1.829 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Hvorfor fælder hun så meget? Hvorfor fælder hun så meget?

Lige før sommerferie fældede vores tæve rigtig meget. Nu fælder hun allerede helt vildt igen. Hver dag i 14 dage har jeg redt hende med furminator på vores morgentur, og jeg er stadig nødt til at støvsuge dagligt fordi der ligger pels overalt. Nogle gange har jeg sat et af støvsugerhovederne på og støvsuget hunden også xD
Hvis hun klør sig eller ryster sig står der en sky af hår ud fra hende. Hun er ikke helt korthåret, men har en blanding mellem kort og mellemlang pels vil jeg mene. Hun er typen der altid fælder en smule.

Det må vel være pga skifte i vejret, jeg synes bare ikke at det har været så slemt de andre år.. Hun får foder fra Kingsmoor + olie + fiskeolie. Er der noget jeg kan gøre for at afhjælpe fælderiet? Jeg har læst noget på nettet om at man skal tage hunden i bad og så rede den imens den har shampoo i pelsen - nogen som har erfaringer med det eller andet?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor fælder hun så meget?
  • #1   4. sep 2015 Aner ikke hvad du skal gøre Linka har ikke smidt sit vinter pels fra sidste vinter endnu Det syntes jeg også er mærkeligt Nu kommer Linka så ikke i bad .andet end ved havet smiley

• #2   4. sep 2015 Vores fælder også når hun skifter fra vinterpels til sommerpels, og igen når hun skifter fra sommerpels til vinterpels. Og det står også på i ugevis, hvor vi kan børste bunker som denne af hende. :o)

profilbillede
  • #3   4. sep 2015 Men CTS din er jo også langhåret smiley milles pels er som en lidt grov labradorpels. Har ihvertfald indtryk af at der kommer større mængder pels fra de langhårede i fældeperioderne end hos de andre.

Det er frustrerende at have hundehår i alt.

• #4   4. sep 2015 Det var også mere for at fortælle, at jeg ser det som normalt, at de fælder et par gange årligt, og at der kan komme meget :o)

Jeg ved godt, at min fælder mere end de fleste, men jeg har indtryk af, at korthårede også fælder i lang tid? :o) Det gør de hunde jeg kender, ihvertfald. :o)

• #6   4. sep 2015 Altså hun plejer at fælde lidt hele tiden og så en del mere, når vejret skifter smiley Har bare aldrig oplevet at det har været så slemt smiley det undrer mig at hun ikke er blevet skallet endnu smiley

• #7   4. sep 2015 Kias pels er vist ret forvirret i det svingende vejr vi har. Fældningen er såå uforudsigeligt. Suk.

Bør du bruge din furminator dgl.?
    Er det ikke noget med at den max bør bruges hver 2.-3. dag?

• #8   5. sep 2015 Det ved jeg ikke?? Hvad skulle der ske ved at bruge den dagligt??

• #9   5. sep 2015 Den er til underuld = død pels, eller var ...

Dgl. børstning har jeg hørt flere gange herinde, igennem årene, har resulteret i smadret pels (dækhår skåret i stykker) og endda skader og sår på hud.

Men jeg ved selvf. ikke om der er kommet en ny der ikke kan skade hunden, eller om der bare er meget stor forskel på hundenes pels ... :o)

Jeg bruger ikke selv furminator, da et lille hul i Kia hud, fra sådan en børste, vil kunne resultere i en 5000 kr. dyr tur i narkose for min hund pga. hotspot (dårligt immunforsvar pga. allergi).

• #10   5. sep 2015 Jeg googlede det lige. De eneste udtalelser jeg kunne finde om hvor ofte man må bruge den, var på petworld.dk og olivers.dk og de skrev begge at man kan bruge den dagligt smiley så tror ikke det er et problem.

• #11   5. sep 2015 Jeg ville aldrig bruge en furminator til min hund, og slet ikke dagligt - netop fordi det ødelægger pelsen. Men om der er forskel på hvilke type pels det er, ved jeg ikke. :o)
    Blandt slædehunde er det ihvertfald ikke altid velset at bruge dem - heller ikke til de hunde, der har kortere pels end min. :o)

• #13   6. sep 2015 Synes at det fremgår ret tydeligt fra de links at der absolut ikke er enighed om hvor tit den må bruges smiley det er fint med folks egne erfaringer, men stoler nu mere på hvad forhandlerne skriver. De må da trods alt have fået information om deres produkter fra leverandøren.

• #14   6. sep 2015 Kan kraftigt anbefale en gummistrigle. Når man bruger den korrekt, så er den langt bedre, end en furminator, til daglig brug.
    http://www.kenjan.dk/default.asp?ID=5&show=vare&vareid=9198&varenr=11-2202-010&varegrp=2202&name=vareliste

Alternativt kan du sende hunden en tur til en hundefrisør, det tager op til 80% af fældningen, når de lige får hele turen. smiley
    Hundefrisøren vil garanteret også gerne give dig et par råd til, hvordan du bedst holder pelsen.

• #15   6. sep 2015 Sådan en gummibørste må jeg lige kigge på smiley jeg bruger faktisk sådan en hestestrigle til hende alm kaldes en gnubber. Den bruges til at løsne hår hos hesten. Den er ret god.

Mht hundefrisør er det så ikke kun ved hunde med længere pels at det hjælper? Det virker her som om at der bliver "frigjort" hår dagligt, da jeg jo kan redde store mængder løse hår af hver dag. Jeg havde hende i bad i formiddags, hvor jeg brugte lang tid på at gnubbe shampoo ind i pelsen. Bagefter tørrede jeg hende og sluttede af med at børste hende. Da jeg gik tur med hende her til eftermiddag sad der igen mange løse hår hen ad ryggen på hende smiley

• #16   6. sep 2015 Mette - Men dog enighed om, at dagligt ikke er en god idé. :o)

• #17   6. sep 2015 Et bad løsner hårene, og det er derefter hundefrisøren gør forskellen. Der bliver hunden nemlig føntørret og redt 100% igennem, så alle de løse hår bliver fjernet, det gør de ikke ved håndklæde-tørring, efterfulgt af alm. børstning.

Alle hunde bliver tørret på mere eller mindre samme måde, hos hundefrisøren, og det har i bund og grund samme effekt, uanset pelstype. Løse hår bliver fjernet, uanset længden.

Mange tror, at det kun er langhårede hunde, der kan have brug for, at komme til hundefrisøren, men faktisk så fælder de korthårede ofte mere, og har derfor også godt af, at få en ordenlig tur indimellem. smiley

Kommentér på:
Hvorfor fælder hun så meget?

Annonce