{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.154 visninger | Oprettet:

Hvalp - hvor ofte skal den fodres?? {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Jeg har et spørgsmål til fodring af vores nye hvalp.

Hun er 12 uger gammel og har været vant til fra opdrætter, at maden står fremme hele dagen, så man spiser bare, når man er sulten. Der blev skålen bare fyldt op, når den var tømt.

Men jeg har læst flere steder, at en hvalp i den alder skal have mad 3-4 gange om dagen. Så jeg bliver lidt i tvivl.

Indtil videre har jeg bare gjort ligesom opdrætter. Altså jeg har målt den anbefalede mængde foder af om morgenen og hældt op i skålen, og så spiser hun op. Problemet er lidt, at hun faktisk spiser det hele op i løbet af dagens første 3 timer. Så maden bliver serveret i skålen ca. kl. 7.30, og omkring kl. 11 er skålen tom. Og så er der jo ikke mad før næste dag kl. 7.30. Er det optimalt for en hvalp i den alder?

Eller skal jeg hellere dele den daglige mængde op i 3 portioner, som så bliver serveret i løbet af dagen?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjern trægulv med mulig asbest lim 3.000 kr.
  • Køkkenskab 640 kr.
  • Nedtagning af brændeovn 2.000 kr.
  • Hjælp til vaskemaskine 1.150 kr.
  • Rengøring af lejlighed 1.000 kr.
  • Udskiftning af vinduer 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvalp - hvor ofte skal den fodres??
  • #1   6. jan 2016 Det kommer an på hunden. Min hund kan fx ikke klare at blive fodret i portioner. Han springer bare måltider over, og så taber han sig for alvor. Jeg har enormt svært ved at holde vægt på ham, selvom hans mad står fremme hele tiden, men jeg har lært ham kommandoen spis, som engang imellem virker.
    Min søsters papillon Bandit, som er omkring et år nu, spiser også bare som det passer ham.

Monty, hendes labradorblanding, han kan slet ikke adminstrere det selv. Han får foder i portioner i hans foderbold.

• #2   6. jan 2016 Jeg fodrer mine hvalpe 4 x om dagen indtil 3 mdr. Derefter 3 x om dagen indtil 6 mdr. og resten af livet 2 x om dagen.

Jeg ville helt klart måle op og fodre 3 gange om dagen i øjeblikket.

• #4   6. jan 2016 Hvis hun ikke selv kan styre det, så ville jeg fodre 3-4 gange om dagen. Lia er også en af dem som spiser op med det samme. Hun fik mad tre gange om dagen som hvalp. I dag får hun halvdelen af sit foder fordelt som godbidder i løbet af dagen og halvdelen i en portion ved en 18-19 tiden.

• #5   6. jan 2016 Er der nogen, der ved, om det rent videnskabeligt er sundere for hvalpen at spise 3 gange om dagen i forhold til at spise den samme mængde mad i løbet af 3 timer?

• #6   6. jan 2016 Jeg mener det hovedsageligt har noget at gøre med blodsukker (især for hvalpe af små racer) og fordøjelse. Herudover er det måske også nemmere for hvalpen at koncentrere sig, lære noget nyt, hvile sig osv. hvis den ikke er voldsomt sulten.

Lia kan selv som voksen ikke klare sig med kun at blive fodret en gang om dagen. Bliver hun for sulten, så begynder hun at kaste op.

• #7   6. jan 2016 Ja, det giver god mening, det med blodsukkeret! smiley

Vores anden hund (14 mdr.) får kun mad en gang om dagen, men det er, fordi han generelt ikke er særlig interesseret i mad. Så hvis han får mad oftere, spiser han det ikke.

• #8   6. jan 2016 Jeg kan nu sagtens se på Vaks, hvis han har det skidt, selvom han ikke nødvendigvis ændrer madvaner. Det er meget små tegn, han afgiver, når der er noget galt, men det betyder jo ikke, at jeg ikke reagerer, hvis jeg ikke har styr på hans mad. Det har jeg, men min pointe står. Han er jo hos mig det meste af dagen.

Jeg synes vitterligt, at man skal gøre det, som fungerer bedst for ens egen hund. Det er jo meget forskelligt, ligesom med mennesker.

• #9   6. jan 2016 Jeg gav min hvalp morgen (7-8) middag (12-14) og aften (19-20)
    Nu hvor han er blevet lidt ældre - startede da han allerede var 2-3 mdr gammel at give ham morgen og aften kun og det gør jeg fortsat (han er 10 mdr ca nu)
    Det fungerer fint på ham i hvert fald ??

• #11   6. jan 2016 Jeg holder på tre portioner fordelt henover dagen. Jeg aner ikke, om der er noget videnskabeligt belæg for det, men med flere hunde virker det under alle omstændigheder ikke bare at lade foderet stå fremme.

• #12   6. jan 2016 @Danielle - hos os har det ellers virket fint at lade det stå fremme, for vores anden hund rører ikke ved tørfoder. Han er ret kræsen og generelt ikke særlig interesseret i mad, så han får barf. Så jeg var mere bekymret for, om det er usundt for den lille at spise hele den anbefalede mængde på én gang og så vente til dagen efter, før næste måltid bliver serveret smiley

• #15   6. jan 2016 Jeg må bare dele det op så, for jeg tror, at hun spiser op uanset hvad smiley Mange tak for hjælpen!

• #17   6. jan 2016 Du kunne jo også bare vælge at fodre non stop. Mine hunde har altid foder i skålen, og er gode til at regulere det selv. Har fodret på den måde i ca. 23 år, uden problemer.

• #18   6. jan 2016 Jeg tror bare ikke, at hun kan styre det. For hun kan blive ved med at spise uanset hvor meget foder, der kommer i skålen.

• #19   6. jan 2016 TS: Du skrev jo at hun har været vant til at have fodret stående fremme hos opdrætter, så mon ikke hun bare er forvirret over at skålen nu lige pludselig ikke er fyldt hele tiden ? Og derfor skynder sig at spise det hele på en gang. Hun ville garanteret hurtigt vænne sig til at foderet stod fremme igen, hvis du gav hende muligheden.
    Hvis du helst vil fodre med 3-4 måltider dagligt, så del foderet op i portioner, så hun ikke spiser det hele på en gang smiley

• #20   7. jan 2016 Men hun var også lidt for tyk, da vi fik hende fra opdrætter. Nu er hun normalvægtig smiley

Kommentér på:
Hvalp - hvor ofte skal den fodres??

Annonce