1.933 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 50 Svar

Plummer Terrier Plummer Terrier

For noget tid siden havde vi besøg af en rotte, -en rotte, som insisterede på, at den skulle bo her og derfor gik i gang med at underminere huset og indrette sig. Det var ikke specielt fedt.

I den forbindelse var der én som linkede til nogle hunde, som var ekseptionelt dygtige til at tage sig af insisterende skadedyr, -Plummer Terriers!

Ikke en godkendt race, men en linie avlet på egenskaber.

Jeg har kun fundet avlen i England. Har nogen herinde stiftet bekendtskab med Plummer Terrieren?

https://www.youtube.com/watch?v=pWRsnYscv30

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Plummer Terrier
  • #2   3. sep 2015 Dansk svensk gårdhund er faktisk lavet til det;)

• #3   3. sep 2015 CF,-jeg har nemlig ikke mødt så drevne rottefangere nogensinde.
    Jeg har selv (som barn) haft DSG og kender flere med "rottehunde" af forskellige racer, men endnu ikke mødt en der rigtig gad når det kom til stykket smiley

• #4   3. sep 2015 Bodil, -det er der flere racer som er, men det er som om det bliver avlet ud af dem, når de ikke bliver brugt?

• #5   3. sep 2015 Hold op hvor de har en fest smiley Nej, jeg har faktisk aldrig hørt om 'blikkenslager' terrier. Hundene på videoen kunne godt ligne jack russel/glathåret fox kryds (deres hoveder vidner i hvertfald om glathåret fox). Jeg er vokset op med Ruhåret Foxterriers og de kunne såmænd præcis det samme (jagte og fange rotter og mus i flok til de segnede). I terrierracerne er der INTET gjort i avlen for at mindske jagtinstinktet, så langt de fleste terriers ved stadig præcis hvad de skal, når de får lov at jagte mus og rotter. Og de elsker det! Selv hunde som fx min Stormy med flere eksteriørchampionater på CV'et holdt effektivt ejendommen fri for mus og rotter smiley
    Min gamle Irske Terriertæve - Daffy - var så god til at fange rotter at hun fik 'jobs' rundtomkring i lader og på hølofter (hun har også taget vildkatte, mink og ræv). Pt er vi er nødt til at bruge fælder fordi vi indtil næste forår 'kun' har en Dobermann; hun synes kun de er interessante hvis de løber. Færten af dem siger hende ikke rigtigt noget og ligefrem slå dem ihjel - nej, der trækker hun grænsen.

• #7   3. sep 2015 Jeg har set en ret effektiv korthåret hønsehund.

Tysk jagtterrier er et ret godt bud på en race der burde kunne bruges til det

• #9   3. sep 2015 Blandt terriers er det faktisk sådan at en hund uden intakt jagtinstinkt er den der skiller sig ud.... Så selvom de udstilles flittigt så er instinktet bevaret og man kan ikke tale om at racerne er blevet 'smadret' af udstilling i den forbindelse.

• #10   3. sep 2015 Tysk jagtterrier har jeg aldrig mødt, men overvejede racen for mange år siden.

Da vi havde rotter, havde vi besøg af flere forskellige hunde, bl.a. min søsters dværgpincher en hel uge, en DSG og en Jack Russel, men ingen af dem triggede det mindste på noget, det var ret skuffende.

• #11   3. sep 2015 CF - det er også herligt at dele sit liv med sådan en hund smiley Jeg kan ihvertfald ikke undvære det og kan næsten ikke vente til der igen flytter en lille ruhåret djævel ind igen smiley

• #12   3. sep 2015 Karena - du skulle have prøvet en irer eller en fox smiley

• #14   3. sep 2015 Jeg kan godt lide terrier sindet, så det er slet ikke utænkeligt, engang ..Ronja har jo lovet mig at blive mindst 20 år, så det varer lidt endnu smiley

Mette, -det var lige sådan én som dig med hund jeg manglede for et par år siden smiley Jeg søgte på ALT, men kunne ikke finde nogen rottefængere med hund, nogen burde gøre den slags professionelt!

• #15   3. sep 2015 Ja, jeg undre mig også lidt over at man ikke bruger hunde lidt mere i den branche. Det er begyndt at dukke op, så man kan jo håbe at det bliver mere udbredt. Kunne være man skulle skifte branche, så hunden kunne komme med på job smiley

• #17   3. sep 2015 Ja, foxerne er rimeligt effektive. De kan være ret maniske i deres jagtinstinkt og de helmer ikke før har fanget kræet smiley

• #18   3. sep 2015 Jeg får lidt ondt af rotterne! smiley
    Hvor effektive er de til at slå ihjel?

