive enige, men alle hendes papire siger Pekingeser og det gør dyrelægen også, det er jo netop en af grundende til jeg gerne vil finde den stamtavle

  • #16   11. jul 2015 Ved ikke helt hvad du mener med "alle hendes papirer", men dyrlægens ord skal du ikke tage for gode varer, bare så du er opmærksom på at dyrlægen ikke er nogen racekender og i princippet kunne skrive chihuahua ved en bulldog smiley

  • #19   11. jul 2015 Alle papirer der fulgte med hende, inklusive den stamtavle som nu ikke kan findes siger pekingeser

  • #20   11. jul 2015 Hvordan kan det være du har skrevet hun ingen stamtavle har i hendes galleri, når nu hun har en ? smiley

  • #21   11. jul 2015 Hvis du nu læser hele den tekst jeg skrev først, så står der faktisk at jeg ikke var klar over at hun har stamtavle, det har min mor fortalt mig i dag smiley

  • #22   11. jul 2015 Nu har jeg en hundeveninde, der har en DKK pekingeser. Den ligner ikke noget i nærheden af det udseende din har.
    Jeg må nok desværre følge trop med de andre der skriver, at din hund er en blanding smiley Om den har udenlandsk stambog er ligegyldigt, så længe den ikke kan findes og din hund ikke ligner racerene herhjemme, så er det da et fedt smiley Håber du får mange gode år med hende endnu, stambog eller ej.


  • #24   11. jul 2015 Nu gider jeg faktisk ikke høre mere om hvor vidt hun er eller ikke er hvad hendes papir siger, jeg søgte hjælp til at finde ud af hvordan jeg kunne få fingre i den stamtavle igen hvis den ikke dukker op, ikke en analyse af min hund.

  • #26   11. jul 2015 Maj-Britt, det er jo den der ikke kan findes, så TS aner det ikke smiley Og på sundhedsbogen fra dyrlægen hedder den vel bare Lady?

  • #27   11. jul 2015 Det ved jeg ikke! Jeg har ikke set den, min mor fortalte mig først at den var imellem min mormors papirer i dag og vi kan ikke finde den lige nu og det er altså 6 eller 7 år siden min mor kikkede på den sidst

  • #28   11. jul 2015 Jep! jeg har selv været nede og få ny sundheds bog også, for den var også væk i marts da hun flyttede her hjem

  • #30   11. jul 2015 Er det ikke nok at du har en sød hund, du kan glæde dig over? Så vær glad for hende og glem det med at der måske er et stykke papir på hende.

    En "stamtavle", hvor der står at din hund er en pekingeser, er alligevel ikke det stykke papir værd det er skrevet på, for din hund ER ikke en pekingeser.

    Det er bare ikke vigtigt, hvis du er glad for hunden!


  • #31   11. jul 2015 Det er da rigtigt, når det bliver stillet op over for hinanden ligner den da i langt højere grad en tibetansk spaniel end en pekingeser.
    MEN uanset hvad, hvis det eneste i stort set ved er at hunden kommer fra Tjekkiet, så var det nok også noget jeg ville skyde en hvid pil efter. Navnet "Lady" kan i jo ikke bruge til noget (i kunne lige så vel have kaldt hunden for "Prut" eller givet den en andet kaldenavn), og hvis i ikke har nogen anelse om stamtavlenavn eller noget andet - stort set kun at den kommer fra Tjekkiet - så kan jeg faktisk ikke se hvordan det skulle kunne lade sig gøre smiley


  • #33   11. jul 2015 Sikken en skøn hund du der har arvet dig smiley
    Kan godt forstå at du er nysgerrig efter at se stamtavlen på hunden, men det bliver desværre nok ret vanskeligt at fremskaffe en ny stamtavle, hvis du hverken kender det fulde navn på hunden eller stambogsnummeret.
    Eneste chance er nok at finde stamtavlen i din mormors papirer.


  • #35   12. jul 2015 Hvis pigen vil arbejde for at få tavlen så lad hende da det uden at "køre rundt med hende". Det kan da være meget sjovt at se hvem der har lavet hende osv. Det er jo ikke alle der synes det at lave hvalpe eller udstille er det eneste sagliggørende i denne verden. smiley

    TS: måske de gamle ejere kan huske hvor tavlen ligger? Ellers må du prøve dig frem. Ellers har hun vel et pas? Hvilket navn står i det? For hvis der står et stambogsnavn der kan du måske slå kennlen op via det navn og se hvor de stambogsføre?
    Du kan også starte med at kontakte DKK måske er hun overflyttet allerede?


  • #36   12. jul 2015 Det er lidt sjovt, for da jeg var barn for mange mange år siden smiley , kan jeg huske at pekingeserne så sådan ud, som TS's, jeg kan slet ikke genkende den pekingeser der er i dag, som dem jeg så i min barndom.

  • Ebbe S
    Ebbe S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 13
    #38   13. jul 2015 Min første tanke var, at det burde jo være rimeligt enkelt, jeg kan meget vel tage fejl.
    I mit ho'de, der burde chippen jo være registreret i et hunderegister i hundens "hjemland", lige som herhjemme.
    Hvis der findes et sådant i Tjekkiet, så burde en henvendelse der være nok til, om ikke andet, så at finde den oprindelige ejer ?

    Som sagt, så kan jeg sagtens ta' fejl, selvom jeg ellers aldrig fejler smiley
    Mvh Ebbe


  • #39   14. jul 2015 Når hun nu er chippet så prøv at kontakte Dansk Hunderegister og hør om hun står derinde med afstamningsoplysninger .. Led også i gemmerne om hun er i en hundesygeforsikring , hvis ja .. er der måske oplysninger derinde om hende og ring til Dkk og Dru ( Dansk Kennel Klub og Dansk Racehunde Union ) og tag en snak med dem ... Hvis alt glipper , så elsk hende som hun er og hav hende som et dejlig minde om din mormor

Kommentér på:
Mistet stambog - hvad så nu?

Annonce