{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.902 visninger | Oprettet:

FED eller FIT {{forumTopicSubject}}

FED ELLER FIT ?
Ikke sjældent må jeg simpelthen nævne overfor hundeejere, at deres hund er overvægtig, og ikke sjældent står jeg overfor en fuldstændig uforstående hundeejer. For det er som regel sådan, at hundeejere handler i god tro. Der er nemlig en sammenhæng mellem, hvad almindelige hundeejere vurderer som "normalvægtigt" for deres respektive race, og hvad det er for idealer man indenfor udstillingsverdenen fremhæver som de bedste. Nogle forskere fra University of Liverpool lavede en undersøgelse af de vindende hunde på udstillingen over alle udstillinger, nemlig den berømte og prestigefyldte hundeudstilling Cruft, hvor hunde fra hele verden hvert år dyster i at være den skønneste og flotteste i verden. Fra 2001 til 2013 har forskerne set på topplacerede hunde, og resultatet er, at hver 4. hund er overvægtig. Visse racer var klart værre end andre. Således fandt forskerne, at 80 % af de udstillede mops var for tykke, mens 69 % af basset hounds og hele 63 % af labrador retriever. Jeg oplever igen og igen at skulle stå med hundeejere, som af deres udstillingsinteresserede opdrættere har fået at vide, at deres hvalpe og hunde skal være så tykke. Selvom jeg bestemt ikke er i tvivl, når jeg møder overvægtige hvalpe eller voksne hunde, så er det rart nu at have fundet en artikel, som videnskabeligt bakker de oplevelser op, som jeg har. Man kan læse en lille artikel om emnet i Dyrefondets blad nr. 4 / 2015 side 17 "Hver fjerde udstillingshund var overvægtig".

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  FED eller FIT
  • #1   4. sep 2015 Jeg oplever det daglig i mit arbejde i en dyrehandel.
    Rigtig mange hunde, især mops, franske bulldogs og labrador, har en ejer der tror de skal være tøndeformet.

• #2   4. sep 2015 Sådan er det desværre bare blevet. Jeg synes, at det er pisse ærgerligt, men samfundsudviklingen bevæger sig desværre mere og mere mod fedme.
    Jeg ville så personligt aldrig nævne det, medmindre jeg direkte blev spurgt "synes du, at min hund er overvægtig?". Jeg mener, man ville jo heller ikke sige til folk med overvægtige børn, at deres børn er overvægtige. Det er selvfølgelig noget andet, hvis man kender forældrene til de overvægtige børn. Men random mennesker på gaden ville man jo aldrig stoppe for at fortælle, at deres børn er overvægtige.
    Hvorfor synes man så, at det okay at blande sig, når det kommer til random hunde og hundeejere?

• #3   4. sep 2015 jeg blander mig når kunderne kommer og spørger til ernæring. Ikke hvis de bare er inde for at købe legetøj.
    Med mindre hunden er så sygelig overvægtig at den knap kan gå.

• #4   4. sep 2015 Jeg synes som sagt, det er ok, når det er et direkte spørgsmål om hundens vægt, ernæring osv. Ellers er det vildt mærkeligt i mine øjne smiley

• #6   4. sep 2015 Jeg ser godt nok også mange tykke hunde på træningspladsen og har da mere end én gang måttet sige til folk at deres hund skal tabe sig før de får lov at springe med den. Folk ser det simpelthen ikke og ofte påstår de at det 'er bare pels'. En af mine træningskammerater fik det at vide mange af os andre at vovse var alt for tyk og hver gang var svaret at det bare var pels. Først da hunden sprang et korsbånd og dyrlægen ordinerede kraftig slankekur og sagde ,at tabte den sig ikke ca 10 kg (!!!) så ville det andet korsbånd ryge i løbet af kort tid, forstod hun det og tog sig sammen og fik slanket hunden under genoptræningen. Nu er det noget hun er meget bevidst om og hun er temmelig flov over at hun ikke kunne se det dengang.
    Jeg har heldigvis hunde, hvor man ikke kan skjule overvægt under pelsen smiley Min Dobermann er fin og slank (store lækre muskler, fin talje og ribenene kan anes). Iflg udstillingsgfolket i racen er hun for tynd smiley
    Min anden race - Irsk Terrier - skal være 'racy', så her ser man ikke tykke hunde på udstillingerne smiley Han blev ved et kiropraktorarrangement i klubben brugt som eksempel på hvordan en hund er når den er i perfekt form og folk blev sat til at befamle ham. Der var mange der blev lidt overraskede over hvor tynd den rent faktisk skulle være og flere hunde i klubben kom på kur smiley

