{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.315 visninger | Oprettet:

Klaus T
Klaus T
Tilmeldt:
27. sep 2006
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44

Vaccinationspapirer - skal de bruges? {{forumTopicSubject}}

Halløj!

Et lidt lang fortælling her, men håber det går smiley

Mig og min kæreste var ude og hente en islandsk fårehund igår, en 2 år "gammel" unghund, tæve.

Vi er rigtig glade for den, og et eller andet sted er jeg lidt glad for at vi fik den væk fra den tidligere ejer. Hun har sikkert passet fint på hendes hunde, men hun slog mig nu som værende ret mystisk, da vi talte med hende i både telefon og også ved afhentningen.

Prisen lød på 4500 kr for hunden, og så har den fået dens 3 vaccinationer og er øremærket.

I første telefonsamtale var der dog også snak om at hendes hunde var lydighedstrænet, og havde været udstillet og vundet nogle præmier.

Men da vi kom derud, var den kun trænet i renlighed (den har dog heller ikke "lavet" indenfor endnu, kun kastet op, men det kan man jo ikke klandre den for - nyt fodder, græs osv.). Lydighed - hunden kommer, som regel, når man kalder "Snælda". Sit - har jeg fået den lært ved at træne med den iaftes og idag. Men det er også det eneste.

Pyt også med det, den er jo stadig ung og kan selvfølgelig trænes i det mest nødvendige.

Sælger har dog altid givet udtryk for at stamtavlen ikke fulgte med i prisen, hvilket var okay med os, da vi ikke har planer om at den skal udstilles eller bruges til avl, da ingen af os har mulighed for at gå hjemme hele dagen (skal man ikke det?) i de 8 uger hvalpene skal passes, inden de kan overdrages til nye familier. Sælgeren var dog ret interesseret i at få os til at avle på hunden, de ville gerne stille hanhund til rådighed for 6000 kr., men det krævede jo så at vi også købte stamtavlen med til den hund vi købte.

Men jeg spurgte så sælger om de andre papirer fulgte med, vaccination, dommerudtalelsen/præmierapporten fra dens 2 udstillinger osv, og det fik jeg et ja til, da det kun er stamtavlen i original form, der egentlig er pænge værd mht. avl. Men da vi havde betalt for hunden og skulle afsted, ville hun ikke af med de papirer (præmier, vaccination) uden at vi betalte for stamtavlen også. Jeg tænkte "fint" for mig selv, og vi kørte afsted med hunden.

Idag ser jeg så at DCH kræver at hunden er vaccineret for at man kan blive medlem, men skal man ikke bruge det papir (som vi ikke fik med), for at bevise at den er vaccineret?

Jeg ved ikke rigtig om jeg skal ringe til ejeren og gøre et nummer ud af det, eller bare være glad for at hunden har fået et hjem hvor der er tid og underholdning til den, og ikke skal tilbringe hele dagen i et hundehus med de 3 andre fårehunde. (de havde lige solgt 5-6 hvalpe og et par ande unghunde hvalpe).

Nåh ja - prisen for stamtavlen (og de andre papirer) er 1500 kr. Så 6000 kr ialt.

Hvad mener I ?


PS: Da jeg fik at vide stamtavlen kun har en værdi i original form, fik jeg lov at tage et billede af stamtavlen, så jeg har da navnene på dens familie osv - men det er selvfølgelig ikke brugbart, tænkte bare det nok kunne være rart at have billede af den i det mindste.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vaccinationspapirer - skal de bruges?
  • #1   4. okt 2006 Hmmm... sys det lyder meget mærkeligt det der. Stamtavlen hører da med hunden og det er da helt han i vejret at man skal købe den ved siden a hunden.

  • #2   4. okt 2006 Hvorfor i alverden vil hun beholde stamtavlen, når hun har solgt hunden? Så du samtlige papier? Du har da helt klart krav på at få dokumentation på at hunden er vaccineret. Min mening

  • #3   4. okt 2006 Men man skal bruge vaccinationspapirerne hvis man skal starte til trænning.

  • #4   4. okt 2006 hey klaus. sød hund du har fået dig.
    Men jeg har bare lige et par spørgsmål.
    Hvorfor har du betalt så meget for en 2 år gammel hund?
    Nu bor jeg ikke i danmark og har ikke helt styr på priserne der længere, men jeg synes 4500kr er utrolig meget for en omplasseringshund. Det kan godt være at det bare er mig. hvis hunden er chippet/øremærket kan du vel gå til dyrlægen og få ham til at skrive en ny vacc bog til dig.
    har i skrevet en kontrakt på hunden, bare så den gamle ejer ikke pludselig står med alle papirene i hånden og siger at du har stjålet hunden eller noget.?