• #20   3. sep 2015 De er rigtig effektive! Deres bid er temmelig hårde og jeg har aldirg oplevet andet end at rotterne dør ved første HAPS - ikke væsensforskelligt fra at gå i en smækfælde.

• #21   3. sep 2015 CF- ireren er også så store at de bare tager rotten i munden og tygger sammen en enkelt gang og så er rotten helt slatten og død.

• #22   3. sep 2015 Det er Irsk terrier vi taler om, ikke? sådan én har jeg heller aldrig mødt. Men læst og hørt det bestemt ikke er en hund for alle?

• #23   3. sep 2015 Krøllet.., -det er ikke synd for rotten! Jeg havde kværket den med de bare næver, hvis jeg havde fanget det kræ, som uinviteret indtog mit hjem smiley

I videoen ser det ud til, at hundene er meget effektive ved aflivningen.

• #24   3. sep 2015 sos-skadedyr.dk

Han er prof. skadedyrsbekæmper. Bruger DSG. Havde et job for et par dage siden, hvor hunden tog 20 rotter.

• #25   3. sep 2015 Jo, vi kalder tit Irsk Terrier for en irer. Nej, det er ikke en hund for alle, men det er nu altså heller ikke raketvidenskab at have en irer. Det kræver at man er klar på en hund, der vil være med til ALT, som er livlig og selvstændig. Det er en terrier med alle instinkter i behold og en vis størrelse. Det kan give udfordringer. Det er fx der færreste irere man kan slippe løs alle mulige steder, de er store nok til at tage forholdvis store dyr som fx katte. Det er en race hvor egetkønsaggresivitet er mere reglen end undtagelsen og de har en ret kort lunte. Igen de er så store at det er noget man lige skal tænke over, da de godt kan lave pænt store huller i andre hunde, hvis de kommer i slagsmål. Det er en temmelig aktiv og livlig hund - dvs. man lægger i den grad mærke til at man har hund i dagligdagen smiley Det har taget pippet fra nogle. Min Daffy overtog jeg 6 mdr gammel tæve fra nogen, der alligevel slet ikke magtede sådan et livstykke, der var allevegne hele tiden. De elsker 'deres' mennesker meget højt (og viser det meget gerne smiley ), men de kan være temmelig forbeholdne overfor fremmede og der er temmelig meget vagthund i dem. Og altså den slags vagthund, der ikke bare larmer op, men gør noget ved sagen (mine har vist den slags et par gange). Det er vovehalse, hvor man som hundeejer skal være forudseende og afholde dem fra at udfører farlige stunts, hvor de kan komme tilskade: De passer IKKE på sig selv. Rent træningsmæssigt er de supersjove og de lærer lynhurtigt, men det er ikke hunde der 'vinder hver gang' for de taber ret let koncentrationen smiley Og så er de ekstreme 'næsedyr' og de fortjener at man lade dem leve det ud fx ved at træne spor med dem.

• #26   3. sep 2015 Den røde.., -jeg var inde på deres side for et par år siden. Havde de dog bare haft en afdeling i Vendsyssel smiley

Mette, -tak for en god beskrivelse, det lyder som en skøn fuldblodsterrier. Jeg må ud og finde nogle jeg kan hilse på IRL smiley

• #27   3. sep 2015 Da min farfar var bondemand, havde han en ruhåret foxterrier. Når rottesæsonen var på sit højeste "lånte" nabogårdene lige den i et par kopper kaffes tid. Mens foxterrieren ryddede laden, sad min farfar og den anden bonderøv så og pralede med, hvis høst der var gået dårligst. Er det ikke det, som bønder kan? smiley
    Jeg fik fortalt, at den ofte gav rotten en rusketur (nej ikke den slags smiley ), hvorved dens nakke knækkede.
    Hunden blev næsten 17 år.

• #28   3. sep 2015 Vi havde også en Kerry Blue Terrier engang der var ganske effektiv når vi engang imellem havde rotter eller mus smiley
    Det tog ham ikke mange sekunder at fange og dræbe en rotte i fuglevolieren en dag.

• #29   3. sep 2015 Min tæves mor blev brugt som rottefænger og hun nakkede da også selv en der smuttede forbi en dag. Jeg tror bare at du har mødt nogle forkerte Jacks smiley
    Derudover skal du nok være rimelig påpasselig med en tysk jagtterrier som er yderst svære at få fat i medmindre du går på gravjagt eller vildsvin i Sverige. De er ikke sådan at spøge med rent temperament mæssig

• #30   3. sep 2015 Jeg ville heller ikke købe Tysk Jagtterrier bare fordi jeg havde brug for en rottefænger. Det ville være temmelig meget 'overkill' smiley
    Jeg tror faktisk ikke at opdrætterne sælger dem til ikke-jægere.