• #8   4. sep 2015 Jonas - det er kun i de færreste tilfælde at det er sovs og kartofler der er synderen smiley Folk giver simpelthen bare for meget foder og for mange godbidder. Jeg fodre min Dobermann med TOTW og hun får kun 90% af den vejledende mængde der står på posen ellers begynder hund at tage på. Og det på trods af at hun er en hund der har et højt aktivitetsnivaeu og bliver brugt meget. Hun får sådan set ikke specielt mange godbidder, da hun belønnes mest med bidepølle eller bold. Men lidt godbidder skal der være plads til og derfor får hun en mindre ration. Glemmer man at tage højde for den slags så bliver Fido ret hurtigt lidt rund i det smiley

• #9   4. sep 2015 Møder jævnligt en meget meget tyk hund,den er så overvægtig at den har svært ved at gå...inden jeg havde snakket med ejeren blev jeg enig med mig selv om at den var gammel og havde svært ved at gå...jeg fik så snakket med ejeren på et tidspunkt og spurgte ind til alder på hunden.. 5 år var den smiley jeg vidste faktisk ikke hvad jeg skulle sige,for jeg var måløs smiley
    Jeg selv er ovre i den anden grøft omkring vægt på min hund,jeg har en dværg gravbasse,men hendes størrelse er standard gravhund ...jeg synes som ejer godt at hun kunne tåle at tabe sig 1 kg,min dyrlæge er ikke enig,hun synes at Sally er fin som hun er..men jeg vejer hendes mad hver dag,minimum af godbidder osv.... Jeg er utrolig nervøs for at hun bliver det mindste overvægtig pga af hendes lange ryg,ultra korte kommodeben...måske er det forkert af mig at være så hysset..men altså...... smiley

• #12   4. sep 2015 Hvordan skal "almindelige mennesker/hundeejere" også kunne se, at deres hunde er for tykke, når deres udstillingsentusiastiske opdrætter står og fortæller dem, at den er for tynd?? Eller når de selv til udstilling får at vide, at deres hund "mangler fylde" og/eller er for tynd?
    Udstilling sætter jo, - som artiklen også er inde på, ofte en standart, som andre anser for ideel, og er dette ideal for tykt, så er udstilling med til at "normalisere" fedme hos hunde. Og det er jo præcist dét, der er sket.

• #14   4. sep 2015 Fit på den fede måde smiley
    Landets lækreste ambull. Vejer ca. 30 kg - ja tredive kilogram. Lige dele knogler, muskler og løst halsskind smiley

• #15   4. sep 2015 @12. Lise du har helt ret. Jeg tror desværre bare at mange af udstillingsfolkene også selv er i 'god tro' og ikke ser problemet:
    Jeg kender en labradorejer. Han er udstillingsfreak og hans hanhunde vinder temmelig meget. De er smælderfede iflg min optik. Iflg hans optik er de dejlige kraftige labradors, der er lige som de skal være. De er komplet ude af form, da de kun får microture på max 500 m for at skåne deres led smiley I min verden er der noget helt galt hvis en jagtrace er så sart at hundene ikke kan holde til mere. Vi har snakket om det på venskabeligt plan og han ser simpelthen ikke problemet smiley
    Dem der først og fremmest har 'magten' til at ændre det er dyrlægerne og udstillingsdommerne, der jo istedet for en fin præmie burde give en kommentar om overvægt i kritikken.