  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #5   4. okt 2006 Jeg så alle papirerne ja, og det så skam fint nok ud (ægte osv). Jeg tror ikke de kan bruge stamtavlen til andre hunde, da stamtavlen jo har både hundens navn og øremærkenummer påført. Jeg har billede af begge sider af stamtavlen.

    Jeg er ret sikker på at de ikke ville give stamtavlen med, fordi at den jo er "penge værd" i forbindelse med avl. Uden stamtavle - ingen avl af racehunde.

    Hundens oprindelige pris var 6000 kr inkl det hele. 4500 kr uden stamtavle (som så blev til 4500 kr uden stamtavle, vaccinationspapirer, dommerrapporter osv).

    Men jeg bør altså ringe og brokke mig langt ind i H ...... indtil jeg får vaccinationspapirerne?

    Vi aftalte at hun gemmer stamtavlen i 3 måneder, så vi kan nå at ombestemme os. Så alternativt kunne jeg jo sige at det er 100% sikkert vi ikke vil købe stamtavlen, hvis ikke jeg kan køre forbi her en af dagene og hente de andre papirer.


  • #6   4. okt 2006 Hvis du har et billede af stamtavlen, så kan du gå ind på www.hundeweb.dk Der kan du søge på hundens registreringsnummer og få alle oplysninger på udstillinger HD-fotograferinger, søskende og lign. og se om de oplysninger du har fået er korekte.

  • #7   4. okt 2006 Lyder meget mærkeligt..............En Stamtavle skal da følge med hunde !

  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #8   4. okt 2006 Frk. Friis ,

    Vi har kigget efter hvalp lang tid, mest japansk spids og islandsk fårehunde. De ligger faktisk mellem 4-6.000 kr for en racehund.


    *MGP *,

    Ja det er vist en DKK hund. Stamtavlen siger hvertfald DKK.



    - og hold da op det går stærkt med indlæg herinde smiley


  • #9   4. okt 2006 Frk. Friis: du har en god pointe der mht om forrig ejer pludselig kommer og siger at hunden er "stjålet".

    Klaus: husk at få lavet ejerskifte hos Dansk hunderegister. Jeg ville kontakte sælger igen og kræve at få de papir og som Julie skriver plejer papirerne at følge hunden


  • #10   4. okt 2006 Vibeke: dur kun hvis det er DKK tavle

  • #11   4. okt 2006 okay, så er det nok bare mig der er nærrig. hehe
    Men jeg ville ha brokket mig, hvad skal hun med vacc. papirene? det er jo til hundens eget bedste at de følger med. Selvfølgelig gør de det, det er lige før jeg sidder og hidser mig op her. nogen folk er bare dumme, de gør hvad de kan for at drive penge ud af andre.


  • #12   4. okt 2006 En stor skam folk er sådan Frk Friis

  • #13   4. okt 2006 MGP: sejt nok....

  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #14   4. okt 2006 Øjeblik, jeg kigger lige på hundeweb - jeg har fundet DKK reg nr'et på stamtavlen nemlig, så skal lige ind og slå den op.

    Jeg har kigget på DKK's sider som skriver at ikke-medlemmer kan få en ny stamtavle for 500 kr, mener jeg, men den kan vist kun sendes (eller anmodningen om en ny) til den ejer der er registreret - og det er jo hende jeg har købt den af.

    Vender lige tilbage når jeg har set på hundeweb.


  • #15   4. okt 2006 jamen Tanja, det er bare så utrolig svært at få gjort noget ved det, det er næsten det der er mest frustrerende. og vi dyreelsker gør hvad som helst for at få dyr væk fra et dårligt hjem eller idiotiske ejere og det er bare ikke godt nok.

  • #16   4. okt 2006 Man kan da heller ikke få lavet en ny tavle når nu hunden har en tavle som den dumme dame ikke vil udlevere ?

    Og husk at få omrigistreret ejerskabet af hunden Snælda


  • #17   4. okt 2006 Ja Frk Friis, man bliver sørme gal i skralden over sådan noget........

  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #18   4. okt 2006 Jeg har kigget på hundeweb nu.