• #32   3. sep 2015 Søren, -den har levet det fede hundeliv, den foxterrier smiley
    Sådan en nabo gad jeg godt at have, der har garanteret været friske æg og alting også smiley

• #33   3. sep 2015 Kerry Blue Terrier, -endnu en, for mig, ukendt race, så klog man kan blive herinde smiley

• #34   3. sep 2015 Dengang jeg så på Tysk Jagtterrier som en mulighed, havde jeg jagttegn og gik på jagt smiley Valget faldt på en Breton, af flere grunde smiley
    Jeg tror ikke jeg ville få mig en decideret jagthunderace, med mindre det var for at bruge den som jagthund smiley

• #35   3. sep 2015 CF, -godt spørgsmål! Det er jeg også nysgerrig på smiley

• #36   3. sep 2015 Min jack russell er også en effektiv rottejæger. Jeg skal love for det går stærkt når han finder den

• #37   3. sep 2015 Ja, der er en klar opdeling idag i racen og da det sidste træk fra Dansk Terrier Klub er at alt jagt skal avles ud og de skal være så hvide som muligt, så bliver opdelingen blot vildere

• #38   3. sep 2015 DKK - så behøver du kun at handle eet sted smiley
    Lad os lige i kor udtrykke et: "Herre Jemini". Men der skal selvfølgelig nok være nogle p**hoveder, der synes, at det er pragtfuldt. Det kommer trods alt fra øverste instans i logen smiley smiley

• #39   3. sep 2015 Den ene af mine whippets (Ghini) tager også rotter smiley Vores tidligere genbo, en ældre mand på 92, havde høns og det sidste års tid han boede i huset var han ikke helt så omhyggelig med opbevaring af foder, som han tidligere havde været, så der så vi en del rotter på matriklen, som Ghini nakkede hurtigt og effektivt.
    Hun rusker dem kraftigt, når hun har fanget dem.

Mus fanger de alle tre og de bliver spist i en enkelt mundfuld, heldigvis har Ghini ikke samme trang til at spise hverken rotter eller mosegrise, som hun også har nuppet en del af smiley

• #40   3. sep 2015 Kennel HiJacks, -hvad er argumentet for de nye retningslinjer i avlen? Jeg forstår det ikke ..

• #41   3. sep 2015 Kirsten, -I er hermed inviteret på kaffe og kage, hvis jeg igen skulle blive udsat for invasion smiley

• #42   3. sep 2015 Kennel Hi-Jacks: Det lyder som et ret mærkeligt træk fra en klub, der fx er ved at stable en sportsgren på benene hvor vores hunde kan få brugt deres instinkter (rotteræs, dog tilpasset dansk lovgivning hvor der ikke må anvendes levende rotter) og hvor schweiss og kaninslæb vinder og mere og mere udbredelse som sport. Igen fordi det er noget der passer til vores hundes instinkter ????? Sikker på det ikke blot er racerep. der er tosset ? I de fleste af racerne er man da rimelig stolt hvis hundene rent faktisk stadig indeholder de instinkter, der gør dem til terriers.

• #43   3. sep 2015 Tror det er fordi gravtræning ikke er lovligt fra 2017 og man ikke interesserer sig for et alternativ. DKK er nu heller ikke kendt for at avle jagt i Jack'en så det er vist bare deres udvikling. Specialklubberne avler jagthundene og DKK deres version

• #44   3. sep 2015 Mette Marie: mine er ikke registreret i DKK men flere derfra kom til os på standen ved Roskilde Dyreskue fordi de ville flytte over på baggrund af DTK beslutning

• #45   3. sep 2015 Jeg synes altså stadig det lyder noget spøjst. Jeg er medlem af DTK og DTK er særdeles utilfreds - der skrives om det i stort set alle numre af TN - med gravjagtforbuddet og har kæmpet imod med næb og kløer, da det jo netop har været brugt til at tjekke om instinkterne var iorden - også på avlsdyr i de racer hvor gravjagt er relevant.
    Gravjagtforbuddet er en af grundene til at der arbejdes på at få stablet 'rotteræs' på benene, så man stadig kan arbejde med terriernes jagtinstinkt. Schweiss og kaninslæb er i voldsom fremgang i klubben og man kan nu opnå officielle championater i de to sportsgrene. Noget en klub der kun avlede 'pyntehunde' vel næppe ville indvolvere sig i ?
    Jeg kan simpelthen ikke genkende det billede du opstiller af DTK som en ren udstillingsinteresseret klub. I langt de fleste racer er jagtinstinktet noget man er stolt af og gerne vil bevare. Der findes nu engang ikke nogen bedre skadedyrsudrydder end en god terrier smiley
    Men det kan da godt være at det forholder sig lidt anderledes med jack russels der jo ofte ses som et tilbehør til hesten ????? Og i så fald er det nok snarere racerepresentanten man bør skyde på.