• #16   4. sep 2015 Jeg er så en af dem der har været blind for at min hund vejede et par kilo for meget. Indtil vores agilitytræner sagde det til os. Jeg blev virkelig fornærmet, men efter jeg var faldet lidt til ro kunne jeg godt se, at han måske godt kunne smide lidt kg.
    Jeg undrede mig mest over at dyrlægen aldrig har nævnt det. Han har nu smidt næsten 2,5 kg og vejer 13,3 kg. Vi kommet tit til hundeudstillinger og de cockere man ser går jo lige ned, og har absolut ingen talje.
    Trist at det skal være sådan for man får jo et billede af, at sådan skal de se ud.

• #17   4. sep 2015 @13: Man skal passe på med at stirre sig blind på idealvægt. Istedet skal man kigge på hunden smiley
    Et eksempel: Min hanhund Stormy var 50 cm høj. Det er med tiden blevet en normal højde for hanner i racen og vægten siger normalt ca 15 kg. Min vejede så 18 kg - det var så ham kiropraktoren hev frem som eksempel på en hund i perfekt form. Grunden til at min vejede noget mere end, hvad normalen er for racen, var at han var en anden type end dem man ser flest af. Han var langt mere kompakt (han var meget muskuløs og ekstremt stærk). Dem man ser flest af er en mere langbenet type. Min forrige hanhund var den type. Han var 54 cm høj og vejede ligeledes 18 kg. Ingen af delene var forkerte (den sidste dog absolut det største racen må være), men det siger lidt om at man skal se på den enkelte hund og ikke bare på standarden smiley

• #19   4. sep 2015 Ja enten er det pels eller muskler. Min brors lab er også ret tøndeformet og har været det stort set altid. Hvis talen falder på at vovsen nok er liiiige rund nok så er svaret at "Det er muskler. Han er brølende stærk" Hvorfor alle musklerne så lige sidder på taljen så denne buer UD ad og ikke IND ad er der endnu ikke kommet en forklaring på smiley

• #21   4. sep 2015 Jeg kæmper stadig med Vaks' vægt. Han er lige i underkanten, men trods alt stadig normalvægtig. Han er slank, men kunne godt tage et par hundrede gram mere på.
    Bandit, min søsters hund, er meget slank og ranglet, men det skal en unghund også være. Han er på en super flot vægt med en god talje.
    Jeg ser det dagligt, at folk har for overvægtige hunde, især goldens og labradors hos den almene familie, og så ser jeg faktisk ofte ældre mennesker med dsg's, der virkelig er runde.
    Synes det er så forfærdeligt at folk ikke kan se, at de har en overvægtig hund. Det er lige foran dem, men de færreste synes at det er et problem.

• #22   4. sep 2015 Hvordan skal de vide det når deres opdrættere mm fortæller dem hvordan deres udstillingshunde skal se ud? Øhm ja altså de kan sgu da starte med at bruge den indvendige side af hovedet smiley synes faktisk ikke der er nogen undskyldninger for at hunde er for fede OVERHOVEDET - du fodrer dem - du bestemmer... Du motionerer dem - du bestemmer.... Edderdyleme enkelt hvis du spørger mig!

• #25   4. sep 2015 "Blir de for fede får de mindre og omvendt."
    I disse astronauttider er det skønt at erfare, at ikke alt er raketvidenskab. smiley

• #27   4. sep 2015 Forstår heller ikke man kan havde lukket øjne overfor en hund der er decideret fed. Men tror mange folk har svært ved at vurder hvis Fido vejer et par kg for meget.

• #28   4. sep 2015 "Andres byrder er lette at bære. Andres problemer er lette at løse. Er det ikke skønt?"
    Er det så ikke en sand fryd, at trådens emne netop er 'andre', nemlig vores hunde? Chili stopper aldrig mig i lige at nappe en bøf mere, men jeg kan stoppe hende i lignende forehavende. smiley

• #29   4. sep 2015 Der er simpelthen noget der klirrer, når ejere af smælderfede labradors mener det er muskler. Er de klar over hvad det kræver for at opbygge ordentlige muskler på hunden? Men det er nok også en personlig fordom om at deres hunde ikke ligefrem får den vildeste motion som beskrevet af Mette Marie. I så fald er der nok ret hurtigt noget modsigende i det, hvis de mener det er muskler..