    Den finder godt nok hunden, søskende osv.

    Men de her tabs er tomme for informationer: Udstillinger, Prøver, Sundhed.

    Ejeren sagde godt nok det var i DHL (mener jeg) at den havde været udstillet.


    MGP - tager lige dit venskab smiley


  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #19   4. okt 2006 Tanja,

    Hvordan foregår det med at få ændret ejerskabet? Så skal jeg have den tidligere ejers underskrift, ikke?


  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #20   4. okt 2006 Iben/Martin,

    Nu er det ikke fordi jeg vil hænge sælgeren ud (selvom jeg dog er lidt skuffet over det med papirerne), men da jeg spurgte til om hun troede at hunden ville have problemer med at falde til, nævnte de (hende og hendes onkel, som har gården), at de har solgt omkring 50 hvalpe (han nævnte dog ikke over hvor lang tid), og ingen har endnu kommet og sagt der var problemer med at falde til. Det tog jeg selvfølgelig positivt, eftersom jeg jo gerne vil have at hunden skal falde godt til herhjemme, og det virker da også til at gå rigtig godt nu.

    Men om det er fuskerforetagende eller ej, skal jeg ikke gøre mig klog på smiley Det er dog mit indtryk at de har stamtavler på det hele. Men igen, jeg er lidt skuffet over at skulle betale SÅ høj en pris for at få stamtavlen med (1500 ekstra), og de begrundede det med at det var billigt og en god investering, for den laver jo nok 5-6 hvalpe sådan en hund.


  • #21   4. okt 2006 jo det mener jeg..........Ser lige om jeg kan finde noget Info

  • #22   4. okt 2006 http://www.danskhunderegister.dk/

    Der burde være noget info her........


  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #23   4. okt 2006 Mht. ændring af ejerskab, så fandt jeg den her:
    http://www.dansk-kennel-klub.dk/0/1450

    - som kort og godt siger at den tidligere ejer SKAL underskrive for ændring af ejerskab.

    Men hvis jeg får hende til det, så kan JEG vel anmode om en ny stamtavle fra DKK, til et par hundrede kroner cirka (når jeg bliver medlem, ellers 500 kr, så vidt jeg husker) ?

    Medmindre at hun friviligt giver mig den - hvilket hun næppe gør.


  • #24   4. okt 2006 Hun SKAL udlever den sammen med hunden !

  • #26   4. okt 2006 Snak med *MGP*, og ring til DKK´s jurist imorgen som hun anbefaler dig Klaus.

  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #27   4. okt 2006 Tanja,

    Tak for link - var ikke klar over den side fandtes.

    Fra deres FAQ:
    1. Jeg har købt en hund. Hvordan får jeg den over i mit navn?

    Ændringsmeddelelsen, som er den nederste halvdel af registreringsattesten, skal underskrives af den tidligere ejer, udfyldes med den nye ejers detaljer og derefter indsendes til os.
    Har den tidligere ejer mistet attesten kan vi sende en ny attest (som kun må sendes til den registrerede ejer).

    2. Jeg har ingen forbindelse med tidligere ejer. Han/hun er flyttet til ukendt adresse. Evt. skilsmisse, dødsfald eller lignende.

    Du bedes venligst kontakte Dansk Hunderegister.


    ---------

    Såh, jeg må gå ud fra at den tidligere ejer har et papir hvor vi begge skal skrive under på, og sende ind (tror hellere jeg må tage det med og sende ind) - men jeg tror ikke hun vil gå med til det, uden at sælge stamtavlen også.


  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #28   4. okt 2006 Yes, jeg prøver lige at snakke med MGP smiley



  • #29   4. okt 2006 Klaus: godkend dog MGP´s venskab. Der vil du få suveræn hjælp hvordan du får det du har krav på....

  • #30   4. okt 2006 Forstår ikke hvad hun vil opnå ved at beholde den stamtavle.....

    Sidder her med et stykke papir vedr min egen hund og der står også "Stamtavle SKAL følge hunden Bla Bla" osv......


  • #31   4. okt 2006 <b> Held og Lykke ønskes du i hvert fald af os.

  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #32   4. okt 2006 Tina,

    Jeg har skam godkendt, men hun er vist gået ud for at lave mad smiley
    Jeg (eller vi, Snælda vil nok gerne med) kører også lige ind og henter kæresten her om et kvarters tid, men jeg vender spændt tilbage senere i aften hvertfald.


