Ingen ormekur Ingen ormekur
Hej,
Jeg har for første gang købt min egen hvalp (er vokset op med hund), og er derfor ikke helt up to date, med alt der skal gøres. Han er nu lige over 9 uger, og vi hentede ham sidste lørdag. Han har på intet tidspunkt fået ormekur, hverken fra mig eller opdrætter. Har læst mig frem til at opdrætter gerne skulle have givet ham ormekur, men hvad skal jeg gøre i denne situation?
Er ret sikker på han ikke har orm, jeg har i hvert flad ikke lagt mærke til noget. Han har været til sundhedstjek med opdrætteren.
nov 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
nov 2015
nov 2015
Følger: 9 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 38
Min hvalp havde kun fået en ormekur hos avler fordi de ikke havde givet ormekur til nogen af deres kuld hvalpe de havde fået gennem tiden, men jeg ville ikke købe en hvalp der ikke havde fået ormekur, så det fik de så alle sammen.
Jeg fik to ormekure med fra dyrlægen da han blev sundhedstjekket og vaccineret for 2. gang :-).
Så, jeg ville snakke med dyrlægen og få 3 ormekure derfra.
okt 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 41 Svar: 168
jeg ville gi hvalpen ormekur med det samme og nok 2 stk så du er helt sikker på at hvis der er noget er det væk.
nov 2015
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 2 Svar: 921
Der kan du passende aflevere en frisk pølle-prøve, til lab. test etc.
Men sikke da et sted at spare, en ormekur til et kuld koster højst 200,-
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Alle hvalpe fødes som udgangspunkt med orm, de får hvilende æg med fra moren.
Det kuld kan i værstefald være ædt op indvendigt og fået ødelagt næringsoptaget med fejlernæring til følge af orm. Tænk på hvor hurtigt sådan en lille en vokser, og hvis optaget af næring så ødelægges af at den skal huse orm og parasitter. Det er fandme synd, både her og nu og på sigt for hvalpen.
I bedste fald har hvalpen og du været heldig og der ikke har været smitte. Har tæven fået kur?
Det er en så lille ting, som betyder så meget for at hvalpen vokser ordentligt. Velkommen til livet, men jeg er lige glad med at du har ordentlige betingelser de første uger af livet.. Folk der tænker sådan skal simpelthen ikke avle..
Og personligt havde jeg ikke rørt en hvalp uden ormekur de en ildtang..
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
nov 2015
Tak for alle jeres svar.
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 3.498
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 3.498
Nu ved jeg ikke, hvad andre gør, men når jeg har haft hvalpe, har jeg da konsulteret dyrlægen fra hvalpene blev planlagt, og indtil de blev afleveret til deres nye hjem
Der kommer jo af og til nye anbefalinger.
Ingen ormekur