• #30   4. sep 2015 Altså jeg vil lige sige at man faktisk godt kan være blind for at Fido er fed. Det har jeg selv prøvet for år tilbage. Det var først da folk omkring mig kommenterede det at jeg kunne se det.

Den dag i dag har jeg endnu en tyk hund som jeg forsøger at slanke, men det er satme ikke nemt når hunden er 10,5 år gammel, gigt i ryggen og for lavt stofskifte. Hun har dog smidt 3 kg. Så det går da den rigtige vej.
    Jeg er dog nået dertil hvor jeg bliver en anelse stram når folk på FB, altså venner på FB KUN kan kommentere på at hun er tyk, også selvom det er skrevet med et smil, når jeg for det første forsøger at vise andre ting med billedet, men også når jeg ER klar over det.

Har heldigvis en dyrlæge der kalder en spade for en spade og derfor siger hvis mine hunde er for tykke.

• #31   4. sep 2015 Vores hund er for tyk. Og det er altså ikke, tro det eller ej, fordi vi vil have en fed hund smiley Hun har smidt 2 kg men kunne godt tabe sig noget mere. Det ér simpelthen fordi vi har været blinde over for det. Sidste gang kommenterede dyrlægen så på at hun havde tabt sig for hurtigt, så det er satme svært at finde en balance.
    Hun er ikke fed, men hun kunne godt tabe sig lidt mere - men inden man står i en lignende situation er det jo let at sige "det er fordi du vil det" smiley

• #38   4. sep 2015 Jeg må tilstå at jeg som træner faktisk føler at det er min pligt at kommentere på det, hvis jeg står foran en ejer med en fed hund. Det kan jo risikere at deres hund får skader, hvis de vil træne med den i et program der kræver lidt tempo og energisk arbejde fra hundens side og den så vejer 5 kg for meget (det er faktisk temmelig meget for fx en hund i labradorstørrelse).
    Jeg har endnu ikke oplevet at folk har modtaget det negativt når jeg i min rolle som træner har sagt det; de forstår godt at det er for deres hunds bedste!

• #39   4. sep 2015 Jeg kæmpede med Meeko siden han var lille og få ham til at være normalvægtig, og han er der langt om længe smiley

På den anden side så har vi også Ziva som er overvægtig, ikke sygeligt, men hun kunne godt trænge til at tabe sig 2 kg, men det er svært uden at føle hun bliver sultet.

• #41   4. sep 2015 Vores to vejer omkring 27-29 kilo og får hver ca. 270 gram foder i døgnet.
    Det levner så mulighed for at give lidt ekstra fodersøg, træningsgodbidder og et spor eller to om ugen uden det skal trækkes fra.

Lige nu er de begge til den tynde side - men de har aldrig fået mere foder end de får lige nu.

Synes godt nok at 500 g. foder for den størrelse hund er helt vild.

Det overordnede tema - problemet, at dommere og udstillingsfolk påskønner fede hunde er for mig at se udtalt og virkelig problematisk.
    For et par uger siden var der en tråd herinde, hvor netop dette blev vendt og det var meget tydeligt, at det er et problem og at man ikke nødvendigvis selv kan se det, når man er i miljøet.

Man bliver blind for det, når det er normen. Og så bliver det også det, der er det attraktive...

Virkelig sørgeligt.

• #43   4. sep 2015 Meeko får omkring 70 g foder dagligt og Ziva får det 70-90 g dagligt.