    Tanja

    Af nysgerrighed - hvilket papir siger det?


  • #33   4. okt 2006 Den købsaftale man underskriver når man køber hund med DKK Stamtavle

  • #34   4. okt 2006 Klaus: *SS* godt nok.... og rigtig held og lykke.....

  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #35   4. okt 2006 Tanja,

    Ahh ... det papir hun glemte at vise/nævne for os, åbenbart smiley

    Jeg glæder mig til at høre MGP's forslag.

    Og tak for hjælpen so far - havde ingen anelse om hvor hurtigt tingene gik herinde, de 19 kr på registerings-sms'en har da været godt givet ud allerede!


  • #36   4. okt 2006 Tja det har hun nok............

    Man skriver under på flere forskellige ting på den aftale Klaus.



  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #37   4. okt 2006 Så snart jeg har hørt mere fra MGP vil jeg også ringe til sælgeren og spørge om ikke vi glemte at underskrive en kontrakt, og selvfølgelig tilbyde at køre derned hvornår det nu end skulle passe sælgeren. Jeg sidder lidt vest for Horsens og sælgeren er lige syd for Vejle, så det er ikke så langt.

    Men for pokker da - hvordan kunne jeg være så dum at glemme en kontrakt! I teorien, kan de jo egentlig komme og hente hunden, fordi de stadig ejer den - og beholde vores 4500 kr ?


  • #38   4. okt 2006 Det vil jeg mene de godt kan ja...........

    Du kan i og for sig bare have "taget" hunden uden de vidste det jo


  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #39   4. okt 2006 Ja, det er rigtig.

    Men nu har jeg snakket en del med folk som har købt "blandingshunde", altså ikke racehunde og uden papirer (uden stamtavler osv), og de har heller ikke fået noget med - så derfor tænkte jeg slet ikke på det.

    Jeg er lige tilbage på pinden igen om en halv time, og så vil jeg prøve at høre MGP's råd og få sælger til at underskrive en kontrakt hurtigst muligt.


  • #40   4. okt 2006 Svarer lidt til bil køb / salg Klaus...........

    Der laver man jo også en slags "købt som beset" kontrakt eller ligenden alt efter stand


  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #41   4. okt 2006 Mia,

    Jeg har øremærkenummeret ja - det står på DKK stamtavlen som jeg tog et billede af. Har også DKK reg nummeret.


    Tanja/MGP,

    Tror også jeg vil til at vænne mig til at lave flere kvitteringer fra nu af smiley


  • #42   4. okt 2006 Se der var vi enige..........*MGP* Meen et kg kød ? *G*
    Så tror jeg slagteren lurer lidt hvis jeg kræver en kontrakt.


  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #43   4. okt 2006 MGP,
    Hehe du har ret - stjæle en hund, tage billeder af den originale stamtavle og lægge den tilbage igen, det er vist lidt mere olsen banden stil smiley


    Så hvad er næste step - at kontakte formanden ved Islandshunden som du nævner MGP, eller kontakte sælgeren for at få kontrakt og/eller stamtavle?


    (Skal lige hente kæresten - er tilbage indenfor halv time igen. Mange tak for hjælpen indtil videre hvertfald!)


  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #44   4. okt 2006 MGP,
    Jeg havde ikke set dit brev #2, hvor du jo så fint forklarer næste trin smiley

    Jeg prøver at ringe rundt her om en lille times tid, så skriver jeg hvad der sker.


  • #45   4. okt 2006 Jo Jo.........Helt klart *MGP* Og nu ud til madlavningen.....

  • #46   4. okt 2006 Hun skal bare ned med nakken!... Det er luset gjort sådan noget....

    MGP - kommer du ikke og laver mad til mig også? Jeg ligger syg alene hjemme... :0( snøft....


  • #47   4. okt 2006 Ja der er slet ikke nogen til at forkæle mig.. :0(

    Glæder mig til at høre mere om historien.. Hun skal have hvad hun fortjener.. Jeg er glad for at du ikke gav de ekstra penge for stambogen, det er svindel og humbug!.


  • #48   4. okt 2006 Helt enormt.... Jeg har set næsten hele matador serien...

    Bella syntes til gengæld at det er super hyggeligt... :0)


  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #49   4. okt 2006 Så er jeg tilbage igen.

    Jeg har snakket med sælger, og jeg skal derned kl 20 iaften hvor hun vil "skrive en kvittering" på hunden.