• #47   3. sep 2015 Nu er terrier folket ufattelig dovne så de er jo nok i høj grad selv om udviklingen. Men inden gravhunde folket pudser glorien alt for meget, så er I temmelig racistiske og tillader kun jeres egen slags. Det er da kun fordi jeg efterhånden kender en del i jeres Klub at man overhovedet skænker os en tanke

• #48   3. sep 2015 #47: ?????????? OK - hvordan kom gravhundefolket ind i billedet ?????
    Og ja, mange terrierfolk er ret dovne og engagere sig ikke i noget som helst, men de er så heller ikke medlem af DTK smiley

• #49   3. sep 2015 Nu var det fordi du skrev alt det i havde startet op efter al det med gravtræning afsluttede. Jeg sad selv i det udvalg der forsøger at få træningen tilbage, men da jeg gik ud af bestyrelsen, mistede jeg min plads.
    Jeg kontaktede Gravhunde klubben for nogle år tilbage for at træne med, men ikke engang et svar retur var jeg værdig. Synd og skam
    Og så kan en terrier også så meget andet men ejere er for dovne!

profilbillede
  • #50   3. sep 2015 Tak for svaret. Nu har jeg jo så ikke en race, hvor gravjagten nogensinde har været relevant, så jeg har ikke oplevet forbuddet på egen krop smiley Jeg har bare oplevet at der er begyndt og dukke rigtig mange jagtrelaterede aktiviteter op man kan dyrke med sin terrier i DTK og at det er ret stor tilslutning til dem smiley For ikke så forfærdelig mange år siden var ikke den slags tilbud. Der var kun gravjagten og den var så ikke relevant for os med de terriers der ikke er lavet til gravjagt.
    Og ja, gravhundeklubben: Jeg forsøgte engang for mange år siden at komme til at træne schweiss (før der begyndte at dukke noget op i DTK) hos dem, men de tog kun egen race ind. Beagleklubben var heldigvis mere imødekommende smiley
    Pt føler jeg mig simpelthen så 'handicappet'; I sidste nr af TN var der invitation til et schweisskursus der lød rigtig fedt og jeg begyndte at kigge om det passede med kalenderen indtil jeg kom til at tænke på 'nåååhh, nej jeg har jo ikke nogen terrier lige pt' smiley

• #51   3. sep 2015 Jeg har nogle på vej, så du siger bare til smiley

profilbillede
  • #52   3. sep 2015 Kennel HiJacks, -det er da din Figo, som er i den artikel du linker til?
    Jeg var lige inde og se dine hunde. Hold da nu op de er lækre!

• #53   3. sep 2015 Figo er min alt-mulig -hund, Fede Flick min præmie -hund og sønnike bliver forhåbentlig begge dele smiley Schweiss har han helt styr på, men tiden knap smiley

• #54   3. sep 2015 Jeg kender nu en del dværgschnauzere, som også absolut kunne hjælpe med et skadedyrsproblem smiley
    Bestemt ikke min Coco, det er simpelthen sørgeligt, så dårlig hun er til at finde spor smiley Men fx. mine forældres Bibbi er ret god, og hendes mor er sindsygt dygtig til det også, ved jeg.
    Dværgschnauzerne ryster musen/rotten til den dør, så ikke den bedste død.. Men de får da jobbet udført smiley

• #55   4. sep 2015 Min chihuahua-papillon blanding er en virkelig effektiv rottedræber smiley Hvem skulle have troet det ? smiley

• #56   4. sep 2015 Ann-marie, -Pictures or it didn't happen smiley smiley

• Beanmor *
    Beanmor * Tilmeldt:
    okt 2012

Følgere: 1 Hunde: 3 Svar: 225
    #57   4. sep 2015 Både Magnus og Bailey tager rotter - Bailey er bedste til det. For Søren han er hurtig, når det lige tager ham. Rotterne får lige et rusk, så er de døde.

• #58   4. sep 2015 Karena: Så hurtig bliver jeg sgu aldrig smiley Men hun har snuppet flere rotter, så hun er ret effektiv smiley

Kommentér på:
Plummer Terrier

Annonce