• #44   4. sep 2015 Cody har været for tyk, og jeg så det ikke, før min opdrætter gjorde mig opmærksom på det. Dengang vejede Cody vel omkring 39 kilo, og det var alt for meget. I dag vejer han 32-34 kg, og jeg holder meget øje med, om jeg synes, at han bliver lidt for rund. Bliver han lidt for rund, så skærer jeg lidt ned på foder, giver flere gulerødder og han får lidt længere ture.
    Viktor synes jeg egentlig er i helt fin stand smiley Han vejer 38-40 kg, men han er også en stor basse (uden at være fed).

• #45   4. sep 2015 Det kan godt være det er normalt - men gjorde vi det, ville hundene være smællerfede.

Når vi regulerer deres foder gør vi det med 10-30 gram ad gangen. Og de svinger allerhøjst 1 kilo.

• #46   4. sep 2015 CH, Isabelle fodre jo med råt smiley

• #48   4. sep 2015 Og så er der os der må være kreative for bare at holde nogenlunde huld på hunden!

Det er altså heller ikke så nemt... hvis en hund er overvægtig kan man give den mindre mad, men hvis den er undervægtig er det lidt mere omfattende.

• #49   4. sep 2015 Egentlig mærkeligt, at idealet for mennesker er sygeligt tyndt, mens idealet for hunde er flommefed...

• #50   4. sep 2015 Isabella: Energitætheden i tørfoderet er jo langt højere end i det rå, der jo indeholder en hel del vand. Så med 'half and half' risikerer du ret let at give for meget energi. Du er nok nødt til at regne lidt på hvor meget tørfoder du kan give dem smiley

• #51   4. sep 2015 Chili spiser ca. 300g tørkost/dag + lidt menneskemad. Hun får bare fyldt skålen op, når den er tømt. De 300g er baseret på fodersækkens vægt i gram divideret med dens levetid i dage. smiley

• #54   4. sep 2015 Ja smiley Men man kommer til et punkt hvor foderet ikke kan være mere energiholdigt og man i forvejen giver rå og vådfoder også - og hunden stadig er tynd. Så er der bare ikke så meget at gøre - vi vil jo ikke sondefodre ham...

• #56   4. sep 2015 Der er SÅ mange fede hunde, at det er helt uhyggeligt.

Jeg har en hund i hver ende af skalaen; en der skal passe på ikke at blive for tyk, og en jeg kæmper med at få til at tage på.

Den laskede er noget lettere at få ned i vægt, end den anden er at få op. Hun er lige blevet slanket ved at skære 25-30 % foder fra og i stedet supplere med grønt. Det gik som smurt.

• #57   4. sep 2015 Sofie N

Det er da ærgerligt, at dét, der springer dig mest i øjnene, ikke er dét, som tråden egentlig handler om ( selvom du tilsyneladende synes, at der godt nok bør sættes fokus på det ), nemlig overvægtige hunde.

Det tager ét enkelt klik at opdage, hvad jeg laver, og så kan du jo selv vurdere, om jeg har en særdeles aktiv rolle i hund og ejers liv.

Ps. Jeg har altså ikke for vane at sidde bag en busk og springe frem og råbe "Din hund er for fed", hver gang der kommer en hundeejer gående med en overvægtig hund. smiley

• #60   4. sep 2015 Jeg er også fed, min hund er dælme ikke...

Men jeg synes sgu det må være svært som "menigmand" at se om hunden er overvægtig...især når der render 80% andre for tykke hunde rundt og leger "normalvægtige".

Avlere er tit heller ikke den store hjælp, for tænk når du som novice kommer, ser deres hunde i "udstillingsform" og for fortalt det er normen. Jeg kender et eksempel på en avler der direkte har sagt til sine hvalpekøbere at dyrlægerne har tendens til at synes hendes race skulle være alt for tynd!! Og det gjaldt måske andre racer men denne skulle altså se sådan ud...

Så er det fandme svært at vide ik? Som novice og måske bare hund på hygge-kæle-familie-plan....ikke hobby-videnskab.