    Jeg spurgte så til sådan noget som ejerskifte i hunderegisteret, det havde jeg nemlig hørt noget om man også skulle gøre - sagde jeg. Hvortil hun svarede "det er kun hvis du får papirerne med også".


  • #50   4. okt 2006 Bare spil cool indtil du har kvitteringen... men når du har den i hånden så skal hun altså også ha..... Hunden skal ikke stå i hendes navn når det er din hund. Stamtavle eller ej.... om det så var en blanding af 20 racer...

  • #51   4. okt 2006 Nå bliver nødt til at smutte, Bella skal vist have lidt luft.. :0)

    Hygge og husk at fortæl hvordan og hvorledes...


  • #52   4. okt 2006 Hun skulle sørme da skamme sig.....
    Sikke en Flabet Kælling rent ud sagt !!!


  • #53   4. okt 2006 Og i DKK ??

  • #54   4. okt 2006 Okay

  • #55   4. okt 2006 Nå okay.....Hvad er det så ?? *GG*

  • #56   4. okt 2006 Hvis hun ikke mener hunden skal ejerskiftes (hvad den skal) ja så er det jo i princippet hende der skal betale forsikring og lign.

  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #57   4. okt 2006 Min hund har faktisk været tilmeldt her, åbenbart:
    (link fjernet)
    2463
    HÖFÓASEL SNÆLDA

    - dog "ej mødt"


  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #58   4. okt 2006 Det kan godt være det er det der står - men hvis det gør, ændrer det så på noget, i forhold til om jeg har ret til stamtavlen eller ej?

    Jeg kender desværre ikke lige nogen der kan islandsk smiley


  • #59   4. okt 2006 Islandsk Fårehundeklub i Danmark og danske (hundeavlerfællesskab?), Dansk Kennel Klub, Har (?) DIF (noget med deres medlemmer)... (noget jeg ikke forstår).... sælger hvalpe med FCI godkendte stambøger.....

    Har lige sendt samme frase afsted over mail til min veninde, som er god til islandsk.... håbe rhun snart svarer.


  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #60   4. okt 2006 "( og så lige over i DHL, tsk tsk)"

    hmm - kan det tænkes det er derfor hun pludselig sælger ud?
    De havde vist lige fået 5-6 hvalpe, som vi egentlig først var interesseret i, men de var solgt.

    Så havde de vist nok 7 voksne/unghunde, hvoraf der var 4 tilbage nu. Vi købte så den ene, og på fredag skulle der vist nok kommer flere og kigge på en hund. De har 1 unghund og 2 "gamle" tilbage. Årsagen til salg var at hun flyttede i lejlighed og ikke havde plads til dem mere...


  • #61   4. okt 2006 MGP - Det er nemlig lige det der står!

  • #62   4. okt 2006 synes I skulle kontakte Wilfred Olsen, formand for den danske islandske fårehundeklub - hvad han ikke ved om racen kan ligge et meget lille sted .............

  • #63   4. okt 2006 Er Wilfred ikke ............. ok - det er gået min næse forbi ........... Uanset, Wilfred ved meget ........

  • #64   4. okt 2006 MGP - Min Oversætter er lige gået offline, jeg søger lige venskab og sender dig et svar på hvad der præcist står senere smiley

  • #65   4. okt 2006 MGP - Ja jeg er sgu ligeså nysgerrig for at se som der står noget om andet snusk i den tekst - er ret vild med IF'ere og bor forholdsvist tæt på den kennel dér.... sååå vil godt snuse lidt til det Islandske... *G*

  • #66   4. okt 2006 MGP - Hvad er det egentligt de gør med de tavler, når de ikke vil af med dem? - Bruger dem til en anden hund eller hvordan?

  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #67   4. okt 2006 MGP,
    Jeg går ud fra det er kennelnavnet du tænker på, jeg skrev?
    Det beklager jeg - en moderator må gerne slette det, jeg tænkte ikke lige over det (troede egentlig det var "hundens fornavn", hvad ved jeg smiley flovt.. )

    Men jeg har talt med Islandshundens formand nu smiley

    Jeg tager ned til sælgeren nu, og får lavet en kvittering og spørger til stamtavlen, men vil hun ikke give den med, så kontakter jeg DKK imorgen og hører om de vil lave en. Hellere give 1500 kr til DKK for en ny stamtavle, end at hun skal have glæde af dem!!


