{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.581 visninger | Oprettet:

Maria FL
Maria FL
Tilmeldt:
15. mar 2014
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 300

Overtagelse af voksen hund - foder, træning osv. {{forumTopicSubject}}

Det var lidt svært med en sigende overskrift smiley

Efter mange overvejelser, drømme og fremtidsplaner, blev min kæreste og jeg enige om at holde øje med en voksen omplaceringshund, og hun dukkede meget hurtigt op på Brande internat og vi skal hente hende lørdag, vi glæder os selvfølgelig helt vildt, men har også lige brug for lidt sparring smiley

Vi henter Bamse en golden tæve på lidt over 6 år på lørdag, vi ved der skal trænes, når hun er faldet til. Det første projekt bliver at lære hende at gå pænt i snor og træne fyrværkeri/støj, idet vi allerede nu ved, at hun er utryg ved det.
Hvor i Odense og omegn kan i anbefale træning? noget ligende hvalpetræning for voksne hunde smiley

Foder
Hun er blevet fodret på RC, det ønsker vi umiddelbart ikke at fortsætte på. Jeg forhandler selv foder og vi foretrækker derfor at benytte os af det. Ville i fortsætte på et foder med korn, dog i meget mindre omfang, eller ville i ikke have skrupler ved at sætte hende på kornfrit?

Hun er lidt for tyk, ikke kræsen og tåler efter hvad vi er oplyst alt.
Vi regner med at hun 1-2 gange i ugen skal have råt/ben og 1-2 gange i uge skal have dåsefoder.

Vi håber at alt kommer til at køre lige efter planen, men er også forberedte på at det ikke nødvendigvis er tilfældet.

Nogen guldkorn i mener vi ikke kan undvære, så kom endelig med dem ! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overtagelse af voksen hund - foder, træning osv.
  • Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 300
    #1   3. sep 2015 Lige et billede fra da vi besøgte hende smiley

    profilbillede
  • #2   3. sep 2015 Hvor ser hun dejlig ud! smiley Og skønt at i kigge hos de danske internater og giver en voksen hund en ny chance.

    Jeg ville overhovedet ikke have skrubler ved langsom at sætte hende over på et godt kornfrit foder, tværtimod. Skulle hun høre til de få hunde, der har brug for lidt korn, så tilsæt det nye foder en sjat almindelige havregryn eller en smuldret skive rugbrød, det er en meget bedre kvalitet korn end dem man finder i de fleste typer hundefoder.

    Og med råt og vådfoder oveni, så er det bare super. Vores får råt i aftentørfoderet næsten dagligt, og rå ben/fisk 2-3 gange om ugen - de stortrives. Varieret foder er for mig det bedste, giver stor robusthed i deres maver, sunde hunde og store spiseglæde.....

    Angående robustheden i maven, så kan vores spise rent tørfoder den ene dag, rent råt den næste og faktisk alm. menneskemad den tredje dag uden overhovedet at reagere på det. Hvor mange hunde ville ikke få tynd mave af det???


  • Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 300
    #3   3. sep 2015 En voksen hund passer rigtig godt ind i vores liv og fremtidsplaner, og vi faldt fuldstændigt for hende, da hun gav os den dejligste velkomst smiley

    Tanken var også at det skulle være varieret, og et stykke rugbrød ind i mellem er bestemt ikke bandlyst, så længe hun kan tåle det.

    Vi var også mest til at starte hende op på kornfrit, og trives hun ikke på det, kommer hun jo bare over på noget andet.


  • Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 300
    #5   4. sep 2015 Tak smiley
    Det er vi dog med på, og kan også fint selv starte ud med det mest basale.

    Vi var mere i tvivl om der fandtes hold for voksne hunde, der er på træningsniveau med hvalpe smiley


    Hvor er den sød, den må vi have hængt op herhjemme !


  • Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 2 Svar: 211
    #6   4. sep 2015 Tillykke med vovsen!
    Jeg sidder lige nu og kigger på min gamle dreng, som også er fra brande internat, og jeg kender flere i området der har hunde derfra.
    De var super ærlige omkring ham, og min søster var fuldkommen solgt til en ældre, ukasteret herre, som forøvrigt ikke kunne gå pænt i snor..
    De var ret glade for at vi ville have ham, for han var begyndt at stresse over internattet, så der skulle ikke gå meget længere før han ikke skulle være der mere..
    I hvert fald er min erfaring at de ikke levere hunde ud, der ikke har en chance for at få det godt hos en ny familie smiley

    Vi gik ikke til træning med ham, der er vidst heller ingen hold i nærheden, men har lige så stille trænet ham til at gå pænere i en snor, at kunne være løs på grunden og alle de der småting.
    Han får det dyre fodder fra dyrlægen, fordi han stinker sådan af hanhund på andet fodder, og hans pels bliver klam. Men vi fik vidst noget med fra brande, og så slusede vi ham lige så stille ind på det nye fodder.

    Held og lykke med jeres nye skønhed smiley


  • #7   4. sep 2015 Tillykke med hende smiley
    Jeg har tre genbrugshunde, alle overtaget som hel eller halvvoksne.

    Et godt råd er, at lade som om det er en hvalp i har fået: Gå ud fra at den intet kan, heller ikke renlighed og alene hjemme. Det er min erfaring at meget af det hunden måske har kunnet er glemt efter flytningen.

    Som regel kommer det hele hurtigt tilbage, men så er det bare en behagelig overraskelse i stedet for en irritation over at hunden ikke kan det mest almindelige.

    Jeg går ud fra det værste når jeg overtager en ny hund: At den ikke kan med andre hunde, at den vil æde mine høns, ikke kommer når jeg kalder, at den ikke kan køre bil osv.

    Husk også at det varer flere måneder, måske op til et helt år, før en voksen hund som flytter hjem er faldet rigtigt til hos jer.


  • Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 300
    #8   4. sep 2015 Vi håber på det bliver nemt, men forventer det ikke. Hun virker dog meget nem og mild, hun har mødt min mors hund, ved besøget, det gik fint og det er faktisk den eneste hund, det er vigtigt hun kan med smiley

    Vi har weekenden med hende, men finder vi ud af hun ikke kan være alene, må jeg blive hjemme fra uni.


    Internatet har været så søde og ærlige


  • #9   4. sep 2015 Jeg overtog Robin i Januar i år.

    Jeg valgte en voksen hund, da jeg ikke er til det hvalpe og teenage-"fis" smiley

    Robin er 5 år (fra oktober 2009) og jeg var heldig at have fundet en sælger der ikke løj i annoncen. (Valgte privat)

    Jeg fik præsis det der stod, en rigtig dejlig hund, der trækker smiley

    Jeg tog selv op efter ham, sammen med min datter (Min datter er fra maj 2009 :D), så jeg havde muligheden for at sige nej. For mig var det enormt vigtigt hunden var rolig indenfor. Da jeg stresser let..

    Det var han i den grad (og er det heldigvis også stadig :D), den eneste grund til de skulle af med ham var pga hans trækken, de var begge godt oppe i årene (Ved ikke om begge var pensionister, men ellers tæt på), manden kunne kun gå ved hjælp af krykker, så kunne slet ikke holde Robin.

    Kvinden var en spinkel kvinde, der slet slet ikke havde styrken til at stå imod når Robin trak (og slet ikke hvis han så en hund han ville hen til), så var væltet flere gange, og ture derfor ikke rigtig gå tur med ham..

    Rigtig dejligt par, man kunne tydeligt se de holdte af ham, men de bare ikke magtede en så trækkende hund smiley

    De havde kun haft ham siden starten af December (jeg hentede ham i slutningen af Januar), så han havde ikke været der så længe (Hvor han var før ved jeg dog ikke). Jeg kunne derfor ikke lige så hunderegisterpapirene med med det samme, da de ikke selv havde fået dem endnu, men de sendte dem med det samme de fik dem, underskrevet så jeg kunne ejerskifte..