• #61   4. sep 2015 Det kan godt være, at der er nogle af jer herinde med overvægtige hunde, men I er også godt klar over, at de er det, og I er også godt klar over, at det ikke er sundt.
    Det man som regel oplever fra folk, når man rammer emnet, er at "Min hund er bare glad for mad, det gør ikke noget".
    Men det gør det jo. Det er jo sådan en holdning, der skaber 18-20 kilo dsg'er. Eller 8 kilo pinchere, der burde veje 3 kilo.

De fleste herinde kan i det mindste sige, at de godt er klar over problemet. Så vidt jeg ved, er jeres hunde heller ikke hæmmede af deres kvabsethed.

• #63   4. sep 2015 Isabelle- Nej, det er slet ikke så nemt som nogen får det til at lyde. Det jeg synes er lidt tricky er netop når hunden ikke udelukkende bliver fodret med tørfoder.

• #64   4. sep 2015 Alle vores er FIT...
    Ingen tvivl om det... ikke om jeg ville byde min hund, at være fed smiley
    Resy tog lidt på, da hun kom til skade og skulle holdes i ro i 5 uger... Den ekstra vægt er allerede smidt igen (2 uger efter)
    Jeg kigger ikke på skemaet på fodersækken, jeg kigger på min hund....
    Resy der er 60 cm spiser det samme som Athos på 72 cm... (og i perioder mere!)
    De får tørkost af god kvalitet, og jævnligt råt... Jeg tænker ikke over, at trække fra måltiderne, når jeg stikker dem en kotelet, et kyllingelår, en fisk eller lign...

Jeg synes vi skylder vores hunde, at holde dem i god form, og passe godt på dem.... smiley

• #66   4. sep 2015 Min dobermann er desværre for tyk.... Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Mindre foder - mere motion ..

• #67   4. sep 2015 Martine - kan du dokumentere din påstand? På hvilket DKK-lørdagformiddagsseminar er problematikken blevet diskuteret? Sted, tid og foredragsholder bedes oplyst. Upload evt. kopi af kvittering for betalt kursusgebyr.
    Ja, det er ikke fordi, at jeg er mistænksom, men på nettet florerer der så mange vidtløftige teorier. smiley

• #68   4. sep 2015 Søren! Ahahahahahahahahahahahahahahah smiley smiley

• #69   4. sep 2015 smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley

• #70   5. sep 2015 Sad lige og kiggede i DKK's album med danske vinderhunde fra Norge her i weekenden, og kom sådan til at tænke på den her tråd. Er mange af de her hunde overvægtige? Hvilke? Ja, jeg synes ikke selv, jeg lige kan se det, synes egentlig de er ret pæne. smiley

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10153539379159976.1073741844.188221254975&type=3

Jeg udstiller selv meget lidt, og kommer egentlig kun til de udstillinger, jeg selv har hund tilmeldt, så det er ret få, så jeg aner ikke, om det her album er retvisende eller ej, men tænkte, det ville være lidt sjovt at høre folks meninger smiley

• #73   5. sep 2015 Det sværeste ved at have en overvægtig hund, der skal slankes er at dele hus med en, der synes det er såååååå synd at hunden skal være sulten. Jeg har efterhånden fået forklaret ham, at hun vil være sulten uanset hvor meget eller lidt hun får. smiley

Men altså generelt er det jo ikke raketvidenskab og Martine har givet løsningen: Mindre foder og mere motion (eller i hvert fald en af dem). Og med mindre foder menes selvfølgelig mindre energi. Men det kræver jo som regel at man i det mindste har en idé om hvor meget hunden rent faktisk får. Jeg er ret overrasket over hvor mange der ikke ved hvor meget foder der kan være i præcis den slags målebæger, der bruges og hvor mange der stadig kigger på "anbefalet mængde" i stedet for at kigge på hunden...

• #75   5. sep 2015 Jeg ANER ikke hvor mange gram mine spiser om dagen smiley

• #76   5. sep 2015 Det behøver man vel heller ikke med mindre man har et problem. smiley

• #78   5. sep 2015 KS her på Vesterbro mødte jeg en mand, som helt tilfældigt var blevet gjort opmærksom på, at hans Cardigan var for tyk.. han anede det ikke selv.