    Skal nok lige holde opdateret i tråden senere smiley


  • #68   4. okt 2006 MGP - Forkasteligt, man burde indføre obligatoriske identitetscheck på alle udstillinger.

  • #69   4. okt 2006 Er DRU ikke også sådan lidt "bop-bop"?

  • #70   4. okt 2006 Syntes jeg det ser ud til................

  • #71   4. okt 2006 Så er den islandsk tekst oversat:


    Islandsk Fårehundekub i Danmark og den danske hundeavlsklubs, Danish Kennel Club, har bedt DIF om at advare sine medlemmer om avlere som arbejder ikke med danske 'klubber'? og sælger hvalpe uden FCI-anerkendte stambøger

    Avlerne er:

    Kennel xxxxx, xxxx
    Kennel xxxxxxxxxx
    Kennel xxxxxxxxxx



    De danske klubber arbejder målbevidst om den islandske fårehunds helbred og imod overbrug af individuelle (rakka? dunno..) og det har disse avlere valgt ikke at deltage i. Dem der køber hvalpe fra dem får ikke FCI-anerkendt stambog ad hvalpen og hvis (rakkar?) fra dem bliver brugt til avl fås ikke FCI-anerkendt stambog på afkommet.



    De danske klubbe beder os også om at fjenre links som vi kunne have om disse avlere.



    Hvalpe der kunne tænkes at der blev solgt til disse avlere vil ikke kunne bruges til videre avl, siden deres afkom ikke vil få en FCI- anerkendt stambog. Man ved at en af disse avlere forsøgte at købe en hvalp fra Island nu til forår og derfor nødvendigt at vi finder frem info om mulige hvalpe købere som vi ikke kender til.


  • #72   4. okt 2006 Med andre ord er den Kennel Bandlyst................

  • #73   4. okt 2006 Men btyder det så den Stamtavle der føler med Klaus´s hund er Nada værd ???

  • #74   4. okt 2006 Undskylder lige mine stavefejl...............*SS*

  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #75   4. okt 2006 Så er jeg tilbage igen smiley
    ... og nu skal I bare høre!

    Jeg udskrev "vejledning om ejerskifte" fra DKK, og tog med i lommen. Samt 500 kr i lommen, jeg kunne friste med.

    Godt, jeg kom derud og fortalte at jeg gerne ville have en kvittering på hunden! Han (onklen til ejeren) havde så skrevet en.
    På kvitteringen står dato og by. Hundens navn, samt:

    Islandsk fårehund, pris: 4500
    plus 25% moms: 1125
    ialt: 5645
    aconto: 4500
    rest: 1125

    - hvorfor han skrev moms på, aner jeg ikke. Men han er vist momsregistreret. Desuden sagde han at "kvitteringen gælder kun i 3 måneder", jeg fandt ikke helt ud af hvad han mente - sådan noget rigtigt jysk kan være lidt svært at forstå nogle gange, selv for en jyde som mig smiley

    Anyway, så begyndte jeg at tale om ejerskifte-formularen. Forklarede dem at dansk hunderegister jo ikke havde noget med stamtavlen at gøre, og at jeg da burde få lavet ejerskifte af hunden når det nu var min hund. Efter lidt overtalelse fik jeg da den med, underskrevet. Så nu skal jeg selv udfylde resten, og sende den ind.

    Friviligt - fandt hun vaccinationspapirerne (Sundhedsbogen, den blå) frem, og sagde at den kunne jeg vist også ligeså godt få med. Sagde til hende at det ville jeg også gerne, for jeg kunne læse på DHL at de ikke tog hunde ind, uden de var vaccineret, og så skulle jeg vel bruge bogen til at bevise det med (har INGEN intentioner om at blive medlem af DHL, men havde læst det på deres hjemmeside, så kunne jo ligeså godt bruge det som argument), og desuden sagde hun at man heller ikke kunne udstille i DHL uden stamtavlen - hun ville gerne sælge den med.

    Det lykkedes mig ikke at få den gratis med, stamtavlen.

    Så tog jeg min plovmand op af lommen og viftede med. "500 kr her og nu, for stamtavlen. Så har du fået 5000 ialt for hunden og stamtavle, det er en god pris, et dejligt rundt tal". Hun ville gerne er jeg sikker på, men onklen sagde nej.