    Ellers fik jeg alle papire med. (Altså dyrlæge osv :D)

    Den eneste ting jeg er i tvivl om passer var at han var registreret som labrador retriever blanding, men tror selv han mere er schæfer og flatcoated retriever blanding smiley (Men nogle dyrlæger registrere tit bare sorte blandinger i mellemstørrelser som labrador-blanding ;))

    Jeg fik alle de ting med de havde til ham.

    skåle, sove-bamse, lidt foder, sele, halsbånd, line osv..

    Jeg gav 0 kr for ham smiley (Men brugte så en del i benzin :p)

    Han var kastreret da jeg fik ham, og hans vaccination var up to date.

    Jeg valgte ret hurtigt at starte til træning med ham, og det har jeg ikke fortrudt smiley

    I starten ville Robin ikke rigtig spise når jeg gav ham hans mad.. Jeg tror dels det var flytningen, og dels fordi foderet ikke lugtede som noget godt foder (Fik det med i nogle isbøtter, og det lignede sådan noget billigt noget med masser af korn og næsten ingen kød), så der gik en måneds tid med at få ham til at spise hans foder (hjalp gevaldigt at skifte foder)..

    I starten kunne han finde på at besørge indenfor hvis man var væk i mere end en time, og det er til trods for han lige var luftet.. Jeg tror personligt at det var pga angst... Angst for at blive forladt/skulle skifte hjem igen.

    Da han var faldet ordneligt til var der ingenting, jeg kan nu tage på overnatning hos kæresten (tager afsted om aftenen og kommer hjem næste morgen) uden uheld. Det er ikke noget jeg gør tit, men det er rart at kunne, han vil nemlig ikke have Robin hjemme hos ham, dels fordi vores datter har en kanin, og den farer forvildet rundt i sit bur hvis bare den lugter Robin.

    Bortset fra han trækker, "råber" af andre hunde fordi han gerne vil hen til dem, og ikke kan indkald hvis der er andre hunde i nærheden (Han lukker ørene) så er han simpelthen bare SÅ fantastisk smiley

    Jeg kan få lov til alt ved ham, lige fra at børste tænder, til at ordne smertefulde sår (Han har haft hotspot), og han er helt fantastisk når min datter er på besøg smiley Rigtig forsigtig.

    Han stresser let, men det må man jo bare tage højde for smiley

    Jeg har ikke fortrudt en voksen hund, og hvis jeg skal have hund igen engang når Robin er væk bliver det en voksen igen smiley

    Internater plejer at være gode til at hjælpe og rådgive, de ser jo helst ikke dyret skal tilbage til dem igen smiley

    Kender desværre ikke lige nogen træner i Odense, men held og lykke med det nye familie medlem smiley


  • Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 300
    #10   4. sep 2015 Tak smiley

  • Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 300
    #11   4. sep 2015 Det er heldigvis kun 2-2,5 time 4 gange om ugen hun skal være selv, det første stykke tid.

  • Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 300
    #13   4. sep 2015 Birgitta
    Vi er også helt vilde med hende og synes hun er noget af det smukkeste smiley

    Vi kender en del til hendes baggrund, alt hvad ejer har fortalt ved vi.
    Bla at hun kunne finde på at tage på opdagelser på egen pote, de havde dog ikke hegnet deres udendørsarealer.

    Generelt benytter vi os mest af ros både i træning af hund og hest, i så stor en grad at min familie mobber mig lidt for at være for flink og overbærende.

    Hun er allerede elsket og familien lidt skøre så hun har allerede inden ankomst modtaget den første gave smiley


  • Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 300
    #14   4. sep 2015 Gavekurv fra min famile smiley

    profilbillede
  • Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 300
    #15   5. sep 2015 I dag har vi hentet hende og hun lader allerede til at være både glad og livlig, men også at kunne slappe af i vores hjem smiley

    profilbillede
  • Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 300
    #17   5. sep 2015 I vores øjne er hun i hvertfald noget af det smukkest smiley

    Jeg tror ikke ligefrem det er super afslappede på internatet og at skifte hjem. Hun sover helt flad på gulvet nu smiley


Kommentér på:
Overtagelse af voksen hund - foder, træning osv.

Annonce