Han tog til dyrlægen, og dyrlægen bekræftede, at den nok burde tabe sig. Den tabte sig 7 kg... det er jo helt vildt for så lille en hund med så korte ben, at bære så mange kilo!!

Det kan ikke passe, at folk bliver tøsefornærmet, når man nævner overvægt i forbindelse med deres hunde... det er bare ikke fair, at folk ikke har styr på det.. man anskaffer sig en hund, og så er den altså ens ansvar.

Labberne er katastrofale... og de har alle den "gammeldags type" med utrolig store og kraftige knogler... uhhhh min vejer 42 kg og fyldt med muskler.. Nej den er bare meget overvægtig smiley

Der er gået sport i store hunde.. Mastifferne har nærmest liggemærker inden de er fyldt et år, og så fede, men det er sejt at sige at ens hund næsten vejer 100 kg... ikke om jeg fatter det.

• #80   6. sep 2015 Kan ikke huske vægten blot i chok over så lille hund taber så meget.

Hvis deres vægt ligger mellem 10-12 kg for pembroke, så synes jeg 2-3 kg er ret meget. Det er jo overvægt på 20-25 %.

• #82   6. sep 2015 Ja jeg kender ikke racen godt nok, og må holde mig til racestandarden ... 2-3 er stadig meget for hund som burde veje 15-20 kg.

• #84   6. sep 2015 Jeg kender ikke din hund, og du bringer det selv på banen. Overvægt er en belastning uanset.. min vejer 26 kg og han får max lov at stige 0,5 kg før jeg gør noget. Aktive hunde, som netop bruger kroppen meget har bedst af at være slanke.

• #85   6. sep 2015 Overvægt ER en belastning uanset hvad.
    Hilsen en ejer til en tyk hund.

• #87   6. sep 2015 Men det er jo som man ser på det. Som ejer af en tyk hund, der ville jeg ønske at min i stedet for var til den slanke side.

• #89   6. sep 2015 JA men 3 kg. er jo også overvægt smiley

• #91   6. sep 2015 Jeg snakker generelt. Hvis Fido vejer bare 3 kg. mere end hvad godt er, så ER det jo overvægt. Også selvom 3 kg. er mindre end 10 kg.

• #92   6. sep 2015 Den lab, som Junior overtog jobbet for var 8 år gammel, og den fik ny familie.

Den var i super form, og lignede ikke en 8 årig. Ny ejer var lidt rundhåndet med foder osv... den tog 2 kg på.. meget aktiv og begyndte pludselig at halte. Tidligere ejer forslog vægttab.. 2 kg af og vupti alt godt igen. Ingen beviser for at det var de 2 kg, som var skyld i haltheden, MEN hunde bør nærmere være til den slanke side end modsat, da de bruger deres kroppe meget.

• #93   6. sep 2015 Min Schæfertæve skal tabe 10 kg. Det er lidt højt sat, men dyrlægen ser hellere at hun er lidt for slank, end for tyk grundet gigt i ryggen.
    Hun har tabt ca. 3 kg. og selvom min hund stadig er fed og der er lang vej endnu, så har hun allerede fået mere talje. Det beviser for mig hvor meget feks. 3 kg. egentlig er

• #94   6. sep 2015 Jeg burde også tabe 10 kg... og selvom jeg måske ikke er fed, så er de 10 kg da ikke sunde.

Dog er jeg meget mere seriøs ang min hund og har ingen rygrad, når det kommer til mig selv, men fandme ikke om min hund skal være for tyk pga mig.

• #96   6. sep 2015 FINDES der egentlig en gammeldags type af labberne? Jeg har altid undret mig fordi jeg netop ofte ser det i forbindelse med overvægtige labber

• #97   6. sep 2015 Næhhh der findes heller ikke Formel 1.

Der er udstillingslinier og jagtlinier.

Kommentér på:
FED eller FIT

Annonce