    Efter lidt mere snakken frem og tilbage omkring hvor god en investering det er at have stamtavlen, fortalte jeg ham at han jo aldrig ville kunne sælge mig en parring med deres han (det tager de 6000 kr for), hvis jeg ikke fik stamtavlen med. Og så ville han pludselig gerne sælge stamtavlen for 500 kr, hvis jeg skrev under på at indenfor 2 år ville vi købe en parring af ham. Hvad så hvis vi ikke vil have den parret indenfor 2 år, spurgte jeg - så tøv han lidt - og jeg sagde "skal vi så betale fuld pris, de resterende 1000 kr, for stamtavlen?" (ville være sikker på han ikke ville have vi skulle betale 50% af parringsprisen alligevel, f.eks.). Det gik han med til.

    Så nu skal jeg vende tilbage indenfor et par dage om vi er interesseret i den aftale.

    Men først vil jeg ringe til DKK imorgen og høre om muligheden for at få en ny stamtavle, ud fra de papirer og informationer jeg har.

    Men efter 45 minutter i deres forgang (inkl. et par historier fra onklens tid som ung, det sædvanlige "da jeg var i din alder, cyklede vi i skole i 3 meter høj sne"-agtige historier, I kender dem nok hehe) - så kom jeg derfra, nogenlunde tilfreds med mit udbytte.

    Hun indrømmede dog at hun ikke var i DKK mere, uden at nævne hvorfor. Hun sagde at Snælda's stamtavle var i DKK, og med den kunne de godt komme ind i DHL, for DKK stamtavlen var accepteret i alle andre klubber, men andre klubbers stamtavler var ikke accepteret i DKK. Så fik jeg lidt at vide om reglerne for avl i DKK og DHL. I DKK må én han åbenbart kun parres med én tæve, altså 1-til-1 forhold, hvor der ingen regler var i DHL. Ikke noget jeg vil tage stilling til, men de talte da hvertfald til DHL's fordel, skal jeg love for smiley


    Nåh ja - mens jeg husker det, de nævnte også Willy (tidligere formand, kan jeg forstå?, for Islandshunden), i forbindelse med opdræt. Jeg vil ikke komme ind på detaljer her, men de hang ham lidt ud synes jeg. Ved et tilfælde, kom jeg muligvis til at have min mobil liggende i lommen og af en eller anden grund optog den altså vores samtale - dont ask me how that could happen smiley (den tænkte måske at det nok var rart lige at have, til at genfortælle historien i detaljer, skulle det blive nødvendigt).


    Sådan ligger landet altså.

    Jeg beklager indlægget blev så langt og hvis det er lidt ustruktueret.

    Venter spændt på inputs smiley


  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #76   4. okt 2006 MGP,

    Jeg skal vel stadig have stamtavlen lavet hos DKK, den fik jeg jo ikke med?

    Det dokument der ligger bag ved, på det billede af stamtavlen som du fik privat, hed noget med "Ownership" - det dokument jeg fik her, hedder Registeringsattest og er fra Dansk Hunderegister. Der på fik jeg hendes underskrift, det ser helt fint ud. Men det har intet med DKK at gøre, er jeg bange for. "Ændringsmeddelelse til Dansk Hunderegister".


  • #77   4. okt 2006 WOW - godt gået!

    et par historier fra onklens tid som ung, det sædvanlige "da jeg var i din alder, cyklede vi i skole i 3 meter høj sne"-agtige historier, I kender dem nok hehe) - LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL

    Håber alt går ok for dig i DKK!!


  • #78   4. okt 2006 Klaus - du skal bare skrive den er bortkommet!

  • #79   4. okt 2006 *rødmer* Llæste sgu osse forkert - bruger samme styrke som MGP!

  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #80   4. okt 2006 Jeg er ved at samenstykke en mail til formanden for Islandshunden.dk, han var også meget intereseret i lige at høre hvordan det hele forløb osv smiley

    Nu ringer jeg til DKK imorgen, og så ser vi hvad de siger. Hvis ikke de vil give en stamtavle ud fra mine oplysninger og evt. mod betaling, så skal jeg tage og skrive under på den parring? Men jeg er dog ret sikker på at hannen, "Paw", også har DKK stamtavle - det mener jeg også jeg spurgte om, og det bekræftede han. Men selvom jeg ikke parrer vores tæve med deres han, vil han jo så, ifølge vores aftale, kræve at jeg betaler de sidste 1000 kr for stamtavlen om 2 år.

