4.074 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Forstørret prostata. Forstørret prostata.

Nogen med erfaring i forstørret prostata hos hund?
Evt. Hvor det har lykkes at undgå kastration i kortere eller længere tid?

Nogen med erfaring med pelsracer der kastreres i forhold til pelsforandringer?

Asger har været ved vagtdyrlægen og skal udredes yderligere i ugen, så vi kender endnu ikke årsagen til forstørrelsen. Men dyrlægen mente han ligner en klassiker på en godartet forstørrelse.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forstørret prostata.
  • #1   15. nov 2015 Min den gamle havde for halvandet år siden forstørret prostata. Da han er temmelig gammel skulle han ikke kastreres. Han fik nogle piller som vist nok får prostata til at trække sig sammen og han har ingen problemer haft siden smiley

• #3   15. nov 2015 Hvad hedder tabletterne? Og var det den alm. Godartede forstørrelse af enkeltcellerne han havde?

• #4   15. nov 2015 Ej nu bliver jeg da helt positiv. Dyrlægen mente at jeg skulle forvente kastration blev en realitet.
    Hvis det var ondartet med knude skulle jeg overveje om det var bedst med aflivning. Men han er ikke en typisk cancer-prostata, så det troede hun ikke på. Så var der en lille mulighed for infektion eller inflammation i prostata - det var vist ret sjældent. Men ville kræve antibiotikakur i længere tid. Men kunne nogen gange helbredes uden kastration. Hun ville næsten sætte sin løn på at det nok var en alm. Godartet forstørrelse af enkeltcellerne. Og hun nævnte kun kastration som løsning der til.
    Asger er kun 4 år, og jeg synes ikke vi er færdig med udstillingerne, og er bekymret for pelsen. Han har jo forventet mindst 10 år mere. Og har verdens skønneste sind, ingen hanhundenykker, lidt til den blide side. Han har aldrig været syg eller haft en dårlig dag. Ikke engang en gang forhudssnask har vi bøvlet med.. Så han er jo bare så fin en han som man kan få synes jeg smiley jeg vil sgu nødig pille i de hormoner..

• #5   15. nov 2015 Jeg kan ikke huske hvad de hed, men jeg ville da give dem et skud og hvis de virker et par år, har det da ihvertfald givet lidt ekstra udstillingstid smiley

• #6   15. nov 2015 Min basse havde godartet forstørret prostata. Han gik og tabte kæmpe søer af tis lige pludselig, så jeg fik scannet hans prostata. Den var samme størrelse, som hans nyre. Men han fik de der piller - en pille om dagen i 7 dage og der har ikke været noget siden. Det er vel et par år siden nu. Dyrlægen sagde, at det meget vel kunne vende tilbage, men han reagerede så fint på de piller, at det kun var hvis det blev ofte, at vi skulle overveje kastrering.

• #8   15. nov 2015 Jeg håber Asger er kandidat til en sådan behandling smiley
    Tak for jeres erfaringer.

• #9   15. nov 2015 Forstørret prostata kan du dele i tre variationer.

1) Godartet forstørret prostata. Livet igennem vokser prostata. Rent anatomisk lægger den som en ring, hvor urinrøret starter. Dvs vokser prostata er det svært for mænd og hanhunde at tømme blæren. Så man skal tisse ofte, små portioner. Evt med blærebetændelse og inkontinens som komplikation.
    2) I den mest almindelige form for prostata cancer, er kræftcellerne afhængige af testosteron for at vokse. Når prostata bliver større fordi tumor fylder, er der samme symptomer som ovenstående. Det er relativt ufarlig tilstand, hos mennesker håndterer man det med "watchful waiting", dvs holder øje med tilstanden og venter med kemo osv til der er tegn til at det udvikler sig.
    Med årene må man forvente tumor vokser, til sidst spreder sig til knogler (gør ondt) og hjerne (kramper).
    Kastrerer man en hund med testosteron afhængig prostata cancer, holder tumotumor op med at vokse. Og uden prostata (fjernes også) er der ikke længere afløbshindring.
    Så det ville jeg da gøre. Nu.
    Har man tøvet så længe, at hunden får kramper pga hjernemetastaser, giver det stadig mening at kastrere. Evt tendens til kramper, vil også svækkes kraftigt, når tumorer holder op med at vokse. Faktisk er standard behandling hos ældre hanhunde med kramper, at man starter med at kastrere. Det løser normalt problemet.
    De aggressive prostata tumores er uafhængig af testosteron. Hunden bliver hurtigt dårligere, også selvom du kastrerer.

Mit råd er, kastrer ham nu, hvis han ellers er sund, rask, glad. Så har i nogle gode år.
    Hvis han igennem længere tid har virket sløj, tager sig osv havde jeg aflivet nu.

Al godt fremover.

• #10   15. nov 2015 Jeg er menneske læge og kender ikke disse præparater.
    Hos mennesker giver man blandt andet anti testosteron, dvs medicinsk kastration, er det hvad præparaterne indeholder?

Det er overflødig hvis han kastreres.

• #12   15. nov 2015 Han skal ikke kemisk kastreres. Jeg har set alt for mange hunde med bivirkninger der fra. Og Det giver ingen mening at vælge en behandling med en dårligere prognose, og jeg alligevel ricikere pelsamok og ikke kan udstille.
    Skal han kastreres bliver det operativt som har mest virkning. Og så må vi tage hvad der kommer med. smiley

Kommentér på:
Forstørret prostata.

Annonce