Sød lille hyggehund..? Sød lille hyggehund..?
Hej alle
Jeg skriver til jer, fordi jeg jo ved I har utrolig meget erfaring med mange forskellige racer.
Jeg har selv haft schæfere, gravhund, dansk-svensk gårdhund og jack russell terrier, nogle hunde, som kræver masser af opmærksomhed og disciplin, og jeg har elsket hvert et øjeblik med dem.
Jeg sidder nu i kørestol på andet næsten tredje år, og har allermest bare lyst til at have en sød lille putte hyggehund.
Men hvilken race skal jeg vælge? Hvad er jeres erfaringer? Den skal helst ikke rigtig have det vilde temperament. Vil en cavalier king charles være et godt valg? Jeg har mødt 7-8 stykker og de virker dejlig rolige og som om de godt kan li at putte og nusse..og så har jeg aldrig hørt en eneste af dem gø.
Eller har I andre forslag, jeg kender kun de mest udbredte racer, synes det er svært at grave noget op om de andre sjældnere racer, hvis ikke man allerede ved hvad de hedder..
Al hjælp vil blive sat stor pris på (:
dec 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 126 Svar: 734
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.454
Noget meget kælent og puttende kunne være en italiensk mynde. Den har også jagtinstinkt og kan godt lide at bevæge sig, men den kræver ikke meget træning og aktivering og den elsker at putte.
Ellers er næsten alle selskabsracerne egnede til formålet, med de krav du har stillet op
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Du kan kigge under racer på canis-minor.dk
Selv har jeg Bolognese. Det er en rigtig hyggetrold. Kræver et par småture i løbet af dagen, ud og tisse i haven, leg med ejer eller andre mindre hunde, af mental aktivering er lidt trikstræning og evt. Lidt godbidssøgning fint.
Kræver de kan være sammen med ejer en stor del af dagen, nus og kæl.
Og så selvfølgelig pelsplejen. Børstning af ca. 30-60 min en gang i ugen, inkl. Plukning af øre og negleklip. Bad hver 3 uge. I pelsskifteperioden dog daglig pelspleje! Men det ved jeg ikke om du har mulighed for..
Men igen prøv at kig på canis-minor.dk og se om der er noget der tiltaler dig
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 642
Kræver ikke det vilde motion,bare de får lov til at være sammen med ejer, og evt lave lidt tricks.
Den elsker at putte og være tæt på ejer konstant.
Her er min lille frk. flyveøre , hun er dog klippet så børstningen tager ca 5 min pr dag, bad ca 1 gang om måneden
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 3.544
Flere af de små selskabshunde kunne være et godt bud. Jeg har selv maltesere, og de elsker at nusse og kæle.
De skal selvfølgelig luftes og motioneres, men løber ikke på væggene, hvis der er enkelte dage, hvor det ikke bliver til nogle gode ture.
Mine siger ikke meget, der kommer et vuf, når vi får gæster, eller hvis der sker noget, men de stopper med det samme igen.
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 3.544
http://www.hundegalleri.dk/marked/hund/yorkshire-terrier-felix/114483
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 241 Svar: 9.475
https://www.youtube.com/watch?v=yZqVboqudOI
I Danmark laves de af STH
http://www.servicehunde.dk/
feb 2015
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 2
Tusind tak for jeres svar, det har virkelig givet stof til eftertanke (:
Jo vi har en gravhund, som har svært ved at holde op med at gø, når først hun er kommet i gang. Det er fremmede mænd, som posten, udlejer, de andre folk som bor her i gården og min svigerfar.
Hun var blevet passet hos min mor i en weekend og da hun kom hjem, gøede hun af alt /: og hun var skræmt fra vid og sans.. min mor ved ikke hvad der er sket, hvilket jeg virkelig ikke kan forstå.
Men vi har arbejdet rigtig meget med hende. Nu tør hun rent faktisk at gå 300 meter og tilbage igen, men kun om formiddagen, hvor der ikke er så mange folk på gaden. Jeg er så ked af det der er sket med hende, og hvor ville det være en stor hjælp, hvis vi vidste hvad der var sket.
Vi er bare meget meget tålmodige.
Nu skal det også siges at vi skulle flytte pga, at jeg ikke kunne komme ned fra 1.sal, og det eneste vi kunne finde i byen, hvor vi måtte have Luxie, var her midt i byen.
Nu har vi købt et hus med en vildt dejlig have til hende i den roligste del af byen, vi håber inderligt at det vil gøre hende ekstra glad ? og det skal vi overtage her d. 1/10 om 18 dage (; Det bliver bare skønt. Så får hun en ny rute, som vi komme til at gå ud af byen, for vi kommer til at bo lige i udkanten. Ikke mere, skræk for at skulle gå forbi supermarkedet for at komme hen til det grønne.
Det skal nok blive rigtig dejligt for hende. Vi har besluttet os for at se hvordan det kommer til at gå med Luxie i det nye hus, før vi skal have en hund mere. Jeg synes jo godt at hun kunne nyde godt af at have en ven. Min mors hunde elsker i hvertfald at have hinanden. Og Luxie elsker at besøge dem. Hun har 2 hvide plysdyr , begge blandinger af japansk spids og pomeranier. De er meget dejlige, men de fælder en del og de kræver daglig støvsugning.
Luxie er jo en vidunderlig vovse, super charmerende og meget vokal, med sine brummende meninger og andre lyde. Sammen med os og andre hun kender er hun ikke bange og nervøs, og hun gør slet ikke. Kun når der kommer de der førnævnte.
Det går fremad og det er jo godt. Det er omkring et års tid siden det gik galt.
Vi kæmper videre (;
Lige et spørgsmål, hvordan kan det være at hun går helt op på os og lægger sin hals ovenpå vores mund og ansigt ? Hvis vi prøver at flytte os, presser hun lige lidt hårdere.. altså vi tumler meget med betydningen.. indtil videre, har vi besluttet os for at det bare er Luxie der krammer os (; men hvis I kender årsagen, må i meget gerne forklare os det (:
Igen Tusind tak for jeres prompte hjælp. I er bare søde herinde ?
Knus Phoebe
Sød lille hyggehund..?