    Betingelsen var jo 1 parring til 6000 kr indenfor 2 år, og så stamtavlen for 500 kr nu her. Ellers - hvis ingen parring indenfor 2 år (hvis hannen dør inden, så bortfalder aftalen) - eller - hvis vi ikke vil have parring indenfor 2 år, skal vi betale de sidste 1000 kr for stamtavlen.


  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #81   4. okt 2006 Det er rigtigt nok! Det gør jeg, hvis ikke DKK kan give mig en stamtavle for noget der ligner 500 kr. smiley

  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #82   4. okt 2006 Tak for iaften allesammen & mange tak for hjælpen, nu tror jeg vi hopper i seng oven på den her omgang smiley

    Jeg vender lige tilbage med svar fra DKK imorgen.


  • #83   4. okt 2006 Tak for kaffe.
    Ja det var en ordentlig omgang i denne tråd.
    Ja for mig lyder det også som en værre gang fusk de har gang i. Håber da DKK kan hjælpe dig.
    Jeg blev åbenbart også oplyst om alt det der var sket i Islandsk Fårehundeklub. Var slet ikke klar over formandsskiftet. Jeg har endda en søster der har kennel med Islandske fårehunde og hun har lige p.t 5 ugers hvalpe, hvor jeg kan garantere du får stamtavle og hele svineriet med i købet. Sådan skal det da være, uanset om du køber en hvalp eller en ældre hund.
    Så jeg kan da godt forstå den kennel du har købt af, ikke længere er i DKK.
    Held og lykke med det hele Klaus og sikken en dejlig hund der har fået uanset bagrunden.
    Følger da spændt med i forløbet.

    Hej fra Lene og Athena


  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #84   5. okt 2006 Jeg prøvede at ringe til DKK's jurist der har åbent hver torsdag fra kl 15:30, men ikke lige idag - dem kan jeg først få fat på, næste torsdag.

    DKK lukkede kl 15 idag, så det er også for sent - dem prøver jeg imorgen inden kl 13.

    Så må vi se...


  • #85   5. okt 2006 Håber det bedste..................

  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #86   6. okt 2006 Så har jeg talt med DKK, det kom der desværre bare ikke så meget ud af.

    De var meget hjælpsomme og forstående, men de kunne ikke rigtig rådgive, så jeg er nødt til at ringe ind igen på torsdag når deres jurist er kommet hjem fra ferie.

    Men som udgangspunkt, man stamtavlen kun rekvireres af den ejer der står registreret i DKK, og det gør den tidligere ejer jo. Og for at jeg kan blive den nye ejer, skal den tidligere ejer underskrive en blanket om ejerskab af hunden - og det gør hun næppe, uden at vil have 1500 kr for stamtavlen. Men sælger gik jo med til at gemme stamtavlen i 3 måneder, så jeg prøver at høre DKK juristen på torsdag om hvad han anbefaler. Ellers må jeg jo enten bide i det sure æble og hælde 1500 kr i sælgeren, eller skrive under på at få en parring med deres DKK/DHL han indenfor 2 år til 6000 kr - hvilket vi jo egentlig ikke kan med vores DKK hund - og så få stamtavlen til 500 kr.

    Noget værre rod smiley

    Men nu VIL jeg have den stamtavle - basta!


  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #87   6. okt 2006 Iben,

    Kun Registeringsattesten til Dansk Hunderegister.

    IKKE den til DKK, og det tror jeg ikke på jeg får hende til, uden at betale for stamtavlen.


  • #88   6. okt 2006 Det må vi da håbe..............

  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #89   9. okt 2006 Det gør hun IKKE, det er 100% sikkert smiley

    Men jeg skal have fat i DKK juristen på torsdag, så ved jeg mere...


  • Klaus T
    Klaus T Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 44
    #90   17. okt 2006 Så har jeg hørt fra DKK ... der var desværre ikke noget at gøre smiley


    "Jeg beklager at måtte meddele, at DKK ikke kan være jer behjælpelig i denne konkrete sag, idet vi ikke har nogen myndighede over for opdrættere, der ikke er medlem af DKK i hvilken forbindelse bemærkes, at **slettet** er udelukket af DKK.

    Der vil i øvrigt ikke i dette konkrete tilfælde kunne udstedes en kopistambog."


    -- så det ser ud til jeg må bide i det møgsure æble og skyde 1500 danske bananer efter "opdrætteren" .. smiley


Kommentér på:
Vaccinationspapirer - skal de bruges?

Annonce